Mentoratul educațional la nivel național: 230 de mentori instituționali în perfecționare intensivă


La începutul lunii august, 230 de mentori instituționali din întreaga țară s-au adunat în cadrul Taberei de vară pentru mentorii instituționali. Aceasta a fost organizată de Institutul Național pentru Educație și Leadership (INEL), în colaborare cu Ministerul Educației și Cercetării al Republicii Moldova și UNICEF. Evenimentul a avut ca obiectiv principal întărirea culturii mentoratului în școlile din Republica Moldova printr-un context aplicativ de învățare, colaborare, și reflecție profesională.
"Mentoratul de calitate este una dintre cheile succesului în educație", a declarat Valentina Olaru, secretar de stat la MEC. "Prin formarea continuă a mentorilor, consolidăm o rețea de profesioniști care sprijină cadrele didactice la început de drum și contribuie la o cultură a colaborării și învățării permanente în școli."
UNICEF se simte onorat să fie parte a acestor procese care marchează evoluția sistemului de mentorat, prin sprijin tehnic în dezvoltarea cadrului de reglementare și metodologic. De asemenea, sprijin prin instruiri mentorilor și consolidarea INEL ca instituție specializată. Galina Bulat, coordonatoare Programe de Educație, UNICEF Moldova, a subliniat parteneriatul productiv cu Ministerul Educației și Cercetării și INEL, dorind să creeze un comunitate de mentori activi, responsivi la nevoile sistemului și promotori de valori educative autentice.
Viorica Andrițchi, directoare INEL, a evidențiat că această inițiativă întărește Rețeaua Națională a Mentorilor ca o platformă activă pentru sprijin reciproc. Pe parcursul a trei zile, participanții au fost angrenați în sesiuni de formare interactive care se concentrează pe nevoile mentorilor și se adaptează realităților școlare. Mentorii au examinat standardele de competență, au planificat acțiuni conform nevoilor cadrelor didactice și au explorat tehnici de observație și comunicare didactică. S-au exersat metode de feedback și autoreflecție, toate acestea conducând la construirea unor relații profesionale trainice. Tabăra a fost văzută ca o experiență transformatoare, având impact atât profesional cât și personal.
Tabăra a avut loc în cadrul Programului "Promovarea educației de calitate și a oportunităților de învățare pe parcursul vieții pentru toți", finanțat de Uniunea Europeană și derulat de UNICEF Moldova și UNDP Moldova, în colaborare cu Ministerul Educației și Cercetării și Institutul Național pentru Educație și Leadership.






































































