Stiri
Structură // Actuala organizare administrativ-teritorială din R. Moldova este depășită
Raioanele au fost create cu scopul de a menține mai ușor un control politic de la „centru”, iar astăzi sunt depășite ca formă de administrare. Pentru a reforma actuala structură administrativ-teritorială a R. Moldova, este necesar de acordat mai multe competențe și resurse financiare administrațiilor publice locale. De această părere este directorul executiv al Congresului Autorităților Locale din R. Moldova, Viorel Furdui. În interviul de mai jos, expertul se referă și la solicitarea a șase orașe din republică de a le fi acordat statut de municipiu.
Dle Furdui, cum ați caracteriza actuala structură teritorial-administrativă a R. Moldova?
Este depășită. De mai mulți ani se vorbește despre faptul că avem prea multe unități teritorial-administrative, sunt prea mici ca să poată exista ca entități autonome care să poată presta servicii. Raioanele sunt niște rămășițe ale trecutului. Când au fost create, scopul a fost foarte simplu – au avut mai mult un rol politico-administrativ. Era necesar să fie menținute sub control teritoriile, în loc acestea să devină adevărate autorități publice locale. Acest lucru nu s-a întâmplat nici până astăzi. Din păcate, autoritățile noastre locale nu au avut alte posibilități decât să se alinieze unor schimbări peste noapte. Trebuie de dat autorităților publice locale anumite competențe, anumite resurse și ele să fie stăpâne la ele acasă și să decidă.
Astăzi cum se întâmplă?
La noi, din păcate, sistemul finanțelor publice locale este excesiv de centralizat. E iarăși o rămășiță a trecutului când cele mai importante venituri sunt luate din teritoriu, se duc la centru și cei de acolo decid dacă banii se întorc sau se duc în altă parte. Deseori, criteriile de repartizare a banilor sunt politizate și nu stimulează dezvoltarea locală. Cu cât mai mult aduci, cu atât mai puțin primești.
Administrațiile a șase orașe – Cahul, Orhei, Ungheni, Hâncești, Soroca și Edineț, solicită să le fie acordat statut de municipiu. Este îndreptățită solicitarea acestora?
Era vorba despre cinci orașe, fără Hâncești, dar, mă rog… Ține mai mult de voința politică, fiindcă cele șase orașe sunt conduse de câte doi reprezentanți de la fiecare partid aflat la guvernare. Acum, din câte știu, se caută niște criterii de delimitare a unui municipiu. Dezvoltarea locală în R. Moldova are o problemă gravă. În R. Moldova există două centre care se dezvoltă intensiv – Chișinăul și Bălțiul. În acest sens, este logic să se treacă la o altă abordare, de creat mai multe poluri de dezvoltare și acestea ar fi aceste municipii. După modul lor de amplasare, ele tocmai cuprind nordul, centrul, sudul, estul, vestul. Această idee are drept la viață. Dar, iarăși, ea nu trebuie ruptă de alte aspecte precum Legea finanțelor publice, proprietatea, competențele foarte clar delimitate etc. Parcă s-a început să se meargă pe această cale. A fost adoptată în prima lectură Legea finanțelor publice locale și urmează, sperăm, până la sfârșitul acestei sesiuni, să fie adoptată și în lectura a doua. Legea prevede, printre altele, relațiile directe cu administrația publică centrală și conține elemente stimulatorii pentru cea locală.
Raioanele cu ce rămân?
Învățământul acum este concentrat la nivelul raioanelor, activități de protecție socială, sănătate etc. Aceste orașe vor să devină municipii ca să scape de niște contradicții în administrația acestor orașe și cea a raioanelor. Ele sunt tratate ca oricare altă entitate locală. Deși, acestea, în mare parte, sunt centrele care generează veniturile principale în bugetele raionale. Plus la aceasta, există și elemente politice, când primarul este de la un partid, iar președintele raionului – de la altul.
Ar putea acestea să se ridice la rangul municipiului Chișinău?
E o întrebare la care nu avem răspuns. Într-adevăr, ele nu se pot compara cu Chișinăul și nici chiar cu Bălțiul. Nu avem o concepție foarte clară ce înseamnă municipiu. Chișinăul ar trebui să aibă un statut special – de metropolă, de capitală. Legea care reglementează în prezent activitatea municipiului Chișinău este din 1995 și este depășită totalmente, ceea ce generează probleme de funcționalitate. Pe de altă parte, cele șase eventuale viitoare municipii o să capete anumite avantaje, o să aibă mai mulți funcționari, niște resurse financiare suplimentare…
Și, respectiv, mai multă corupție?
La noi corupția este căutată undeva, dar principala corupție se află în altă parte.
Ce va avea de câștigat la modul propriu locuitorul din viitorul municipiu?
Dacă municipalitatea o să aibă mai multe resurse și mai mulți funcționari calificați, se vor îmbunătăți condițiile, serviciile publice vor deveni mai calitative, drumurile mai bune etc. Aceste orașe trebuie să devină niște motoare de dezvoltare la nivelul administrației publice locale.
Timp de aproape trei ani am avut județe în R. Moldova. Dacă e să comparăm, care structură este mai reușită pentru R. Moldova?
Acea reformă a fost implementată cu sprijinul masiv al instituțiilor europene, Consiliul Europei, UE. A produs niște efecte benefice, a fost o adevărată primăvară în domeniul administrației publice locale. Majoritatea celor care au activat atunci au remarcat o adevărată descentralizare, s-a rupt această presiune administrativă și administrațiile locale au devenit mai autonome. S-a renunțat și s-a făcut o greșeală foarte mare, fiindcă noi acum eram la o altă etapă de dezvoltare. Din câte cunosc, s-a renunțat doar din motive politice. S-a creat o imagine negativă față de această reformă, s-a speculat mult pe ideea că omul a fost îndepărtat de servicii, administrație, trebuia să circule sute de kilometri etc., deși ce poate să demonstreze o reformă în doi-trei ani?
Ce ar trebui să facă autoritățile ca să avem o administrație locală eficientă?
În primul rând, factorii de decizie trebuie să înțeleagă că acesta este un domeniu fără de care nu ne putem mișca înainte. Pentru prima dată într-un program guvernamental, cel al Guvernului Leancă, se regăsește faptul că reforma administrației publice locale și centrale stă la baza altor obiective guvernamentale. Mulți experți sunt de părere că noi trebuie să trecem la altă organizare teritorial-administrativă mai modernă. Dar problema este cu mult mai complexă dacă noi vrem într-adevăr o descentralizare reală, o creștere a capacităților și întărirea autonomiei comunităților locale. Când vrem să răspundem la această întrebare, permanent se face trimitere la modele din Danemarca, Bulgaria, SUA, Franța, Cehia etc. Dar modelele sunt atât de diferite și atât de multe, că e bine să le studiem, dar să elaborăm ceva reieșind din realitățile noastre.
Vă mulțumim!
Interviu realizat de Raisa Lozinschi
Interviu // Mai multă autonomie pentru autoritățile locale
Important
13.07.2013
14:01
1630


Raioanele au fost create cu scopul de a menține mai ușor un control politic de la „centru”, iar astăzi sunt depășite ca formă de administrare. Pentru a reforma actuala structură administrativ-teritorială a R. Moldova, este necesar de acordat mai multe competențe și resurse financiare administrațiilor publice locale. De această părere este directorul executiv al Congresului Autorităților Locale din R. Moldova, Viorel Furdui. În interviul de mai jos, expertul se referă și la solicitarea a șase orașe din republică de a le fi acordat statut de municipiu.
Dle Furdui, cum ați caracteriza actuala structură teritorial-administrativă a R. Moldova?
Este depășită. De mai mulți ani se vorbește despre faptul că avem prea multe unități teritorial-administrative, sunt prea mici ca să poată exista ca entități autonome care să poată presta servicii. Raioanele sunt niște rămășițe ale trecutului. Când au fost create, scopul a fost foarte simplu – au avut mai mult un rol politico-administrativ. Era necesar să fie menținute sub control teritoriile, în loc acestea să devină adevărate autorități publice locale. Acest lucru nu s-a întâmplat nici până astăzi. Din păcate, autoritățile noastre locale nu au avut alte posibilități decât să se alinieze unor schimbări peste noapte. Trebuie de dat autorităților publice locale anumite competențe, anumite resurse și ele să fie stăpâne la ele acasă și să decidă.
Astăzi cum se întâmplă?
La noi, din păcate, sistemul finanțelor publice locale este excesiv de centralizat. E iarăși o rămășiță a trecutului când cele mai importante venituri sunt luate din teritoriu, se duc la centru și cei de acolo decid dacă banii se întorc sau se duc în altă parte. Deseori, criteriile de repartizare a banilor sunt politizate și nu stimulează dezvoltarea locală. Cu cât mai mult aduci, cu atât mai puțin primești.
Administrațiile a șase orașe – Cahul, Orhei, Ungheni, Hâncești, Soroca și Edineț, solicită să le fie acordat statut de municipiu. Este îndreptățită solicitarea acestora?
Era vorba despre cinci orașe, fără Hâncești, dar, mă rog… Ține mai mult de voința politică, fiindcă cele șase orașe sunt conduse de câte doi reprezentanți de la fiecare partid aflat la guvernare. Acum, din câte știu, se caută niște criterii de delimitare a unui municipiu. Dezvoltarea locală în R. Moldova are o problemă gravă. În R. Moldova există două centre care se dezvoltă intensiv – Chișinăul și Bălțiul. În acest sens, este logic să se treacă la o altă abordare, de creat mai multe poluri de dezvoltare și acestea ar fi aceste municipii. După modul lor de amplasare, ele tocmai cuprind nordul, centrul, sudul, estul, vestul. Această idee are drept la viață. Dar, iarăși, ea nu trebuie ruptă de alte aspecte precum Legea finanțelor publice, proprietatea, competențele foarte clar delimitate etc. Parcă s-a început să se meargă pe această cale. A fost adoptată în prima lectură Legea finanțelor publice locale și urmează, sperăm, până la sfârșitul acestei sesiuni, să fie adoptată și în lectura a doua. Legea prevede, printre altele, relațiile directe cu administrația publică centrală și conține elemente stimulatorii pentru cea locală.
Raioanele cu ce rămân?
Învățământul acum este concentrat la nivelul raioanelor, activități de protecție socială, sănătate etc. Aceste orașe vor să devină municipii ca să scape de niște contradicții în administrația acestor orașe și cea a raioanelor. Ele sunt tratate ca oricare altă entitate locală. Deși, acestea, în mare parte, sunt centrele care generează veniturile principale în bugetele raionale. Plus la aceasta, există și elemente politice, când primarul este de la un partid, iar președintele raionului – de la altul.
Ar putea acestea să se ridice la rangul municipiului Chișinău?
E o întrebare la care nu avem răspuns. Într-adevăr, ele nu se pot compara cu Chișinăul și nici chiar cu Bălțiul. Nu avem o concepție foarte clară ce înseamnă municipiu. Chișinăul ar trebui să aibă un statut special – de metropolă, de capitală. Legea care reglementează în prezent activitatea municipiului Chișinău este din 1995 și este depășită totalmente, ceea ce generează probleme de funcționalitate. Pe de altă parte, cele șase eventuale viitoare municipii o să capete anumite avantaje, o să aibă mai mulți funcționari, niște resurse financiare suplimentare…
Și, respectiv, mai multă corupție?
La noi corupția este căutată undeva, dar principala corupție se află în altă parte.
Ce va avea de câștigat la modul propriu locuitorul din viitorul municipiu?
Dacă municipalitatea o să aibă mai multe resurse și mai mulți funcționari calificați, se vor îmbunătăți condițiile, serviciile publice vor deveni mai calitative, drumurile mai bune etc. Aceste orașe trebuie să devină niște motoare de dezvoltare la nivelul administrației publice locale.
Timp de aproape trei ani am avut județe în R. Moldova. Dacă e să comparăm, care structură este mai reușită pentru R. Moldova?
Acea reformă a fost implementată cu sprijinul masiv al instituțiilor europene, Consiliul Europei, UE. A produs niște efecte benefice, a fost o adevărată primăvară în domeniul administrației publice locale. Majoritatea celor care au activat atunci au remarcat o adevărată descentralizare, s-a rupt această presiune administrativă și administrațiile locale au devenit mai autonome. S-a renunțat și s-a făcut o greșeală foarte mare, fiindcă noi acum eram la o altă etapă de dezvoltare. Din câte cunosc, s-a renunțat doar din motive politice. S-a creat o imagine negativă față de această reformă, s-a speculat mult pe ideea că omul a fost îndepărtat de servicii, administrație, trebuia să circule sute de kilometri etc., deși ce poate să demonstreze o reformă în doi-trei ani?
Ce ar trebui să facă autoritățile ca să avem o administrație locală eficientă?
În primul rând, factorii de decizie trebuie să înțeleagă că acesta este un domeniu fără de care nu ne putem mișca înainte. Pentru prima dată într-un program guvernamental, cel al Guvernului Leancă, se regăsește faptul că reforma administrației publice locale și centrale stă la baza altor obiective guvernamentale. Mulți experți sunt de părere că noi trebuie să trecem la altă organizare teritorial-administrativă mai modernă. Dar problema este cu mult mai complexă dacă noi vrem într-adevăr o descentralizare reală, o creștere a capacităților și întărirea autonomiei comunităților locale. Când vrem să răspundem la această întrebare, permanent se face trimitere la modele din Danemarca, Bulgaria, SUA, Franța, Cehia etc. Dar modelele sunt atât de diferite și atât de multe, că e bine să le studiem, dar să elaborăm ceva reieșind din realitățile noastre.
Vă mulțumim!
Interviu realizat de Raisa Lozinschi
Prietenii tăi merită să știe ASTA!
Stiri relevante
14.02.2016
11:13
8309
Mașini „made in Moldova”? Ce face acest tânăr din Chișinău
10.07.2015
09:22
6310
METEO // Temperaturile SCAD considerabil. Cum va fi vremea în acest week-end
01.03.2015
21:37
6524
Zeci de persoane, inclusiv un deputat ucrainean, ARESTATE în timpul mitingului de la Moscova!
11.10.2014
11:02
7524
Prima grădină orășenească din Moldova. Ce nu ştiai despre Grădina Publică din centrul capitalei
05.10.2014
15:02
9535
DĂRUIRE // Paznicul pictor de la Hansca: În timp ce SUPRAVEGHEAZĂ noaptea instituţia, creează opere
23.09.2014
10:36
6383
Legea Lustrației în Ucraina // Iulia Timoșenko, printre cei AFECTAȚI, scrie presa de la Kiev
21.09.2014
14:02
17993
Iată Castelul de APĂ al Chișinăului
20.09.2014
19:59
6017
Iurie Leancă, ALĂTURI de Victor Ponta: „Vom reuși să scriem ISTORIA”
03.08.2014
11:26
53223
Detalii CURIOASE pe care NU le știai despre Cetatea Soroca
08.07.2014
16:57
5441
Încă o țără a ratificat Acordul de Asociere între R. Moldova și Uniunea Europeană
15.06.2014
17:22
5100
VIDEO // Moscova a venit cu o REACŢIE la declaraţiile făcute de un oficial ucrainean
25.05.2014
11:14
10171
Republica Moldova // Bătrâni adoptați
























Top stiri
06.05.2025
14:33
177
Ministra pentru Afaceri Europene a Suediei, vizită în R. Moldova pentru a participa la evenimentele dedicate Zilei Europei
06.05.2025
14:24
235
Rețea de escroci ce acționa transnațional, destructurată la Chișinău: Prejudiciu de peste 300 000 de euro și doi lideri arestați!
06.05.2025
14:21
239
Lituania investește masiv în întărirea frontierei cu Rusia și Belarus: planuri militare ambițioase pentru securitatea națională
06.05.2025
14:12
205
FOTO // Expoziție inedită la Parlament. Imagini-document din 1990, expuse pentru a marca 35 de ani de la Podul de Flori
06.05.2025
13:02
251
SUCCES // 13 medalii pentru R. Moldova la Campionatul Mondial de haltere
06.05.2025
12:49
245
Sute de fermieri din R. Moldova au primit semințe de sorg, o cultură rezistentă la secetă, din partea FAO și Guvernului Japoniei: „Prin diversificarea culturilor, fermierii vor fi mai bine pregătiți să facă față provocărilor climatice viitoare”
06.05.2025
12:06
327
Un magistrat de la Judecătoria Chișinău, suspendat din funcție: Este cercetat penal pentru că a ascuns sute de mii de euro și lei, dar și un „Mercedes”
06.05.2025
12:03
405
Oaspeți înalți de la Bruxelles, de 9 mai la Chișinău: Vor lansa din PMAN Planul European de Investiții de 1,9 miliarde de euro pentru Republica Moldova
06.05.2025
11:44
454
Detalii despre accidentul de la Bardar, cu implicarea unui microbuz de rută: Victimele traumatizate au între 7 și 68 de ani
06.05.2025
11:44
353
UE propune eliminarea treptată a importurilor de gaze rusești până în 2027, ca răspuns la conflictul din Ucraina
06.05.2025
11:32
529
Nouă persoane din Edineț, inclusiv un fost primar și un poștaș, acuzate de corupere electorală, după ce au mituit alegătorii cu până la 10 000 de ruble pentru a influența voturile la alegerile din toamna anului 2024
06.05.2025
10:36
463
Un bărbat din Edineț, acuzat că a traficat peste hotare 16 persoane: Cum şi-a convins victimele să-i cadă în plasă
06.05.2025
10:00
493
România are un PREMIER interimar, după demisia lui Marcel Ciolacu
06.05.2025
09:57
496
USR își unește forțele pentru a-l sprijini pe Nicușor Dan în turul doi al alegerilor prezidențiale din România
06.05.2025
09:54
1202
Percheziții de amploare într-un dosar de corupție sistemică la vamă
06.05.2025
08:50
317
Programul de finanțare în agricultură atrage 57 de beneficiari în primele două luni de la lansare
06.05.2025
06:48
490
România se confruntă cu o nouă criză politică după demisia premierului Ciolacu în urma alegerilor prezidențiale.
06.05.2025
06:40
1088
Atac surpriză asupra unei substații electrice din Kursk: Reacția guvernatorului rus după noi incursiuni ucrainene
05.05.2025
21:44
789
Ministerul de Interne pregătește măsuri stricte pentru a preveni destabilizările înainte de alegeri în Republica Moldova
05.05.2025
21:14
992
Alianța de care are nevoie Nicuşor Dan pentru ca să-l ÎNVINGĂ pe George Simion și să ajungă președintele României
05.05.2025
20:19
867
PNL îl susține pe Nicușor Dan pentru a împiedica extremismul să ajungă la Cotroceni în turul doi al alegerilor prezidențiale
05.05.2025
18:25
625
Dorin Junghietu susține la Istanbul că Moldova devine un pilon al securității energetice în regiune
05.05.2025
17:35
738
Ziua Europei, sărbătorită pe 9 mai, în centrul Chișinăului! Harta Orășelului European
05.05.2025
17:27
643
Oportunitate pentru copiii din Costești: Școală Sportivă nouă, deschisă în localitate
05.05.2025
16:27
1208
A comis un accident fiind în stare de ebrietate și, ajutat de un coleg și un medic, a falsificat probele de sânge: Doi procurori de la Drochia și Nisporeni, condamnați de instanță
05.05.2025
16:14
730
METEO // Ploi cu grindină și descărcări electrice, pe teritoriul R. Moldova




















































Actualitate
Parteneri
Descoperă
Actualitate




Punct de vedere NAȚIONAL
Sondaj
Prietenii noștri