Stiri
Structură // Actuala organizare administrativ-teritorială din R. Moldova este depășită
Raioanele au fost create cu scopul de a menține mai ușor un control politic de la „centru”, iar astăzi sunt depășite ca formă de administrare. Pentru a reforma actuala structură administrativ-teritorială a R. Moldova, este necesar de acordat mai multe competențe și resurse financiare administrațiilor publice locale. De această părere este directorul executiv al Congresului Autorităților Locale din R. Moldova, Viorel Furdui. În interviul de mai jos, expertul se referă și la solicitarea a șase orașe din republică de a le fi acordat statut de municipiu.
Dle Furdui, cum ați caracteriza actuala structură teritorial-administrativă a R. Moldova?
Este depășită. De mai mulți ani se vorbește despre faptul că avem prea multe unități teritorial-administrative, sunt prea mici ca să poată exista ca entități autonome care să poată presta servicii. Raioanele sunt niște rămășițe ale trecutului. Când au fost create, scopul a fost foarte simplu – au avut mai mult un rol politico-administrativ. Era necesar să fie menținute sub control teritoriile, în loc acestea să devină adevărate autorități publice locale. Acest lucru nu s-a întâmplat nici până astăzi. Din păcate, autoritățile noastre locale nu au avut alte posibilități decât să se alinieze unor schimbări peste noapte. Trebuie de dat autorităților publice locale anumite competențe, anumite resurse și ele să fie stăpâne la ele acasă și să decidă.
Astăzi cum se întâmplă?
La noi, din păcate, sistemul finanțelor publice locale este excesiv de centralizat. E iarăși o rămășiță a trecutului când cele mai importante venituri sunt luate din teritoriu, se duc la centru și cei de acolo decid dacă banii se întorc sau se duc în altă parte. Deseori, criteriile de repartizare a banilor sunt politizate și nu stimulează dezvoltarea locală. Cu cât mai mult aduci, cu atât mai puțin primești.
Administrațiile a șase orașe – Cahul, Orhei, Ungheni, Hâncești, Soroca și Edineț, solicită să le fie acordat statut de municipiu. Este îndreptățită solicitarea acestora?
Era vorba despre cinci orașe, fără Hâncești, dar, mă rog… Ține mai mult de voința politică, fiindcă cele șase orașe sunt conduse de câte doi reprezentanți de la fiecare partid aflat la guvernare. Acum, din câte știu, se caută niște criterii de delimitare a unui municipiu. Dezvoltarea locală în R. Moldova are o problemă gravă. În R. Moldova există două centre care se dezvoltă intensiv – Chișinăul și Bălțiul. În acest sens, este logic să se treacă la o altă abordare, de creat mai multe poluri de dezvoltare și acestea ar fi aceste municipii. După modul lor de amplasare, ele tocmai cuprind nordul, centrul, sudul, estul, vestul. Această idee are drept la viață. Dar, iarăși, ea nu trebuie ruptă de alte aspecte precum Legea finanțelor publice, proprietatea, competențele foarte clar delimitate etc. Parcă s-a început să se meargă pe această cale. A fost adoptată în prima lectură Legea finanțelor publice locale și urmează, sperăm, până la sfârșitul acestei sesiuni, să fie adoptată și în lectura a doua. Legea prevede, printre altele, relațiile directe cu administrația publică centrală și conține elemente stimulatorii pentru cea locală.
Raioanele cu ce rămân?
Învățământul acum este concentrat la nivelul raioanelor, activități de protecție socială, sănătate etc. Aceste orașe vor să devină municipii ca să scape de niște contradicții în administrația acestor orașe și cea a raioanelor. Ele sunt tratate ca oricare altă entitate locală. Deși, acestea, în mare parte, sunt centrele care generează veniturile principale în bugetele raionale. Plus la aceasta, există și elemente politice, când primarul este de la un partid, iar președintele raionului – de la altul.
Ar putea acestea să se ridice la rangul municipiului Chișinău?
E o întrebare la care nu avem răspuns. Într-adevăr, ele nu se pot compara cu Chișinăul și nici chiar cu Bălțiul. Nu avem o concepție foarte clară ce înseamnă municipiu. Chișinăul ar trebui să aibă un statut special – de metropolă, de capitală. Legea care reglementează în prezent activitatea municipiului Chișinău este din 1995 și este depășită totalmente, ceea ce generează probleme de funcționalitate. Pe de altă parte, cele șase eventuale viitoare municipii o să capete anumite avantaje, o să aibă mai mulți funcționari, niște resurse financiare suplimentare…
Și, respectiv, mai multă corupție?
La noi corupția este căutată undeva, dar principala corupție se află în altă parte.
Ce va avea de câștigat la modul propriu locuitorul din viitorul municipiu?
Dacă municipalitatea o să aibă mai multe resurse și mai mulți funcționari calificați, se vor îmbunătăți condițiile, serviciile publice vor deveni mai calitative, drumurile mai bune etc. Aceste orașe trebuie să devină niște motoare de dezvoltare la nivelul administrației publice locale.
Timp de aproape trei ani am avut județe în R. Moldova. Dacă e să comparăm, care structură este mai reușită pentru R. Moldova?
Acea reformă a fost implementată cu sprijinul masiv al instituțiilor europene, Consiliul Europei, UE. A produs niște efecte benefice, a fost o adevărată primăvară în domeniul administrației publice locale. Majoritatea celor care au activat atunci au remarcat o adevărată descentralizare, s-a rupt această presiune administrativă și administrațiile locale au devenit mai autonome. S-a renunțat și s-a făcut o greșeală foarte mare, fiindcă noi acum eram la o altă etapă de dezvoltare. Din câte cunosc, s-a renunțat doar din motive politice. S-a creat o imagine negativă față de această reformă, s-a speculat mult pe ideea că omul a fost îndepărtat de servicii, administrație, trebuia să circule sute de kilometri etc., deși ce poate să demonstreze o reformă în doi-trei ani?
Ce ar trebui să facă autoritățile ca să avem o administrație locală eficientă?
În primul rând, factorii de decizie trebuie să înțeleagă că acesta este un domeniu fără de care nu ne putem mișca înainte. Pentru prima dată într-un program guvernamental, cel al Guvernului Leancă, se regăsește faptul că reforma administrației publice locale și centrale stă la baza altor obiective guvernamentale. Mulți experți sunt de părere că noi trebuie să trecem la altă organizare teritorial-administrativă mai modernă. Dar problema este cu mult mai complexă dacă noi vrem într-adevăr o descentralizare reală, o creștere a capacităților și întărirea autonomiei comunităților locale. Când vrem să răspundem la această întrebare, permanent se face trimitere la modele din Danemarca, Bulgaria, SUA, Franța, Cehia etc. Dar modelele sunt atât de diferite și atât de multe, că e bine să le studiem, dar să elaborăm ceva reieșind din realitățile noastre.
Vă mulțumim!
Interviu realizat de Raisa Lozinschi
Interviu // Mai multă autonomie pentru autoritățile locale
Important
13.07.2013
14:01
1656


Raioanele au fost create cu scopul de a menține mai ușor un control politic de la „centru”, iar astăzi sunt depășite ca formă de administrare. Pentru a reforma actuala structură administrativ-teritorială a R. Moldova, este necesar de acordat mai multe competențe și resurse financiare administrațiilor publice locale. De această părere este directorul executiv al Congresului Autorităților Locale din R. Moldova, Viorel Furdui. În interviul de mai jos, expertul se referă și la solicitarea a șase orașe din republică de a le fi acordat statut de municipiu.
Dle Furdui, cum ați caracteriza actuala structură teritorial-administrativă a R. Moldova?
Este depășită. De mai mulți ani se vorbește despre faptul că avem prea multe unități teritorial-administrative, sunt prea mici ca să poată exista ca entități autonome care să poată presta servicii. Raioanele sunt niște rămășițe ale trecutului. Când au fost create, scopul a fost foarte simplu – au avut mai mult un rol politico-administrativ. Era necesar să fie menținute sub control teritoriile, în loc acestea să devină adevărate autorități publice locale. Acest lucru nu s-a întâmplat nici până astăzi. Din păcate, autoritățile noastre locale nu au avut alte posibilități decât să se alinieze unor schimbări peste noapte. Trebuie de dat autorităților publice locale anumite competențe, anumite resurse și ele să fie stăpâne la ele acasă și să decidă.
Astăzi cum se întâmplă?
La noi, din păcate, sistemul finanțelor publice locale este excesiv de centralizat. E iarăși o rămășiță a trecutului când cele mai importante venituri sunt luate din teritoriu, se duc la centru și cei de acolo decid dacă banii se întorc sau se duc în altă parte. Deseori, criteriile de repartizare a banilor sunt politizate și nu stimulează dezvoltarea locală. Cu cât mai mult aduci, cu atât mai puțin primești.
Administrațiile a șase orașe – Cahul, Orhei, Ungheni, Hâncești, Soroca și Edineț, solicită să le fie acordat statut de municipiu. Este îndreptățită solicitarea acestora?
Era vorba despre cinci orașe, fără Hâncești, dar, mă rog… Ține mai mult de voința politică, fiindcă cele șase orașe sunt conduse de câte doi reprezentanți de la fiecare partid aflat la guvernare. Acum, din câte știu, se caută niște criterii de delimitare a unui municipiu. Dezvoltarea locală în R. Moldova are o problemă gravă. În R. Moldova există două centre care se dezvoltă intensiv – Chișinăul și Bălțiul. În acest sens, este logic să se treacă la o altă abordare, de creat mai multe poluri de dezvoltare și acestea ar fi aceste municipii. După modul lor de amplasare, ele tocmai cuprind nordul, centrul, sudul, estul, vestul. Această idee are drept la viață. Dar, iarăși, ea nu trebuie ruptă de alte aspecte precum Legea finanțelor publice, proprietatea, competențele foarte clar delimitate etc. Parcă s-a început să se meargă pe această cale. A fost adoptată în prima lectură Legea finanțelor publice locale și urmează, sperăm, până la sfârșitul acestei sesiuni, să fie adoptată și în lectura a doua. Legea prevede, printre altele, relațiile directe cu administrația publică centrală și conține elemente stimulatorii pentru cea locală.
Raioanele cu ce rămân?
Învățământul acum este concentrat la nivelul raioanelor, activități de protecție socială, sănătate etc. Aceste orașe vor să devină municipii ca să scape de niște contradicții în administrația acestor orașe și cea a raioanelor. Ele sunt tratate ca oricare altă entitate locală. Deși, acestea, în mare parte, sunt centrele care generează veniturile principale în bugetele raionale. Plus la aceasta, există și elemente politice, când primarul este de la un partid, iar președintele raionului – de la altul.
Ar putea acestea să se ridice la rangul municipiului Chișinău?
E o întrebare la care nu avem răspuns. Într-adevăr, ele nu se pot compara cu Chișinăul și nici chiar cu Bălțiul. Nu avem o concepție foarte clară ce înseamnă municipiu. Chișinăul ar trebui să aibă un statut special – de metropolă, de capitală. Legea care reglementează în prezent activitatea municipiului Chișinău este din 1995 și este depășită totalmente, ceea ce generează probleme de funcționalitate. Pe de altă parte, cele șase eventuale viitoare municipii o să capete anumite avantaje, o să aibă mai mulți funcționari, niște resurse financiare suplimentare…
Și, respectiv, mai multă corupție?
La noi corupția este căutată undeva, dar principala corupție se află în altă parte.
Ce va avea de câștigat la modul propriu locuitorul din viitorul municipiu?
Dacă municipalitatea o să aibă mai multe resurse și mai mulți funcționari calificați, se vor îmbunătăți condițiile, serviciile publice vor deveni mai calitative, drumurile mai bune etc. Aceste orașe trebuie să devină niște motoare de dezvoltare la nivelul administrației publice locale.
Timp de aproape trei ani am avut județe în R. Moldova. Dacă e să comparăm, care structură este mai reușită pentru R. Moldova?
Acea reformă a fost implementată cu sprijinul masiv al instituțiilor europene, Consiliul Europei, UE. A produs niște efecte benefice, a fost o adevărată primăvară în domeniul administrației publice locale. Majoritatea celor care au activat atunci au remarcat o adevărată descentralizare, s-a rupt această presiune administrativă și administrațiile locale au devenit mai autonome. S-a renunțat și s-a făcut o greșeală foarte mare, fiindcă noi acum eram la o altă etapă de dezvoltare. Din câte cunosc, s-a renunțat doar din motive politice. S-a creat o imagine negativă față de această reformă, s-a speculat mult pe ideea că omul a fost îndepărtat de servicii, administrație, trebuia să circule sute de kilometri etc., deși ce poate să demonstreze o reformă în doi-trei ani?
Ce ar trebui să facă autoritățile ca să avem o administrație locală eficientă?
În primul rând, factorii de decizie trebuie să înțeleagă că acesta este un domeniu fără de care nu ne putem mișca înainte. Pentru prima dată într-un program guvernamental, cel al Guvernului Leancă, se regăsește faptul că reforma administrației publice locale și centrale stă la baza altor obiective guvernamentale. Mulți experți sunt de părere că noi trebuie să trecem la altă organizare teritorial-administrativă mai modernă. Dar problema este cu mult mai complexă dacă noi vrem într-adevăr o descentralizare reală, o creștere a capacităților și întărirea autonomiei comunităților locale. Când vrem să răspundem la această întrebare, permanent se face trimitere la modele din Danemarca, Bulgaria, SUA, Franța, Cehia etc. Dar modelele sunt atât de diferite și atât de multe, că e bine să le studiem, dar să elaborăm ceva reieșind din realitățile noastre.
Vă mulțumim!
Interviu realizat de Raisa Lozinschi
Stiri relevante
14.02.2016
11:13
8434
Mașini „made in Moldova”? Ce face acest tânăr din Chișinău
10.07.2015
09:22
6377
METEO // Temperaturile SCAD considerabil. Cum va fi vremea în acest week-end
01.03.2015
21:37
6591
Zeci de persoane, inclusiv un deputat ucrainean, ARESTATE în timpul mitingului de la Moscova!
11.10.2014
11:02
7636
Prima grădină orășenească din Moldova. Ce nu ştiai despre Grădina Publică din centrul capitalei
05.10.2014
15:02
9632
DĂRUIRE // Paznicul pictor de la Hansca: În timp ce SUPRAVEGHEAZĂ noaptea instituţia, creează opere
23.09.2014
10:36
6492
Legea Lustrației în Ucraina // Iulia Timoșenko, printre cei AFECTAȚI, scrie presa de la Kiev
21.09.2014
14:02
18306
Iată Castelul de APĂ al Chișinăului
20.09.2014
19:59
6104
Iurie Leancă, ALĂTURI de Victor Ponta: „Vom reuși să scriem ISTORIA”
03.08.2014
11:26
53851
Detalii CURIOASE pe care NU le știai despre Cetatea Soroca
08.07.2014
16:57
5505
Încă o țără a ratificat Acordul de Asociere între R. Moldova și Uniunea Europeană
15.06.2014
17:22
5161
VIDEO // Moscova a venit cu o REACŢIE la declaraţiile făcute de un oficial ucrainean
25.05.2014
11:14
10296
Republica Moldova // Bătrâni adoptați
























Top stiri
11.07.2025
23:20
363
Aproape 800 de morți în Fâșia Gaza în apropierea centrelor de ajutor umanitar, avertizează ONU
11.07.2025
23:02
368
Danemarca sprijină întărirea apărării Republicii Moldova în contextul neutralității sale
11.07.2025
22:26
374
Croația, aliat de nădejde: Suport european pentru Moldova asigurat de ministrul croat de Externe
11.07.2025
21:41
453
Investiții majore aprobate pentru modernizarea Portului Internațional Liber Giurgiulești cu sprijinul unei companii din România
11.07.2025
21:13
523
Kremlinul consideră inacceptabilă desfășurarea forțelor europene în Ucraina, în ciuda planurilor prezentate de Macron și Starmer privind Forța Comună Franco-Britanică pentru NATO.
11.07.2025
20:31
409
Zi însorită și mai caldă în întreaga Republică Moldova, 12 iulie 2025
11.07.2025
19:12
528
Franța devine principalul adversar al Moscovei în Europa, avertizează șeful Statului Major francez
11.07.2025
18:07
486
Vizită importantă a ministrului danez al Apărării la Chișinău: Sprijin vital pentru libertatea și viitorul Republicii Moldova
11.07.2025
17:54
393
Guvernul relansează platforma de cooperare pentru economia verde și circulare în format extins: proritar pe agenda 2025
11.07.2025
17:31
693
Investiție de 16 milioane de dolari: Coreenii vor să transforme Moldova în centru regional pentru cartofii de sămânță
11.07.2025
17:20
584
Se apropie verdictul în cazul Marinei Tauber și al Partidului „Șor”: procurorii cer pedepse grele și confiscări uriașe
11.07.2025
16:52
410
Tinerii sportivi moldoveni se pregătesc să cucerească podiumul la Universiada de Vară 2025 în Germania
11.07.2025
16:49
428
Danemarca sprijină securitatea Republicii Moldova cu 7 milioane de euro pentru următorii patru ani
11.07.2025
16:12
458
Zeci de profesori din Republica Moldova, la cursuri de perfecționare în limba română la Iași în 2025
11.07.2025
16:07
466
Dorin Recean discută la Chișinău cu ministrul danez al Apărării despre drumul european al Moldovei spre pace și bunăstare
11.07.2025
15:23
446
Mihai Popșoi și ministrul spaniol discuta despre integrarea europeană a Republicii Moldova și cooperarea bilaterală
11.07.2025
15:12
487
Zelenski cere sprijin financiar și drone la Conferința redresării Ucrainei de la Roma în contextul intensificării atacurilor rusești
11.07.2025
14:10
466
Parlamentul adoptă măsuri esențiale pentru sprijinirea freelancerilor și reducerea birocrației în afaceri
11.07.2025
14:00
421
Rubio își exprimă optimismul privind un posibil armistițiu între Israel și Hamas în Fâșia Gaza
11.07.2025
12:45
548
Investiție majoră la Bălți: Nou depozit pentru semințe în valoare de peste 500.000 euro, proiectul „Livada Moldovei” în prim-plan
11.07.2025
11:43
495
Doi tineri din Bender, condamnați pentru escrocherii bancare în Chișinău
11.07.2025
11:26
578
Rusia raportează interceptarea a 155 de drone ucrainene și un deces în Lipețk în urma unui atac cu dronă
11.07.2025
11:07
503
Condamnare la 11 ani de închisoare pentru un bărbat din Rîșcani acuzat de tentativă de omor cu recidivă
11.07.2025
10:53
541
Germania, partener economic solid al Republicii Moldova: creștere semnificativă a comerțului bilateral în 2024
11.07.2025
10:25
578
Mihai Popșoi participă la forumuri diplomatice de top în Croația: sprijin pentru Ucraina și cooperare europeană


















































Actualitate
Parteneri
Știri




Punct de vedere NAȚIONAL
Sondaj
Prietenii noștri