22:53:28 01.12.2025
Stiri

Conferința națională aduce în prim-plan progrese și provocări în educația incluzivă din Republica Moldova

Actualitate 01.12.2025 22:07 Vizualizări1
Conferința națională aduce în prim-plan progrese și provocări în educația incluzivă din Republica Moldova

Peste 220 de specialiști din domeniul incluziunii, cadre didactice și manageriale, experți, copii, părinți, precum și reprezentanți ai autorităților publice locale și centrale s-au adunat la cea de-a V-a ediție a Conferinței Naționale „Incluziune, echitate și protecție în educație”. Obiectivul principal a fost întărirea angajamentului național pentru dezvoltarea unui sistem educațional incluziv și aliniat standardelor europene. Evenimentul a marcat finalul „Lunarului Incluziunii”, organizat pentru a promova un sistem educațional accesibil și modern, unde fiecare copil poate învăța și se poate dezvolta fără bariere.

În cadrul conferinței, s-au discutat prioritățile construirii unui sistem educațional incluziv și echitabil. De la parcursul european al educației naționale până la asigurarea serviciilor de suport necesare pentru o incluziune de calitate a copiilor. S-au abordat și oportunitățile egale în învățământul profesional tehnic și rolul incluziunii în formarea profesională. Extinderea parteneriatelor educaționale și consolidarea unei comunități incluzive, printr-o comunicare eficientă, au fost de asemenea centrale în discuții.

„Astăzi sistemul educațional al Republicii Moldova este mai incluziv decât în urmă cu zece ani”, a declarat ministrul Educației și Cercetării Dan Perciun. Totuși, această transformare a necesitat multă deschidere și eforturi din partea părinților și a tuturor actorilor din sistem. În ciuda provocărilor economice, prin eforturi comune, am reușit să construim un sistem care își propune să asigure incluziunea fiecărui copil.

Ministrul a evidențiat îmbunătățirile recente în sprijinirea copiilor cu cerințe educaționale speciale (CES). Tehnologiile asistive au fost achiziționate cu sprijinul partenerilor de dezvoltare, iar personalul din instituțiile de educație timpurie a fost finanțat din bugetul de stat. Dan Perciun a subliniat provocările rămase și inițiativele viitoare pe care MEC intenționează să le implementeze.

„Educația înseamnă a oferi fiecărui copil o șansă egală în viață. Trebuie să ne asigurăm că, indiferent de locul în care se naște un copil sau dacă trăiește cu o dizabilitate, acesta poate visa cu îndrăzneală și are instrumentele necesare pentru a transforma aceste vise în realitate”, a spus Iwona Piórko, Ambasadoarea Uniunii Europene în Republica Moldova.

Maha Damaj, Reprezentanta de Țară UNICEF în Republica Moldova, a subliniat importanța colaborării intersectoriale: „Analiza recentă a lacunelor arată că, deși s-au făcut progrese importante, accesibilitatea, resursele umane și cooperarea între sectoare rămân domenii care necesită investiții continue. Educația incluzivă nu este o destinație fixă, ci un proces în evoluție, ghidat de dovezi, de nevoile copiilor și de adaptările școlilor la realitățile din teren”.

Un moment notabil al conferinței a fost mesajul lui Maxim Grădinari, student și tânăr activist pentru incluziune. El și-a împărtășit experiențele și a oferit recomandări despre sprijinirea tinerilor cu cerințe educaționale speciale: „Povestea mea este doar una dintre miile de povești ale copiilor care au nevoie de acces, susținere și încredere pentru a reuși. Am avut norocul să găsesc oameni; care au crezut în mine și m-au ajutat să dezvolt o dorință imensă de a învăța, de a mă integra, de a aparține unei comunități”.

Conferința a găzduit și premierea elevilor care au participat la concursul național „Școala mea e incluzivă. Dar a ta?”, desfășurat între 3 și 15 noiembrie. Participanții au elaborat desene și pliante educative care reflectă viziunea lor despre o școală incluzivă. Concursul a fost organizat de Ministerul Educației și Cercetării, UNICEF, și alte organizații, cu sprijinul Guvernului Marii Britanii.

La final, instituția de educație timpurie „Povestea” din Nisporeni și Gimnaziul nr. 14 din Bălți au primit trofeul „Alexandra Grajdian” pentru excelență în promovarea educației incluzive. Alte cinci instituții de învățământ au primit distincții pentru curaj și inovație în acest domeniu. Premiile au fost oferite de Alianța ONG-urilor Active în domeniul Protecției Sociale a Copilului și Familiei, în cadrul Galei Educației Incluzive.

Conferința a fost organizată de Ministerul Educației și Cercetării, UNICEF, și alte organizații, cu susținere financiară de la Uniunea Europeană, Parteneriatul Global pentru Educație și Education Out Loud.

Stiri relevante
Top stiri

Parteneri
Punct de vedere NAȚIONAL
14.05.2025 13:06 ZiarulNational Mihai Gribincea // Moscova rescrie is...

30.12.2024 09:11 Nicolae Negru Nicolae Negru // Anul politic 2024, î...

30.12.2024 09:55 Valeriu Saharneanu Valeriu Saharneanu // Rezidenții tran...

Horoscop
Vezi horoscopul tău pentru astăzi
Capricorn
Vărsător
Pești
Berbec
Taur
Gemeni
Rac
Leu
Fecioară
Balanță
Scorpion
Săgetător
Curs valutar
1 MDL   1 EUR 19.67 1 USD 17.00 1 RON 3.86 1 RUB 0.22 1 UAH 0.40
Sondaj
Dacă duminica viitoare ar avea loc alegeri parlamentare în R. Moldova, pentru cine ați vota?
Prietenii noștri

Ziarul Național 2013-2025. Toate drepturile sunt rezervate

Despre noi Publicitate Termeni și condiții News widget RSS Contacte