Stiri
Calcugravura, un nou curent în grafica autohtonă
Expoziţie personală: În incinta Muzeului Naţional de Artă a fost inaugurată expoziţia de calcugravură „Gânduri aievea” a artistului Lică Sainciuc
Arhitectul, artistul plastic, graficianul, istoricul de artă şi omul de cultură Lică Sainciuc, consacrat în rândurile publicului larg pentru ţinuta grafică în care „a îmbrăcat” cunoscutul abecedar „Albinuţa”, a reapărut în spaţiul public cu o expoziţie inedită de gravură, inaugurată în ajunul zilei de naştere a tatălui său, regretatul pictor de marcă Glebus Sainciuc, care ar fi împlinit 94 de ani.
Un cuvânt inventat
Dacă veţi căuta în DEX sau pe Google lexemul „calcugravură”, nu-l veţi găsi. „Nu-i, dar o să fie”, ne va spune scurt şi încrezător în inovaţia cu care vine în peisajul graficii autohtone autorul expoziţiei. Termenul e unul inventat şi provine de la două cuvinte: calculator şi gravură. Computerul vine în întâmpinarea creatorului Sainciuc ca să-l ajute să ajungă la o anumită idee de creație. Lucrările sunt făcute cu ajutorul calculatorului, în ultimă instanţă pe calculator. De asta şi au fost denumite calcugravuri. Criticul de artă Tudor Braga va caracteriza expoziţia drept o tendinţă a artistului Sainciuc „de a-şi realiza demersul artistic în termeni sincronizaţi la cuceririle civilizaţiei moderne informatizate”.
Deşi Lică Sainciuc înţelege că computerul este un instrument de creaţie limitat, prin care „multe lucruri se pierd”, în acelaşi timp, susţine artistul, „el ne dă alte posibilități: poţi asambla în el, poți uni diferite lucruri, le poți preface şi aşa mergem înainte, ceva pierdem și ceva câștigăm”.
Colaje polifonice
Lucrările expuse sunt rodul preocupărilor mai vechi ale autorului, legate de științe exacte, filosofie, alchimie, poezie și sunt departe de a fi grafică pură. Mai degrabă sunt un melanj în care ştiinţele exacte: matematica, fizica, designul spațial, tehnica etc. interferează pe principiul colajului cu poezia, cu înțelepciunea lui Buddha și a marilor filosofi. „Lucrurile astea mă interesau demult, dar au început să se amestece mai târziu. Anume amestecându-se noi ne integrăm...”, se confesează Lică Sainciuc, motivându-și în acest fel metoda de a concepe gravurile din elemente eterogene. În pofida faptului că fiecare element al gravurii privit în parte este foarte diferit de celelalte, acesta se potrivește cu ansamblul și cu restul, creând imaginea unui întreg firesc. „Tehnica este foarte complicată”, va recunoaște graficianul. „Fiecare element are ideea lui. Ca muzica polifonică”.
La început a fost... admirația
O parte din lucrări au fost începute-concepute cu două decenii în urmă. Acest travaliu creator de ani de zile are și o explicație: „Ele (gravurile – n.a.) nu se coc ca pâinea: ai făcut aluatul şi le-ai copt”. Iar dacă depănăm firul acestei vocații a artistului, e imperios să amintim pasiunea pe care o are față de gravura din secolul XIX, pe care pur și simplu o admiră, având odinioară o perioadă când scana acele lucrări și le observa cu atenție timp îndelungat.
În mod obișnuit, subiectele, ideile îi apar în cursul lucrului. „Subiectul se naște din lucrare, nu am un gând preconceput. La început, de obicei, există o admirație”. Mai întâi de toate, o admiraţie față de gravura clasică veche.
Toate-s vechi și nouă toate
Modest din fire când e vorba de noutatea și „boarea” de avangardă pe care le aduce în grafica autohtonă, Lică Sainciuc îl amintește pe fondatorul budismului, din care obișnuiește să facă traduceri în propria tălmăcire: „Cel deștept, căruia-i zice Buddha, spune: «Eu n-am descoperit nimic, asta era demult. Era drumul și lumea l-a pierdut». Sunt vechi lucrurile...”.
Printre roţi, rotițe, mecanisme, mașinării, dispozitive, proiecții spațiale, grafice și calcule matematice – un spațiu foarte tehnicizat, caracteristic acestor calcugravuri, - apar discret chipurile unor prezențe umane, care mai umanizează și mai îmblânzesc atmosfera. Cu referire la această combinare dintre tehnic și uman, graficianul va face referire la antica concepție dualistă a existenței lumii: „Și noi suntem așa combinați, din trup și duh. Noi materializăm și spiritul, dar de fapt el nu e materializabil, el e CIUNE: deșteptăCIUNE, înțelepCIUNE, cuprinzăCIUNE”.
Aurelia Borzin
Ce a făcut Lică Sainciuc în ajunul zilei de naștere a maestrului Glebus Sainciuc
Social
04.08.2013
11:27
4032
Autor: Ziarul National
Calcugravura, un nou curent în grafica autohtonă
Expoziţie personală: În incinta Muzeului Naţional de Artă a fost inaugurată expoziţia de calcugravură „Gânduri aievea” a artistului Lică Sainciuc
Arhitectul, artistul plastic, graficianul, istoricul de artă şi omul de cultură Lică Sainciuc, consacrat în rândurile publicului larg pentru ţinuta grafică în care „a îmbrăcat” cunoscutul abecedar „Albinuţa”, a reapărut în spaţiul public cu o expoziţie inedită de gravură, inaugurată în ajunul zilei de naştere a tatălui său, regretatul pictor de marcă Glebus Sainciuc, care ar fi împlinit 94 de ani.
Un cuvânt inventat
Dacă veţi căuta în DEX sau pe Google lexemul „calcugravură”, nu-l veţi găsi. „Nu-i, dar o să fie”, ne va spune scurt şi încrezător în inovaţia cu care vine în peisajul graficii autohtone autorul expoziţiei. Termenul e unul inventat şi provine de la două cuvinte: calculator şi gravură. Computerul vine în întâmpinarea creatorului Sainciuc ca să-l ajute să ajungă la o anumită idee de creație. Lucrările sunt făcute cu ajutorul calculatorului, în ultimă instanţă pe calculator. De asta şi au fost denumite calcugravuri. Criticul de artă Tudor Braga va caracteriza expoziţia drept o tendinţă a artistului Sainciuc „de a-şi realiza demersul artistic în termeni sincronizaţi la cuceririle civilizaţiei moderne informatizate”.
Deşi Lică Sainciuc înţelege că computerul este un instrument de creaţie limitat, prin care „multe lucruri se pierd”, în acelaşi timp, susţine artistul, „el ne dă alte posibilități: poţi asambla în el, poți uni diferite lucruri, le poți preface şi aşa mergem înainte, ceva pierdem și ceva câștigăm”.
Colaje polifonice
Lucrările expuse sunt rodul preocupărilor mai vechi ale autorului, legate de științe exacte, filosofie, alchimie, poezie și sunt departe de a fi grafică pură. Mai degrabă sunt un melanj în care ştiinţele exacte: matematica, fizica, designul spațial, tehnica etc. interferează pe principiul colajului cu poezia, cu înțelepciunea lui Buddha și a marilor filosofi. „Lucrurile astea mă interesau demult, dar au început să se amestece mai târziu. Anume amestecându-se noi ne integrăm...”, se confesează Lică Sainciuc, motivându-și în acest fel metoda de a concepe gravurile din elemente eterogene. În pofida faptului că fiecare element al gravurii privit în parte este foarte diferit de celelalte, acesta se potrivește cu ansamblul și cu restul, creând imaginea unui întreg firesc. „Tehnica este foarte complicată”, va recunoaște graficianul. „Fiecare element are ideea lui. Ca muzica polifonică”.
La început a fost... admirația
O parte din lucrări au fost începute-concepute cu două decenii în urmă. Acest travaliu creator de ani de zile are și o explicație: „Ele (gravurile – n.a.) nu se coc ca pâinea: ai făcut aluatul şi le-ai copt”. Iar dacă depănăm firul acestei vocații a artistului, e imperios să amintim pasiunea pe care o are față de gravura din secolul XIX, pe care pur și simplu o admiră, având odinioară o perioadă când scana acele lucrări și le observa cu atenție timp îndelungat.
În mod obișnuit, subiectele, ideile îi apar în cursul lucrului. „Subiectul se naște din lucrare, nu am un gând preconceput. La început, de obicei, există o admirație”. Mai întâi de toate, o admiraţie față de gravura clasică veche.
Toate-s vechi și nouă toate
Modest din fire când e vorba de noutatea și „boarea” de avangardă pe care le aduce în grafica autohtonă, Lică Sainciuc îl amintește pe fondatorul budismului, din care obișnuiește să facă traduceri în propria tălmăcire: „Cel deștept, căruia-i zice Buddha, spune: «Eu n-am descoperit nimic, asta era demult. Era drumul și lumea l-a pierdut». Sunt vechi lucrurile...”.
Printre roţi, rotițe, mecanisme, mașinării, dispozitive, proiecții spațiale, grafice și calcule matematice – un spațiu foarte tehnicizat, caracteristic acestor calcugravuri, - apar discret chipurile unor prezențe umane, care mai umanizează și mai îmblânzesc atmosfera. Cu referire la această combinare dintre tehnic și uman, graficianul va face referire la antica concepție dualistă a existenței lumii: „Și noi suntem așa combinați, din trup și duh. Noi materializăm și spiritul, dar de fapt el nu e materializabil, el e CIUNE: deșteptăCIUNE, înțelepCIUNE, cuprinzăCIUNE”.
Aurelia Borzin
Prietenii tăi merită să știe ASTA!
Stiri relevante
16.01.2019
08:02
1981
LIPSĂ DE RESPECT // Expoziția care a stârnit un val de furie printre creştinii israelieni
21.12.2018
12:40
2974
Gest SUPERB pentru Schumacher! Ce pregăteşte Ferrari pentru ziua de naştere a fostului pilot
10.12.2017
16:03
1861
GALERIE FOTO // „Super Putin“, expus la Moscova
03.02.2016
17:34
4131
„Fabricat în Moldova”: Produse sută la sută moldovenești. Ce spun vizitatorii despre prețuri
21.05.2015
18:33
2236
FOTO // Lucrările deținuților au ajuns în centrul capitalei
15.04.2015
15:55
2457
R. Moldova va avea un pavilion la Expoziția Mondială de la Milano
10.04.2015
11:53
2513
Expoziție de Mândre, la Chișinău
06.03.2015
11:49
3600
FOTO // Femeile din R. Moldova „care inspiră”
29.01.2015
14:13
3828
FOTO Peste 250 de producători autohtoni, cu marfa pe tarabe. Iată cele mai căutate produse
10.09.2014
13:31
2994
FOTO Echipaj modern, dar scump! Spitalele private, mai interesate de expoziția de medicină de la Moldexpo
06.03.2014
18:00
1826
Artă decorativă românească pentru a doua oară la Chișinău
08.02.2014
10:32
2705
Istoria unui galben
Top stiri
26.04.2024
16:29
116
Rectorul Universității din București, Marian Preda, Doctor Honoris Causa al Universității de Stat din Moldova: „Este un titlu academic care mă onorează, dar mă și obligă”
26.04.2024
15:40
235
DECIS // Votul prin corespondență, pilotat la scrutinul din toamna anului 2024, pentru cetățenii R. Moldova aflați în SUA și Canada: Opoziția va contesta inițiativa la Curtea Constituțională
26.04.2024
15:23
291
VIDEO // O femeie de la Cahul, reținută după ce a comandat asasinarea fostului soț: A cumpărat substanța cu care urma să fie otrăvit bărbatul și i-a promis 20 000 de euro unui killer, care s-a dovedit a fi un agent sub acoperire
26.04.2024
14:46
343
VIDEO // Moment emoționant în Parlament, cu ocazia Zilei Drapelului: „Străine pofte ne-au răpit/ Când via dulce, când ogorul,/ Dar nimeni nu a izbutit/ Din piept să smulgă Tricolorul”, au recitat copiii de la Geamăna
26.04.2024
14:18
503
Posturile „TV-Găgăuzia” și „ATV”, sancționate de CA cu 100 000 de lei pentru răspândirea dezinformării, separatismului și discursului de ură: CSI, „cea mai mare piață” sau „republica găgăuză”
26.04.2024
13:48
788
Ieftinire și nu prea. Cât vor plăti cetățenii R. Moldova pentru gazele naturale, după ce ANRE va aproba noile tarife propuse de „Moldovagaz”
Actualitate
Descoperă
Actualitate
Rectorul Universității din București, Marian Preda, Doctor Honoris Causa al Universității de Stat din Moldova: „Este un titlu academic care mă onorează, dar mă și obligă”
DECIS // Votul prin corespondență, pilotat la scrutinul din toamna anului 2024, pentru cetățenii R. Moldova aflați în SUA și Canada: Opoziția va contesta inițiativa la Curtea Constituțională
VIDEO // O femeie de la Cahul, reținută după ce a comandat asasinarea fostului soț: A cumpărat substanța cu care urma să fie otrăvit bărbatul și i-a promis 20 000 de euro unui killer, care s-a dovedit a fi un agent sub acoperire
VIDEO // Moment emoționant în Parlament, cu ocazia Zilei Drapelului: „Străine pofte ne-au răpit/ Când via dulce, când ogorul,/ Dar nimeni nu a izbutit/ Din piept să smulgă Tricolorul”, au recitat copiii de la Geamăna
Punct de vedere NAȚIONAL
Meteo in Moldova