AMENDĂ usturătoare de 75 000 de lei pentru o televiziune controlată de Ilan Șor


Orizont TV a fost sancționat astăzi de Consiliului Audiovizualului (CA) cu 75 000 de lei pentru difuzarea în buletinele de știri a comunicărilor comerciale cu conținut mascat în cadrul materialelor referitoare la Festivalul Chitarelor de la Orhei, protestele împotriva închiderii magazinelor „Merișor” și concertul interpretului Misha Marvin la „OrheiLand”.
Potrivit CA, publicitatea mascată a fost în favoarea lui Ilan Șor.
„Conținutul editorial prezintă în mod favorabil actorul politic Ilan Șor, care este inițiator al Blocului politic „Ș.O.R” și se încadrează în noțiunea de publicitate politică. Materialul nu a fost marcat drept unul publicitar și nu a fost delimitat corespunzător, fapt ce contravine prevederilor Codului serviciilor media audiovizuale (CSMA). Separarea clară a produselor jurnalistice de cele realizate în scop publicitar este obligatorie”, au argumentat decizia membrii CA.
Referindu-se la constatările raportului de monitorizare, membrul CA, Ruslan Mihalevschi, s-a arătat îngrijorat de modul și contextul știrilor difuzate. „Conținutul și politica editorială de la TV6 și Orhei TV a migrat la Orizont TV. Festivalul chitarelor a fost sponsorizat de agenți economici, însă în știri este menționat ca sponsor Ilan Șor, care nu are vreo legătură cu acest eveniment”, a afirmat Mihalevschi.
Vicepreședinta CA, Aneta Gonța, a remarcat că în toate cele trei materiale au fost folosite tehnici de manipulare, care prind foarte bine când același mesaj este repetat de mai multe ori.
„Deși postul TV declară că nu a urmărit scopul să facă publicitate magazinelor, a urmărit, în mod sigur, scopul să facă publicitate lui Ilan Șor, fiind folosite „OrheiLand”, „Merișor”, mai nou Festivalul chitarelor. Menționarea numelui lui Iurie Sadovnic și al Consiliului raional Orhei este utilizată ca acoperire pentru materialele difuzate. Prezența interviului Marinei Tauber face legătură directă cu imaginea lui Ilan Șor. Au fost prezente elemente cu caracter de publicitate comercială unde apare imaginea „OrheiLand”, logou-ul parcului de mai multe ori și a sloganului OrheiLand unește”, a specificat vicepreședinta CA.









































































