Stiri
Victor Chirilă // Statul de drept, marea provocare a Parteneriatului Estic în Republica Moldova
Actualitate
21.07.2020
15:59
3334


În mai 2009, Republica Moldova a aderat la Parteneriatul Estic. Țara, care abia atingea majoratul (se împlineau 18 ani de independență), spera că aceasta nouă inițiativă o va ajuta să se pregătească pentru îndeplinirea principalelor criterii de aderare la Uniunea Europeană - consolidarea instituțiilor ce garantează democrația, statul de drept și respectarea drepturilor omului, și dezvoltarea unei economii de piață funcționale, capabilă să facă față presiunilor concurențiale din cadrul UE.
Pentru integrarea economică și asocierea politică
În cei 11 ani care s-au scurs de atunci, datorită Parteneriatului Estic, Republica Moldova a avansat mult în dezvoltarea relațiilor politice, economice și sociale cu Uniunea Europeană.
Profitând de deschiderea Bruxellesului, autoritățile de la Chișinău au reușit, într-o perioadă relativ scurtă, să liberalizeze regimul de vize și să semneze Acordul de Asociere cu UE, inclusiv crearea Zonei de Liber Schimb Aprofundat și Cuprinzător, care au oferit Republicii Moldova perspectiva de integrare economică și de asociere politică profundă cu comunitatea europeană.
Punerea în aplicare a Acordului de Asociere cu UE și a Zonei de Liber Schimb Aprofundat și Cuprinzător, inițiată în 2014, a avut ca efect creșterea semnificativă a comerțului bilateral. În doar primii patru ani de realizare a Acordului, exporturile către UE din țara noastră au crescut cu 62%.
În prezent, Uniunea Europeană este cel mai mare partener comercial al Republicii Moldova. În 2019, comerțul cu UE a reprezentat 66% din totalul comerțului nostru extern. De asemenea, comunitatea europeană este cel mai mare finanțator extern al țării noastre. În ultimii zece ani, UE a aprobat pentru țara noastră finanțări de peste 1,9 miliarde de euro, destinate pentru reabilitarea infrastructurii de transport, educație, sănătate, agricultură, sectorul energetic, dezvoltarea afacerilor și implementarea reformelor structurale.
Mult mai ancorată în spațiul european
Uniunea Europeană este și principalul susținător al reformelor în domeniul justiției, poliției, combaterii corupției și spălării banilor, pentru care au fost alocate zeci de milioane de euro.
Până în prezent, Republica Moldova a transpus, în legislația sa națională, peste 25.000 de standarde tehnice ale UE, care vizează varii domenii. Începând cu anul 2009, peste 17.660 de întreprinderi mici și mijlocii din țara noastră au beneficiat de asistența financiară a UE prin intermediul Programului EU4Business.
Cu sprijinul politic și financiar al UE, a fost posibilă inițierea unor proiecte majore de interconectare a sistemului energetic al Republicii Moldova la Rețeaua Europeană a Operatorilor Sistemelor de Transport Energie Electrică și la Sistemul de Transport Gaze Naturale din Romania - proiecte care, în următorii ani, vor contribui enorm la îmbunătățirea securității energetice a țării noastre.
De asemenea, în ultimii cinci ani, s-au intensificat contactele interumane dintre țările UE și Republica Moldova. Ca urmare a liberalizării, la 28 aprilie 2014, a regimului de vize cu UE, peste 2,5 milioane de cetățeni moldoveni au putut călători în țările europene, iar în perioadă 2015-2019 aproape 2800 de studenți și profesori universitari au beneficiat de mobilitatea academică oferită de Programul Erasmus+.
Fără îndoială, datorită Parteneriatului Estic, Republica Moldova este astăzi mult mai ancorată în spațiul european, iar UE a devenit cel mai important partener de dezvoltare al țării noastre - unul indispensabil chiar... Totuși, în ciuda succeselor menționate, țara noastră a avansat extrem de puțin pe calea satisfacerii criteriilor-cheie de aderare la UE. Ca și în 2009, Republica Moldova rămâne astăzi un stat în tranziție cu un sistem politic hibrid, dominat/controlat de oligarhi, cu o economie de piață opacă, cu instituții ineficiente și măcinate de corupție, cu justiție și presă aflându-se majoritar la cheremul oligarhilor și al partidelor politice, cu politicieni corupți servind oligarhii, cu un stat de drept nefuncțional și o democrație imatură.
Reforma justiției, care tot bate pasul pe loc...
UE este perfect conștientă de realitatea în cauză. În ultimul său raport cu privire la progresele înregistrate de Parteneriatul Estic în perioada 2017-2020, Bruxellesul recunoaște că acestea au fost realizate preponderent în trei din cele patru domenii prioritare, și anume: o economie mai puternică, o conectivitate mai puternică și o societate mai puternică.
În ceea ce privește obiectivul realizării unei guvernanțe mai puternice și a statului de drept, succesele sunt destul de modeste însă. Și asta nu doar în Republica Moldova, dar și în restul statelor din Parteneriatul Estic.
La Chișinău, mai mult decât în altă parte poate, reforma justiției - elementul-cheie pentru construirea unui stat de drept funcțional și credibil - bate consecvent pasul pe loc. Dosare de rezonanță, precum marele furt bancar din 2014; „Laundromatul rusesc” - schema de spălare a 70 de miliarde dolari, facilitată de elitele politice din Republica Moldova în perioada 2010-2014; extrădarea ilegala a profesorilor turci; finanțarea partidelor politice de oligarhi și actori statali străini prin intermediul schemelor off-shore, rămân în continuare neinvestigate sau sunt clasate.
Decizia procurorilor de a scoate de sub sechestru o parte dintre bunurile ce figurau în dosarul oligarhului Vlad Plahotniuc, intentat pentru spălare de bani, precum și o serie de recente decizii judecătorești ce au avut ca finalitate eliberarea din detenție a unor politicieni și oligarhi, alături de absolvirea unor criminali acuzați de omor, subminează în continuare imparțialitatea și credibilitatea justiției autohtone.
Între timp, după o scurtă perioadă de suspans, Republica Moldova redevine, sub ochii noștri și ai UE, un teren de luptă pentru putere, control al justiției și al resurselor financiare. O luptă ce se dă între marii/vechii oligarhi, care nu au încetat să domine sistemul bancar, economia țării și o bună parte a deputaților din actualul Parlament.
Republica Moldova, îna fața unei dileme existențiale
În opinia Premierului moldovean Ion Chicu, Parteneriatul Estic s-a apropiat de un „moment al adevărului” - fie această inițiativă regională se reinventează și capătă „un suflu nou”, fie încet, dar sigur, își pierde „relevanța politică”.
În realitate, nu Parteneriatul Estic, ci Republica Moldova este în fața unei dileme existențiale - fie construiește un stat de drept funcțional, fie devine un stat irelevant, stat-problemă, generator de incertitudine și de instabilitate la frontiera de Est a Uniunii Europene.
Din acest punct de vedere, Parteneriatul Estic este mai relevant ca niciodată pentru țara noastră, căci ne oferă nu doar susținerea politică și asistența financiară a UE, ci și know-how-ul pe care-l au țările comunitare în construcția unui veritabil stat de drept. O experiență fără de care nu vom pupa niciodată pragul Uniunii Europene...
În următorii ani, UE își propune să contribuie, prin intermediul Parteneriatului Estic, la consolidarea rezilienței celor șase state-membre ale inițiativei în domenii critice precum economia, instituțiile responsabile și statul de drept, securitatea, mediul și schimbările climatice, transformarea digitală și societățile echitabile și favorabile incluziunii.
Este, cu certitudine, un obiectiv extrem de ambițios pentru Republica Moldova, al cărei succes va depinde primordial de capacitatea noastră de a construi un stat de drept fiabil, care să garanteze tuturor securitate juridică și instituții democratice funcționale, esențiale pentru orice reformă.
Or, acest lucru va fi imposibil de atins fără a distruge din temelie actualul sistem oligarhic - inamicul numărul unu al statului Republica Moldova, dar și al Parteneriatului Estic.
Pentru integrarea economică și asocierea politică
În cei 11 ani care s-au scurs de atunci, datorită Parteneriatului Estic, Republica Moldova a avansat mult în dezvoltarea relațiilor politice, economice și sociale cu Uniunea Europeană.
Profitând de deschiderea Bruxellesului, autoritățile de la Chișinău au reușit, într-o perioadă relativ scurtă, să liberalizeze regimul de vize și să semneze Acordul de Asociere cu UE, inclusiv crearea Zonei de Liber Schimb Aprofundat și Cuprinzător, care au oferit Republicii Moldova perspectiva de integrare economică și de asociere politică profundă cu comunitatea europeană.
Punerea în aplicare a Acordului de Asociere cu UE și a Zonei de Liber Schimb Aprofundat și Cuprinzător, inițiată în 2014, a avut ca efect creșterea semnificativă a comerțului bilateral. În doar primii patru ani de realizare a Acordului, exporturile către UE din țara noastră au crescut cu 62%.
În prezent, Uniunea Europeană este cel mai mare partener comercial al Republicii Moldova. În 2019, comerțul cu UE a reprezentat 66% din totalul comerțului nostru extern. De asemenea, comunitatea europeană este cel mai mare finanțator extern al țării noastre. În ultimii zece ani, UE a aprobat pentru țara noastră finanțări de peste 1,9 miliarde de euro, destinate pentru reabilitarea infrastructurii de transport, educație, sănătate, agricultură, sectorul energetic, dezvoltarea afacerilor și implementarea reformelor structurale.
Mult mai ancorată în spațiul european
Uniunea Europeană este și principalul susținător al reformelor în domeniul justiției, poliției, combaterii corupției și spălării banilor, pentru care au fost alocate zeci de milioane de euro.
Până în prezent, Republica Moldova a transpus, în legislația sa națională, peste 25.000 de standarde tehnice ale UE, care vizează varii domenii. Începând cu anul 2009, peste 17.660 de întreprinderi mici și mijlocii din țara noastră au beneficiat de asistența financiară a UE prin intermediul Programului EU4Business.
Cu sprijinul politic și financiar al UE, a fost posibilă inițierea unor proiecte majore de interconectare a sistemului energetic al Republicii Moldova la Rețeaua Europeană a Operatorilor Sistemelor de Transport Energie Electrică și la Sistemul de Transport Gaze Naturale din Romania - proiecte care, în următorii ani, vor contribui enorm la îmbunătățirea securității energetice a țării noastre.
De asemenea, în ultimii cinci ani, s-au intensificat contactele interumane dintre țările UE și Republica Moldova. Ca urmare a liberalizării, la 28 aprilie 2014, a regimului de vize cu UE, peste 2,5 milioane de cetățeni moldoveni au putut călători în țările europene, iar în perioadă 2015-2019 aproape 2800 de studenți și profesori universitari au beneficiat de mobilitatea academică oferită de Programul Erasmus+.
Fără îndoială, datorită Parteneriatului Estic, Republica Moldova este astăzi mult mai ancorată în spațiul european, iar UE a devenit cel mai important partener de dezvoltare al țării noastre - unul indispensabil chiar... Totuși, în ciuda succeselor menționate, țara noastră a avansat extrem de puțin pe calea satisfacerii criteriilor-cheie de aderare la UE. Ca și în 2009, Republica Moldova rămâne astăzi un stat în tranziție cu un sistem politic hibrid, dominat/controlat de oligarhi, cu o economie de piață opacă, cu instituții ineficiente și măcinate de corupție, cu justiție și presă aflându-se majoritar la cheremul oligarhilor și al partidelor politice, cu politicieni corupți servind oligarhii, cu un stat de drept nefuncțional și o democrație imatură.
Reforma justiției, care tot bate pasul pe loc...
UE este perfect conștientă de realitatea în cauză. În ultimul său raport cu privire la progresele înregistrate de Parteneriatul Estic în perioada 2017-2020, Bruxellesul recunoaște că acestea au fost realizate preponderent în trei din cele patru domenii prioritare, și anume: o economie mai puternică, o conectivitate mai puternică și o societate mai puternică.
În ceea ce privește obiectivul realizării unei guvernanțe mai puternice și a statului de drept, succesele sunt destul de modeste însă. Și asta nu doar în Republica Moldova, dar și în restul statelor din Parteneriatul Estic.
La Chișinău, mai mult decât în altă parte poate, reforma justiției - elementul-cheie pentru construirea unui stat de drept funcțional și credibil - bate consecvent pasul pe loc. Dosare de rezonanță, precum marele furt bancar din 2014; „Laundromatul rusesc” - schema de spălare a 70 de miliarde dolari, facilitată de elitele politice din Republica Moldova în perioada 2010-2014; extrădarea ilegala a profesorilor turci; finanțarea partidelor politice de oligarhi și actori statali străini prin intermediul schemelor off-shore, rămân în continuare neinvestigate sau sunt clasate.
Decizia procurorilor de a scoate de sub sechestru o parte dintre bunurile ce figurau în dosarul oligarhului Vlad Plahotniuc, intentat pentru spălare de bani, precum și o serie de recente decizii judecătorești ce au avut ca finalitate eliberarea din detenție a unor politicieni și oligarhi, alături de absolvirea unor criminali acuzați de omor, subminează în continuare imparțialitatea și credibilitatea justiției autohtone.
Între timp, după o scurtă perioadă de suspans, Republica Moldova redevine, sub ochii noștri și ai UE, un teren de luptă pentru putere, control al justiției și al resurselor financiare. O luptă ce se dă între marii/vechii oligarhi, care nu au încetat să domine sistemul bancar, economia țării și o bună parte a deputaților din actualul Parlament.
Republica Moldova, îna fața unei dileme existențiale
În opinia Premierului moldovean Ion Chicu, Parteneriatul Estic s-a apropiat de un „moment al adevărului” - fie această inițiativă regională se reinventează și capătă „un suflu nou”, fie încet, dar sigur, își pierde „relevanța politică”.
În realitate, nu Parteneriatul Estic, ci Republica Moldova este în fața unei dileme existențiale - fie construiește un stat de drept funcțional, fie devine un stat irelevant, stat-problemă, generator de incertitudine și de instabilitate la frontiera de Est a Uniunii Europene.
Din acest punct de vedere, Parteneriatul Estic este mai relevant ca niciodată pentru țara noastră, căci ne oferă nu doar susținerea politică și asistența financiară a UE, ci și know-how-ul pe care-l au țările comunitare în construcția unui veritabil stat de drept. O experiență fără de care nu vom pupa niciodată pragul Uniunii Europene...
În următorii ani, UE își propune să contribuie, prin intermediul Parteneriatului Estic, la consolidarea rezilienței celor șase state-membre ale inițiativei în domenii critice precum economia, instituțiile responsabile și statul de drept, securitatea, mediul și schimbările climatice, transformarea digitală și societățile echitabile și favorabile incluziunii.
Este, cu certitudine, un obiectiv extrem de ambițios pentru Republica Moldova, al cărei succes va depinde primordial de capacitatea noastră de a construi un stat de drept fiabil, care să garanteze tuturor securitate juridică și instituții democratice funcționale, esențiale pentru orice reformă.
Or, acest lucru va fi imposibil de atins fără a distruge din temelie actualul sistem oligarhic - inamicul numărul unu al statului Republica Moldova, dar și al Parteneriatului Estic.
Text semnat de Victor Chirilă, directorul executiv al Asociației de Politică Externă, publicat în Newsletter-ul "Sinteze și Dezbateri de Politică Externă”
Stiri relevante
18.09.2025
02:13
308
Grecia blochează extrădarea lui Vladimir Plahotniuc către Moldova: Reacția premierului Dorin Recean
17.09.2025
22:34
402
SUA trimite primele rachete de apărare aeriană către Ucraina în cadrul unui nou mecanism de sprijin
17.09.2025
21:07
469
Vremea aduce schimbări pe 18.09.2025
17.09.2025
20:32
398
România și UE, modele de dezvoltare pentru comunitățile din nordul Moldovei: Ambasadorul Cristian-Leon Țurcanu în vizită la Dondușeni și Bălți
17.09.2025
19:57
517
Expulzare controversată în Polonia: un ucrainean operând o dronă deasupra clădirilor guvernamentale din Varșovia
17.09.2025
19:54
437
Ministerul Agriculturii din Moldova finalizează cu succes pregătirile pentru aderarea la UE în agricultură și siguranța alimentară
17.09.2025
18:27
587
Maia Sandu cheamă investitorii să susțină drumul european al Republicii Moldova la Forumul Economic România-Republica Moldova
17.09.2025
18:11
600
Merkel critică dur acțiunile lui Putin: „O amenințare constantă pentru Occident”
17.09.2025
17:32
576
Elevii din UTA Găgăuzia și Taraclia descoperă trecutul dureros al represiunilor politice
17.09.2025
17:00
1063
Plahotniuc a făcut tot posibilul ca să NU fie extrădat în R. Moldova. Recean: „Vom investiga cum a reușit infractorul să-și împiedice extrădarea. Speră că după alegeri va cădea pe mâna Rusiei și va putea veni acasă LIBER”




















Top stiri
18.09.2025
02:13
221
Grecia blochează extrădarea lui Vladimir Plahotniuc către Moldova: Reacția premierului Dorin Recean
17.09.2025
22:34
366
SUA trimite primele rachete de apărare aeriană către Ucraina în cadrul unui nou mecanism de sprijin
17.09.2025
21:07
458
Vremea aduce schimbări pe 18.09.2025
17.09.2025
20:32
389
România și UE, modele de dezvoltare pentru comunitățile din nordul Moldovei: Ambasadorul Cristian-Leon Țurcanu în vizită la Dondușeni și Bălți
17.09.2025
19:57
505
Expulzare controversată în Polonia: un ucrainean operând o dronă deasupra clădirilor guvernamentale din Varșovia
17.09.2025
19:54
430
Ministerul Agriculturii din Moldova finalizează cu succes pregătirile pentru aderarea la UE în agricultură și siguranța alimentară
17.09.2025
18:27
577
Maia Sandu cheamă investitorii să susțină drumul european al Republicii Moldova la Forumul Economic România-Republica Moldova
17.09.2025
18:11
591
Merkel critică dur acțiunile lui Putin: „O amenințare constantă pentru Occident”
17.09.2025
17:32
570
Elevii din UTA Găgăuzia și Taraclia descoperă trecutul dureros al represiunilor politice
17.09.2025
17:00
1058
Plahotniuc a făcut tot posibilul ca să NU fie extrădat în R. Moldova. Recean: „Vom investiga cum a reușit infractorul să-și împiedice extrădarea. Speră că după alegeri va cădea pe mâna Rusiei și va putea veni acasă LIBER”
17.09.2025
16:49
701
DECIZIE // Extrădarea lui Plahotniuc în R. Moldova, programată pentru data de 25 septembrie, SUSPENDATĂ
17.09.2025
15:55
1264
Pe aici nu se trece: Președintele Donald Trump pune DECISIV umărul la sporirea INDEPENDENȚEI energetice a R. Moldova și reducerea SANTAJULUI Moscovei: „Inițiativa de 130 de MILIOANE de dolari va crea oportunități semnificative”
17.09.2025
15:12
526
Guvernul extinde termenul și crește capacitatea sprijinului pentru energia regenerabilă în Moldova până în 2030
17.09.2025
14:45
510
Igor Grosu avertizează asupra manipulărilor digitale orchestrate de gruparea „ȘOR” înaintea alegerilor parlamentare
17.09.2025
14:44
610
SUA finanțează cu 130 milioane dolari linia electrică Strășeni-Gutinaș, un pas important pentru securitatea energetică a Moldovei
17.09.2025
14:42
457
Guvernul implementează reforme decisive pentru avansarea infrastructurii energetice și piața de electricitate în Moldova
17.09.2025
14:27
541
Transporturile și alte sectoare din Franța, paralizate de greva generală: avertisment pentru românii afectați
17.09.2025
14:19
730
Socialiștii neagă implicarea în scandalul de propagandă electorală din Iași, acuzați de legături cu partidul lui Dodon
17.09.2025
13:41
600
Debursarea istorică a 270 milioane de euro de la UE: Igor Grosu discută prioritățile cu Iwona Piórko în planul de creștere pentru Moldova
17.09.2025
13:12
557
Rusia își extinde atacurile asupra rețelei feroviare din Ucraina, perturbând transportul și economia națională
17.09.2025
13:07
507
Guvernul Republicii Moldova aprobă strategia de renovare a clădirilor pentru reducerea consumului energetic până în 2050
17.09.2025
13:04
462
Guvernul simplifică accesul la finanțare pentru IMM-uri printr-un nou regulament inovator
17.09.2025
12:50
694
Recean dezvăluie intențiile lui Țuțu de a ajunge în Transnistria: ancheta este în desfășurare!
17.09.2025
12:38
461
Guvernul a aprobat regulamentul pentru platforma e-Admitere, facilitând procesul de înscriere la facultate și masterat online
17.09.2025
12:36
607
Maia Sandu lansează un nou centru pentru combaterea dezinformării în R. Moldova, aprobarea semnată prin decret prezidențial


















































Actualitate
Parteneri
Actualitate




Punct de vedere NAȚIONAL
Sondaj
Prietenii noștri