Viață de pilot povestită de Sergiu Rusu
6987
Bilanț // Peste opt mii de ore de zbor pe diverse continente
Visul lui Sergiu Rusu încă din copilărie a fost cel de a zbura. De câte ori vedea elicopterele, care stropeau pădurile deasupra satului Crăsnășeni din raionul Telenești, de unde îi sunt rădăcinile, de atâtea ori își vedea visul cu ochii. Voia să privească lumea de sus și chiar să fie el pilotul acelui elicopter.
Acum, peste ani, se poate lăuda că i-a reușit. Un om echilibrat, ordonat, precis, vorbeşte cu pasiune despre zbor şi subliniază deseori importanţa disciplinei în această meserie. Când eşti în aer, la sute de metri înălţime, nimic nu e lăsat la voia întâmplării, zice el.
Cu ,,picioarele pe pământ” și cu ,,gândul printre nori”
Și dacă la unii visurile devin realitate, la altcineva visurile prind aripi. La cei 51 de ani, pilotul-examinator și instructor de zbor pe elicopterele „MI-2” și „MI-8” din R. Moldova se întoarce în timp și deapănă amintiri. În anul 1981, a absolvit școala din sat, fiind unul dintre cei mai exemplari elevi și cu cea mai mare medie. Dintre toți colegii, doar el voia să devină pilot.
„Ambii părinți aveau profesii obișnuite, tatăl fiind revizor, iar mama a activat o perioadă la magazinul din sat ca vânzătoare. Într-un fel, ei erau cu ,,picioarele pe pământ”, iar eu visam la o profesie care mă ducea printre nori. Eram la sfârșitul clasei a X-a, atunci când fiecare primea îndrumare de la profesor cu privire la continuarea studiilor la un oarecare institut, unde erai admis fără concurs, căci așa era în URSS. Când am fost întrebați de Nicolai Andreevici Pârnău ce vrem să devenim pentru a ne da îndrumare, un coleg de al meu a zis că vrea să devină doctor și, într-adevăr, în prezent activează în medicină. Când am spus că vreau să devin pilot, toți au început să râdă de mine. Replica profesorului a fost: „Noi în sat nu avem nevoie de piloți”. Eu oricum știam ce-mi doream și i-am mai spus încă o dată că o să devin pilot și gata”, își amintește Sergiu Rusu.
Primul zbor
Fiind o profesie care, pe lângă adrenalină și plăcere, înseamnă și pericol, părinții pilotului i-au interzis să-și continue studiile în domeniul aeronauticii. Fără permisiunea acestora, ,,copilul îndrăgostit de lumea aviației” a decis să meargă pe urmele marelui său vis.
„Nici nu am încercat să-i conving pe părinți, le-am spus că mă duc să susțin examenele la Politehnică, dar, de fapt, am susținut examenele pentru a deveni pilot. Pentru Moldova erau acordate opt locuri, iar unul mi-a revenit mie. Așa am ajuns la Școala de piloți din Kremenciuk, un oraș din Ucraina. Am învățat aici până în anul 1984. Primul meu zbor cu elicopterul „MI-4” a fost în anul 1982 și mi-a reușit. Atunci am luat permisul de conducere. Niciodată nu mi-a fost frică, pentru că îmi place ceea ce fac”, spune convingător pilotul.
Din Rusia la Bălți și în Africa
După ce a absolvit școala de piloți, Sergiu Rusu și-a început activitatea în orașul Magadan din Rusia, după care în 1992 a revenit în țară și a activat trei ani la Bălți.
Sergiu Rusu se oprește un pic și calculează: are până în prezent peste 8 000 de ore de muncă în spațiul aerian.
,,Am activat în mai multe țări, printre care Moldova, Rusia, Ucraina, România, Sierra Leone din Africa etc. În Afganistan am zburat cu elicopterul „MI-8” pentru misiuni civile. Cu doi ani în urmă, am fost în Germania și am învățat să zbor pe un tip nou de elicopter – „Enstrom F-28”. Vara trecută am fost plecat în Indonezia și am activat tot în domeniul aviației. Acum activez la ,,Diplomat Air”, sunt șef-pilot la „MI-8 Megavison”. Pot să vă informez că, în curând, și în R. Moldova va fi deschisă o școală de piloți”, concretizează Sergiu Rusu.
Prilejul de a fi „oriunde”
Domeniul de activitate i-a oferit pilotului prilejul de a vizita cele mai frumoase țări. Atât continentul european, asiatic, cât și cel african i-au devenit gazde ospitaliere care l-au impresionat prin cultură și unicitate.
,,Acum locuiesc în România, care din mai multe puncte de vedere e mai dezvoltată decât R. Moldova. Aici am marcat și un record: timp de o zi am reușit să efectuez 86 de zboruri, aproximativ opt ore am stat doar în aer. Printre cele mai frumoase țări pe care vi le recomand să le vizitați sunt Anglia, Franța, Germania, unele state din Africa etc. Am vizitat Sierra Leone din Africa. Poate că e o țară săracă, dar oamenii sunt bravo, te ajută chiar dacă nu au aproape nimic. Copiii la școală au uniforme de aceeași culoare, de obicei albe sau albastre. Familiile sunt numeroase, de la șase membri în sus, astfel doar un singur copil din familie merge la o instituție de învățământ. La Londra, cel mai mult am fost impresionat de Palatul Buckingham și Tower Bridge, un pod foarte frumos. Cât despre oameni, nu pot spune că sunt cei mai primitori, acolo fiecare e pentru el. Dacă mai vorbești engleza incorect, nici nu vor discuta cu tine. La Paris e altfel, populația e de omenie. Despre Turnul Eiffel pot spune că e uimitor, trebuie să-l vedeți! În Indonezia mi-a plăcut foarte mult. Acolo, toți oameni sunt simpli, toți sunt bucuroși, toți râd.Jakarta, capitala Indoneziei, e un oraș pe care o să dorești să-l mai vizitezi. Un vis pe care îl aveam de mult timp și care s-a îndeplinit a fost acel de a vizita Insulele Canare.Un arhipelag format din șapte insule de origine vulcanică din Oceanul Atlantic de care am rămas impresionat, o frumusețe de nedescris. Fiecare insulă are capitala ei, iar în Tenerife sunt multe atracții turistice. Oamenii sunt simpli. S-a întâmplat să ne rătăcim, iar ei au fost foarte receptivi să ne ajute. Vorbeam și în română, și în engleză și să vedeți că ne-am înțeles destul de bine”, ne descrie trăirile sale pilotul.
Situații-limită
Piloții se nasc cu unele abilități native, iar restul trebuie să le înveți și să le exersezi la cel mai înalt nivel.Unele dintre ele pot fi cultivate, dar e necesar, de la bun început, să ai o sănătate bună.
După o anumită perioadă de zburat, începi să ai probleme de la aerul condiţionat, apar probleme cu coloana, de la turbulenţe, de la aterizări mai dure. Pot fi şi unele probleme de ordin psihologic, întrucât, de-a lungul unei cariere de 31 de ani de pilot, Sergiu Rusu a trecut și prin situaţii-limită.
A ajuns să treacă „pe lângă moarte”. Să scape fie prin măiestrie, fie prin noroc. „Pentru a deveni pilot, trebuie în primul rând să fii sănătos și să ai caracter sau, mai bine zis, tărie de caracter. Trebuie să-ți placă ceea ce faci și să-ți învingi frica. În timpul anilor mei de activitate, am avut șase accidente, care m-au impus să mă descurc singur, ca și cum ar fi o situație obișnuită. Dar aceste cazuri nu m-au făcut niciodată să renunț la profesia mea. Până la 65 de ani, dacă o să-mi permită sănătatea, voi zbura și voi zbura. Niciodată nu am regretat că mi-am ales această profesie de vis. Feciorul e mic, dar cred că tot pe urmele mele calcă și acest lucru mă bucură. Chiar dacă e o profesie periculoasă, este una dintre cele mai frumoase. Mă consider un om norocos”, zice pilotul care a participat recent la Ziua Aviației Moldovei cu elicopterele „MI-2” și „Enstrom F-28”.
Mai are un singur dor
În prezent, Sergiu Rusu muncește intensiv la proiectul legat de deschiderea unei școli de piloți în R. Moldova.
„Sunt foarte mulți tineri care și-ar dori să însușească această profesie, dar nu au unde și nu dispun de finanțe. Sper ca cei de la putere să le ofere o șansă și un sprijin acestor copii să-și îndeplinească marele vis, căci în următorii 10 ani am putea rămâne fără piloți în țară”, conchide pilotul nostru.
Marina Șaptefraț, stagiară
06.08.2018
15:39
2112
DEZVĂLUIRI ale piloților care îți vor SCHIMBA modul în care privești o călătorie cu avionul
26.03.2018
11:00
2482
Alertă la bordul unui avion: Unul dintre piloţi era mort de beat. Ce au păţit cei 100 de pasageri
23.06.2017
09:13
4596
INCREDIBIL // Cel mai bun „nebun” pilot. SELFIE la 10.000 metri altitudine
28.05.2017
11:02
4418
Ultimul SECRET al lui Nicu Ceauşescu! A fost păstrat timp de 40 de ani
31.03.2017
09:19
2326
Pilotul unui avion de pasageri a DECEDAT în timpul zborului
10.03.2017
17:01
3515
Un adolescent a găsit un avion nazist din al Doilea Război Mondial, cu tot cu pilot
23.07.2016
09:03
3697
ISTORIE // Cum a ajuns rusoaica Nadia Russo să lupte pentru România în al Doilea Război Mondial.
03.11.2025
20:31
460
Ne așteaptă Ziua de Mâine cu Nori și Posibile Ploi – 04.11.2025
03.11.2025
17:50
502
Directorii școlari din Moldova, în căutarea inspirației: Vizită în România pentru modele de leadership și transformare educațională
03.11.2025
15:28
504
Donații record pentru școlile din țară: peste 966 mii lei colectați prin platforma MPay
02.11.2025
19:00
1032
Prognoza meteo pentru săptămâna 3-9 noiembrie 2025
01.11.2025
20:48
2060
Schimbare bruscă de temperatură duminică, 02.11.2025
03.11.2025
23:33
460
Incident bizar pe râul Narva: navă rusească sub pavilion Wagner, ironizată de Estonia pe platforma X
03.11.2025
22:19
483
Miracolul fertilizării asistate: Prima sarcină obținută prin inteligență artificială la bărbați cu infertilitate severă
03.11.2025
21:33
381
Guvernatorul BNM, la București: Integrarea europeană, un pas decisiv pentru viitorul Republicii Moldova
03.11.2025
21:33
438
Rusia își amplifică puterea navală prin lansarea submarinului nuclear "Habarovsk" în Severodvinsk
03.11.2025
21:25
459
Igor Grosu recunoaște provocările vetting-ului: Reforma justiției se extinde până în 2026
03.11.2025
21:18
460
Consilierul prezidențial Lazurca își exprimă îngrijorarea pentru muncitorii români de la Torre dei Conti din Roma
03.11.2025
20:31
446
Ne așteaptă Ziua de Mâine cu Nori și Posibile Ploi – 04.11.2025
03.11.2025
20:23
695
Putin și regimul său, care săptămânal dă ,,lecții de democrație" R. Moldova, intenționează să rămână la putere până aproape de 100 de ani și să-i pregătească ,,tronul" fiului său
457
BERD își reafirmă angajamentul pentru susținerea fermierilor moldoveni și modernizarea agriculturii
03.11.2025
18:28
589
Maia Sandu discută la Bruxelles despre viitorul european al Moldovei, dar întâmpină obstacole din partea Ungariei în calea aderării la UE
03.11.2025
17:53
553
Regiunea Donețk sub presiunea avansului rusesc: Pokrovsk, punct strategic în pericol
03.11.2025
17:50
490
Directorii școlari din Moldova, în căutarea inspirației: Vizită în România pentru modele de leadership și transformare educațională
03.11.2025
17:05
507
Muncitor român prins sub ruinele Torre dei Conti în Roma: Două prăbușiri severe afectează turnul medieval aflat în renovare
03.11.2025
16:51
516
Forumul „AgroCunoștințe” deschide porțile pentru a reconecta fermierii cu inovația și cercetarea agricolă în Moldova
03.11.2025
15:59
509
Ministerul Energiei caută reprezentant al societății civile pentru Comisia de licitații în energie verde
03.11.2025
15:40
593
Moldova se apropie de integrarea în spațiul european de roaming: ce presupune etapa finală înainte de 2026
03.11.2025
15:28
495
Donații record pentru școlile din țară: peste 966 mii lei colectați prin platforma MPay
03.11.2025
14:50
634
Trupele ruse avansează în Pokrovsk și atacă obiective strategice ucrainene
03.11.2025
14:30
582
Ministerul Energiei lansează ghidul pentru instalarea centralelor fotovoltaice în Moldova: un pas important spre energie sustenabilă
03.11.2025
14:29
509
Maia Sandu în drum spre Bruxelles: întâlniri cheie pentru viitorul european al Republicii Moldova
03.11.2025
13:51
632
Maia Sandu, voce importantă la Summitul Euronews despre viitorul extinderii UE și progresul Republicii Moldova
03.11.2025
13:39
670
Rețineri de amploare într-un dosar de escrocherie prin investiții fictive: noi suspecți și probe confiscate
03.11.2025
13:29
542
Mihai Popșoi și omologul elvețian analizează reglementarea conflictului transnistrean în cadrul unei întâlniri bilaterale la UNESCO
03.11.2025
12:53
552
Virusurile: soluția inovatoare împotriva infecțiilor greu de tratat cu antibiotice?
03.11.2025
12:52
632
Eugen Osmochescu, noul lider al Ministerului Dezvoltării Economice și Digitalizării, promite reforme mari pentru o economie modernă și sustenabilă în Moldova
Incident bizar pe râul Narva: navă rusească sub pavilion Wagner, ironizată de Estonia pe platforma X
Miracolul fertilizării asistate: Prima sarcină obținută prin inteligență artificială la bărbați cu infertilitate severă
Guvernatorul BNM, la București: Integrarea europeană, un pas decisiv pentru viitorul Republicii Moldova
Rusia își amplifică puterea navală prin lansarea submarinului nuclear "Habarovsk" în Severodvinsk


Inapoi


