TEATRU // Festivalul visătoarelor, la Iași. Teatrul Național „Vasile Alecsandri” din Iași a găzduit prima ediție a Festivalului de regie feminină „Cătălina Buzoianu”
2343
Ieșenii, probabil, s-au obișnuit cu orașul lor. Un oaspete, însă, e prins de vraja Iașului de îndată ce pune piciorul pe pământul acestuia, mai ales pe caldarâmul din centru, șlefuit de trecerea anilor și a secolelor. Cu-adevărat, nu te părăsește senzația că te pomenești ba în prezent, ba în trecut, ba în realitatea imediată, ba într-o irealitate prin care se întrevede fumul de candelă aprinsă ziua și noaptea. Tradiția culturală, spirituală, e inseparabilă de cea teatrală, anume la Iași fiind înființat, în 1840, primul Teatru Național din România. Acestui teatru îi datorăm organizarea, în perioada 7 - 11 septembrie 2024, a primei ediții a Festivalului de regie feminină „Cătălina Buzoianu”.
Cristian Hadji-Culea: „Cătălina Buzoianu și-a început cariera regizorală la Iași”
Ideea de a iniția un festival consacrat regiei feminine îi aparține lui Cristian Hadji-Culea, director al Teatrului Național „Vasile Alecsandri” din Iași (TNI).
„Teatrul Național din Iași are o lungă și fericită tradiție a colaborării cu doamnele regizoare. După o perioadă nefastă, în care regimul comunist îi interzisese să mai profeseze în teatru, Sorana Coroamă și-a reînceput activitatea și a continuat-o, creând spectacole remarcabile, ca regizor al teatrului nostru. Au urmat-o Cătălina Buzoianu și Anca Ovanez. Ani de zile au fost unicii regizori ai teatrului, emulația dintre ele marcând o epocă în istoria modernă a teatrului nostru. Aici a început Cătălina Buzoianu spectacole care au așezat-o printre marii creatori din România celei de-a doua jumătăți a secolului XX. Azi, în multe teatre activează regizoare”, menționează Cristian Hadji-Culea, care consideră că o trecere în revistă și o analiză a producțiilor teatrale semnate de femei este necesară.

Potrivit Cristinei Rădulescu, secretar literar al Teatrului Național „Vasile Alecsandri” din Iași, au fost alese pentru festival 11 spectacole din ultimele două stagiuni, spectacole pe subiecte fierbinți, a căror stilistică e în conexiune cu actualitatea. „Multe dintre regizoare își dublează rolul de regizor cu cel de autor de text, de dramaturg. Creatoarele de teatru invitate în festival sunt din zona foarte proaspătă a regiei, sunt tinere, nu depășesc vârsta de 45 de ani și reprezintă niște semne teatrale ale unei generații”, remarcă Cristina Rădulescu.
Selecționer al spectacolelor aduse la Iași a fost criticul de teatru Oana Borș, redactor-șef al revistei „Teatrul Azi”, lector univ. dr. la Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică I.L.Caragiale București.
„Festivalul, în forma acestei ediții, este un punct de vedere, nicidecum exhaustiv, nicidecum exclusiv. El poartă amprenta unui gând în jurul căruia s-a construit și care s-a născut după vizionarea producției de spectacole din ultimele două stagiuni. Acela de a face o panoramare a diversității care, dincolo de potențialul știut sau intuit al creatoarelor, s-a împlinit prin întâlnirea cu echipe de creație, s-a întregit artistic în spectacole. Am convingerea că această selecție este doar primul pas al unui drum deschis”, afirmă Oana Borș.
Regia – o profesie pentru femei sau pentru bărbați?
Stereotipul precum că regia e o profesie masculină începe să dispară, sub presiunea emancipării. Totuși, în acest domeniu, chiar și astăzi, activează cu preponderență bărbați, de aceea încurajarea femeilor de a veni cu viziuni regizorale și de a realiza spectacole pe scene nu doar independente, ci și profesioniste, e un semn de normalitate.
Cătălina Buzoianu rămâne un model în mișcarea de afirmare a regiei feminine. Spectatorii, participanții au putut vedea o expoziție de fotografii, afișe, au procurat cărți despre activitatea ei și despre fenomenul teatral românesc. Mulți dintre cei veniți la festival au cunoscut-o pe regizoare, au lucrat cu ea, i-au evocat personalitatea.
Astfel, Mihaela Michailov, dramaturgă, curatoare a unor importante evenimente teatrale din România, mărturisește: „Am avut șansa să o privesc pe Cătălina Buzoianu lucrând la Teatrul Bulandra, în perioada în care concepea „Odiseea 2001”. Avea o putere de muncă extraordinară, o pasiune contaminantă și o generozitate cum rar întâlnești. Pentru Cătălina Buzoianu, descifrarea unui text era un demers analitic de o rigoare extremă. Citea multă literatură contemporană și o fascina transformarea epicului în dramatic. Dintr-un singur paragraf, construia 3 scene.
Dintr-un detaliu poetic – o întreagă lume. Îți povestea o scenă dintr-un roman în acțiuni vizuale precise și detalii care erau deopotrivă concrete și abstracte. Mi se pare extraordinar că există un festival care poartă amprenta acestei artiste complexe. Cătălina Buzoianu a marcat substanțial teatrul anilor 70 și 80, prin creații care au fost nu doar spectacole, ci și laboratoare de cercetare teatrală”.

Regizoarele invitate la prima ediție a Festivalului „Cătălina Buzoianu” sunt nume sonore în teatrul românesc de la începutul secolului XXI: Gianina Cărbunariu, Catinca Drăgănescu, Nicoleta Esinencu, Andrea Gavriliu, Irisz Kovacs, Diana Mititelu, Teodora Petre, Leta Popescu, Sânziana Stoican, Carmen Lidia Vidu și Irina Popescu-Boieru.Spectatorii ieșeni au avut privilegiul de a urmări, în cadrul festivalului, spectacole ale lor, realizate în teatre din diferite orașe ale României: Teatrul Odeon, Teatrul Mic, Teatrul Tineretului Piatra Neamț, Teatrul „Andrei Mureșanu” din Sfântu Gheorghe, Teatrul Excelsior, București, Teatrul Dramatic „Fani Tardini” din Galați, Teatrul German de Stat Timișoara, Teatrul „Szigligeti Színház” Oradea, Teatrele Nottara și Masca din București. Regizoarele propun publicului, în aceste montări, formule teatrale moderne: teatru dramatic, teatru-dans, teatru documentar, teatru-manifest, spectacol-concert, teatru pentru adolescenți, teatru fizic, teatru de explorare a istoriei, teatru poetic, social etc.
Puterea visului, pe scenă și în culise
Spectacolele regizoarelor atacă probleme de neocolit din societatea românească, din prezentul turbulent, precum și teme atemporale, care nu scot neapărat în evidență fragilități asociate cu feminitatea, ci ne arată că creatoarele au multe de spus despre asumarea crizelor umanității și despre felul cum, din dureri, eforturi, căutări, sacrificii, se naște Speranța.
Dintre evenimentele conexe din festival, amintesc de lansările volumelor „DamenVals. Voci feminine în critica de teatru a secolului XX” de Miruna Runcan, scriitoare și critic de teatru, profesor la Facultatea de Teatru şi Televiziune a Universității Babeș Bolyai, „Teritorii de recuperat. Teatrul prin lentile de gen”, volum colectiv coordonat de Oltița Cîntec, teatrolog, director al Teatrului „Luceafărul” de la Iași, „Puncte vulnerabile. Trilogie” de Alexandra Badea și „IN(CORECT)”, „Vrabia” de Leta Popescu.
Captivantă a fost și dezbaterea „Paradigmele regiei feminine” la care au participat regizoarele Leta Popescu, Catinca Drăgănescu, Teodora Petre, Irina Popescu Boieru, fiecare livrându-ne informații emoționante despre formarea lor, despre momentele de ezitare de la începuturi și despre modul cum și-au depășit propriile frici, complexe, ajungând să-și construiască un stil, o estetică, metode de a convinge echipe de artiști să creeze împreună un produs viabil. Catinca Drăgănescu, bunăoară, a povestit că a fost foarte influențată de bunica ei, regizoare din anii 50 care nu a practicat regia. „Ceea ce mi-a zis bunica mea când eram mică, a devenit un fel de a-mi trăi viața: „Numai visătorii pot schimba lumea, numai visătorii”, recunoaște Catinca.
Puterea visului, credem, e definitorie în destinul fiecăruia din noi. Iar Festivalul „Cătălina Buzoianu” de la Iași a fost și o competiție a visătoarelor, o întrunire a lor, într-o capitală teatrală, un prilej de a transmite publicului din energia lor creativă.
„Apocalipsa gospodinelor” în regia Nicoletei Esinencu a obținut Premiul special al juriului
Juriul, format din Velica Panduru, scenograf, Ștefana Pop-Curșeu, director artistic al Teatrului Național Cluj-Napoca, actorul Emil Coșeru, societar al Teatrului Național Iași, a desemnat câștigătorii acestei ediții. Premiul pentru cea mai bună regie s-a acordat ex aequo regizoarelor Leta Popescu, pentru spectacolul „Bujor”, producție a Teatrului „Fani Tardini“ Galați, și Andrea Gavriliu, pentru spectacolul „SF (Super Fragil)”, producție a Teatrului Excelsior, București. Premiul pentru cel mai bun actor s-a atribuit ex aequo lui Gabi Costin pentru rolul Charlottei von Mahlsdorf din spectacolul „Eu sunt propria mea soție” de Doug Wright și lui Vlad Volf, pentru rolul Bujor, Învățătorul, din spectacolul „Bujor” de Doru Vătavului.
Premiul pentru cea mai bună actriță le-a fost acordat ex aequo Nicoletei Lefter pentru rolul Bonnie din spectacolul „Anatomia unei sinucideri” de Alice Birch și Cristinei Juncu, pentru rolul Agnes din spectacolul „Agnes, aleasa lui Dumnezeu” de John Pielmeier. Premiul pentru cea mai bună scenografie le-a fot acordat ex aequo scenografilor Ioana Pashca, pentru concepția dispozitivului scenic al spectacolului „Eu sunt propria mea soție” de Doug Wright și Valentin Vârlan, pentru concepția dispozitivului scenic al spectacolului „Agnes, aleasa lui Dumnezeu”, de John Pielmeier. Premiul special al juriului pentru spectacol-manifest și spațiu sonor i-a fost acordat spectacolului-concert „Apocalipsa gospodinelor” în regia Nicoletei Esinencu, producție a Teatrului Tineretului Piatra Neamț.
Nicoleta Esinencu e singura dramaturgă și regizoare basarabeancă (stabilită de câțiva ani în România) participantă la Festivalul „Cătălina Buzoianu”. Spectacolul ei, „Apocalipsa gospodinelor”, jucat în Sala Mare a TNI, o sală somptuoasă, considerată cea mai frumoasă dintre sălile de teatru din România, a fost primit cu uimire și entuziasm de publicul ieșean. Sperăm că la următoarea ediție a Festivalului vor fi invitate și alte regizoare din stânga Prutului.



29.10.2025
00:47
223
Câinii cu blană albastră la Cernobîl: specialiștii dezmint legătura cu radiațiile și investighează cauza reală
28.10.2025
21:11
422
Experți civici în Guvern: Vor reuși să facă față sistemului birocratic?
28.10.2025
20:59
534
Schimbări meteorologice în Republica Moldova pe 29 octombrie 2025
28.10.2025
18:19
514
Maia Sandu la Forumul Păcii de la Paris: Discurs despre integritatea informației și mass-media independentă la invitația lui Macron
28.10.2025
18:18
513
Maia Sandu participă la Forumul Păcii de la Paris la invitația lui Emmanuel Macron
28.10.2025
18:10
583
SUA scutesc operațiunile Rosneft din Germania de noile sancțiuni energetice împotriva Rusiei
28.10.2025
17:37
425
MEC și Banca Mondială sprijină debutanții din educație prin noi tabere de formare profesională
28.10.2025
17:01
465
Vladimir Bolea subliniază rolul esențial al proiectelor cu România în dezvoltarea localităților din Moldova
28.10.2025
16:38
528
Transformarea forțelor de menținere a păcii într-o misiune civilă internațională, prioritate în planul guvernului pentru soluționarea conflictului transnistrean
28.10.2025
16:31
402
Vladimir Bolea discută cu oficialii români despre proiecte de infrastructură și cooperare regională
29.10.2025
00:47
218
Câinii cu blană albastră la Cernobîl: specialiștii dezmint legătura cu radiațiile și investighează cauza reală
28.10.2025
21:11
421
Experți civici în Guvern: Vor reuși să facă față sistemului birocratic?
28.10.2025
20:59
533
Schimbări meteorologice în Republica Moldova pe 29 octombrie 2025
28.10.2025
18:19
514
Maia Sandu la Forumul Păcii de la Paris: Discurs despre integritatea informației și mass-media independentă la invitația lui Macron
28.10.2025
18:18
513
Maia Sandu participă la Forumul Păcii de la Paris la invitația lui Emmanuel Macron
28.10.2025
18:10
583
SUA scutesc operațiunile Rosneft din Germania de noile sancțiuni energetice împotriva Rusiei
28.10.2025
17:37
425
MEC și Banca Mondială sprijină debutanții din educație prin noi tabere de formare profesională
28.10.2025
17:01
465
Vladimir Bolea subliniază rolul esențial al proiectelor cu România în dezvoltarea localităților din Moldova
28.10.2025
16:38
527
Transformarea forțelor de menținere a păcii într-o misiune civilă internațională, prioritate în planul guvernului pentru soluționarea conflictului transnistrean
28.10.2025
16:31
402
Vladimir Bolea discută cu oficialii români despre proiecte de infrastructură și cooperare regională
28.10.2025
15:42
509
ANSA intensifică eforturile pentru aderarea Moldovei la Uniunea Europeană în sectorul sanitar și fitosanitar
28.10.2025
15:36
637
Mihai Popșoi explică situația ambasadorului rus Oleg Ozerov: „Aprobat, dar neacreditat la Chișinău”
28.10.2025
15:10
460
Echipe mobile duc sprijinul psihopedagogic direct în școlile rurale pentru copii cu cerințe speciale
28.10.2025
14:44
555
Israel cere acțiuni ferme după preluarea rămășițelor lui Ofir Tzarfati de la Hamas în Fâșia Gaza
28.10.2025
14:19
730
Alexandru Munteanu dezvăluie planurile Guvernului pentru dezvoltare și securitate națională în perspectiva integrării europene
28.10.2025
14:10
648
Alexandru Munteanu anunță structura și programul noului Guvern
28.10.2025
13:47
499
Economia Moldovei face pasul spre inovație și productivitate: bilanțul mandatului Doinei Nistor
28.10.2025
13:32
489
Peste 8.200 de adulți beneficiază de cursuri gratuite de limbă română, depășind așteptările Programului Național al MEC
28.10.2025
13:27
604
Zelenski cere Europei sprijin financiar pentru încă trei ani și refuză negocierile cu Rusia și Belarus
28.10.2025
12:58
520
Republica Moldova rezistă influențelor ruse și își întărește drumul către Europa
28.10.2025
12:57
510
Moldova redresată: Reformele economice sub conducerea Doinei Nistor propulsează țara spre creștere și integrare europeană
28.10.2025
12:52
635
Natalia Plugaru, noua propunere pentru Ministerul Muncii și Protecției Sociale - un parcurs impresionant în educație și activism social
28.10.2025
12:45
458
Mihai Popșoi și Victor Negrescu discută la Bruxelles despre integrarea europeană a Republicii Moldova
28.10.2025
12:26
1055
Doina Nistor, posibilă viitoare conducătoare a „Moldova Proiect”! Discuții și planuri pentru viitorul investițional al țării.
28.10.2025
12:13
564
ULTIMA ORĂ // Viceprim-ministra Doina Nistor îi predă ȘTAFETA lui Eugen Osmochescu: „Economia Republicii Moldova este pregătită să CREASCĂ”
PROGRAM // Începe Reuniunea Teatrelor Naționale Românești: „La Chișinău vor veni TOATE Teatrele Naționale din Republica Moldova și România!”
VIDEO // Un nou atac armat în Sydney. Patru persoane au fost înjunghiate într-o biserică, în timpul slujbei. Momentul, transmis LIVE
Ce se întâmplă dacă înghiți sâmburii de măsline? Nici nu-ţi imaginezi
Marina Tauber oferă DETALII despre mitingul de duminică. Deputata infirmă că s-ar pregăti destabilizări: „Va fi o acțiune pașnică. Protestele, mitingurile sunt acțiuni democratice”


Inapoi


