Manipulările de pe Telegram vizează frecvent imaginea Maiei Sandu, arată o analiză a CJI


Noi falsuri au apărut pe Telegram la fiecare 2-3 zile în a doua jumătate a lunii august. Unele postări au fost republicate de 3-4 ori, cu modificări minime. Aceasta este concluzia unei analize realizate de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI). Monitorizarea a vizat narațiunile de dezinformare și tehnicile de manipulare folosite în această perioadă, transmite IPN.
Analiza s-a concentrat pe 61 de canale cu cele mai mari audiențe din spațiul informațional din Moldova. Din acestea, 28 aparțin unor surse media ori influenceri cunoscuți, iar 33 au proprietari necunoscuți. Una dintre tacticile utilizate mai des este distribuirea videoclipurilor cu imagini și texte în limba engleză, sugerând că jurnaliști străini ar fi scris despre Moldova. În realitate, fie nu există astfel de articole, fie conținutul adevărat diferă de cel sugerat în postare.
Tematica dezinformării a rămas, în mare parte, aceeași. Și în a doua jumătate a lunii august au circulat narațiuni alarmiste cum ar fi: intervenția presupusă a soldaților NATO după alegeri, trimiterea moldovenilor în război în Ucraina, reticența europenilor în privința aderării Moldovei la UE sau necontinuarea finanțării proiectelor din țară.
Mediacritica, portalul educațional al CJI, semnalează și cazuri absurde. Un exemplu este incidentul sângeros din Italia, unde victima, un moldovean, ar fi fost înjunghiat de un ucrainean, prezentat ca o reacție violentă la criticile împotriva Maiei Sandu.
Potrivit CJI, monitorizarea demonstrează. Existența unei rețele de dezinformare care are ca strategie livrarea constantă de conținut, aproape minut cu minut. Esențial este ca postările să includă cuvinte-cheie în contexte negative, în special numele „Maia Sandu”. Această intensificare a frecvenței falsurilor se leagă de interesul electoral crescut, ținta principală fiind atât publicul cu viziuni antieuropene, cât și segmentul de alegători nehotărâți, precizează Centrul pentru Jurnalism Independent.










































































