Laureatul Nobel László Krasznahorkai și critica sa dură la adresa neutralității Ungariei în conflictul din Ucraina


Laureatul Premiului Nobel pentru Literatură din 2025, László Krasznahorkai, este un scriitor epic de renume, parte din tradiția central-europeană care se întinde de la Kafka la Thomas Bernhard, marcată de absurdism şi exces grotesc. Deși îşi păstrează o locuinţă în Ungaria natală, Krasznahorkai a petrecut ultimii ani trăind în exil autoimpus la Berlin şi Trieste. Acesta nu şi-a ascuns dispreţul faţă de politicile prim-ministrului Viktor Orbán, scrie The Guardian.
Romanul său „Baron Wenckheim’s Homecoming”, publicat şi în română, include un personaj „malefic, bolnav şi atotputernic”, fără nume, care străbate orașul într-un convoi de mașini negre. Unii critici au văzut în acest personaj o aluzie la premierul autoritar al Ungariei, Viktor Orbán, care guvernează din 2010. În mandatul său, partidul său Fidesz a aliniat sistematic universităţile, teatrele, agenţiile de ştiri independente şi industria cărţii către modelul său de „democrație iliberală”. În contextul războiului din Ucraina, Ungaria a încercat să rămână neutră. Ea a condamnat războiul, dar a blamat Ucraina şi aliaţii săi occidentali, fiind una dintre puţinele ţări europene care nu a acordat ajutor militar. Într-un interviu acordat Yale Review în februarie anul acesta, Krasznahorkai a declarat că învestirea lui Donald Trump l-a umplut de „groază”. El a descris eşecul premierului Orbán de a-l condamna pe Putin ca fiind rezultatul unei mentalităţi „psihiatrice”. „Ungaria este o ţară vecină cu Ucraina, iar regimul Orbán adoptă o poziţie fără precedent - aproape fără egal în istoria Ungariei”, a afirmat el. „Nu mi-aş fi imaginat niciodată că liderii politici maghiari vor vorbi despre aşa-zisa neutralitate în această chestiune! Cum poate o ţară să fie neutră atunci când ruşii invadează o ţară vecină?”
Krasznahorkai își derulează operele majore cu un ton contemplativ, fin calibrat, rezultând lucrări inspirate de călătoriile lui în China şi Japonia, conform lui Anders Olsson, preşedinte al Comitetului Nobel. Romanul său din 2003, „Északról hegy, Délről tó, Nyugatről utak, Keletről folyó” („Un munte la nord, un lac la sud, căi spre vest, un râu la est”, 2022), este o poveste misterioasă, cu pasaje lirice puternice, care se desfăşoară în sud-estul oraşului Kyoto. Opera este considerată un preludiu la „Seiobo járt odalent” (2008; „Seiobo There Below”, 2013), o colecţie de şaptesprezece povestiri structurate după secvența Fibonacci. Ele explorează rolul frumuseţii şi al creaţiei artistice în lumea modernă. De neuitat este scena de deschidere, în care o stârcă albă ca zăpada stă nemişcată în mijlocul râului Kamo din Kyoto, aşteptându-şi victima în vârtejurile de dedesubt. Pasărea devine o imagine evazivă a situaţiei artistului.
Firul conducător al cărţii este mitul japonez despre Seiobo, care, potrivit tradiţiei, protejează grădina care, la fiecare trei mii de ani, produce fructe conferind nemurirea. În carte, acest mit devine metafora creației unei opere de artă. Într-o serie de episoade, cititorul urmărește geneza unei opere, în diverse epoci și medii. Adesea, actul creației se petrece după o pregătire îndelungată, marcată de tradiţie şi măiestrie practică. Uneori, operele pot apărea ca rezultat al unor situații întârziate sau confuze, precum povestea unui tablou neterminat al renumitului artist renascentist Pietro Vannucci, transportat periculos de la Florenţa la Perugia, oraşul său natal. Deşi toată lumea crede că Perugino, cum este cunoscut, a renunţat la pictură, în Perugia are loc un miracol.
Artistul însuşi este, de multe ori în „Seiobo There Below”, absent din povestiri. Publicul are ocazia să cunoască personaje care se plasează uşor într-o parte a operei care urmează să prindă viaţă. Aceste personaje pot fi îngrijitori, spectatori sau meşteri devotaţi, care rareori înțeleg semnificația operei la care contribuie. Carte este o reprezentare magistrală, cititorul fiind condus printr-o serie de „uşi laterale” către actul creaţiei, descrie Comitetul Nobel opera scriitorului.









































































