16:09:25 25.04.2024
Stiri

Interpelare pentru Guvernul României: „Refacerea celor 14 poduri peste Prut distruse de sovietici, prioritate strategică pentru București și Chișinău”

Știri 19.02.2018 11:46 Vizualizări1452 Autor: Ziarul National
Interpelare pentru Guvernul României: „Refacerea celor 14 poduri peste Prut distruse de sovietici, prioritate strategică pentru București și Chișinău”


Deputatul de la București, Constantin Codreanu, președintele Comisiei parlamentare pentru comunitățile de români din afara granițelor țării, i-a adresat, astăzi, o întrebare parlamentară prim-ministrului Vasilica-Viorica Dăncilă cu privire la refacerea celor 14 poduri peste Prut distruse de sovietici în 1944.

„Până la ocupația sovietică, în România, pe Prut, au existat 22 de poduri. Majoritatea au fost distruse de sovietici în 1944. Au supraviețuit doar două, feroviare, cele de la Fălciu – Cantemir și de la Holboca (spre Nicolina) – Ungheni. După instalarea sovieticilor în Basarabia, au fost refăcute patru poduri: Galaţi – Giurgiuleşti în 1949, Albiţa – Leuşeni în 1956 şi renovat în 1978, Oancea – Cahul în 1963, Sculeni – Sculeni în 1966. Acestora li s-au adăugat coronamentul barajului Stânca – Costeşti în 1978, și podul de la Rădăuţi Prut – Lipcani în 2005, singurul refăcut după prăbușirea URSS, cu sprijinul financiar de la Bruxelles. Pentru cei 684 de kilometri de frontieră, România și Republica Moldova au doar opt puncte de trecere peste Prut, cu o medie de 85 de kilometri între ele, față de o medie de 31 de kilometri în perioada interbelică. Din 22 de poduri peste Prut, în România interbelică, acum avem abia opt puncte prin care Basarabia poate comunica cu restul României. 14 poduri din cele distruse de sovietici așteaptă să fie refăcute. Refacerea lor este o formă de desovietizare și de revenire la normal”, arată Constrantin Codreanu în scrisoarea sa către premierul de la București.

Deputatul susține că reconstrucția unui pod se ridică la o medie de circa 10 milioane de euro, iar ajutoarele financiare nerambursabile acordate Chișinăului de către București ar fi fost suficiente pentru refacerea acestor 14 poduri, ca elemente strategice de interconexiune între cele două părți încă separate ale națiunii noastre.

„De ani de zile trenează discuțiile privind refacerea podului de la Bumbăta, comuna Vetrișoaia – Leova, a podului din preajma localității basarabene Zagarancea, modernizarea podului de la Fălciu – Cantemir”, consideră Constantin Codreanu.

Președintele Comisiei parlamentare pentru comunitățile de români din afara granițelor țării în cere premierului de la București să spună câte din cele 14 poduri peste Prut distruse de sovietici și care dintre ele anume vor fi refăcute în următorii 2 ani, câte în următorii 10 ani și care sunt sumele necesare pentru acest lucru?

„Totodată, cerem Guvernului României ca la apropiata ședință comună cu Guvernul de la Chișinău să aducă pe agenda bilaterală chestiunea refacerii celor 14 poduri, ca element strategic pentru refacerea unității distruse a națiunii noastre. Privită realist și pragmatic, integrarea Republicii Moldova cu România înseamnă mai multe poduri peste Prut”, crede deputatul Constantin Codreanu.

Menționăm că, anterior, deputatul Constantin Codreanu l-a interpelat oficial pe fostul prim-ministru Mihai Tudose, care nu i-a oferit un răspuns.


Stiri relevante
Top stiri

Parteneri
Descoperă
Punct de vedere NAȚIONAL
22.04.2024 09:14 Nicolae Negru Nicolae Negru // Mercenarii lui Șor ș...

20.04.2024 20:07 Ziarul National Nicolae Enciu // Basarabia sub teroar...

19.04.2024 09:13 Nicolae Negru Nicolae Negru // Despărțirea apelor p...

Promo
Abonament
Abonează-te pentru a fi la curent cu ultimele știri
Recomandat
Sondaj
Cum veți vota la referendumul care va avea loc în toamna anului 2024 în R. Moldova?
Prietenii noștri

Widget cu noutăți la tine pe site

Ziarul Național 2013-2024. Toate drepturile sunt rezervate

Despre noi Publicitate News widget RSS Contacte Developed by WebConsulting.md