Digitalizarea serviciilor pentru afaceri continuă: 70% din interacțiunile cu statul sunt acum online!


Prin eforturile susținute ale Agenției de Guvernare Electronică (AGE), sub coordonarea Ministerului Dezvoltării Economice și Digitalizării (MDED) și în colaborare strânsă cu instituțiile prestatoare de servicii, deja 70% din serviciile publice pentru companii sunt accesibile online.
Dintre cele 407 servicii publice destinate antreprenorilor, 284 sunt disponibile în format digital, reducând necesitatea drumurilor la ghișee și facilitând interacțiunea cu administrația publică. Conform Planului de Creștere al Republicii Moldova 2025–2027, digitalizarea a 75% din serviciile G2B până la finele anului 2025 este în curs de realizare. Rămân de digitalizat doar 22 de servicii (aproximativ 5%), iar fiecare pas mic realizat ne apropie de viziunea unui stat complet digital și eficient pentru mediul de afaceri.
Servicii noi, complet digitalizate
Recent, în doar trei luni, AGE, în colaborare cu instituțiile prestatoare, a digitalizat 30 de servicii noi, oferind soluții moderne antreprenorilor pentru o relație simplificată cu statul. Aceste servicii sunt accesibile rapid, de oriunde, prin aplicația EVO sau portalul servicii.gov.md:
- 13 servicii pentru antreprenori, furnizate de Agenția Națională pentru Siguranța Alimentelor
- 5 servicii pentru companiile geologice, dezvoltate de Agenția pentru Geologie și Resurse Minerale
- 2 servicii pentru sectorul juridic, cu ajutorul Agenției pentru Digitalizare în Justiție
- 4 servicii pentru agricultură, prin ISST „Intehagro”
- 2 servicii pentru companiile energetice, cu Centrul Național pentru Energie Durabilă
- 1 serviciu pentru sectorul naval, de la Agenția Navală
- 1 serviciu pentru media, prin Consiliul Audiovizualului
- 1 serviciu metrologic, oferit de Institutul Național de Metrologie
- 1 serviciu pentru cultură, prin Ministerul Culturii
Acum, 15 instituții își oferă complet serviciile online, garantând acces rapid și sigur pentru companii și antreprenori:
- Ministerul Dezvoltării Economice și Digitalizării
- Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale
- Inspectoratul General al Poliției de Frontieră
- Agenția de Intervenție și Plăți pentru Agricultură
- Agenția de Mediu
- Agenția Geodezie, Cartografie și Cadastru
- Agenția Națională a Arhivelor
- ANRCETI
- Agenția pentru Reglementare în Energetică
- Agenția Națională pentru Siguranța Alimentelor
- Camera de Comerț și Industrie a Republicii Moldova
- Consiliul Audiovizualului al Republicii Moldova
- Centrul Național pentru Energie Durabilă
- Consiliul Național de Evaluare și Acreditare în Sănătate
- Consiliul de Supraveghere Publică a Auditului
O viziune digitală și inteligentă a statului
„Digitalizarea serviciilor publice nu este doar o transformare digitală, ci și o schimbare profundă în relația între stat și afaceri. Fiecare serviciu online economisește timpul antreprenorilor și banii companiilor. Timpul și resursele economisite pot fi direcționate spre dezvoltare și inovație”, afirmă Doina Nistor, viceprim-ministră și ministră a Dezvoltării Economice și Digitalizării.
„Antreprenorii câștigă timp, statul câștigă încredere: 70% din serviciile G2B sunt deja online. Vorbim despre soluții concrete. De la programări și obținerea actelor permisive, până la depunerea și recepționarea documentelor în format digital, ceea ce înseamnă digitalizare completă a acestor interacțiuni. Până la finele acestui an vom atinge obiectivul de 75% servicii digitale, iar de aici vom trece la următorul nivel de transformare: integrarea tehnologiilor emergente, inclusiv AI, pentru a construi un stat nu doar digital, ci inteligent, care răspunde rapid și proactiv nevoilor cetățenilor și mediului de afaceri”, spune Nicoleta Colomeeț, directoarea AGE.
Serviciile digitale au fost realizate prin intermediul platformelor PDSE și GEAP, asigurând procese online rapid și sigur. Instituțiile care nu oferă încă servicii digitale complete vor fi treptat conectate la sistemul programări.gov.md, permițându-le gestionarea operațiunilor online. AGE și MDED își mențin angajamentul de a dezvolta un portofoliu extins de servicii digitale, sporind eficiența și accesibilitatea interacțiunilor dintre antreprenori și administrația publică.











































































