Calitățile unui șef bun. CRITERII după care să DEOSEBEȘTI un lider cu vocație de unul prost
Calitățile unui șef bun par de la sine înțelese. Dar, în realitate, ca să fii un bun lider, cerințele sunt mai complexe și mai subtile decât par. Câți șefi cu adevărat buni ai avut până acum?
Iată calitățile unui șef bun, așa cum le definește doctorul în psihologie clinică și organizațională Travis Bradberry de la organizația TalentSmart din Canada.
1. Să fie amabil, dar nu slab
Amabilitatea lui să fie directă și sinceră. Să nu fie prefăcută și nici din teama de a nu fi acceptat de subalterni. Atunci când are de spus ceva nu tocmai plăcut, tonul cu care spune contează enorm. Dacă o face cu amabilitate, lasă loc de dialog și de repararea situației. Dacă vorbește în termeni duri, subalternul va fi preocupat mai mult să se apere decât să găsească o soluție.
2. Să fie ferm, fără să fie dur
Forța este o calitate esențială pentru un șef. Angajații așteaptă să vadă cam cât de puternic este un șef înainte de a se decide să-l urmeze sau nu. În situațiile critice, subalternii își doresc ca șeful să aibă puterea și curajul de a merge înainte. Asta îi însuflețește și pe ei și, la rândul lor, vor manifesta forță și curaj.
Doar că nu trebuie confundată forța cu duritatea. Dominația sistematică, controlul excesiv, insensibilitatea nu aduc nimic bun. Îi îndepărtează pe subalterni, îi determină chiar să se coalizeze împotriva șefului. O astfel de atitudine poate ascunde nesiguranță și incompetență.
3. Să fie sigur pe el, dar fără a fi arogant
Dacă șeful este sigur de ceea ce vorbește, de deciziile pe care le ia, subalternii vor fi și ei siguri și încrezători. Vor executa cu toată convingerea și cu toată competența lor.
Dar încrederea trebuie să aibă niște limite raționale. În situațiile care chiar depășesc atribuțiile șefului, el trebuie să recunoască asta. Dacă nu are încă destule date să-și fundamenteze o decizie, trebuie să menționeze acest lucru. Iar siguranța de sine nu trebuie să se transforme în aroganță. Ca și cum le-ar ști pe toate și n-ar mai avea nevoie de competența nimănui.
4. Să fie pozitiv, dar să rămână realist
„Imaginează-ți o barcă cu pânze, având trei persoane la bord”, propune Dr. Travis Bradberry. „Un pesimist, un optimist și un bun lider. Totul merge bine până când vântul începe să slăbească. Pesimistul se ia cu mâinile de cap și începe să se vaite. Optimistul, se lungește relaxat și spune că va fi bine. Șeful spune: «Putem să facem față!». Ajustează pânzele și face barca să înainteze.” Combinația optimă de pozitivitate și realism face lucrurile să meargă înainte.
5. Să fie un model de urmat, nu un predicator
Un șef bun inspiră încredere și admirație prin faptele sale, nu doar prin vorbe. Discursurile sunt adesea plictisitoare și pline de clișee. Oamenii nici măcar nu ascultă. Dar să zicem că are darul vorbirii și captează atenția.
Să zicem că principiile comunicate verbal – integritatea, eficiența etc. – sunt reținute de auditoriu. La prima încălcare a principiilor afirmate, totul s-a prăbușit. Important este ca, pas cu pas, comportamentul unui șef să impună admirație și respect.
6. Să fie dispus să se sacrifice pentru echipa lui
Trebuie să facă tot ce poate pentru echipă și pentru fiecare om în parte. Să rezolve pe cât posibil problemele la nivelul la care s-au produs. Să nu lase să transpire mai mult decât trebuie în afară. Iar dacă transpiră, să-și asume răspunderea precum și remedierea situației. Dacă ceva rău se întâmplă, să nu-și lase subalternii descoperiți. Să nu-i sacrifice ca să-și salveze pielea. Mai degrabă să-l acopere, sub motivația unei erori de comunicare.
De asemenea, să-i susțină în solicitările lor, după ce au decis că acestea sunt îndreptățite.
7. Să nu-și aroge în totalitate meritele echipei
Dacă echipa este lăudată pentru ceva, să scoată în față acea persoană care are cele mai mari merite. Să-i lase fiecăruia momentul de glorie care i se cuvine. Asta îl va motiva pe viitor și îi va spori devotamentul. Să sublinieze structura bine gândită a echipei. Asta îl va ridica pe liderul echipei în ochii șefilor săi și va atrage și mai multă încredere. Poate și niște prime…
8. Să mențină un echilibru între muncă și relaxare
Mai întâi, să aibă simțul umorului. Cu o glumă, treci mai ușor peste situațiile dificile. Stresul din preajma termenelor de predare se împrăștie instantaneu dacă șeful glumește. Din când în când, la o aniversare sau în preajma unei sărbători poate găsi ceva care să facă atmosfera festivă.
9. Să-și cunoască personal fiecare om
Să nu elimine componenta personală din activitate. De aceea s-au inventat team buildingurile, pentru ca oamenii să se cunoască la un nivel mai complex. În felul acesta, liderul își dă seama ce poate să ceară unui om și ce nu. Care îi sunt adevăratele puncte tari și care sunt cele slabe.
10. Să facă critici constructive
Un lider trebuie să aibă tact și să spună lucruri precise, nu teorie generală. Critica trebuie să fie punctuală, pentru fapte concrete. Totodată, trebuie stabiliți exact parametrii comportamentali ceruți. Și, obligatoriu, trebuie să asculte cu bună credință justificările celui criticat.
Sursa: avantaje.ro
Povestea TRAGICĂ a celor mai cunoscuți cvintupleți din lume: Cele cinci fetițe, separate de familie și expuse ca la grădina zoologică
Moartea misterioasă a geniului Eminescu sau cine a vrut să îl facă nebun?
FOTO // Drumul LUNG al unui test pentru COVID-19, rezultatele căruia sunt gata în cel puțin opt ore: Cum decurge o zi de muncă a angajaților de la laboratorul virusologic al Agenției Naționale pentru Sănătate Publică