Al șaptelea punct de traversare a frontierei dintre R. Moldova și România, inaugurat la Leova – Bumbăta: „O soluție de a micșora șantajul Rusiei asupra statelor noastre. Arătăm încă o dată că împreună suntem mai puternici”
Un nou punct de trecere a frontierei moldo-române, care leagă localitățile Leova din R. Moldova și Bumbăta din județul Vaslui, România, printr-un pod de pontoane peste Prut, a fost inaugurat marți, 23 mai, în prezența oficialilor din guvernele de la Chișinău și București.
În prima etapă, acest punct de trecere a frontierei va funcționa numai pe timp de zi, de la ora 8.00 până la 20.00, iar peste podul de pontoane vor trece doar persoane și autoturisme cu greutatea de până la 3,5 tone.
Reprezentanții Guvernului R. Moldova, printre care ministra de Interne, Ana Revenco, și ministra Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Lilia Dabija, s-au întâlnit cu omologii din România – ministrul de Interne, Lucian Bode, și viceprim-ministrul și ministrului Transporturilor și Infrastructurii din România, Sorin Grindeanu, la mijlocul podului. Oficialii români le-au dăruit flori ministrelor din Guvernul Recean.
Ministra Ana Revenco a declarat, în cadrul discursului său de la inaugurare, că punctul de trecere a frontierei Leova – Bumbăta reprezintă „o nouă poartă spre Europa”, „încă un pas spre civilizația europeană” și „o soluție abordată pe timp de criză, născută din nevoia de a conecta R. Moldova la Europa, de a ajuta Ucraina să-și transporte mărfurile, de a sprijini țările Europei în asigurarea unui flux constant de aprovizionare”.
„Leova-Bumbăta estre o soluție de a micșora șantajul Rusiei asupra statelor noastre în blocada impusă pe ruta de transport de mărfuri de pe Marea Neagră. Pentru acest proiect, R. Moldova și România s-au mobilizat exemplar. (...) Astăzi arătăm încă o dată că împreună suntem mai puternici”, a punctat ministra Revenco.
Potrivit aceleiași surse, acest punct de trecere a frontierei reprezintă o cale alternativă de traversare a râului Prut pentru circa 800 000 de locuitori din raioanele apropiate Leovei.
„Astăzi, traversarea frontierei de stat aici, la Leova-Bumbăta, va începe pentru microbuze, pentru unități de transport al pasagerilor și pentru autoturisme. Ulterior, se va permite și traversarea automarfarelor, cu precizarea capacității acestora. Totodată, procesarea în punctul de frontieră Leova – Bumbăta va avea loc pe timp de zi, la început pentru o durată de 10 ore, până când va fi asigurată cu energie electrică la rețele naționale, ca să putem lucra și pe timp de noapte”, a explicat ministra de Interne.
Omologul său de la București, Lucian Bode, a subliniat că noul punct de trecere a frontierei a fost „construit de la zero” în mai puțin de un an și a fost lansat la circa o lună de la implementarea controlului coordonat la vama Albița, reprezentând încă o măsură pentru fluidizarea traficului la frontieră.
Punctul de trecere Leușeni - Albița este cel mai aglomerat, iar acest punct va contribui la degajarea traficului și va asigura fluența traficului de călători și mărfuri între România și R. Moldova, s-a arătat convins ministrul Bode, adăugând că acest punct va contribui la dezvoltarea economică pe ambele maluri ale Prutului, impulsionând relațiile comerciale ale celor două state.
„În mai puțin de un an am reușit, printr-o bună cooperare și coordonare, să construim de la zero și să deschidem împreună acest punct de trecere a frontierei. Avem un exemplu clar că autoritățile noastre pot depune eforturi substanțiale și pot identifica soluții într-un timp foarte scurt pentru fluidizarea traficului la frontiera comună cu Republica Moldova. Sunt încrezător că, până în anul 2027, vom deschide mai multe puncte de trecere a frontierei cu Republica Moldova, pentru a asigura accesul acestei țări la rețeaua transeuropeană de transport (TEN-T) în cele mai bune condiții de siguranță, atât din perspectiva realizării transportului, cât și din perspectiva verificărilor de securitate conform standardelor UE și Schengen”, a afirmat Lucian Bode la ceremonia de inaugurare a punctului Leova – Bumbăta.
Vicepremierul Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor și Infrastructurii, a declarat la rândul său că Bucureștiul va depune eforturi pentru conectarea infrastructurii din R. Moldova la autostrăzile construite în prezent în România, inclusiv cea a Unirii, iar Lilia Dabija a subliniat că evenimentul de astăzi de la Leova – Bumbăta reprezintă „încă un pas spre România, implicit UE”, „trecem de la simbolismul de poduri de flori la poduri de piatră”, iar asemenea poduri „reprezintă măsuri de unire și implementare a proiectelor comune”.
Menționăm că, de la începutul anului curent, prin cele șase puncte de trecere a frontierei moldo-române au trecut peste 1,5 milioane de persoane și circa un milion de mijloace de transport. Totodată, în prima lună de control coordonat la Leușeni – Albița, au fost înregistrate 146 de mii de treceri ale persoanelor și 40 de mii ale mijloacelor de transport.
INTERVIU // Virginia Moraru, interpretă de folclor, de muzică sacră și de romanțe: „Publicul nu știe cât de fragilă este viața unui artist și cât de mari sunt sacrificiile din spatele fiecărui cântec”
Reacția Spitalului Clinic Republican „Timofei Moșneaga” la cazul de corupție făcut public de CNA: „Șeful de secție a depus cerere de demisie din propria inițiativă”
INTERCEPTĂRI // „Lași niște bani ca eu să pot face RMN-ul ăsta... vreo 5 000 de lei”: Cum cerea medicul de la Spitalul Clinic Republican „Timofei Moșneaga” bani de la pacienți