06:28:21 06.05.2025
Stiri

Un tânăr din R. Moldova care s-a format ca AVIATOR la Brașov s-a întors să piloteze la Mărculești

Actualitate 20.09.2020 11:29 Vizualizări3540
Un tânăr din R. Moldova care s-a format ca AVIATOR la Brașov s-a întors să piloteze la Mărculești Army.md

Un tânăr din R. Moldova a absolvit Academia Forţelor Aeriene „Henri Coandă” din Brașov, iar astăzi este pilot în cadrul Regimentului de Aviaţie „Decebal” din Mărculești, raionul Florești.

Locotenentul Vitalie Grițco a povestit pentru army.md despre experienţa pe care a trăit-o fiind student al unei instituţii superioare de învăţământ din România, emoţiile primului zbor şi visele pe care vrea să le realizeze.

„Partea cea mai dificilă a unui zbor, dacă e să vorbim din punct de vedere al tehnicii de pilotaj, este aterizarea. Între piloți este un toast: „Să aveți mereu același număr de aterizări și decolări”. Din punct de vedere al instruirii, cel mai dificil, în opinia mea, a fost pilotajul în timpul cazurilor de urgență. Se simulau cedări de hidraulică, autorotația - adică zbor fără motor în timpul căruia necesită antrenate doar defileurile de aer. Trebuia să menții o viteză constantă căzând, fără motor. Era un stres adevărat”.

Înainte de a stăpâni aeronava, orice pilot trebuie să aibă cel puțin două salturi cu parașuta, pentru a se obișnui cu senzația căderii în gol.

„Parașutarea - o parte obligatorie din programul nostru de pregătire. Orice pilot trebuia să aibă cel puțin două salturi cu parașuta înainte de a urca într-o aeronavă, din considerente de siguranță și pentru a se obișnui cu senzația căderii în gol. Însuși saltul cu parașuta a fost un lucru straniu pentru mine. Sincer vorbind, prima mea reacție, când cădeam în gol, a fost: Oare sunt steluța de mare sau nu?’ Asta este o poziție standard, pe care trebuie să o ia un parașutist în timpul căderii libere, pentru ca parașuta să nu se încurce în membrele sale”.

Primul zbor pentru tânărul pilot a fost un șoc. Puterea aeronavei l-a cucerit din primele secunde ale decolării. Din această experiență inedită, Vitalie Grițco a realizat că aeronava nu este o simplă creatură de metal. Dresarea acesteia necesită atitudine diferită, la decolare sau aterizare. „Primul zbor m-a speriat. Desprinderea de la sol, viteza aeronavei m-au făcut să simt toată puterea cailor la decolare. Era de admirat însăși forța pe care o avea aeronava, faptul că tu o țineai în mâinele tale, dar nu o puteai controla. La aterizare, eram uimit cât de blândă poate fi aeronava. Din experiența dată, am înțeles că decolarea necesită ferocitate, iar aterizarea necesită un calm total”.

Vitalie Grițco a reușit să zboare pe avionul PEC-52 și elicopterul IAR 316 B. Acum visează să călătorească prin nori cu F-16, care este de producție americană și Су-35 - de producție rusă.

Tânărul ofițer se află în prezent la Baza Aeriană de Instruire și Formare a Personalului Aeronautic Boboc, unde se pregătește în zbor, pe elicopterul IAR 316 B Allouette, în vederea obținerii brevetului de pilot militar. După brevetare, tânărul locotenent va încadra funcția de pilot la Regimentul de Aviație „Decebal” din Mărculești, Republica Moldova.

Citiți mai multe detalii AICI.

Autor:
Stiri relevante
Top stiri

Parteneri
Descoperă
Punct de vedere NAȚIONAL
30.12.2024 09:11 Nicolae Negru Nicolae Negru // Anul politic 2024, î...

30.12.2024 09:55 Valeriu Saharneanu Valeriu Saharneanu // Rezidenții tran...

27.12.2024 09:10 Nicolae Negru Nicolae Negru // Maia Sandu, al doile...

Sondaj
Credeți că lupta împotriva corupției mari va fi impulsionată prin comasarea Procuraturii Anticorupție și PCCOCS?
Prietenii noștri

Ziarul Național 2013-2025. Toate drepturile sunt rezervate

Despre noi Publicitate Termeni și condiții News widget RSS Contacte