Reuniunea Teatrelor Naționale Românești, un eveniment de nivel european la Chișinău: Muzele înfruntă armele, teatrul e o formă de a iubi lumea
1823
În lume nu e liniște, senzația că planeta e în derivă nu ne părăsește, trăim înconjurați de primejdii majore, de aceea sunt prețioase momentele când regăsim frumusețea, echilibrul, aspirațiile înalte, în niște produse artistice remarcabile. Faptul că arta rezistă, că muzele nu sunt reduse la tăcere într-o vreme a supremației armelor ne dă speranță, curaj. Reuniunea Teatrelor Naționale Românești (RTNR), desfășurată între 14 și 25 septembrie la Chișinău, a constituit o sărbătoare a valorilor autentice, a libertății spiritului, a creativității, necesară pentru a menține normalitatea într-o perioadă extrem de instabilă.
Cele 11 zile ale Reuniunii au trecut în viteză, pe parcursul lor au avut loc peste 40 de evenimente, Chișinăul devenind capitală teatrală a spațiului românesc. Sălile de teatru au fost pline, fiecare reprezentație a găsit ecou în inimile spectatorilor. Ediția curentă, a VIII-a, s-a evidențiat prin amploare, diversitate, dar înainte de toate - prin selecția riguroasă a producțiilor incluse în program, astfel încât putem afirma că Reuniunea a fost un eveniment de nivel european.
Amintim că la ediția din acest an, organizată de Teatrul Național „Mihai Eminescu” din Chișinău, cu sprijinul Ministerelor Culturii din Republica Moldova și din România, al Institutului Cultural Român și al Institutului Cultural Român „Mihai Eminescu” de la Chișinău, au participat Teatrul Național „I. L. Caragiale” din București, Teatrul Național „Vasile Alecsandri” din Iași, Teatrul Național „Radu Stanca” din Sibiu, Teatrul Național „Marin Sorescu” din Craiova, Teatrul Naţional „Lucian Blaga” din Cluj-Napoca și Teatrul Naţional Târgu-Mureş.
În cadrul Reuniunii au fost prezentate și producții ale teatrelor din Republica Moldova: Teatrul „Bogdan Petriceicu Hasdeu” de la Cahul, Teatrul Național „Eugène Ionesco”, Teatrul Național „Satiricus”, Teatrul „Luceafărul”, Teatrul „Alexei Mateevici”, Teatrul Fără Nume.
O selecție riguroasă, care a ridicat ștacheta Reuniunii
Publicul de la Chișinău a avut bucuria de a vedea, cu o zi înainte de inaugurarea oficială a Reuniunii, spectacolul ce a obținut Premiul UNITER pentru Cel mai bun spectacol al anului 2022 – „Seaside Stories” de Marius Chivu, Lavinica Mitu, Dan Alexe, Simona Goșu, Tudor Ganea, Nicoleta Dabija; regie, scenariu, univers sonor – Radu Afrim, o producție a Teatrului de Stat Constanța.
Invitat la fiecare ediție a Reuniunii, Teatrul Național „Vasile Alecsandri” din Iași a adus și de data aceasta montări de excepție, reprezentative pentru mișcarea teatrală contemporană din România. Maturitatea trupei Naționalului ieșean, coeziunea, responsabilitatea pentru actul artistic, deschiderea spre cele mai provocatoare experiențe actoricești s-au developat în spectacolul „Antonin Artaud. Familia Cenci” după Shelley și Stendhal, regia – Silviu Purcărete, scenografia – Dragoș Buhagiar, muzică originală –Vasile Șirli. Precizăm că această producție a participat la Gala Premiilor UNITER 2023 cu trei nominalizări: „Cel mai bun spectacol”, „Cea mai bună scenografie” – Dragoș Buhagiar și „Cea mai bună actriţă în rol principal” – Ada Lupu pentru rolul Beatrice Cenci.

Traducerea piesei îi aparține lui George Banu, fascinat de forța textului: „Piesa lui Artaud, inspirată de operele lui Shelley și Stendhal, urmează îndeaproape direcțiile pe care le-a fundamentat în Teatrul Cruzimii, o inovație revoluționară care combină gestul, cuvântul, mișcarea cu tematica violenței. Prin acest limbaj al cruzimii, Artaud își propune să șocheze audiența, să o facă martora unei hiperrealități care să producă întoarcerea la punctul zero al ființei”.
Dragoș Buhagiar: „În această parte de lume ne regăsim, fiind de același sânge”
Prezent la actuala ediție a RTNR, președintele UNITER Dragoș Buhagiar a subliniat: „Într-o țară civilizată, cultura trebuie să fie politică de țară. Cultura e o formă de speranță, o formă de a iubi lumea. Cu toate resursele venim să sprijinim inițiative culturale, mai ales în această parte de lume unde și noi ne regăsim, fiind de același sânge”.
Teatrul Național din Iași a mai prezentat spectacolul „Lysistrata, dragostea mea” de Matei Vișniec (regia: Zalán Zakariás, scenografia: Andra Bădulescu Vișniec, coregrafia: Alice Veliche) a cărui premieră a avut loc în aprilie 2023.
Curiozitatea de a vedea cum se împletesc mijloacele expresive teatrale cu poezia Simonei Popescu – o poezie spectaculoasă, puternică, ce acaparează prin intensitate – m-a determinat să urmăresc în cadrul Reuniunii și spectacolul „Ierbar” al Teatrului Național din Târgu Mureș. În acest „Ierbar” (scenariu scris de Radu Afrim, inspirat din volumul de poezie „Cartea plantelor și animalelor” de Simona Popescu, regia: Radu Afrim, ilustrație muzicală și filmări: Radu Afrim, scenografia: Irina Moscu, costume: Irina Moscu) te cuceresc încercările oamenilor de a dialoga cu natura, interferențele dintre sensibilitatea umană și cea a plantelor, dintre limbajul corpurilor și cel al vegetației, dintre frica de moarte și puterea semințelor de a păstra și transmite viața, prin timp și spațiu. Scenografa Irina Moscu creează o grădină fabuloasă pe scenă, conceptul ei ne face să simțim că, îndepărtându-ne de natură, ne îndepărtăm de noi înșine. Deși se întâmplă coliziuni între textul dramatic și versurile Simonei Popescu, cea care învinge este Poezia.
Teatrul Național „Radu Stanca” din Sibiu a prezentat monspectacolul „Soră-sa” de Lot Vekemans în regia lui Hunor Horvat, protagonistă Cristina Ragos, și „Ora în care nu știam nimic unii de alții” de Peter Handke, un spectacol de Leta Popescu și Bogdan Spătaru.
Constantin Chiriac: „E necesar să fie stabilite parteneriate între teatrele de pe ambele maluri ale Prutului”
Invitat de onoare al Reuniunii a fost Constantin Chiriac, director al TN Sibiu și președinte al Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu. El i-a salutat pe participanții la eveniment și a menționat că este necesară inițierea unor parteneriate între teatrele de pe ambele maluri ale Prutului, pentru a realiza coproducții, pentru a stimula schimbul de idei, colaborarea vie, unirea forțelor creative.
Teatrul Național „Lucian Blaga” din Cluj-Napoca a oferit publicului o producție în care arta cuvântului e în prim-plan – „Paracliserul” de Marin Sorescu (direcția de scenă: Claudiu Bleonț, scenografia: Andrada Chiriac). Singur pe scenă, Claudiu Bleonț ne arată că transa există. Tot vorbind și aprinzând lumânări, urcând și coborând trepte, privind în sus să vadă dacă fumul se ridică spre cer sau uimindu-se de propriile urme pe pământ, actorul-personaj se lasă purtat de curgerea textului, parcă rostește o rugăciune neîntreruptă și la un moment dat intră în transă. Fiorul se transmite spre spectatori și întreaga sală aplaudă, după câteva secunde de tăcere desăvârșită.
Națiunile puternice au teatru puternic
Am ținut să vedem neapărat și spectacolul „Vrăjitoarea din Konotop” adus din Ucraina. Recunoaștem că vraja a fost totală. Montarea „Vrăjitoarea din Konotop” de Hryhorii Kvitka-Osnovianenko, în regia lui Ivan Uryvskyi, prezentată de Teatrul Național „Ivan Franko” din Kiev, ne-a ținut captivi într-o atmosferă traversată de un soi de electricitate. Precizie, simbioză impecabilă între imagine, text, muzică și mișcare, o împletire misterioasă a vocilor ce transmit doruri străvechi și mereu noi, trăiri intense, o formulă actuală prin care ni se arată o cărare spre arhetipuri, spre mitologia și credința unei națiuni. Ne-au impresionat sonoritățile și dezlănțuirile unei limbi suculente, vii, conectate la legile universale ale frumuseții (să nu uităm că textul acesta e prima proză scrisă în limba ucraineană).
Spectacolul produce energie, o energie concretă, palpabilă, în creștere, până la finalul dramatic (personajele principale sunt pedepsite, pentru că au folosit Întunericul în interes propriu și astfel au trădat Lumina), un final clocotitor după care publicul nu se putea opri din aplaudat. Drept concluzie putem spune că o națiune care are un teatru atât de puternic, e o națiune puternică, biruitoare.
În cadrul Reuniunii Teatrelor Naționale Românești l-am admirat și pe Marcel Iureș în „Creatorul de teatru” de Thomas Bernhard, în regia lui Alexandru Dabija, spectacol al Teatrului Național „I.L.Caragiale” din București, am apreciatși viziunea regizorală a lui Gelu Colgeac în „Bolta cerească”de Lucy Kirkwood (TNB), o piesă al cărei tragism ne este dezvăluit scenă cu scenă, gest cu gest.
Actorul Sorin Leoveanu a strălucit în spectacolul „Radio” de Eric Bogosian, în regia lui Bobi Pricop, producție a Teatrului Național „Marin Sorescu” din Craiova. Asistam, parcă, la o conversație nocturnă a unui showman cu radioascultătorii, în direct, dându-ne seama cât de ușor pot fi manipulați oamenii și cât de ipocrit e adesea sistemul mass-media, care pretinde că spune adevărul, dar urmărește de fapt scopuri financiare.

O sărbătoare a valorilor autentice, a creativității, a limbii române
Secțiunea Teatru Radiofonic a propus șapte spectacole, producții ale Teatrului Național Radiofonic – Radio România, care a participat la Reuniune cu sprijinul ICR „Mihai Eminescu“ de la Chișinău. Anul acesta, echipa Teatrului Național Radiofonic – Radio România a fost reprezentată de Magda Duțu, Costin Manoliu, Andrei Miricescu, Patricia Prundea, și Milica Creiniceanu. Dintre spectacolele radiofonice amintim de „Cântarea cântărilor” pe versuri de Dante, Petrarca, Michelangello, Ronsard, Shakespeare, Eminescu, în interpretarea inegalabilului Emil Boroghină, precum și premiera absolută a spectacolului „Sosirea pribegilor în Chişinău / Străini în ţara lor! / Iaşul sub Cuza-Vodă / Apa curge, pietrele rămân!”, scenariu radiofonic de Magda Duţu, după romanul „Pribegi în țara răpită” de Dumitru C. Moruzi, în regia lui Petru Hadârcă, și „Vara în care mama a avut ochii verzi” de Tatiana Ţâbuleac, regia artistică: Diana Mihailopol.
Oamenii de teatru, cercetătorii din mediul academic și universitar au avut de asemenea ocazia de a se întâlni într-o conferință cu traducătorul și coordonatorul celei mai recente integrale Shakespeare în limba română (2010 - 2019), domnul George Volceanov, prof. univ. dr., și doamna Nicoleta Cinpoes, prof. univ., dr. în studii shakespeariene, Universitatea Worcester, Marea Britanie.
Institutul Cultural Român a sprijinit prezența reprezentanților Teatrului Național Radiofonic din București și a mai multor shakespearologi și profesioniști din domeniul artelor spectacolelor din România, Italia, Israel și Spania pentru a viziona spectacole sau pentru a susține conferințe. Printre invitații ICR s-au numărat Andrea Battistini, regizor de teatru și operă; Dorit Nitai-Neeman, directoarea Teatrului „Nicu Nitai” din Tel Aviv; Martin Blumenfeld, actor; Jose Gabriel Lopez-Antunano Gonzalez, critic de teatru; prof. univ. Nicoleta Cinpoes, specialist în studii shakespeariene la Universitatea Worcester, Marea Britanie și George Volceanov, traducător, coordonatorul celei mai recente integrale Shakespeare în limba română (2010-2019).
Reuniunea s-a încheiat, așteptăm următoarea ediție.
24.10.2025
09:20
44
Alegeri cruciale la Budapesta. Viktor Orban, cel mai apropiat aliat al lui Putin din interiorul UE, riscă să PIARDĂ puterea pentru prima dată în 15 ani
24.10.2025
09:19
160
Bruxelles recunoaște progresele R. Moldova în aderarea la UE, Gherasimov: Ușile Uniunii Europene rămân deschise pentru noi
24.10.2025
07:26
250
Încă o medalie de AUR pentru R. Moldova la Campionatul Mondial de lupte din Serbia. Alexandrin Guțu a dominat competiția la categoria de 82 kg
24.10.2025
00:27
728
Comisia Europeană pledează pentru abolirea schimbării orei: Timpul să oprim această practică enervantă și inutilă
24.10.2025
00:01
677
Avioane rusești pătrund în spațiul aerian lituanian: Vilnius cere explicații Moscovei și măsuri urgente de prevenire a incidentelor viitoare
24.10.2025
08:57
169
Marcel Spătari subliniază importanța pluralismului echilibrat în noul Parlament, compus din șase fracțiuni și un deputat neafiliat
24.10.2025
08:04
262
Horoscopul zilei 24.10.2025
23.10.2025
23:09
651
Ministrul Energiei: Aprovizionarea cu combustibil a Republicii Moldova nu va fi afectată de sancțiunile impuse Lukoil
23.10.2025
23:03
805
Putin pledează pentru dialog în fața tensiunilor cu Trump și amenință cu un răspuns dur la un posibil atac cu rachete Tomahawk asupra Rusiei
23.10.2025
22:57
632
Alexandru Munteanu, desemnat oficial candidat PAS la funcția de prim-ministru al Republicii Moldova: "Mă dedic total binelui țării"
24.10.2025
09:20
6
Alegeri cruciale la Budapesta. Viktor Orban, cel mai apropiat aliat al lui Putin din interiorul UE, riscă să PIARDĂ puterea pentru prima dată în 15 ani
24.10.2025
09:19
137
Bruxelles recunoaște progresele R. Moldova în aderarea la UE, Gherasimov: Ușile Uniunii Europene rămân deschise pentru noi
24.10.2025
07:26
245
Încă o medalie de AUR pentru R. Moldova la Campionatul Mondial de lupte din Serbia. Alexandrin Guțu a dominat competiția la categoria de 82 kg
24.10.2025
00:27
724
Comisia Europeană pledează pentru abolirea schimbării orei: Timpul să oprim această practică enervantă și inutilă
24.10.2025
00:01
674
Avioane rusești pătrund în spațiul aerian lituanian: Vilnius cere explicații Moscovei și măsuri urgente de prevenire a incidentelor viitoare
23.10.2025
23:09
645
Ministrul Energiei: Aprovizionarea cu combustibil a Republicii Moldova nu va fi afectată de sancțiunile impuse Lukoil
23.10.2025
23:03
802
Putin pledează pentru dialog în fața tensiunilor cu Trump și amenință cu un răspuns dur la un posibil atac cu rachete Tomahawk asupra Rusiei
23.10.2025
22:57
629
Alexandru Munteanu, desemnat oficial candidat PAS la funcția de prim-ministru al Republicii Moldova: "Mă dedic total binelui țării"
23.10.2025
22:55
541
Zelenski cere acțiune decisivă din partea Uniunii Europene pentru folosirea activelor rusești blocate în sprijinul Ucrainei
23.10.2025
22:04
651
Petroliștii chinezi opresc importurile maritime de petrol rusesc din cauza sancțiunilor americane
23.10.2025
21:59
667
ULTIMA ORĂ // ,,Provocarea vieții mele". Alexandru Munteanu, nominalizat OFICIAL la funcția de prim-ministru
23.10.2025
21:53
730
Marcel Spătari, propunerea PAS pentru conducerea Comisiei de integrare europeană în noul Parlament al R. Moldova
23.10.2025
21:30
505
Sancțiunile SUA împotriva Rosneft și Lukoil cresc prețurile petrolului cu 5%
23.10.2025
21:09
582
Dodon anunță: PSRM refuză să sprijine premierul propus de guvernarea PAS
23.10.2025
20:54
641
Schimbări ale vremii cu ploi și vânt puternic pe 24 octombrie 2025
23.10.2025
20:26
506
Airbus, Thales și Leonardo își unesc forțele pentru a cuceri spațiul și a concura cu Starlink-ul lui Musk!
23.10.2025
18:10
567
Centrala nucleară Zaporijia primește din nou energie electrică după o lună de întrerupere
23.10.2025
18:00
528
Ministerul Educației susține performanța: 110 burse de merit pentru elevii și studenții romi în anul 2025-2026
23.10.2025
17:51
702
Moldova își consolidează independența energetică: Transformarea spectaculoasă sub mandatul lui Dorin Junghietu
23.10.2025
17:12
586
Rusia a returnat Ucrainei rămășițele a 1.000 de soldați căzuți în luptă
23.10.2025
16:28
577
Maia Sandu laudă contribuția universității de medicină la salvarea de vieți, cu ocazia a 80 de ani de la fondare
23.10.2025
16:25
646
Blocul Alternativa își va decide poziția față de noul guvern în urma consultărilor cu premierul desemnat
23.10.2025
16:24
567
Impuls european pentru învățământul superior din Moldova: seminarul național Erasmus+ și avansarea procesului Bologna
23.10.2025
16:20
509
Opt decenii de prestigiu și inovație la Universitatea de Medicină „Nicolae Testemițanu” din Moldova
23.10.2025
16:03
565
Republica Moldova face pași importanți spre un viitor energetic sustenabil: Carolina Novac la Săptămâna Europeană a Energiei Durabile 2025
Alegeri cruciale la Budapesta. Viktor Orban, cel mai apropiat aliat al lui Putin din interiorul UE, riscă să PIARDĂ puterea pentru prima dată în 15 ani
Bruxelles recunoaște progresele R. Moldova în aderarea la UE, Gherasimov: Ușile Uniunii Europene rămân deschise pentru noi
Încă o medalie de AUR pentru R. Moldova la Campionatul Mondial de lupte din Serbia. Alexandrin Guțu a dominat competiția la categoria de 82 kg
Comisia Europeană pledează pentru abolirea schimbării orei: Timpul să oprim această practică enervantă și inutilă


Inapoi


