Radu Ghilaș, regizor, actor: Piesa „Eu am vorbit cu Putin” este „o exorcizare a fricilor legate de război și de figura lui Vladimir Putin”
2722
TEATRU // „În ziua de astăzi, tinerii citesc din ce în ce mai puțin, iar adulții s-au dezvățat să mai citească. Spectacolul de teatru este în felul său o lectură a unui text dramatic. De asemenea, la teatru s-ar putea să găsești răspuns la întrebări ce te frământă sau pe care nu ți le-ai pus niciodată”
Ziarul NAȚIONAL: Radu Ghilaș, când ai plecat din Chișinău? De ce?
Am plecat din Chișinău în 1990. Am făcut facultatea la Iași, promoția 1990 - 1994. Fac parte din prima generație de absolvenți ai Facultății de Teatru din Iași de după Revoluție.
După facultatea de actorie, am făcut cursuri de pedagogie, au urmat masteratul, doctoratul și Facultatea de Regie. Facultatea de Regie am absolvit-o destul de târziu și consider că orice montare nouă este o provocare și o nouă realizare.
Câteva spectacole au fost şi premiate. Unul dintre premii este Premiul pentru cel mai bun spectacol de forme mici, acordat spectacolului „Fantomele iubirii” de către UNITEM, Republica Moldova (2021), regizat la Teatrul „B.P. Hașdeu”.
Unde activezi în prezent?
Sunt angajat la Teatrul Național „Vasile Alecsandri” din Iași din anul 1994, în calitate de actor.
În paralel, în măsura timpului disponibil, fac tot posibilul să montez spectacole atât în Romania, cât și în afara granițelor.
Care crezi că e rolul teatrului, azi, în societate?
Clădirea unui teatru le oferă oamenilor un spațiu în care aceștia să se poată întâlni fizic și să poată împărtăși o experiență colectivă, ceea ce este rar într-o eră digitală. Pentru cei mai mulți dintre oameni, teatrul ar putea fi o evadare din rutina zilnică, pentru alții un loc de unde se pot urmări „povești de viață”..., important este faptul că în sala de teatru inimile spectatorilor și inimile actorilor bat concomitent.
În ziua de astăzi, tinerii citesc din ce în ce mai puțin, iar adulții s-au dezvățat să mai citească. Spectacolul de teatru este în felul său o lectură a unui text dramatic. De asemenea, la teatru s-ar putea să găsești răspuns la întrebări ce te frământă sau pe care nu ți le-ai pus niciodată.
În luna octombrie 2023, în una din serile Festivalului FILIT, am avut onoarea să fiu prezent la întâlnirea cu scriitorul Eric-Emmanuel Schmitt (autor tradus în peste 45 de limbi, cu numeroase premii și distincții). Îmi amintesc că acesta spunea cum că o carte nu poate schimba lumea, dar poate schimba complet un individ. Cu cât e mai multă violență în lume, cu atât este nevoie de mai multă literatură – aceasta anihilează distanțele dintre oameni și creează empatie și proximitate.
„Este foarte greu să exprimi prin cuvinte cum oamenii din Ucraina încearcă să facă față războiului”
Ce spectacole ai montat în Ucraina? Ce ecouri au avut?
În Ucraina am montat spectacole de teatru atât înainte de începerea războiului de agresiune a Rusiei împotriva Ucrainei, cât si în timpul acestuia: „Granița” („În container”) de Constantin Cheianu la Teatrul „Kulisha” Kherson (2016); „Breaking our souls” de Dimitré Dinev la Teatrul Național Muzical-Dramatic „Mikhail Shchepkin” din Sumy, (2019); „Omul de zăpadă care voia să întâlnească soarele” de Matei Vișniec la Teatrul Regional Muzical-Dramatic „Olga Kobylianska” din Cernăuți (2019); „Prenumele” de Matthieu Delapotre și Alexandre de la Patelliere la Teatrul Academic de Dramă si Comedie muzicală din Nicolaev (2020); „Lecție de jurnalism fără ipocrizie” de Matei Vișniec la Teatrul Muzical Dramatic „Yuri Drohobâci” din orașul Drohobâci, regiunea Lviv (2024).
Piesa „Lecție de jurnalism fără ipocrizie” a fost montată în vara acestui an. A fost o experiență de neuitat. Timp de o lună și jumătate, am avut periodic întâlniri on-line cu toți cei care erau implicați în spectacol. Tot la distanță am lucrat cu scenograful și cu un alt colaborator al teatrului, care a asigurat conținutul video. Am făcut împreună teste video și mai multe variante de proiecții în spațiul scenic. Lecturile la masă au fost și ele on-line. Practic, înainte de a mă întâlni fizic cu echipa, scenografia și costumele erau gata, muzica și conținutul video, în proporție de 90 la sută. În termen de 12 zile, eram gata de premieră. Au fost 12 zile intense.
Este foarte greu să exprimi prin cuvinte cum oamenii din țara vecină încearcă să facă față războiului. Frecvent se aud alarme aeriene. Unii se adăpostesc, alții ignoră avertismentele autorităților legate de pericolul unui bombardament. De două ori pe zi și de două ori pe noapte (câte două-trei ore) se oprește lumina și atunci se trece pe generatoare. Majoritatea instituțiilor și oamenilor mai înstăriți au generatoare. Se poate întâmpla ca mai multe zile la rând să nu fie apă. În timpul desfășurării spectacolului de teatru, spectatorii știu că în orice moment se poate opri lumina și dacă acest lucru are loc, publicul rămâne cuminte în sală așteptând să pornească generatorul.
Spectacolele pe care le-am montat în Ucraina au participat la mai multe festivaluri din Romania și Republica Moldova. Unele dintre ele au fost premiate: Premiul Juriului la Festivalul de Dramaturgie Contemporană Brașov, România (2018) pentru spectacolul „Granița” regizat la Teatrul din Kherson; Premiul special al Juriului pentru spectacolul „Breaking our souls” la New Wave Theatre Festival Reșita, România (2023), montat la Teatrul Național Muzical-Dramatic „Mikhail Shchepkin” din Sumy, Ucraina.
Câteva spectacole regizate de mine în România au obținut de asemenea premii la festivaluri internaționale importante din Ucraina: Premiul pentru cea mai bună regie la Festivalul Internațional de Teatru de Cameră „Andriyivsky Fest”, din Kiev, 2017, pentru spectacolul „Cerere în căsătorie”; Premiul pentru cel mai bun spectacol și Premiul pentru cel mai bun regizor la Festivalul Internațional de Teatru „Melpomena Travi” din Kherson.
„Rețelele de socializare au devenit instrumente de propagandă și ale manipulării oamenilor”
Ce sentimente ai înainte de premiera spectacolului radiofonic „Eu am vorbit cu Putin”, pe care l-ai montat la Chișinău cu actori ieșeni, în cadrul unui proiect al Centrului de Teatru din R. Moldova? Premiera va avea loc pe 5 decembrie, ora 17.00, la Teatrul Național „Mihai Eminescu”, sala studio „Valeriu Cupcea”.
Totul a început într-o seară când dramaturgul Irina Nechit mi-a trimis piesa. De foarte puține ori mi s-a întâmplat ca după ce citesc o piesă de teatru, să simt nevoia să o citesc imediat încă o dată. De obicei, când îmi place o piesă de teatru și îmi doresc să o montez, o las să se „răcească” și revin la ea după un timp oarecare. De data asta s-a întâmplat altfel. Mi-am dat seama că această piesa trebuie montată cât se poate de repede, pentru că este o piesă care reflectă realitatea imediată și chiar o „interoghează”.
Mai mult decât atât, este un act artistic curajos care te invită la un dialog cu publicul și cere spectatorului să se implice activ într-o dezbatere.

Radu Ghilaș cu actorii ieșeni Tatiana Ionesi, Dumitru Georgescu, Emil Coșeru, Doru Aftanasiu, Haruna Condurache și cu Alina Țurcanu, directoare a Centrului de Teatru din R. Moldova, la înregistrarea spectacolului radiofonic „Eu am vorbit cu Putin” de Irina Nechit
Prin titlul său provocator și prin tematica sa incisivă, piesa în sine este o confruntare, o negociere... o exorcizare a fricilor legate de război și de figura lui Vladimir Putin. Mă bucur că am reușit să montez piesa de două ori, prima dată în 2023, la Teatrul Național din Iași, sala Cub, sub forma unui spectacol-lectură (proiectul „Lecturi la Cub”), în cadrul Festivalului Internațional FILIT, și a doua oară, la Chișinău, sub forma unui spectacol radiofonic. Din distribuție fac parte actorii Naționalului de la Iași Tatiana Ionesi, Dumitru Georgescu, Doru Aftanasiu, Haruna Condurache, Emil Coșeru.
Consider că piesa merită să vadă și luminile rampei. Mai ales astăzi, când vedem efectele războiului hibrid, când constatăm că rețelele de socializare au devenit instrumente de propagandă și ale manipulării oamenilor.
„Eu am vorbit cu Putin” este un text dramatic foarte actual, care va avea impact asupra publicului. L-aș cita, în acest context, pe Federico Garcia Lorca: „Teatrul este unul dintre cele mai expresive și necesare instrumente pentru ridicarea unei țări și totodată, barometru care indică forța și decăderea ei. Un teatru sensibil și bine direcționat în toate categoriile sale, de la tragedie la vodevil, poate schimba în câțiva ani sensibilitatea poporului; așa cum un teatru distrus, unde copitele înlocuiesc aripile, poate vulgariza și adormi o națiune întreagă” (dintr-o conferință susținută de Lorca pe scena Teatrului spaniol din Madrid, 1935).
Mulțumim pentru interviu și succes la premiera „Eu am vorbit cu Putin”.
Radu Ghilaș a absolvit Universitatea de Arte „George Enescu” Iași, Facultatea de Teatru, secția Actorie și Facultatea de Teatru, secția Regie teatru. Din anul 1994 este angajat, ca actor, la Teatrul Național „Vasile Alecsandri” din Iași unde a interpretat numeroase roluri în producții semnate de Silviu Purcărete, Mihai Măniuțiu, Alexander Hausvater, Tompa Gabor, Cristian Hadji-Culea, Claudiu Goga, Sorana Coroamă Stanca, Petru Vutcărău etc. Din anul 2015 este Doctor în Teatru.
A colaborat, ca asistent de regie, cu Silviu Pucărete, la spectacolele „Cafeneaua” de Carlo Goldoni (2016), „Plugarul și Moartea” de Johannes von Tepl (2021) și Antonin Artaud. Familia Cenci după P.B. Shelley și Stendhal (2022), „O tragedie veninoasă” după „Women beware Women” de Thomas Middleton (2024).
A montat zeci de spectacole în România, R. Moldova, Ucraina, Georgia, Polonia, Uzbekistan.
Din anul 2020 Radu Ghilaş este reprezentantul României în Asociația Euroasiatică a Teatrelor.
Premii:
Medalia Meritul Cultural oferită de Președintele României (2004); Premiul Regizorul Anului oferit de Ateneul din Iași (2014); Premiul pentru transpunerea unui text clasic într-o manieră modernă la Festivalul Internațional de Teatru „Melpomena Travi” Kherson, Ucraina (2017); Premiul pentru cea mai bună regie la Festivalul Internațional de Teatru de Cameră „Andriyivsky Fest” Kiev, Ucraina (2017); Premiul Juriului la Festivalul de Dramaturgie Contemporană Brașov, România (2018);Premiul pentru cel mai bun spectacol și Premiul pentru cel mai bun regizor la Festivalul Internațional de Teatru „Melpomena Travi” Kherson, Ucraina (2019); Premiul pentru cel mai bun spectacol de forme mici, acordat spectacolului Fantomele iubirii de catre UNITEM, Republica Moldova (2021); Diplomă de Excelenţă acordată de Primăria Municipiului Iaşi în cadrul evenimentului Valorile Iaşului. Valorile României (2021); Premiul special al Juriului pentru spectacolul „Breaking our souls” la New Wave Theatre Festival Reșita, Romania (2023).
03.11.2025
22:19
236
Miracolul fertilizării asistate: Prima sarcină obținută prin inteligență artificială la bărbați cu infertilitate severă
03.11.2025
21:33
186
Guvernatorul BNM, la București: Integrarea europeană, un pas decisiv pentru viitorul Republicii Moldova
03.11.2025
21:33
243
Rusia își amplifică puterea navală prin lansarea submarinului nuclear "Habarovsk" în Severodvinsk
03.11.2025
21:25
296
Igor Grosu recunoaște provocările vetting-ului: Reforma justiției se extinde până în 2026
03.11.2025
21:18
303
Consilierul prezidențial Lazurca își exprimă îngrijorarea pentru muncitorii români de la Torre dei Conti din Roma
03.11.2025
20:31
322
Ne așteaptă Ziua de Mâine cu Nori și Posibile Ploi – 04.11.2025
03.11.2025
20:23
536
Putin și regimul său, care săptămânal dă ,,lecții de democrație" R. Moldova, intenționează să rămână la putere până aproape de 100 de ani și să-i pregătească ,,tronul" fiului său
345
BERD își reafirmă angajamentul pentru susținerea fermierilor moldoveni și modernizarea agriculturii
03.11.2025
18:28
455
Maia Sandu discută la Bruxelles despre viitorul european al Moldovei, dar întâmpină obstacole din partea Ungariei în calea aderării la UE
03.11.2025
17:53
466
Regiunea Donețk sub presiunea avansului rusesc: Pokrovsk, punct strategic în pericol
03.11.2025
22:19
51
Miracolul fertilizării asistate: Prima sarcină obținută prin inteligență artificială la bărbați cu infertilitate severă
03.11.2025
21:33
66
Guvernatorul BNM, la București: Integrarea europeană, un pas decisiv pentru viitorul Republicii Moldova
03.11.2025
21:33
115
Rusia își amplifică puterea navală prin lansarea submarinului nuclear "Habarovsk" în Severodvinsk
03.11.2025
21:25
269
Igor Grosu recunoaște provocările vetting-ului: Reforma justiției se extinde până în 2026
03.11.2025
21:18
269
Consilierul prezidențial Lazurca își exprimă îngrijorarea pentru muncitorii români de la Torre dei Conti din Roma
03.11.2025
20:31
301
Ne așteaptă Ziua de Mâine cu Nori și Posibile Ploi – 04.11.2025
03.11.2025
20:23
512
Putin și regimul său, care săptămânal dă ,,lecții de democrație" R. Moldova, intenționează să rămână la putere până aproape de 100 de ani și să-i pregătească ,,tronul" fiului său
334
BERD își reafirmă angajamentul pentru susținerea fermierilor moldoveni și modernizarea agriculturii
03.11.2025
18:28
439
Maia Sandu discută la Bruxelles despre viitorul european al Moldovei, dar întâmpină obstacole din partea Ungariei în calea aderării la UE
03.11.2025
17:53
453
Regiunea Donețk sub presiunea avansului rusesc: Pokrovsk, punct strategic în pericol
03.11.2025
17:50
389
Directorii școlari din Moldova, în căutarea inspirației: Vizită în România pentru modele de leadership și transformare educațională
03.11.2025
17:05
405
Muncitor român prins sub ruinele Torre dei Conti în Roma: Două prăbușiri severe afectează turnul medieval aflat în renovare
03.11.2025
16:51
386
Forumul „AgroCunoștințe” deschide porțile pentru a reconecta fermierii cu inovația și cercetarea agricolă în Moldova
03.11.2025
15:59
411
Ministerul Energiei caută reprezentant al societății civile pentru Comisia de licitații în energie verde
03.11.2025
15:40
483
Moldova se apropie de integrarea în spațiul european de roaming: ce presupune etapa finală înainte de 2026
03.11.2025
15:28
417
Donații record pentru școlile din țară: peste 966 mii lei colectați prin platforma MPay
03.11.2025
14:50
562
Trupele ruse avansează în Pokrovsk și atacă obiective strategice ucrainene
03.11.2025
14:30
493
Ministerul Energiei lansează ghidul pentru instalarea centralelor fotovoltaice în Moldova: un pas important spre energie sustenabilă
03.11.2025
14:29
433
Maia Sandu în drum spre Bruxelles: întâlniri cheie pentru viitorul european al Republicii Moldova
03.11.2025
13:51
545
Maia Sandu, voce importantă la Summitul Euronews despre viitorul extinderii UE și progresul Republicii Moldova
03.11.2025
13:39
594
Rețineri de amploare într-un dosar de escrocherie prin investiții fictive: noi suspecți și probe confiscate
03.11.2025
13:29
470
Mihai Popșoi și omologul elvețian analizează reglementarea conflictului transnistrean în cadrul unei întâlniri bilaterale la UNESCO
03.11.2025
12:53
490
Virusurile: soluția inovatoare împotriva infecțiilor greu de tratat cu antibiotice?
03.11.2025
12:52
561
Eugen Osmochescu, noul lider al Ministerului Dezvoltării Economice și Digitalizării, promite reforme mari pentru o economie modernă și sustenabilă în Moldova
03.11.2025
12:50
590
Emil Ceban, noul ministru al Sănătății, prezentat oficial de premierul Alexandru Munteanu
03.11.2025
12:21
459
Israelul recuperează trupurile a trei soldați răpiți de Hamas
Ministerul Energiei caută reprezentant al societății civile pentru Comisia de licitații în energie verde
Opt deputați, inclusiv ex-premierul Recean, au DEMISIONAT imediat după învestirea Guvernului Munteanu
Alexandru Munteanu își pune mandatul de premier în balanță pentru integrarea europeană până în 2028
Maia Sandu și Comisarul UE discută despre viitorul reformelor economice în Republica Moldova

Inapoi


