Publicitate în favoarea lui Ceban, pe banii chișinăuenilor: Comisia Electorală Centrală i-a interzis Primăriei Chișinău să difuzeze și să distribuie materiale publicitare


Comisia Electorală Centrală (CEC) a interzis difuzarea și distribuirea materialului publicitar „1 000+ proiecte importante pentru Chișinău” și a obligat Primăria municipiului Chișinău, distribuitorii și difuzorii implicați în procesul de difuzare a acestuia să asigure eliminarea publicității din spațiul public.
Decizia vine în contextul examinării de către membrii CEC a unei sesizări depuse de Partidul Liberal Democrat din Moldova, în care au fost invocate pretinse acțiuni ilegale ale primarului general al municipiului Chișinău.
„Fiind examinat conținutul materialelor publicitare menționate în sesizare, Comisia a concluzionat că acestea conțin elemente de agitație electorală și că au fost produse, distribuite și difuzate cu utilizarea directă și indirectă a resurselor administrative”, arată CEC într-un comunicat de presă.
Având în vedere faptul că în procesul de examinare a sesizării au fost stabilite elemente de utilizare a resurselor administrative care au implicat utilizarea resurselor umane, logistice și financiare publice, hotărârea va fi remisă și în adresa Curții de Conturi, Ministerului Finanțelor și Ministerului Afacerilor Interne pentru cunoștință și, după caz, adoptarea măsurilor de rigoare.
Potrivit hotărârii CEC, utilizarea abuzivă a resurselor publice prin emiterea diverselor materiale publicitare (audio, video, imprimate, publicitate stradală) cu conotație electorală reprezintă o utilizare a resurselor administrative în detrimentul altor potențiali competitori electorali și din contul contribuabililor.
„În consecință, astfel de acțiuni sunt o sfidare a sistemului de finanțare echitabilă a campaniilor electorale ca element cheie a statului de drept”, punctează CEC.
Comisia a adăugat faptul că nu neagă necesitatea sau oportunitatea informării generale și țintite a publicului asupra activității autorităților publice, ca să fie vizibile și reușitele acestora, însă acestea urmează a fi efectuate „într-o manieră obiectivă și proporțională, fapt care ar asigura inclusiv o eficiență de utilizare a resurselor publice”.
„În context, Comisia atrage atenția persoanelor interesate atât din cadrul autorităților publice centrale, cât și a celor locale că instituția difuzării mesajelor de interes public este reglementată de Legea nr. 62/2022 cu privire la publicitate. Informarea generală a societății de către furnizori (entități publice) și consumatori, prin metode care nu implică distribuitori sau difuzori de publicitate sau mesaje de interes public nu cade sub incidența acestei legi. Pe de altă parte, utilizarea serviciilor distribuitorilor și/sau a difuzorilor achitate din contul resurselor publice sau utilizarea resurselor entităților din subordine pentru distribuirea și difuzarea gratuită a publicității sau mesajelor de interes public trebuie însoțită de contractele și avizele corespunzătoare prevăzute de cadrul legal”, cităm dintr-un comunicat de presă al CEC.
În replică, primarul capitalei, Ion Ceban, care a confirmat public că va participa la alegeri în calitate de concurent electoral, a acuzat CEC că nu-i permite Primăriei Chișinău să informeze locuitorii „din prima sursă” despre „reușite”.
Ceban a scris pe Telegram în limba rusă că Primăria Chișinău va executa decizia CEC, deși neagă faptul că acel material ar conține agitație politică, solicitând în continuare demisia președintei CEC, Angelica Caraman.









































































