10:41:54 26.04.2024
Stiri

Monopol // Cartelul legalizat din benzinării

Economie 16.11.2013 11:13 Vizualizări3700 Autor: Mariana Rață
Monopol // Cartelul legalizat din benzinării


INTERESE // Reglementarea excesivă a pieței petroliere din R. Moldova oferă oportunități de vis pentru mișmașuri

Concurență acerbă în spatele panourilor și înțelegeri de cartel la pompă. Chiar dacă majoritatea stațiilor PECO din republică afișează aceleași prețuri la carburanți, iar scumpirile și reducerile se produc în mod sincronizat, capcanele normative pe care se plâng toți,dar nimeni nu încearcă să le elimine, fac aproape imposibilă demonstrarea unor acțiuni coordonate între petroliști și majorarea nejustificată a prețurilor la combustibil.

O sesizare unică

Despre existența unor înțelegeri de cartel pe piața petrolieră din R. Moldova se vorbește de mult timp. Scumpirea simultană a carburanților anunțată de toate stațiile PECO din R. Moldova acum o lună a alertat conducerea statului. Premierul Iurie Leancă a solicitato evaluare urgentă a situației. Imediat, Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică (ANRE) a sesizat Consiliul Concurenței (CC) despre o posibilă înțelegere de cartel între petroliști. Iar ultima a constatat că informațiile primite de la ANRE nu sunt suficiente pentru a bănui existența unei înțelegeri de cartel. Pentru prima dată, situația de pe piața petrolieră a ajuns să fie discutată și la Consiliul Coaliției Proeuropene. Deputații și experții recunosc: există lacune legislative care le permit petroliștilor să „joace murdar”, dar strâng din umeri atunci când sunt întrebați de ce nu sunt eliminate.

Subvenții pentru firme, pe spatele oamenilor

Potrivit președintelui Comisiei parlamentare economie, buget și finanțe, Veaceslav Ioniță, piața petrolieră din R. Moldova trebuie separată în două. Una este situația în cazul vânzărilor angro și prin tichete și cu totul alta este situația în cazul vânzărilor de la panou. „Pe piața vânzărilor angro și prin tichete avem concurență. Petroliștii se bat la sânge, reducând prețurile la maximum, pentru a prinde clienții care cumpără cantități mari de carburanți. Uneori, aceste contracte nu le aduc câștigurile pe care au mizat și, de aceea,petroliștii se revanșează prin umflarea nejustificată a prețurilor la panou. Înțelegerile de cartel se produc pe acest segment. Din păcate, victime ale acestui mod de a face afaceri sunt cetățeni simpli care sunt nevoiți să subvenționeze petrolul procurat de agenții economici”, explică deputatul. Directorul ANRE, Victor Parlicov, confirmă această situație. Potrivit lui, petroliștii vând 70% din carburanți angro sau în baza tichetelor și doar 30% - la panou.

Înțelegerile de cartel

Șefa Direcției acorduri anticoncurențiale din cadrul Consiliului Concurenței, Valentina Novac, este însă de altă părere. Potrivit ei, pe piața angro activează doar vreo șase companii mariși, de aceea, riscul unei înțelegeri de cartel este mai mare. Totuși, aceste înțelegeri sunt foarte greu de demonstrat. „Astăzi, petroliștii sunt obligați să anunțe ANRE cu trei zile înainte despre intenția de a majora sau micșora prețurile la carburanți. Această prevedere face foarte dificilă probarea unei înțelegeri între petroliști, înlesnind schimbul de informaţii și,în consecinţă,oferind legalitate acțiunilor de modificări simultane a preţurilor”, susține Novac.

De altfel, acum doi ani, singura dată când AgențiaNaţionalăpentru Protecția Concurenței (ANPC)a constatat că companiile petroliere acţionează prinînțelegeri de cartelşi a înaintat o acţiune în instanţă întru aplicarea amenzilor, instituția a pierdut dosarele în judecată (în care a fost acționată separat de fiecare dintre aceste companii – n.r.), pe motiv că instanța a stabilit că simultaneitatea majorării prețurilor la carburanți a fost o coincidență (!).

Diavolul din detalii

Din lipsă de instrumente și prerogative, ANPC nu a putut demonstra atunci cum trișează petroliștii atunci când aplică formula de calcul a prețului. Înainte de a opera majorări sau micșorări, fiecare companie petrolieră trebuie să prezinte un calcul care să justifice aceste acțiuni. „Formula conține multe variabile. Fiecare companie petrolieră are propriile stocuri de carburanți, propriile cheltuieli şi consumuri. Este o mare enigmă modul în care, înpofida tuturor acestor lucruri, ei reușescsăintroducăîn calculele lor astfel de cifre încât, până la urmă, să le iasă la toți același preț final”, explică funcționara de la Consiliul Concurenţei. Potrivit ei, singura instituție care are obligația de a verifica cât de corecte sunt aceste calcule este ANRE. Totuși, opinează ea, de cele mai multe ori verificările sunt doar o formalitate, iar Agenția are grijă doar ca profitul petroliștilor să nu depășească marja de 10%.

Directorul ANRE recunoaște că a depistat cazuri în care în formulele de calcul au fost introduse costuri nejustificate care au menirea de a micșora profitabilitatea și a mări prețul.

Potrivit lui, o parte din activitatea petroliștilor, cea care ține de vânzarea tichetelor, este foarte complicat de verificat. „Aici se deschide un rai pentru petroliști. Nimeni nu poate ști exact cât petrol și la ce preț a fost vândut în baza acestor tichete. Pentru mine, e o enigmă cum Fiscul reușește să impoziteze aceste venituri”, mai afirmă directorul ANRE care încă în 2011 a propus eliminarea tichetelor, dar propunerea a fost respinsă cu vehemență de ministrul Economiei, Valeriu Lazăr.

Ping-pong cu responsabilități

Și dacă Consiliul Concurenței aruncă mingea în terenul ANRE, aceasta, la rândul său, acuză CC-ul pentru debandada de pe piața produselor petroliere. „Pot să vă asigur că, dacă Consiliul Concurenţeiva sancționa cel puțin doi petroliști pentru încălcarea concurenței, iar sancțiunile prevăzute astăzi de lege se ridică la milioane de euro, situația de pe această piață s-ar schimba. Imediat am avea reduceri de prețuri la carburanți și o concurență sănătoasă”, crede șeful ANRE.

Valentina Novac afirmă că „voință pentru a investiga situaţia există şi, în cazul în care se va proba că problemele existente derivă din acţiuni coordonate, se vor întreprinde toate măsurile legale pentru a restabili concurența sănătoasă pe piața petrolieră, mai cu seamăcă,din acest an, CC are și pârghiile necesare”.

Experții afirmă, însă, că acestui Consiliu al Concurenței îi va fi foarte complicat să demonstreze ceva. Fostul director tehnic al companiei „Petrom”, Mircea Ciubară, susține că înțelegerile de cartel nu se fac cu acte semnate, iar mișmașurile pentru majorarea artificială a prețului are loc până la importul carburanților. „Fiecare dintre companiile petroliere de la noi au investitori din afară. Prețurile la carburanți sunt mărite la rafinăriile acestor investitori. Apoi, încă o dată prețul crește atunci când, la import, sunt introduse firme off-shore”, ne explică el schema clasică după care activează mai multe companii petroliere din R. Moldova.

Prețul carburanților vânduți angro sau prin tichete ajunge să fie și cu patru lei mai mic decât cel afișat la panou. Anul acesta, benzina a fost vândută prin tichete la prețul de 13,66 lei, iar la panou – cu 17,10 lei litrul.

Motorina vândută angro a costat 14,02 lei, iar cea de la pompă – cu 16,16 lei litrul, iar gazul lichefiat de la panou a costat 8,87 lei litrul, cu doi lei mai puțin decât cel cumpărat prin tichete.


Top stiri

Parteneri
Descoperă
Punct de vedere NAȚIONAL
26.04.2024 09:12 Nicolae Negru Nicolae Negru // Ion Chicu în fața is...

22.04.2024 09:14 Nicolae Negru Nicolae Negru // Mercenarii lui Șor ș...

20.04.2024 20:07 Ziarul National Nicolae Enciu // Basarabia sub teroar...

Promo
Abonament
Abonează-te pentru a fi la curent cu ultimele știri
Recomandat
Sondaj
Cum veți vota la referendumul care va avea loc în toamna anului 2024 în R. Moldova?
Prietenii noștri

Widget cu noutăți la tine pe site

Ziarul Național 2013-2024. Toate drepturile sunt rezervate

Despre noi Publicitate News widget RSS Contacte Developed by WebConsulting.md