07:19:15 12.07.2025
Stiri

Ministerul Educației contestă ferm avizul Consiliului pentru egalitate privind denumirea disciplinei "Istoria Românilor și Universală"

Actualitate 10.07.2025 10:31 Vizualizări688
Ministerul Educației contestă ferm avizul Consiliului pentru egalitate privind denumirea disciplinei

Ministerul Educației și Cercetării a trimis o solicitare oficială Consiliului pentru egalitate, cerând retragerea Avizului emis pe 15 mai 2025 în cauza nr. 150/20, care susținea că denumirea disciplinei școlare "Istoria Românilor" reprezintă o formă de discriminare directă și recomanda schimbarea ei.

Ministerul consideră că avizul a fost emis cu încălcări legale, fiind bazat pe date eronate.

Este important de specificat că din 2019 denumirea corectă a disciplinei este "Istoria Românilor și Universală", ceea ce promovează o abordare integrată, prezentând istoria națională în context global. Lipsa de atenție la acest titlu complet a dus la concluzii greșite din partea Consiliului.

Mai mult, MEC subliniază că Avizul a fost reacția la o plângere a unui individ și, legal, în astfel de cazuri Consiliul ar trebui să emită decizii, nu avize. Avizele nu pot fi contestate legal, limitând mijloacele de răspuns ale Ministerului. Plângerea a fost examintă peste 5 ani, depășind termenul legal (90 de zile, extinsibil cu 60 de zile).

În Aviz nu sunt incluse concluziile experților menționate de președintele Consiliului, în interviuri, afirmând că vin dintr-un centru de cercetare canadian. De asemenea, nu s-a analizat conținutul disciplinei, s-a reinterpretat doar denumirea, ignorând că elevii din comunități minoritare studiază și istoria etniilor proprii, în completarea materialului comun.

Ministerul subliniază că denumirea actuală include opinia experților și reflectă un echilibru între rigoarea științifică și incluziunea educațională. Nu există dovezi că acest titlu ar afecta elevii minoritari sau accesul lor la educație. Elevii minoritari pot învăța despre propria istorie, completând studiul comun reprezentat de "Istoria Românilor și Universală". Această abordare combină curriculumul comun cu istoria minorităților, aliniindu-se recomandărilor internaționale.

Punctele de vedere ale unor instituții precum Academia de Științe a Moldovei, Institutul de Cercetări Juridice și altele afirmă că denumirea și conținutul disciplinei "Istoria Românilor și Universală" nu au caracter discriminatoriu și respectă standardele internaționale în domeniul educației.

De exemplu, analiza Facultății de Istorie și Filosofie a Universității de Stat din Moldova subliniază necesitatea studierii "Istoriei Românilor" în legătură cu istoria mondială. (...) Astfel, disciplina "Istoria Românilor și Universală" are un caracter incluziv, nu discriminatoriu, permițând reflectarea diversității și pluralismului societății moldovene.

Ministerul solicită retragerea Avizului Consiliului pentru egalitate, apreciind că este nefondat și riscă să creeze un precedent periculos pentru autonomia educațională.

Ministerul își reafirmă angajamentul față de o educație incluzivă, care să respecte diversitatea și să susțină drepturile tuturor elevilor, garantând totodată coerența curriculară și standardele științifice ale sistemului educațional.

Stiri relevante
Top stiri

Sondaj
Ce scenariu pare mai realist?
Prietenii noștri

Ziarul Național 2013-2025. Toate drepturile sunt rezervate

Despre noi Publicitate Termeni și condiții News widget RSS Contacte