08:53:01 03.05.2024
Stiri

ÎN PAS CU EUROPA // Talent descoperit grație educației incluzive

Social 14.06.2015 13:00 Vizualizări2085 Autor: Victoria Bortă
ÎN PAS CU EUROPA // Talent descoperit grație educației incluzive


Rezultate // „Avem în școală copii cu necesități speciale, iar acest lucru ne face să îi ajutăm, să-i înțelegem și să-i acceptăm”.

Anul acesta s-au împlinit 15 ani de implementare și dezvoltare a educației incluzive în Republica Moldova, iar concluziile și recomandările, enumerate în cadrul unei conferințe de presă la Liceul Teoretic „Pro Succes” din capitală, sunt îmbucurătoare.

Băiatul care a reușit

George Caramalac absolvește în acest an Colegiul de Muzică „Ștefan Neaga” din Chișinău, dar studiile gimnaziale și le-a făcut la Liceul „Pro Succes”. Cu un zâmbet larg și un chip luminos, tânărul încântă auzul tuturor și pare a nu avea nicio problemă de sănătate.

Cu toate acestea, când a venit în clasa a cincea la liceu, avea grave probleme locomotorii și la ochi. Însă, în urma mai multor intervenții chirurgicale, dizabilitățile acestuia au devenit mai puțin vizibile.

„Am plâns când l-am văzut pe George, pentru că, deși suntem în aceeași țară, nu l-am văzut de patru ani de zile. Este primul absolvent al școlii noastre, care a bătut la niște uși închise, dar care a reușit”, a spus emoționată directoarea liceului, Nadia Cristea.

Debut alături de „Millenium”

George Caramalac și-a realizat studiile gimnaziale cu diferite dificultăți, dar cu mult optimism. Astfel, în clasa a opta a descoperit că are un talent, și anume cel de a cânta. „Am participat la un proiect organizat de un domn din Norvegia, în care el a inclus copii cu dizabilități ca să cânte alături de formații și staruri autohtone”, menționează tânărul.

În cadrul acestui proiect, George a evoluat alături de formația „Millenium”, interpretând cântecul „Ben”, o piesă de-a lui Michael Jackson, pe care artistul o cânta în copilărie.

„Atunci, domnul Vlad Gorgos, conducătorul formației „Millenium”, a întrebat-o pe mama mea dacă mă ocup cu muzica. Ea a spus că nu”, povestește nostalgic tânărul.

Aceste cuvinte, însă, au influențat-o pe mamă ca să-și înscrie băiatul la Școala de muzică „Alexei Stârcea” pentru a studia pianul. Astfel, și la liceu, și la școala de muzică, tânărul încerca să țină pasul cu ceilalți elevi.

Visul lui George

După finalizarea studiilor gimnaziale, George Caramalac s-a înscris la Colegiul de Muzică „Ștefan Neaga”, pentru că visul său este să devină compozitor. De aceea, pe parcursul a trei ani, el a participat la Concursul Național al Tinerilor Compozitori, unde în anul 2013 a luat locul trei, apoi anul trecut a câștigat premiul întâi și în acest an s-a plasat pe locul doi.

„Toate creațiile mele de la concursuri pot fi găsite pe YouTube, trebuie doar să scrieți numele meu la căutare”, spune entuziasmat tânărul.

George Caramalac a participat la concurs în 2013 cu un cvartet pentru voce și instrumente de suflat de lemn. „Aș putea spune că am intrat chiar în istorie prin creația aceasta, pentru că este prima dată când un compozitor a scris muzică vocală, cu acompaniament de instrumente de suflat”, povestește cu încredere tânărul artist.

Anul trecut, el a mai participat cu o lucrare pentru voce, cor și pian, care se numește „Rugăciune”, iar în acest an - cu o creație despre mamă.

Sportul ca tratament

Pe moment, George Caramalac este pe ultima sută de metri și pentru a absolvi Colegiul de Muzică, mai are de susținut doar două examene.

„Este cam încărcat programul la colegiu, deoarece în primii ani lecțiile se încep de la 8.30 și durează până la 19.35”, povestește cu precizie tânărul. Cu toate acestea, a încercat să se descurce și să primească note mari.

„La începutul anului trei am avut probleme cu inima, acest fapt m-a determinat să mă ocup cu sportul, la sala de forță, la bazin. Îmi place mult sportul, dar este și o necesitate, pentru că sunt într-o stare fizică nu prea bună”, consideră tânărul.

George Caramalac este convins că, după colegiu, va studia la Academia de Muzică, Teatru și Arte Plastice, la secția compoziție. „Am fost deja o dată la conservator și m-am întâlnit acolo cu profesorul și mai mulți compozitori care activează la catedră”, conchide George.

În America

Tot în cadrul conferinței am descoperit o altă adolescentă, care, în pofida problemelor de sănătate, va ajunge în Statele Unite ale Americii. Este vorba de Ana Arabaji, eleva care a absolvit în acest an clasa a X-a la Liceul „Pro Succes” din Chișinău și care va pleca în America prin intermediul programului FLEX.

„Nu știu dacă ți-ai dorit să vezi visul american, dar cu siguranță te vor ajuta curajul tău, cunoștințele tale și lumea bună”, a menționat directoarea liceului, Nadia Cristea.

Deși este imobilizată într-un scaun cu rotile, Ana Arabaji depune toate eforturile pentru a nu se deosebi de ceilalți. Ei îi plac mai mult obiectele umaniste și creează felicitări. „Îmi place să fac postcarduri pentru zile de naștere și oricare alte ocazii”, povestește eleva. Totodată, Ana Arabaji a recitat poezia „Ce te legeni”, pe care o ține minte „din clasa a doua”.

Educația preșcolară

Anul 2015 marchează 15 ani de angajamente politice ale comunității globale față de „Educația pentru toți”. Acesta este un moment de bilanț și noi planuri, pe care le realizează Alianţa ONG-urilor active în domeniul Protecţiei Sociale a Copilului şi Familiei (APSCF).

„Am constatat existența unor discrepanțe de aproape 30% în ceea ce privește accesul la educație preșcolară a copiilor în funcție de mediu – copiii din mediul rural au o rată de înrolare în învățământul preșcolar de peste 69%, pe când copiii din mediul urban – de peste 99%”, este concluzia făcută de doctorul în filologie al Universității de Stat din Moldova, Mihai Paiu.

În cadrul conceptului „Educația pentru toți” este încorporată și educația incluzivă.

Șase experiențe

Dincolo de politici și proiecte se află copiii, care percep școala diferit, dar care își doresc să învețe într-un mediu cât mai prietenos, familiar și desigur incluziv, acest lucru reiese din discuția cu șase adolescenți născuți în anul 2000 care și-au împărtășit experiențele educaționale pe șase imagini grafice.

Mihaela spune că: „Școala pentru mine e un loc în care îți faci prieteni, înveți și comunici. Îmi plac profesorii noștri și faptul că avem în școală copii cu necesități speciale, acest lucru ne face să îi ajutăm, înțelegem și acceptăm”.

Iar Sergiu, copil cu Cerințe Educaționale Speciale, completează: „Văd școala ca pe propria comoară peste 15 ani, pentru că aici copiii învață să aibă mai multe cunoştinţe, răbdare și să devină oameni de succes”.

Cele șase imagini care conțin experiențele educaționale ale adolescenților vor fi plasate pe site-urile de profil și distribuite în școli și ONG-uri.

În ultimii ani, țara noastră a făcut pași siguri în direcția reformării sistemului educațional și primele rezultate sunt deja evidente, întrucât elevii cu dizabilități nu se mai tem să aibă visurile celorlalți, reușind să le și îndeplinească.


Stiri relevante
02.05.2024 09:29 618 Joia Mare: Tradiții
Top stiri

Parteneri
Descoperă
Punct de vedere NAȚIONAL
29.04.2024 09:12 Nicolae Negru Nicolae Negru // Avatarul Partidului Șor

26.04.2024 09:12 Nicolae Negru Nicolae Negru // Ion Chicu în fața is...

22.04.2024 09:14 Nicolae Negru Nicolae Negru // Mercenarii lui Șor ș...

Promo
Abonament
Abonează-te pentru a fi la curent cu ultimele știri
Recomandat
Sondaj
Cum veți vota la referendumul care va avea loc în toamna anului 2024 în R. Moldova?
Prietenii noștri

Widget cu noutăți la tine pe site

Ziarul Național 2013-2024. Toate drepturile sunt rezervate

Despre noi Publicitate News widget RSS Contacte Developed by WebConsulting.md