Stiri
Alina Nelega
Dramaturgie // Un grup de tineri din Chișinău, dornici să scrie piese de teatru, a participat la un atelier de scriere dramatică, ținut de dramaturgul Alina Nelega, directorul artistic al Teatrului Național din Târgu Mureș
În cadrul primei ediţii a Festivalului Internaţional de Dramaturgie Contemporană „Verbarium”, dramaturgul şi prozatoarea română Alina Nelega a condus un Atelier de dramaturgie pentru tinerii interesaţi de acest gen de artă. Participanții la atelier au avut posibilitatea să lucreze intensiv cu autorul dramatic Alina Nelega și să scrie texte în doar trei zile. În opinia dumneaei, „a conduce un workshop dramatic, e ca şi cum ai antrena o echipă de fotbal”. Astăzi, 30 august, vor fi lecturate public şi puse în discuţie piesele scrise în cadrul atelierului.
Dnă Nelega, ce v-a motivat să acceptaţi invitaţia de a ţine un atelier de dramaturgie la Chişinău?
În primul rând, e vorba de un interes uman şi m-a impresionat extrem de mult dorinţa tinerilor de la Centrul de Dramaturgie Contemporană de a face ceva, de a schimba lucrurile, de a arăta şi alte aspecte ale teatrului cu care lumea nu s-a familiarizat. Nu spun că „nu este obişnuită”, pentru că se întâmplă lucruri frumoase în Chişinău şi pe o parte dintre ele le ştiu. Nu este prima dată când vin în acest oraş şi, de obicei, vin cu bucurie. De asemenea, am avut studenţi din Chişinău. Cunosc lumea de teatru din Chişinău şi când am întrebat de acest festival mi s-a spus: „Du-te, dacă poţi. Pentru aceşti oameni, orice se întâmplă, e ca o gură de aer”. Atunci, m-am gândit că, dacă pot să fac lucrul acesta şi să-i ajut câtuşi de puţin, vin cu bucurie.
„Ca o gură de aer”, se avea în vedere că tinerii dramaturgi de aici sunt izolaţi de procesul teatral care se întâmplă în România, în Europa?
N-am interpretat chiar atât de complex afirmaţia respectivă, ci m-am gândit cât e de bine să schimbi perspectiva. Pentru un artist, şi scriitorii sunt ei înşişi artişti, e bine să iasă din închistare, e bine să iasă din împietrire şi să schimbe perspectiva. Aceste ateliere de scriere dramatică cred că au acest scop. Ele sunt, de fapt, gândite ca un proces de antrenament. Sigur că e o durată foarte scurtă. E mai mult un demo. Eu am un curs, un masterat de doi ani de scriere dramatică la Universitatea de Artă din Târgu Mureş. Un masterat care a dat rezultate pe termen lung şi care a produs mulţi dramaturgi cunoscuţi. Una din fostele mele studente, Olga Macrinici, care este din Chişinău, va avea la sfârşitul festivalului un spectacol-lectură care este de fapt lucrarea ei de masterat şi care se numeşte „Moldovashop. Avem di tăti!”.
Aţi făcut pe vremuri cronică de teatru...
Am făcut cronică de teatru, ca orice om care scrie şi care are o opinie. De fapt, asta este meseria mea, să scriu şi să am o opinie. Critică de teatru nu mai fac de mult, pentru că ar fi nedeontologic. În momentul în care am început să mă implic practic în acţiunile scenice, ca regizoare şi ca scriitoare, am încetat să mai emit opinii publice despre activitatea colegilor mei.
Cum apreciaţi ceea ce se montează la moment la Chişinău?
Nu sunt extrem de informată. Eu sunt mai familiară cu teatrul mai îndrăzneţ, cu teatrul mai riscant, cu Teatru-Spălătorie, de exemplu, cu ceea ce face Mihai Fusu, cu strădaniile, uneori reuşite, alteori mai puţin reuşite, ale lui Dumitru Crudu. Oamenii aceştia chiar vor să schimbe ceva şi nu vor să meargă pe căi bătătorite.
Aţi renunţat la jurnalism, după mai mulţi ani de profesare, pentru a face teatru. Ce v-a determinat să faceţi această schimbare de traseu?
De fapt, am scris de când mă ştiu, şi pe când eram jurnalistă scriam. Am participat la câteva ateliere de dramaturgie cu Teatrul „Bush” din Londra, la începutul anilor ’90, după care m-am gândit că e mai potrivit pentru mine să aleg scena. Radioul este în continuare o dragoste de a mea. Scriu şi regizez spectacole radiofonice. Nu m-am despărţit în întregime de această meserie.
Aţi fost redactor-şef la revista „UltimaT-alternative”. De ce este nevoie de alternative în cultura teatrală şi care ar fi acestea?
Păi din aceleaşi motive din care e nevoie ca un parlament să nu fie monocolor şi din acelaşi motiv din care, într-o ţară, trebuie să existe diversitate de opinie. Ca să ne mai confruntăm din când în când şi cu alte lucruri şi să ne mai echilibrăm. Fiindcă altfel, intrăm în entropie. Ajungem să murim şi să privim spre propriul nostru obelisc. La fel şi în teatru. Trebuie să fii atent şi la ce face celălalt. Oamenii, artiştii în special, învaţă foarte mult unii de la ceilalţi. De ce să ne plictisim noi de noi făcând acelaşi şi acelaşi lucru? Diversitatea este frumoasă.
Aţi creat şi o fundaţie: „DramaFest”... Mai activează?
Nu mai funcţionează şi din punctul ăsta de vedere am urmat un traseu al unei normalităţi rar de găsit în România, cu atât mai mult în Moldova. Am înfiinţat această fundaţie pentru că aveam nişte proiecte în care credeam, nişte proiecte independente, exact ca şi aceşti oameni aici (cu referire la organizatorii festivalului – n.r.). Fundaţia a folosit multă vreme, a dezvoltat nişte proiecte, dar acum cred că am ajuns într-o poziţie în care nu mai am nevoie de această structură şi aş putea să fac ceva din interiorul unei structuri publice, pentru ca ea să fie mai caldă şi mai prietenoasă cu tinerii şi cu oamenii talentaţi şi, desigur, mai deschisă spre ei. În calitatea mea de director artistic al unui teatru naţional (Teatrul Naţional din Târgu Mureş – n.r.), cred că pot şi doresc să deschid acest teatru tinerilor, ceea ce am şi început să fac.
Vă mulțumim!
Interviu realizat de Aurelia Borzin
„Gura de aer” din Târgu Mureș
Social
07.09.2013
13:40
1776


În cadrul primei ediţii a Festivalului Internaţional de Dramaturgie Contemporană „Verbarium”, dramaturgul şi prozatoarea română Alina Nelega a condus un Atelier de dramaturgie pentru tinerii interesaţi de acest gen de artă. Participanții la atelier au avut posibilitatea să lucreze intensiv cu autorul dramatic Alina Nelega și să scrie texte în doar trei zile. În opinia dumneaei, „a conduce un workshop dramatic, e ca şi cum ai antrena o echipă de fotbal”. Astăzi, 30 august, vor fi lecturate public şi puse în discuţie piesele scrise în cadrul atelierului.
Dnă Nelega, ce v-a motivat să acceptaţi invitaţia de a ţine un atelier de dramaturgie la Chişinău?
În primul rând, e vorba de un interes uman şi m-a impresionat extrem de mult dorinţa tinerilor de la Centrul de Dramaturgie Contemporană de a face ceva, de a schimba lucrurile, de a arăta şi alte aspecte ale teatrului cu care lumea nu s-a familiarizat. Nu spun că „nu este obişnuită”, pentru că se întâmplă lucruri frumoase în Chişinău şi pe o parte dintre ele le ştiu. Nu este prima dată când vin în acest oraş şi, de obicei, vin cu bucurie. De asemenea, am avut studenţi din Chişinău. Cunosc lumea de teatru din Chişinău şi când am întrebat de acest festival mi s-a spus: „Du-te, dacă poţi. Pentru aceşti oameni, orice se întâmplă, e ca o gură de aer”. Atunci, m-am gândit că, dacă pot să fac lucrul acesta şi să-i ajut câtuşi de puţin, vin cu bucurie.
„Ca o gură de aer”, se avea în vedere că tinerii dramaturgi de aici sunt izolaţi de procesul teatral care se întâmplă în România, în Europa?
N-am interpretat chiar atât de complex afirmaţia respectivă, ci m-am gândit cât e de bine să schimbi perspectiva. Pentru un artist, şi scriitorii sunt ei înşişi artişti, e bine să iasă din închistare, e bine să iasă din împietrire şi să schimbe perspectiva. Aceste ateliere de scriere dramatică cred că au acest scop. Ele sunt, de fapt, gândite ca un proces de antrenament. Sigur că e o durată foarte scurtă. E mai mult un demo. Eu am un curs, un masterat de doi ani de scriere dramatică la Universitatea de Artă din Târgu Mureş. Un masterat care a dat rezultate pe termen lung şi care a produs mulţi dramaturgi cunoscuţi. Una din fostele mele studente, Olga Macrinici, care este din Chişinău, va avea la sfârşitul festivalului un spectacol-lectură care este de fapt lucrarea ei de masterat şi care se numeşte „Moldovashop. Avem di tăti!”.
Aţi făcut pe vremuri cronică de teatru...
Am făcut cronică de teatru, ca orice om care scrie şi care are o opinie. De fapt, asta este meseria mea, să scriu şi să am o opinie. Critică de teatru nu mai fac de mult, pentru că ar fi nedeontologic. În momentul în care am început să mă implic practic în acţiunile scenice, ca regizoare şi ca scriitoare, am încetat să mai emit opinii publice despre activitatea colegilor mei.
Cum apreciaţi ceea ce se montează la moment la Chişinău?
Nu sunt extrem de informată. Eu sunt mai familiară cu teatrul mai îndrăzneţ, cu teatrul mai riscant, cu Teatru-Spălătorie, de exemplu, cu ceea ce face Mihai Fusu, cu strădaniile, uneori reuşite, alteori mai puţin reuşite, ale lui Dumitru Crudu. Oamenii aceştia chiar vor să schimbe ceva şi nu vor să meargă pe căi bătătorite.
Aţi renunţat la jurnalism, după mai mulţi ani de profesare, pentru a face teatru. Ce v-a determinat să faceţi această schimbare de traseu?
De fapt, am scris de când mă ştiu, şi pe când eram jurnalistă scriam. Am participat la câteva ateliere de dramaturgie cu Teatrul „Bush” din Londra, la începutul anilor ’90, după care m-am gândit că e mai potrivit pentru mine să aleg scena. Radioul este în continuare o dragoste de a mea. Scriu şi regizez spectacole radiofonice. Nu m-am despărţit în întregime de această meserie.
Aţi fost redactor-şef la revista „UltimaT-alternative”. De ce este nevoie de alternative în cultura teatrală şi care ar fi acestea?
Păi din aceleaşi motive din care e nevoie ca un parlament să nu fie monocolor şi din acelaşi motiv din care, într-o ţară, trebuie să existe diversitate de opinie. Ca să ne mai confruntăm din când în când şi cu alte lucruri şi să ne mai echilibrăm. Fiindcă altfel, intrăm în entropie. Ajungem să murim şi să privim spre propriul nostru obelisc. La fel şi în teatru. Trebuie să fii atent şi la ce face celălalt. Oamenii, artiştii în special, învaţă foarte mult unii de la ceilalţi. De ce să ne plictisim noi de noi făcând acelaşi şi acelaşi lucru? Diversitatea este frumoasă.
Aţi creat şi o fundaţie: „DramaFest”... Mai activează?
Nu mai funcţionează şi din punctul ăsta de vedere am urmat un traseu al unei normalităţi rar de găsit în România, cu atât mai mult în Moldova. Am înfiinţat această fundaţie pentru că aveam nişte proiecte în care credeam, nişte proiecte independente, exact ca şi aceşti oameni aici (cu referire la organizatorii festivalului – n.r.). Fundaţia a folosit multă vreme, a dezvoltat nişte proiecte, dar acum cred că am ajuns într-o poziţie în care nu mai am nevoie de această structură şi aş putea să fac ceva din interiorul unei structuri publice, pentru ca ea să fie mai caldă şi mai prietenoasă cu tinerii şi cu oamenii talentaţi şi, desigur, mai deschisă spre ei. În calitatea mea de director artistic al unui teatru naţional (Teatrul Naţional din Târgu Mureş – n.r.), cred că pot şi doresc să deschid acest teatru tinerilor, ceea ce am şi început să fac.
Vă mulțumim!
Interviu realizat de Aurelia Borzin
Prietenii tăi merită să știe ASTA!
Stiri relevante
06.05.2025
16:21
263
Vești bune pentru profesorii care predau aceeași disciplină de cel puțin zece ani și dețin un grad didactic: Nu vor mai trebui să urmeze cursuri de recalificare
06.05.2025
11:44
568
Detalii despre accidentul de la Bardar, cu implicarea unui microbuz de rută: Victimele traumatizate au între 7 și 68 de ani
06.05.2025
10:36
533
Un bărbat din Edineț, acuzat că a traficat peste hotare 16 persoane: Cum şi-a convins victimele să-i cadă în plasă
06.05.2025
16:40
165
Colegiu moldo-turc la Comrat, construit de Turcia: Anual vor fi înmatriculați 100 - 125 de elevi
06.05.2025
10:14
379
Accident cumplit la Bardar: O mașină s-a tamponat cu un microbuz de rută, iar șase persoane au ajuns la spital
05.05.2025
17:35
761
Ziua Europei, sărbătorită pe 9 mai, în centrul Chișinăului! Harta Orășelului European
05.05.2025
16:14
782
METEO // Ploi cu grindină și descărcări electrice, pe teritoriul R. Moldova
05.05.2025
13:50
776
Echipa din R. Moldova, locul II la Campionatul Internațional de Robotică din Grecia: Prototip de plasă inteligentă, dotată cu senzori moderni care emit sunete pentru a îndepărta animalele marine, fără a perturba pescuitul
05.05.2025
12:09
878
O femeie din Fălești, la un pas de moarte după ce a înghițit o bucată de carne
05.05.2025
11:28
749
Au ucis în bătaie un martor din dosar: Doi bărbați, condamnați la ani grei de pușcărie pentru uciderea unui bărbat cu dizabilități în Călărași




















Top stiri
06.05.2025
16:59
207
Polonia acuză Rusia de tentative fără precedent de influențare a alegerilor prezidențiale
06.05.2025
16:31
218
Miturile anti-UE, care revin înainte de alegeri: de la identitate, la agricultură
06.05.2025
16:21
258
Vești bune pentru profesorii care predau aceeași disciplină de cel puțin zece ani și dețin un grad didactic: Nu vor mai trebui să urmeze cursuri de recalificare
06.05.2025
16:05
461
O instanță de la Chișinău va decide a doua zi după scrutinul prezidențial din România dacă George Simion rămâne persona non grata în R. Moldova
06.05.2025
14:33
299
Ministra pentru Afaceri Europene a Suediei, vizită în R. Moldova pentru a participa la evenimentele dedicate Zilei Europei
06.05.2025
14:24
378
Rețea de escroci ce acționa transnațional, destructurată la Chișinău: Prejudiciu de peste 300 000 de euro și doi lideri arestați!
06.05.2025
14:21
384
Lituania investește masiv în întărirea frontierei cu Rusia și Belarus: planuri militare ambițioase pentru securitatea națională
06.05.2025
14:12
312
FOTO // Expoziție inedită la Parlament. Imagini-document din 1990, expuse pentru a marca 35 de ani de la Podul de Flori
06.05.2025
13:02
314
SUCCES // 13 medalii pentru R. Moldova la Campionatul Mondial de haltere
06.05.2025
12:49
326
Sute de fermieri din R. Moldova au primit semințe de sorg, o cultură rezistentă la secetă, din partea FAO și Guvernului Japoniei: „Prin diversificarea culturilor, fermierii vor fi mai bine pregătiți să facă față provocărilor climatice viitoare”
06.05.2025
12:06
683
Un magistrat de la Judecătoria Chișinău, suspendat din funcție: Este cercetat penal pentru că a ascuns sute de mii de euro și lei, dar și un „Mercedes”
06.05.2025
12:03
528
Oaspeți înalți de la Bruxelles, de 9 mai la Chișinău: Vor lansa din PMAN Planul European de Investiții de 1,9 miliarde de euro pentru Republica Moldova
06.05.2025
11:44
566
Detalii despre accidentul de la Bardar, cu implicarea unui microbuz de rută: Victimele traumatizate au între 7 și 68 de ani
06.05.2025
11:44
410
UE propune eliminarea treptată a importurilor de gaze rusești până în 2027, ca răspuns la conflictul din Ucraina
06.05.2025
11:32
594
Nouă persoane din Edineț, inclusiv un fost primar și un poștaș, acuzate de corupere electorală, după ce au mituit alegătorii cu până la 10 000 de ruble pentru a influența voturile la alegerile din toamna anului 2024
06.05.2025
10:36
530
Un bărbat din Edineț, acuzat că a traficat peste hotare 16 persoane: Cum şi-a convins victimele să-i cadă în plasă
06.05.2025
10:00
559
România are un PREMIER interimar, după demisia lui Marcel Ciolacu
06.05.2025
09:57
552
USR își unește forțele pentru a-l sprijini pe Nicușor Dan în turul doi al alegerilor prezidențiale din România
06.05.2025
09:54
1706
Percheziții de amploare într-un dosar de corupție sistemică la vamă
06.05.2025
08:50
339
Programul de finanțare în agricultură atrage 57 de beneficiari în primele două luni de la lansare
06.05.2025
06:48
522
România se confruntă cu o nouă criză politică după demisia premierului Ciolacu în urma alegerilor prezidențiale.
06.05.2025
06:40
1162
Atac surpriză asupra unei substații electrice din Kursk: Reacția guvernatorului rus după noi incursiuni ucrainene
05.05.2025
21:44
823
Ministerul de Interne pregătește măsuri stricte pentru a preveni destabilizările înainte de alegeri în Republica Moldova
05.05.2025
21:14
1036
Alianța de care are nevoie Nicuşor Dan pentru ca să-l ÎNVINGĂ pe George Simion și să ajungă președintele României
05.05.2025
20:19
918
PNL îl susține pe Nicușor Dan pentru a împiedica extremismul să ajungă la Cotroceni în turul doi al alegerilor prezidențiale


















































Actualitate
Parteneri
Descoperă
Economie




Punct de vedere NAȚIONAL
Sondaj
Prietenii noștri