Stiri
Alina Nelega
Dramaturgie // Un grup de tineri din Chișinău, dornici să scrie piese de teatru, a participat la un atelier de scriere dramatică, ținut de dramaturgul Alina Nelega, directorul artistic al Teatrului Național din Târgu Mureș
În cadrul primei ediţii a Festivalului Internaţional de Dramaturgie Contemporană „Verbarium”, dramaturgul şi prozatoarea română Alina Nelega a condus un Atelier de dramaturgie pentru tinerii interesaţi de acest gen de artă. Participanții la atelier au avut posibilitatea să lucreze intensiv cu autorul dramatic Alina Nelega și să scrie texte în doar trei zile. În opinia dumneaei, „a conduce un workshop dramatic, e ca şi cum ai antrena o echipă de fotbal”. Astăzi, 30 august, vor fi lecturate public şi puse în discuţie piesele scrise în cadrul atelierului.
Dnă Nelega, ce v-a motivat să acceptaţi invitaţia de a ţine un atelier de dramaturgie la Chişinău?
În primul rând, e vorba de un interes uman şi m-a impresionat extrem de mult dorinţa tinerilor de la Centrul de Dramaturgie Contemporană de a face ceva, de a schimba lucrurile, de a arăta şi alte aspecte ale teatrului cu care lumea nu s-a familiarizat. Nu spun că „nu este obişnuită”, pentru că se întâmplă lucruri frumoase în Chişinău şi pe o parte dintre ele le ştiu. Nu este prima dată când vin în acest oraş şi, de obicei, vin cu bucurie. De asemenea, am avut studenţi din Chişinău. Cunosc lumea de teatru din Chişinău şi când am întrebat de acest festival mi s-a spus: „Du-te, dacă poţi. Pentru aceşti oameni, orice se întâmplă, e ca o gură de aer”. Atunci, m-am gândit că, dacă pot să fac lucrul acesta şi să-i ajut câtuşi de puţin, vin cu bucurie.
„Ca o gură de aer”, se avea în vedere că tinerii dramaturgi de aici sunt izolaţi de procesul teatral care se întâmplă în România, în Europa?
N-am interpretat chiar atât de complex afirmaţia respectivă, ci m-am gândit cât e de bine să schimbi perspectiva. Pentru un artist, şi scriitorii sunt ei înşişi artişti, e bine să iasă din închistare, e bine să iasă din împietrire şi să schimbe perspectiva. Aceste ateliere de scriere dramatică cred că au acest scop. Ele sunt, de fapt, gândite ca un proces de antrenament. Sigur că e o durată foarte scurtă. E mai mult un demo. Eu am un curs, un masterat de doi ani de scriere dramatică la Universitatea de Artă din Târgu Mureş. Un masterat care a dat rezultate pe termen lung şi care a produs mulţi dramaturgi cunoscuţi. Una din fostele mele studente, Olga Macrinici, care este din Chişinău, va avea la sfârşitul festivalului un spectacol-lectură care este de fapt lucrarea ei de masterat şi care se numeşte „Moldovashop. Avem di tăti!”.
Aţi făcut pe vremuri cronică de teatru...
Am făcut cronică de teatru, ca orice om care scrie şi care are o opinie. De fapt, asta este meseria mea, să scriu şi să am o opinie. Critică de teatru nu mai fac de mult, pentru că ar fi nedeontologic. În momentul în care am început să mă implic practic în acţiunile scenice, ca regizoare şi ca scriitoare, am încetat să mai emit opinii publice despre activitatea colegilor mei.
Cum apreciaţi ceea ce se montează la moment la Chişinău?
Nu sunt extrem de informată. Eu sunt mai familiară cu teatrul mai îndrăzneţ, cu teatrul mai riscant, cu Teatru-Spălătorie, de exemplu, cu ceea ce face Mihai Fusu, cu strădaniile, uneori reuşite, alteori mai puţin reuşite, ale lui Dumitru Crudu. Oamenii aceştia chiar vor să schimbe ceva şi nu vor să meargă pe căi bătătorite.
Aţi renunţat la jurnalism, după mai mulţi ani de profesare, pentru a face teatru. Ce v-a determinat să faceţi această schimbare de traseu?
De fapt, am scris de când mă ştiu, şi pe când eram jurnalistă scriam. Am participat la câteva ateliere de dramaturgie cu Teatrul „Bush” din Londra, la începutul anilor ’90, după care m-am gândit că e mai potrivit pentru mine să aleg scena. Radioul este în continuare o dragoste de a mea. Scriu şi regizez spectacole radiofonice. Nu m-am despărţit în întregime de această meserie.
Aţi fost redactor-şef la revista „UltimaT-alternative”. De ce este nevoie de alternative în cultura teatrală şi care ar fi acestea?
Păi din aceleaşi motive din care e nevoie ca un parlament să nu fie monocolor şi din acelaşi motiv din care, într-o ţară, trebuie să existe diversitate de opinie. Ca să ne mai confruntăm din când în când şi cu alte lucruri şi să ne mai echilibrăm. Fiindcă altfel, intrăm în entropie. Ajungem să murim şi să privim spre propriul nostru obelisc. La fel şi în teatru. Trebuie să fii atent şi la ce face celălalt. Oamenii, artiştii în special, învaţă foarte mult unii de la ceilalţi. De ce să ne plictisim noi de noi făcând acelaşi şi acelaşi lucru? Diversitatea este frumoasă.
Aţi creat şi o fundaţie: „DramaFest”... Mai activează?
Nu mai funcţionează şi din punctul ăsta de vedere am urmat un traseu al unei normalităţi rar de găsit în România, cu atât mai mult în Moldova. Am înfiinţat această fundaţie pentru că aveam nişte proiecte în care credeam, nişte proiecte independente, exact ca şi aceşti oameni aici (cu referire la organizatorii festivalului – n.r.). Fundaţia a folosit multă vreme, a dezvoltat nişte proiecte, dar acum cred că am ajuns într-o poziţie în care nu mai am nevoie de această structură şi aş putea să fac ceva din interiorul unei structuri publice, pentru ca ea să fie mai caldă şi mai prietenoasă cu tinerii şi cu oamenii talentaţi şi, desigur, mai deschisă spre ei. În calitatea mea de director artistic al unui teatru naţional (Teatrul Naţional din Târgu Mureş – n.r.), cred că pot şi doresc să deschid acest teatru tinerilor, ceea ce am şi început să fac.
Vă mulțumim!
Interviu realizat de Aurelia Borzin
„Gura de aer” din Târgu Mureș
Social
07.09.2013
13:40
1808


În cadrul primei ediţii a Festivalului Internaţional de Dramaturgie Contemporană „Verbarium”, dramaturgul şi prozatoarea română Alina Nelega a condus un Atelier de dramaturgie pentru tinerii interesaţi de acest gen de artă. Participanții la atelier au avut posibilitatea să lucreze intensiv cu autorul dramatic Alina Nelega și să scrie texte în doar trei zile. În opinia dumneaei, „a conduce un workshop dramatic, e ca şi cum ai antrena o echipă de fotbal”. Astăzi, 30 august, vor fi lecturate public şi puse în discuţie piesele scrise în cadrul atelierului.
Dnă Nelega, ce v-a motivat să acceptaţi invitaţia de a ţine un atelier de dramaturgie la Chişinău?
În primul rând, e vorba de un interes uman şi m-a impresionat extrem de mult dorinţa tinerilor de la Centrul de Dramaturgie Contemporană de a face ceva, de a schimba lucrurile, de a arăta şi alte aspecte ale teatrului cu care lumea nu s-a familiarizat. Nu spun că „nu este obişnuită”, pentru că se întâmplă lucruri frumoase în Chişinău şi pe o parte dintre ele le ştiu. Nu este prima dată când vin în acest oraş şi, de obicei, vin cu bucurie. De asemenea, am avut studenţi din Chişinău. Cunosc lumea de teatru din Chişinău şi când am întrebat de acest festival mi s-a spus: „Du-te, dacă poţi. Pentru aceşti oameni, orice se întâmplă, e ca o gură de aer”. Atunci, m-am gândit că, dacă pot să fac lucrul acesta şi să-i ajut câtuşi de puţin, vin cu bucurie.
„Ca o gură de aer”, se avea în vedere că tinerii dramaturgi de aici sunt izolaţi de procesul teatral care se întâmplă în România, în Europa?
N-am interpretat chiar atât de complex afirmaţia respectivă, ci m-am gândit cât e de bine să schimbi perspectiva. Pentru un artist, şi scriitorii sunt ei înşişi artişti, e bine să iasă din închistare, e bine să iasă din împietrire şi să schimbe perspectiva. Aceste ateliere de scriere dramatică cred că au acest scop. Ele sunt, de fapt, gândite ca un proces de antrenament. Sigur că e o durată foarte scurtă. E mai mult un demo. Eu am un curs, un masterat de doi ani de scriere dramatică la Universitatea de Artă din Târgu Mureş. Un masterat care a dat rezultate pe termen lung şi care a produs mulţi dramaturgi cunoscuţi. Una din fostele mele studente, Olga Macrinici, care este din Chişinău, va avea la sfârşitul festivalului un spectacol-lectură care este de fapt lucrarea ei de masterat şi care se numeşte „Moldovashop. Avem di tăti!”.
Aţi făcut pe vremuri cronică de teatru...
Am făcut cronică de teatru, ca orice om care scrie şi care are o opinie. De fapt, asta este meseria mea, să scriu şi să am o opinie. Critică de teatru nu mai fac de mult, pentru că ar fi nedeontologic. În momentul în care am început să mă implic practic în acţiunile scenice, ca regizoare şi ca scriitoare, am încetat să mai emit opinii publice despre activitatea colegilor mei.
Cum apreciaţi ceea ce se montează la moment la Chişinău?
Nu sunt extrem de informată. Eu sunt mai familiară cu teatrul mai îndrăzneţ, cu teatrul mai riscant, cu Teatru-Spălătorie, de exemplu, cu ceea ce face Mihai Fusu, cu strădaniile, uneori reuşite, alteori mai puţin reuşite, ale lui Dumitru Crudu. Oamenii aceştia chiar vor să schimbe ceva şi nu vor să meargă pe căi bătătorite.
Aţi renunţat la jurnalism, după mai mulţi ani de profesare, pentru a face teatru. Ce v-a determinat să faceţi această schimbare de traseu?
De fapt, am scris de când mă ştiu, şi pe când eram jurnalistă scriam. Am participat la câteva ateliere de dramaturgie cu Teatrul „Bush” din Londra, la începutul anilor ’90, după care m-am gândit că e mai potrivit pentru mine să aleg scena. Radioul este în continuare o dragoste de a mea. Scriu şi regizez spectacole radiofonice. Nu m-am despărţit în întregime de această meserie.
Aţi fost redactor-şef la revista „UltimaT-alternative”. De ce este nevoie de alternative în cultura teatrală şi care ar fi acestea?
Păi din aceleaşi motive din care e nevoie ca un parlament să nu fie monocolor şi din acelaşi motiv din care, într-o ţară, trebuie să existe diversitate de opinie. Ca să ne mai confruntăm din când în când şi cu alte lucruri şi să ne mai echilibrăm. Fiindcă altfel, intrăm în entropie. Ajungem să murim şi să privim spre propriul nostru obelisc. La fel şi în teatru. Trebuie să fii atent şi la ce face celălalt. Oamenii, artiştii în special, învaţă foarte mult unii de la ceilalţi. De ce să ne plictisim noi de noi făcând acelaşi şi acelaşi lucru? Diversitatea este frumoasă.
Aţi creat şi o fundaţie: „DramaFest”... Mai activează?
Nu mai funcţionează şi din punctul ăsta de vedere am urmat un traseu al unei normalităţi rar de găsit în România, cu atât mai mult în Moldova. Am înfiinţat această fundaţie pentru că aveam nişte proiecte în care credeam, nişte proiecte independente, exact ca şi aceşti oameni aici (cu referire la organizatorii festivalului – n.r.). Fundaţia a folosit multă vreme, a dezvoltat nişte proiecte, dar acum cred că am ajuns într-o poziţie în care nu mai am nevoie de această structură şi aş putea să fac ceva din interiorul unei structuri publice, pentru ca ea să fie mai caldă şi mai prietenoasă cu tinerii şi cu oamenii talentaţi şi, desigur, mai deschisă spre ei. În calitatea mea de director artistic al unui teatru naţional (Teatrul Naţional din Târgu Mureş – n.r.), cred că pot şi doresc să deschid acest teatru tinerilor, ceea ce am şi început să fac.
Vă mulțumim!
Interviu realizat de Aurelia Borzin
Stiri relevante
11.07.2025
20:31
443
Zi însorită și mai caldă în întreaga Republică Moldova, 12 iulie 2025
11.07.2025
16:52
438
Tinerii sportivi moldoveni se pregătesc să cucerească podiumul la Universiada de Vară 2025 în Germania
11.07.2025
16:12
494
Zeci de profesori din Republica Moldova, la cursuri de perfecționare în limba română la Iași în 2025
11.07.2025
10:25
534
Întreprinderile de stat descoperă avantajele învățământului dual la un atelier organizat de MEC și CCI
10.07.2025
20:36
615
Schimbări notabile de temperatură și vreme în 11.07.2025
10.07.2025
19:50
620
Dan Perciun îndeamnă absolvenții Facultății de Științe Economice să contribuie la dezvoltarea economică a Moldovei cu responsabilitate și integritate
10.07.2025
18:57
489
Dan Perciun încurajează absolvenții USM să contribuie la dezvoltarea economică a Moldovei
10.07.2025
18:38
601
Centrele de Bacalaureat pentru sesiunea suplimentară 2025, stabilite: Când se desfășoară examenele și câți candidați participă?
10.07.2025
16:34
490
UE și PNUD sprijină educația din Moldova cu zece microbuze moderne pentru școli
10.07.2025
15:06
487
Învățământul profesional tehnic din Moldova se deschide pentru refugiații ucraineni: perspective și oportunități de integrare
10.07.2025
12:20
468
Tinerii absolvenți ai UTM, pregătiți să transforme viitorul tehnologic al Republicii Moldova!
10.07.2025
11:25
489
Noua generație de ingineri UTM, pregătită să construiască viitorul în Moldova























Top stiri
12.07.2025
06:32
215
Ajutoarele militare pentru Ucraina, reluate după o scurtă suspendare: anunțul președintelui Zelenski
11.07.2025
23:20
402
Aproape 800 de morți în Fâșia Gaza în apropierea centrelor de ajutor umanitar, avertizează ONU
11.07.2025
23:02
420
Danemarca sprijină întărirea apărării Republicii Moldova în contextul neutralității sale
11.07.2025
22:26
407
Croația, aliat de nădejde: Suport european pentru Moldova asigurat de ministrul croat de Externe
11.07.2025
21:41
498
Investiții majore aprobate pentru modernizarea Portului Internațional Liber Giurgiulești cu sprijinul unei companii din România
11.07.2025
21:13
576
Kremlinul consideră inacceptabilă desfășurarea forțelor europene în Ucraina, în ciuda planurilor prezentate de Macron și Starmer privind Forța Comună Franco-Britanică pentru NATO.
11.07.2025
20:31
442
Zi însorită și mai caldă în întreaga Republică Moldova, 12 iulie 2025
11.07.2025
19:12
564
Franța devine principalul adversar al Moscovei în Europa, avertizează șeful Statului Major francez
11.07.2025
18:07
522
Vizită importantă a ministrului danez al Apărării la Chișinău: Sprijin vital pentru libertatea și viitorul Republicii Moldova
11.07.2025
17:54
423
Guvernul relansează platforma de cooperare pentru economia verde și circulare în format extins: proritar pe agenda 2025
11.07.2025
17:31
729
Investiție de 16 milioane de dolari: Coreenii vor să transforme Moldova în centru regional pentru cartofii de sămânță
11.07.2025
17:20
618
Se apropie verdictul în cazul Marinei Tauber și al Partidului „Șor”: procurorii cer pedepse grele și confiscări uriașe
11.07.2025
16:52
436
Tinerii sportivi moldoveni se pregătesc să cucerească podiumul la Universiada de Vară 2025 în Germania
11.07.2025
16:49
452
Danemarca sprijină securitatea Republicii Moldova cu 7 milioane de euro pentru următorii patru ani
11.07.2025
16:12
485
Zeci de profesori din Republica Moldova, la cursuri de perfecționare în limba română la Iași în 2025
11.07.2025
16:07
489
Dorin Recean discută la Chișinău cu ministrul danez al Apărării despre drumul european al Moldovei spre pace și bunăstare
11.07.2025
15:23
467
Mihai Popșoi și ministrul spaniol discuta despre integrarea europeană a Republicii Moldova și cooperarea bilaterală
11.07.2025
15:12
521
Zelenski cere sprijin financiar și drone la Conferința redresării Ucrainei de la Roma în contextul intensificării atacurilor rusești
11.07.2025
14:10
491
Parlamentul adoptă măsuri esențiale pentru sprijinirea freelancerilor și reducerea birocrației în afaceri
11.07.2025
14:00
440
Rubio își exprimă optimismul privind un posibil armistițiu între Israel și Hamas în Fâșia Gaza
11.07.2025
12:45
570
Investiție majoră la Bălți: Nou depozit pentru semințe în valoare de peste 500.000 euro, proiectul „Livada Moldovei” în prim-plan
11.07.2025
11:43
510
Doi tineri din Bender, condamnați pentru escrocherii bancare în Chișinău
11.07.2025
11:26
598
Rusia raportează interceptarea a 155 de drone ucrainene și un deces în Lipețk în urma unui atac cu dronă
11.07.2025
11:07
523
Condamnare la 11 ani de închisoare pentru un bărbat din Rîșcani acuzat de tentativă de omor cu recidivă
11.07.2025
10:53
560
Germania, partener economic solid al Republicii Moldova: creștere semnificativă a comerțului bilateral în 2024


















































Actualitate
Parteneri
Actualitate




Punct de vedere NAȚIONAL
Sondaj
Prietenii noștri