15:50:47 12.09.2025
Stiri

Efectul sancțiunilor: Piața auto din Rusia se închină la China. Mașini occidentale, doar pe sub mână

Actualitate 11.11.2022 09:44 Vizualizări1023
Efectul sancțiunilor: Piața auto din Rusia se închină la China. Mașini occidentale, doar pe sub mână Lenta.ru

Piața auto din Rusia e la pământ. A căzut cu 63% în octombrie, până la 45.228 unități. Iar în topul vânzărilor, locul mărcilor occidentale, a fost luat de modele chinezești. Mașinile occidentale nu mai sunt disponibile decât prin importuri paralele, la prețuri pe măsură.

Vânzările de mașini noi au scăzut cu 62,8%, față de anul trecut, în Rusia, în octombrie. Scăderea cererii și a sentimentului de încredere al consumatorilor au anulat ceea ce părea a fi începutul unei relative redresări în acest sector, după ce Putin a ordonat mobilizarea parțială în septembrie, pentru a face rost de noi trupe de trimis pe frontul din Ucraina.

Asociația Întreprinderilor Europene (AEB) din Rusia a informat că în cursul lunii octombrie au fost vândute doar 45.228 de vehicule noi, față de puțin peste 120.000 în octombrie 2021.

„Scăderea vânzărilor în octombrie nu este o problemă de aprovizionare”, a spus Evgeny Suvorov, economist la CentroCredit Bank, ci „este un rezultat al colapsului cererii din cauza mobilizării”, relatează Reuters.

Piața auto din Rusia se închină la China

Ponderea industriei auto chinezești în Rusia a crescut de la 10% la începutul anului, la 27% în această toamnă. Iar prăbușirea pieței auto din Rusia cu 60% este recunoscută și de publicațiile economice rusești lenta.ru și kommersant.ru, un fel de „Capital” și „Ziarul Financiar” de la noi, care titrează și că modelele chinezești Chery, Haval, Geely și Exeed urcă în topul vânzărilor, în locul mărcilor occidentale.

Piața auto din Rusia a devenit una dintre principalele victime ale sancțiunilor introduse de țările occidentale după invadarea Ucrainei de către Rusia lui Vladimir Putin.

Majoritatea fabricilor locale ale producătorilor străini s-au oprit, iar dealerii care anterior furnizau mașini din străinătate nu prea mai au ce vinde. Din cauza rupturii lanțurilor obișnuite de aprovizionare și a interdicțiilor totale de import de mașini scumpe, aceștia au fost nevoiți să recurgă la schema gri sau chiar să abandoneze treptat comerțul cu mașini străine, limitându-se doar la stocurile acumulate.

Prin urmare, locul modelelor occidentale a fost ocupat de cele chinezești, dar atât acestea, cât și produsele autohtone s-au scumpit foarte mult. Unii dealeri vând mașini și la licitație, la prețuri mult mai mari decât cele de listă. Și chiar și unii bloggeri auto din Rusia au intrat în comerțul cu mașini occidentale importate paralel, neoficial, din țări care n-au impus sancțiuni Moscovei, mulți dintre ei concurând acum cu vânzătorii profesioniști. În ultimele opt luni, piața auto din Rusia s-a schimbat radical, peste așteptări, și ce se va întâmpla cu ea în continuare, nimeni nu poate spune, apreciază jurnaliștii lenta.ru.

Constructorii auto occidentali au părăsit Rusia. Unii dintre ei, definitiv

Pe 26 octombrie, Mercedes-Benz și-a anunțat retragerea definitivă din Rusia. Reputatul constructor german și-a vândut uzina din Solnechnogorsk, lângă Moscova, și toate proprietățile, inclusiv dreptul de distribuție, distribuitorului Avtodom.

„Principalele priorităților în negocierea termenilor tranzacției au fost maximizarea îndeplinirii obligațiilor față de clienții din Rusia, atât în ceea ce privește serviciul post-vânzare, cât și furnizarea de servicii financiare, precum și păstrarea locurilor de muncă pentru angajații diviziilor ruse ale companiei ”, a spus compania într-un comunicat.

Suma tranzacției nu a fost dezvăluită, dar valoarea totală a activelor Mercedes din Rusia a fost estimată la două miliarde de euro la sfârșitul anului trecut. Cumpărătorul Avtodom a promis că va continua întreținerea tuturor mașinilor Mercedes vândute deja în țară. Și este de așteptat ca, în viitor, Avtodom, care nu are experiență în producția auto, să poată atrage parteneri terți pentru a produce mașini în facilitățile cumpărate.

„Mișcarea” Mercedes este al treilea caz de retragere completă a unui producător auto străin din Rusia în acest an.

În primăvară, o decizie similară a fost anunțată de Renault, care, împreună cu întreprinderea de stat Rostec, deținea și AvtoVAZ. Uzina Renault a fost redenumită Moskvich și predată administrației orașului.

La mijlocul lunii octombrie, Nissan a închis și el operațiunile din Rusia. Fabrica și centrul de cercetare din Sankt Petersburg, precum și un centru de vânzări și marketing la Moscova, au mers la stat, la Institutul NAMI. În ambele cazuri, AvtoVAZ a preluat întreținerea mașinilor vândute anterior.

Iar în aceeași zi cu Mercedes, Ford și-a anunțat și el plecarea definitivă din Rusia. Compania a vândut o participare de 49 la sută în societatea comună Sollers Ford. Costul tranzacției a fost egal cu prețul nominal al activului.

Alte companii auto străine nu au decis încă ruperea completă a legilor de afaceri cu Rusia, dar au oprit complet producția locală și iau în considerare în mod activ scenarii pentru reducerea afacerilor. Printre aceștia se numără Volkswagen și Volvo, care dețin fabrici în Kaluga, și Toyota, care deține unități de producție în Sankt Petersburg. Iar încă din martie, imediat după ce Putin a ordonat invadarea Ucrainei, uzina Sollers din Yelabuga, unde se asambla Ford Transit, și uzina din Vladivostok, a aceluiași proprietar, dar care asambla modele Mazda, au fost oprite.

În mai, a fost închisă uzina Kaliningrad Avtotor, care producea mașini BMW, Kia, Hyundai și camioane Ford Cargo. De asemenea, locațiile din Nijni Novgorod și regiunea Kaluga, care au asamblat modele Skoda, sunt inactive.

Iar în octombrie a început să vorbească și despre încetarea iminentă a vânzărilor Hyundai/Kia în Rusia. Companiile coreene au fost considerate multe timp printre cele mai loiale piețe ruse și nu numai în segmentul auto. Samsung, de pildă, încă speră la continuarea activității în Rusia. Iar ministrul rus al Industriei și Comerțului, Denis Manturov, a susținut chiar că Hyundai ar vrea să continue producția, dar îngrijorarea afișată ia negat cuvintele, spun jurnaliștii de la lenta.ru.

În plus, livrările în Rusia au fost oprite de majoritatea producătorilor auto din întreaga lume. Modele Audi, Opel și Porsche, Honda, Suzuki, Mitsubishi, Lexus și Infiniti, Fiat, Ferrari și Lamborghini, Jaguar și Rolls-Royce, Citroen și Peugeot, precum și Chevrolet sau Cadillac, de exemplu, pot fi cumpărate doar din ce mai au dealerii prin curți. Iar stocurile acestora s-au epuizat semnificativ în ultimele luni, în ciuda prețurilor foarte mari.

Citiți continuarea articolului pe Newsweek

Autor:
Stiri relevante
Top stiri

Parteneri
Punct de vedere NAȚIONAL
14.05.2025 13:06 ZiarulNational Mihai Gribincea // Moscova rescrie is...

30.12.2024 09:11 Nicolae Negru Nicolae Negru // Anul politic 2024, î...

30.12.2024 09:55 Valeriu Saharneanu Valeriu Saharneanu // Rezidenții tran...

Sondaj
Dacă duminica viitoare ar avea loc alegeri parlamentare în R. Moldova, pentru cine ați vota?
Prietenii noștri

Ziarul Național 2013-2025. Toate drepturile sunt rezervate

Despre noi Publicitate Termeni și condiții News widget RSS Contacte