Copiii refugiați din Ucraina se integrează în Moldova prin lecții de limbă română susținute de profesori dedicați


Cum o profesoară schimbă viețile elevilor refugiați din Ucraina
Galina Plăcintă, profesor de limbă română la Liceul Teoretic „Mihai Grecu” din Chișinău, susține copiii refugiați din Ucraina, predându-le limba română atât la nivel primar, cât și gimnazial. Absolventă a Universității de Stat „Alecu Russo” din Bălți, Galina a lucrat la Liceul Teoretic „Nicolae Casso” din satul Chișcăreni, raionul Sîngerei, și cu organizația non-guvernamentală Ave Copii, acumulând o bogată experiență didactică. „Am simțit că aici experiența mea este cu adevărat necesară. Limba nu este doar un mijloc de comunicare pentru acești copii, ci și o cale prin care se simt mai siguri și se pot integra mai ușor în comunitate”, afirmă ea.
Pentru mulți copii refugiați, școala din Moldova semnifică un refugiu de normalitate. În Republica Moldova, peste 4.300 de copii refugiați de vârstă școlară locuiesc aici, dintre care 2.530 merg la școală. Alții își continuă studiile online, conform curriculei ucrainene. Liceul „Mihai Grecu” găzduiește 33 de elevi refugiați.
Mai mult decât lecții: un climat sigur și stimulator
Galina utilizează metode atractive pentru a preda: exerciții de vocabulary, jocuri interactive și scenete care simulează situații din cotidian. Lecțiile sale încurajează cooperarea și spiritul de echipă. „Începem cu lucruri simple – vocabular de bază, dialoguri elementare, teme din cotidian. Treptat, copiii învață să comunice și să-și exprime gândurile”, explică profesoara.
Principala provocare pentru elevii refugiați nu este neapărat limba, ci bariera psihologică a învățării într-un mediu complet nou. Procesul educațional interactiv al Galinei ajută la depășirea acestei dificultăți, iar rezultatele sunt evidente.
Integrarea începe la școală
Daniil Pascenco, elev în clasa a IV-a la Liceul „Mihai Grecu” afirmă că studiul limbii române îi dă încredere: „Vreau să înțeleg și să comunic cu cei din jur. Limba română mă ajută să mă descurc mai bine și să-mi fac prieteni”.
Cursurile de limbă română, desfășurate de Congresul Național al Ucrainenilor din Moldova și UNICEF, sunt parte din eforturile de coeziune socială sub egida „Fiecare copil este protejat în Moldova”.
„Sprijinirea copiilor refugiați înseamnă a le oferi voce și oportunitatea de a contribui la schimbare”, subliniază Cristina Stratulat, ofițer programe UNICEF.
În parteneriat, copiii din Ucraina și Moldova participă la activități culturale, sportive și artistice, dezvoltându-și abilitățile sociale și spiritul de echipă. Aceste activități nu numai că facilitează integrarea, dar creează un mediu incluziv și valorizează diversitatea.
MEC și UNICEF vor implementa clase pregătitoare în școlile românești pentru a le ușura elevilor refugiați procesul de învățare și integrare. Curriculumul modern răspunde nevoilor specifice ale acestora.
„Studierea limbii române este crucială pentru integrarea la școală și în societate”, afirmă Ivan Duminica de la Ministerul Educației și Cercetării.
Acțiunile Ministerului reflectă un angajament de integrare echitabilă a copiilor refugiați în educația moldovenească, promovând incluziunea și respectul diversității. Politicile naționale și parteneriatele internaționale susțin inițiative de sprijin lingvistic și psihopedagogic pentru refugiați, transformând școlile în medii prietenoase și sigure.
Învățarea limbii române le deschide elevilor refugiați uși către o educație de calitate și o societate incluzivă. Profesorii ca Galina și inițiativele MEC și UNICEF asigură o tranziție lină și o adaptare eficientă în școlile din Republica Moldova.
Acest articol aparține proiectului UNICEF „Fiecare copil este protejat în Moldova”, susținut de Guvernul Statelor Unite ale Americii.









































































