Stiri
Ce este „regula fermoarului”, care ajută la decongestionarea traficului. „Asigură fluiditate. În alte ţări a devenit regulă de circulaţie"
Actualitate
19.10.2023
08:59
1914


Regula fermoarului, deşi nu apare în Codul Rutier, ar putea fi soluţia pentru decongestionarea traficului atunci când se trece de la o şosea cu două benzi la o şosea cu o singură bandă.
„Regula fermoarului nu este o regulă de circulaţie, dar este o regulă de bun-simţ. A devenit regulă de circulaţie în Germania, Suedia, Belgia, venind din conducere defensivă. Ea a apărut atunci când a început aglomerarea pe drumurile publice, acum zeci de ani. În România, trăim din ce în ce mai vizibil acest fenomen, aglomerarea.
Regula fermoarului este împotriva regulii de circulaţie. Pentru că regula din Codul Rutier spune că atunci când trebuie să trecem de la două benzi la o singură bandă sau din două străzi pe o stradă, unii au prioritate, unii nu. Cei care nu au prioritate ar trebui să stea acolo 3-4-5 ore până se eliberează banda de prioritate.
Şi atunci vine această regulă de conducere defensivă, care în alte ţări a devenit regulă de circulaţie, şi spune aşa: în aglomeraţie, din motive de accident, lucrări, etc, atunci intră o maşină din stânga, una din dreapta, şi tot aşa. Exact cum ai încheia un fermoar. Asta înseamnă fluiditate şi predictibilitate. Ce înseamnă asta? Ştiu când îmi vine rândul. Să ne imaginăm că suntem pe autostradă, la 130 km/h, şi se reduce şoseaua de la două benzi la o bandă. Se reduce un pic ritmul, pentru că este legat cu distanţa. Dacă mergem toţi cu 130 km/h, trebuie să fim la 65 de metri unul de altul. Dacă reducem la 50 - 60 km/h, distanţa dintre noi poate să scadă la jumătate. Asta înseamnă că putem circula în fermoar, la viteză mai mică, ca apoi, când trecem de zona de pericol, să ne despărţim din nou în două benzi. Asta în Germania.
„Dar la noi ne blocăm unul pe altul, pentru că nu ştim cine trece. Trec doi-trei de acolo, mai vine unul cu tupeu, lumea se enervează, apar claxoane, şi ne oprim. Şi se face coadă de 2-3-5 km pe o autostradă aglomerată, pentru că nu ştim regula fermoarului. Aceasta dă fluiditate şi acel confort că ştii când îţi vine rândul. În Germania, dacă nu respecţi regula asta, ţi se ia carnetul. La noi se refuză să fie învăţată la şcoala de şoferi", a declarat Titi Aur, în cadrul unei ediţii speciale a DC Conducem.
„Regula fermoarului nu este o regulă de circulaţie, dar este o regulă de bun-simţ. A devenit regulă de circulaţie în Germania, Suedia, Belgia, venind din conducere defensivă. Ea a apărut atunci când a început aglomerarea pe drumurile publice, acum zeci de ani. În România, trăim din ce în ce mai vizibil acest fenomen, aglomerarea.
Regula fermoarului este împotriva regulii de circulaţie. Pentru că regula din Codul Rutier spune că atunci când trebuie să trecem de la două benzi la o singură bandă sau din două străzi pe o stradă, unii au prioritate, unii nu. Cei care nu au prioritate ar trebui să stea acolo 3-4-5 ore până se eliberează banda de prioritate.
Şi atunci vine această regulă de conducere defensivă, care în alte ţări a devenit regulă de circulaţie, şi spune aşa: în aglomeraţie, din motive de accident, lucrări, etc, atunci intră o maşină din stânga, una din dreapta, şi tot aşa. Exact cum ai încheia un fermoar. Asta înseamnă fluiditate şi predictibilitate. Ce înseamnă asta? Ştiu când îmi vine rândul. Să ne imaginăm că suntem pe autostradă, la 130 km/h, şi se reduce şoseaua de la două benzi la o bandă. Se reduce un pic ritmul, pentru că este legat cu distanţa. Dacă mergem toţi cu 130 km/h, trebuie să fim la 65 de metri unul de altul. Dacă reducem la 50 - 60 km/h, distanţa dintre noi poate să scadă la jumătate. Asta înseamnă că putem circula în fermoar, la viteză mai mică, ca apoi, când trecem de zona de pericol, să ne despărţim din nou în două benzi. Asta în Germania.
„Dar la noi ne blocăm unul pe altul, pentru că nu ştim cine trece. Trec doi-trei de acolo, mai vine unul cu tupeu, lumea se enervează, apar claxoane, şi ne oprim. Şi se face coadă de 2-3-5 km pe o autostradă aglomerată, pentru că nu ştim regula fermoarului. Aceasta dă fluiditate şi acel confort că ştii când îţi vine rândul. În Germania, dacă nu respecţi regula asta, ţi se ia carnetul. La noi se refuză să fie învăţată la şcoala de şoferi", a declarat Titi Aur, în cadrul unei ediţii speciale a DC Conducem.
Stiri relevante
25.07.2025
19:18
23
Israelul redeschide calea ajutoarelor umanitare parașutate pentru Gaza în context tensionat
25.07.2025
19:02
31
PrEP injectabil la fiecare 6 luni, un pas istoric în prevenția HIV ajunge în Europa și România
25.07.2025
18:30
85
Rusia îl concediază pe Mihail Gusman după vizita controversată în Azerbaidjan
25.07.2025
18:13
196
Fermierii și experții dezbat adaptarea la schimbările climatice prin agricultura conservativă în cadrul unui seminar la Porumbeni
25.07.2025
18:05
219
Premierul Bulgariei, Rossen Jeliazkov, în vizită oficială în Moldova pentru discuții bilaterale și semnarea unui acord educațional important
25.07.2025
18:05
279
Putin și Zelenski: Întâlnirea decisivă ar putea fi departe! Kremlinul respinge termenul Ucrainei pentru un summit în august
25.07.2025
17:44
223
Propaganda "Matrioșka" a Kremlinului, tentativă de destabilizare a Republicii Moldova înainte de alegeri parlamentare
25.07.2025
17:28
220
Dorin Recean îndeamnă primarii din suburbii să planifice strategic pentru viitorul Chișinăului
25.07.2025
17:21
219
MSF acuză autoritățile israeliene de utilizarea intenționată a foametei ca armă de război în Gaza: un sfert dintre copiii mici și femeile însărcinate suferă de malnutriție.
25.07.2025
17:10
239
Transportul produselor agricole neîntrerupt în timpul caniculei pentru campania de recoltare 2025




















Top stiri
25.07.2025
19:18
0
Israelul redeschide calea ajutoarelor umanitare parașutate pentru Gaza în context tensionat
25.07.2025
19:02
16
PrEP injectabil la fiecare 6 luni, un pas istoric în prevenția HIV ajunge în Europa și România
25.07.2025
18:30
68
Rusia îl concediază pe Mihail Gusman după vizita controversată în Azerbaidjan
25.07.2025
18:13
196
Fermierii și experții dezbat adaptarea la schimbările climatice prin agricultura conservativă în cadrul unui seminar la Porumbeni
25.07.2025
18:05
218
Premierul Bulgariei, Rossen Jeliazkov, în vizită oficială în Moldova pentru discuții bilaterale și semnarea unui acord educațional important
25.07.2025
18:05
272
Putin și Zelenski: Întâlnirea decisivă ar putea fi departe! Kremlinul respinge termenul Ucrainei pentru un summit în august
25.07.2025
17:44
221
Propaganda "Matrioșka" a Kremlinului, tentativă de destabilizare a Republicii Moldova înainte de alegeri parlamentare
25.07.2025
17:28
219
Dorin Recean îndeamnă primarii din suburbii să planifice strategic pentru viitorul Chișinăului
25.07.2025
17:21
219
MSF acuză autoritățile israeliene de utilizarea intenționată a foametei ca armă de război în Gaza: un sfert dintre copiii mici și femeile însărcinate suferă de malnutriție.
25.07.2025
17:10
235
Transportul produselor agricole neîntrerupt în timpul caniculei pentru campania de recoltare 2025
25.07.2025
16:57
250
Lansarea unei noi ediții a programului psihopedagogic pentru formarea maiștrilor-instructori în învățământul dual din Moldova
25.07.2025
16:56
285
Veaceslav Platon, condamnat în absență în Rusia la 24 de ani de detenție pentru spălare de bani și crimă organizată
25.07.2025
15:33
300
Plan pentru modernizarea irigațiilor în Delacău și Puhăceni, discutat cu fermierii din Anenii Noi
25.07.2025
14:55
438
Maia ia pulsul viticultorilor în negocierile pentru aderarea la UE: Discuții cruciale despre adaptarea sectorului vitivinicol din Moldova
25.07.2025
14:20
465
Chișinăul versus Găgăuzia: Dispută pe marginea reorganizării instanțelor și efectele asupra alegerilor regionale
25.07.2025
14:14
725
Dodon își arată MUȘCHII în raport cu Voronin, Tarlev și Vlah. Cei trei ar fi niște „PASAGERI”, care vor să ajungă în Parlament pe spatele PSRM. „Nu toți colegii sunt de acord cu acest bloc, unii ne-au luat oamenii noștri...”
25.07.2025
14:12
393
Moldova și Uniunea Europeană invită investitorii să contribuie la dezvoltarea economică printr-un nou apel de finanțare
25.07.2025
14:00
406
Polonia urcă în topul partenerilor comerciali ai Moldovei, cu o creștere de 13% în comerțul bilateral în 2024
25.07.2025
13:06
414
Zelenski cedează presiunii protestatarilor și propune o nouă lege anticorupție în Ucraina
25.07.2025
13:02
432
Negocieri esențiale între Ucraina și Rusia pentru o întâlnire între Zelenski și Putin
25.07.2025
12:21
884
Dodon visează o mare VICTORIE în alegerile parlamentare și aplică o PALMĂ celor din DIASPORĂ: „Să voteze doar cei care se înregistrează prealabil sau veniți acasă, măi copii... Au votat 300 000 de oameni, dar nimeni nu știe... Să vină acasă”
25.07.2025
11:49
380
Săptămâna se încheie cu IEFTINIREA carburanților. Cât vor scoate din buzunare șoferii pentru benzină și motorină
25.07.2025
11:44
407
Succes remarcabil la Olimpiada Internațională de Fizică: elevii din Republica Moldova aduc acasă două medalii de argint și două mențiuni de onoare
25.07.2025
11:13
581
Maia Sandu, întâlnire cu moldovenii din Marea Britanie: Vești bune și sprijin pentru comunitatea din Northampton
25.07.2025
10:19
424
Acces extins pentru produsele agricole moldovenești pe piața UE: cote de export majorate semnificativ
25.07.2025
09:55
416
Halterofilii moldoveni strălucesc la Campionatul European U15 și U17 din Madrid



















































Actualitate
Parteneri
Știri




Punct de vedere NAȚIONAL
Sondaj
Prietenii noștri