00:54:21 26.04.2024
Stiri

Zece LUCRURI VITALE, dacă ai diesel și pleci pe zăpadă

Știri 28.11.2018 11:02 Vizualizări2051 Autor: Ziarul National


Zece LUCRURI VITALE, dacă ai diesel și pleci pe zăpadă Sursa: promotor.ro

Specialiștii le reamintesc proprietarilor de mașini diesel cele mai importante aspecte la care trebuie să aibă grijă în sezonul rece - știut fiind că iarna e un fel de bau-bau pentru mașinile alimentate cu motorină, adică mașinile TDI, dCi, TDCi, CDTi, HDi etc.

1. Folosiți COMBUSTIBIL adecvat

Când temperaturile scad, proprietarii mașinilor Diesel se pot confrunta cu pierderea puterii motorului autovehiculului. De cele mai multe ori, cauza acestei probleme este atribuită filtrelor umede care îngheață, dar adevărul este că problema ține chiar de combustibilul din rezervor.

Toți combustibilii Diesel conțin parafină, substanță care, la temperaturi variind între -7 și -28 de grade Celsius, se cristalizează pe filtrele de combustibil și blochează alimentarea motorului cu carburant. Ocazional, parafina din motorină poate cristaliza și de la +5 grade Celsius în jos.

Vă recomandăm să optați pentru combustibili cu temperatura limită de filtrabilitate adecvată vremii reci. Adică TFL să fie mai redusă cu minimum 5 grade față de temperatura atmosferică. Deci pentru evitarea unor probleme costisitoare, e bine să nu vă zgârciți și iarna să cumpărați carburanți mai scumpi, aditivați corespunzător.

2. Nu neglijați BATERIA

Bateria este mult mai solicitată iarna, pornirea motorului necesitând un curent de 2-3 ori mai mare decât vara. Pentru motoarele diesel, țineți cont de avertizorul de „bujii incandescente” din bord.

Nu încercați pornirea motorului înainte de stingerea acestui indicator. Dacă este foarte frig, după stingerea indicatorului luați contactul și puneți-l din nou. După stingerea a doua oară a indicatorului de „bujii incandescente”, acționați demarorul.

Nu trebuie pornite simultan instalația audio, degivrarea, aeroterma climatizării pe viteza maximă, luminile, ștergătoarele. Pe frig intens, dacă s-a depășit -8°C, este bine să aprindeți farurile pentru câteva minute pentru a „încălzi” bateria, înainte de a acționa demarorul. Nu țineți consumatorii activați, cu motorul oprit, decât dacă este strict necesar.

3. Atenție maximă la BUJII și CUREAUA DE DISTRIBUȚIE

Dacă aveți motor diesel, verificați starea bujiilor incandescente. Dacă observați că la frig motorul nu pornește egal, ci merge „în 3″ sau chiar „în 2″ , înseamnă că una sau două bujii incandescente sunt întrerupte. Dacă este așa, schimbați tot setul, veți fi scutit de neplăceri.

Constructorul recomandă schimbarea curelei la intervale specificate. Dacă nu știți care sunt acestea, valoarea de 60.000 km este universal acceptată de producătorii de curele de distribuție.

Costurile acestei schimbări sunt mult mai mici decât costurile pieselor ce trebuie schimbate în cazul ruperii curelei, ceea ce antrenează distrugerea unei bune părți din motor (în special la motoarele diesel).

4. Verificarea ANTIGELULUI

Întreținerea normală a mașinii în service include și verificarea antigelului. Totuși, e bine să verificați nivelul lichidului de răcire din vasul de expansiune.

Dacă, într-o situație de urgență, ați fost nevoit să completați cu apă, e cazul să verificați densitatea antigelului din motorul dumneavoastră. Acest lucru se face cu motorul rece. Nu turnați niciodată antigel sau apă rece în circuitul de răcire al motorului fierbinte!

Verificați periodic temperatura motorului. Dacă observați că temperatura este scăzută și, cu cât mergeți mai repede, temperatura scade, termostatul este defect și trebuie să mergeți la service.

5. Instalația de CLIMATIZARE

Filtrul de polen trebuie să nu fie colmatat (înfundat), deoarece acest lucru duce la reducerea circulației aerului, deci geamurile se dezaburesc mai greu, iar atmosfera interioară se încălzește prea încet.

Dacă mașina e prevăzută cu rezistențe de încălzire a parbrizului, verificați funcționarea lor. Folosiți-le numai când parbrizul este înghețat și numai cu motorul mergând.

Nu lăsați instalația de ventilare sau climatizare să funcționeze cu motorul oprit. Nu lăsați degivrarea lunetei pornită mai mult decât este necesar. Consumul electric al acestor rezistențe este mare și descarcă bateria.

6. Cum se folosește FRÂNA DE MÂNĂ

Este bine să nu folosiți frâna de mână când sunt temperaturi scăzute. Puteți avea surpriza neplăcută a înghețării cablului și a imposibilității eliberării frânei de mână a doua zi dimineață, când vreți să plecați de pe loc.

De obicei, este suficient să lăsați mașina în treapta întâi sau în a-2-a. Deoarece treapta de mers înapoi are o demultiplicare mare, se poate angaja această treaptă când mașina e lăsată în rampă sau la vale. În general, dacă mașina stă mult imobilizată în frig, e bine să lăsați cutia la „punctul mort”, pentru ca angrenajele să nu se gripeze din cauza gerului.

Când mașina este parcată în pantă, puteți să vă folosiți și de bordură, bracând roțile, astfel încât tendința de a pleca la vale este împiedicată de roțile bracate, care se sprijină în bordură. Dacă parcați la vale, pe partea dreaptă a drumului, cu fața spre coborâre, puteți roti volanul spre dreapta, iar dacă parcați în pantă, cu fața spre urcare, puteți roti volanul spre stânga. Totuși, folosirea roților bracate e indicată doar dacă mașina va sta puțin timp imobilizată.

7. Ce ANVELOPE se utilizează iarna

În cazul în care autoturismul dumneavoastră este dotat cu anvelope „All Season”, puteți să le folosiți și iarna, dacă nu sunt prea uzate. Limita legală este de 1,5 mm (dacă măsurați cu un șubler adâncimea profilului, în partea cea mai uzată, nu trebuie să fie mai mică de atât).

Sfatul nostru este să folosiți anvelope de iarnă care dau cele mai bune rezultate. Puteți schimba anvelopele de vară cu cele de iarnă, pe aceleași jante, însă cel mai bine este să aveți roți de iarnă cu jantele lor (în general, după două-trei schimbări între cauciucurile de vară și cele de iarnă apare riscul deteriorării flancurilor pneurilor, deci crește riscul de pană sau de dezumflare).

Dacă este necesar să vă echipați cu lanțuri, este bine să știți că folosirea lor pe drum uscat duce la uzuri mari ale anvelopelor (ba chiar la distrugerea rapidă a acestora), precum și la uzura accentuată a componentelor suspensiei și direcției. Deci lanțurile se recomandă doar când e zăpadă mare sau gheață.

8. Protejați ȘTERGĂTOARELE de parbriz

Ștergătoarele de parbriz sunt iarna victimele gheții. Când acționați maneta de pornire a ștergătoarelor, motorul electric al mecanismului este activat și stă sub tensiune, până când ștergătoarele realizează mișcarea lor obișnuită.

Dacă această mișcare nu are loc din cauza blocării ștergătoarelor pe parbrizul sau luneta înghețate, motorul va sta alimentat în permanență, neputând însă să se învârtă. Acest lucru duce la posibila distrugere a motorului electric. Mai neplăcut este că nu sunteți avertizați despre ceea ce se întâmplă.

De aceea, înainte de a intra în mașină, verificați dacă ștergătoarele sunt înghețate sau sunt libere să se miște pe parbriz. Asigurați-vă că lamelele sunt dezlipite de geam și că, în mișcarea lor de rotație pe parbriz, nu întâlnesc zone tăioase de gheață. O soluție simplă este de a înveli ștergătoarele în pungi când lăsați mașina parcată peste noapte.

9. Broaște, încuietori, mânere, geamuri electrice

Toate acestea devin o problemă pe frig, mai ales combinat cu umezeala. Dacă folosiți cheia pentru a descuia mașina, pulverizați spray sau turnați soluție specială împotriva înghețului broaștelor. Procedați astfel seara, când ați ajuns acasă, când mașina este caldă. Dacă însă observați că nu puteți învârti cheia în broască, nu forțați. Încercați să încălziți cheia (în mână sau apropiind-o de o brichetă aprinsă) și încercați din nou deschiderea. Cea mai eficientă metodă este folosirea unui spray anti-îngheț.

Dacă aveți sistem de închidere centralizată cu telecomandă, verificați funcționarea sistemului asupra tuturor ușilor și capotelor. Este bine să pulverizați spray siliconic asupra chederelor, cu ușile deschise - astfel, evitați înghețarea și „lipirea” ușilor de chedere, la frig. Țineți seama că toate mecanismele închiderii centralizate funcționează mai greu la frig.

Urmăriți prezența gheții pe geamurile laterale, mai ales dacă geamurile au acționare electrică. Dacă observați că geamul este blocat de gheață, nu acționați comanda de deschidere, sau dacă ați acționat-o și observați că geamul nu se poate deschide, nu persistați, motorașul se poate arde! Așteptați încălzirea geamului, după ce climatizarea a ajuns la o temperatură de lucru, grație încălzirii motorului.

Este bine să ajutați dezghețarea geamurilor, folosind o racletă de plastic. Nu folosiți alte obiecte, veți zgâria geamul, vopseaua ușii, chederele etc. Iarna este chiar recomandabilă dezaburirea parbrizului folosind climatizarea. Pe de o parte, parbrizul va fi dezaburit mai rapid, iar compresorului instalației de aer condiționat îi face bine pornirea din când în când, chiar în timpul iernii.

10. SPĂLAREA mașinii și VERIFICĂRILE de rutină

Vizita la spălătorie trebuie evitată dacă este urmată de o staționare sau parcare în frig. După spălare, mașina trebuie uscată la curent de aer cald, apa din încuietori poate să înghețe, ușile/capotele se pot lipi de chedere etc.

Totuși, din cauza mizeriei care se adună, în special în partea inferioară și pe sub mașină, spălatul mașinii iarna nu trebuie evitat. Însă de preferat este să mergeți la spălătorie imediat după ce temperatura exterioară se mai încălzește. În rest, găsiți-vă timp să curățați cât mai des roțile și pasajele acestora.

Pe lângă cele de mai sus e bine să mai faceți următoarele verificări de rutină atât înaintea, cât și imediat ce ați ieșit din sezonul rece:

articulații, pivoți, burdufe planetare, amortizoare, plăcuțe de frână, saboți de frână, cursa pedalei de ambreiaj și orice zgomot sau joc pe care îl simțiți sau îl auziți, nou apărut

ulei motor (pentru frig - semisintetic sau sintetic)

antigel (la densitate corectă pentru temperatura la care ne așteptăm)

starea curelei de distribuție (dacă motorul este pe curea) și a kit-ului de distribuție (role, întinzătoare etc)

Sursa: promotor.ro



Parteneri
Descoperă
Punct de vedere NAȚIONAL
22.04.2024 09:14 Nicolae Negru Nicolae Negru // Mercenarii lui Șor ș...

20.04.2024 20:07 Ziarul National Nicolae Enciu // Basarabia sub teroar...

19.04.2024 09:13 Nicolae Negru Nicolae Negru // Despărțirea apelor p...

Promo
Abonament
Abonează-te pentru a fi la curent cu ultimele știri
Recomandat
Sondaj
Cum veți vota la referendumul care va avea loc în toamna anului 2024 în R. Moldova?
Prietenii noștri

Widget cu noutăți la tine pe site

Ziarul Național 2013-2024. Toate drepturile sunt rezervate

Despre noi Publicitate News widget RSS Contacte Developed by WebConsulting.md