02:23:44 20.05.2024
Stiri

O rețea chineză se află în spatele uneia dintre „cele mai mari escrocherii online din lume”. A creat 76.000 de false site-uri de cumpărături și a păcălit sute de mii de oameni

Actualitate 08.05.2024 16:16 Vizualizări783 Autor: ZiarulNational
O rețea chineză se află în spatele uneia dintre „cele mai mari escrocherii online din lume”. A creat 76.000 de false site-uri de cumpărături și a păcălit sute de mii de oameni


O rețea vastă de magazine false care promovează mărci de designer a luat bani și date personale de la 800.000 de persoane din Europa și SUA, scrie The Guardian.

Peste 800.000 de persoane din Europa și SUA au fost păcălite să împărtășească detaliile cardurilor și alte date personale sensibile cu o vastă rețea de magazine online de designeri falsei, aparent operate din China.

O investigație internațională realizată de The Guardian, Die Zeit și Le Monde oferă o privire rară în interiorul mecanismului a ceea ce Chartered Trading Standards Institute din Marea Britanie a descris ca fiind una dintre cele mai mari escrocherii de acest gen, cu 76.000 de site-uri web false create.

O sumedenie de date examinate de reporteri și experți IT arată că operațiunea este foarte bine organizată, foarte pricepută din punct de vedere tehnic - și continuă.

Operând la scară industrială, programatorii au creat zeci de mii de magazine web false care oferă produse la preţ redus de la Dior, Nike, Lacoste, Hugo Boss, Versace şi Prada, precum şi multe alte mărci premium. Publicate în mai multe limbi, de la engleză la germană, franceză, spaniolă, suedeză şi italiană, site-urile web par să fi fost create pentru a-i atrage pe cumpărători şi a-i determina să facă plăţi şi să-şi dea date personale sensibile.

Site-urile respective nu au însă nicio legătură cu mărcile pe care pretind că le vând şi, în majoritatea cazurilor, consumatorii care au povestit despre experienţa lor au declarat că nu au primit niciun articol comandat.

Primele magazine false din rețea par să fi fost create în 2015. Peste 1 milion de „comenzi” au fost procesate numai în ultimii trei ani, potrivit analizei datelor. Nu toate plățile au fost procesate cu succes, dar analiza sugerează că grupul ar fi încercat să ia până la 50 de milioane de euro (43 de milioane de lire sterline) pe parcursul perioadei. Multe magazine au fost abandonate, dar o treime dintre ele – peste 22.500 – sunt încă active.

Până în prezent, aproximativ 800.000 de persoane, aproape toate din Europa și SUA, au partajat adrese de e-mail, 476.000 dintre ei având partajate detalii ale cardului de debit și de credit, inclusiv numărul lor de securitate din trei cifre. De asemenea, toți și-au predat rețelei numele, numerele de telefon, e-mailul și adresele poștale.

Katherine Hart, ofiţer la Chartered Trading Standards Institute, a descris operaţiunea ca fiind "una dintre cele mai mari escrocherii cu magazine false online" pe care le-a văzut. Ea a adăugat: "Adesea, aceste persoane fac parte din grupuri de infracţionalitate gravă şi organizată, astfel încât culeg date pe care le pot folosi ulterior împotriva oamenilor, ceea ce îi face pe consumatori mai sensibili la încercările de phishing".

„Datele sunt noua monedă”, a spus Jake Moore, consilier global de securitate cibernetică la compania de software ESET. El a avertizat că astfel de depozite de date personale ar putea fi valoroase și pentru agențiile de informații străine în scopuri de supraveghere. „Imaginea de ansamblu este că trebuie să presupunem că guvernul chinez ar putea avea acces potențial la date”, a adăugat el.

Existența rețelei de magazine false a fost dezvăluită de Security Research Labs (SR Labs), o consultanță germană în domeniul securității cibernetice, care a obținut câțiva gigaocteți de date și le-a partajat Die Zeit.

Un grup de dezvoltatori IT pare să fi construit un sistem de creare şi lansare semiautomată a site-urilor web, permiţând o implementare rapidă. Acest nucleu pare să fi operat el însuşi unele magazine, dar ar fi permis altor grupuri să folosească sistemul. Cele trei publicaţii sugerează că cel puţin 210 utilizatori au accesat sistemul începând cu 2015. Consultantul SR Labs, Matthias Marx, a descris modelul ca fiind "asemănător unei francize". El a explicat că "echipa de bază este responsabilă pentru dezvoltarea software-ului, implementarea backend-urilor şi susţinerea funcţionării reţelei, iar francizaţii gestionează operaţiunile de zi cu zi ale magazinelor frauduloase".

Melanie Brown, 54 de ani, din Shropshire în Anglia, povestește cum a căzut în plasa site-urilor false. Era cu câteva săptămâni înainte de Crăciun. Căuta o geantă nouă. Melania a pus pe Google imaginea unui articol din piele de la unul dintre designerii ei germani preferați, Rundholz. Imediat a apărut un site web care oferă geanta cu 50% reducere la prețul obișnuit de 200 de lire sterline. L-a adăugat în coșul de cumpărături.

„M-a atras", a mărturisit Melanie. După ce a ales geanta, a văzut şi alte haine de designer de la o marcă de lux pe care o adoră, Magnolia Pearl. A găsit rochii, topuri şi blugi şi a acumulat o factură de 1.200 de lire sterline pentru 15 articole. „Primeam foarte mult pentru aceşti bani, aşa că am crezut că merită", a spus ea. Dara fost înşelată.

Timp de aproape un deceniu, o reţea care operează din provincia Fujian din China a folosit ceea ce pare a fi o singură platformă software pentru a crea zeci de mii de magazine online false. Există marile branduri globale, cum ar fi Paul Smith, case de haute couture, cum ar fi Christian Dior, dar şi nume mai de nişă, mult mai căutate, cum ar fi Rixo şi Stella McCartney, precum şi comercianţi cu amănuntul de pe marile bulevarde comerciale, cum ar fi pantofii Clarks.

Şi nu sunt doar haine - există magazine false care vând jucării de calitate, cum ar fi Playmobil, şi cel puţin unul care vinde corpuri de iluminat.

Aproape 50 de persoane care spun că au fost înşelate au fost intervievate în cadrul acestei anchete. The Guardian a vorbit cu 19 persoane din Marea Britanie şi SUA. Dovezile lor sugerează că aceste site-uri nu au fost create pentru a comercializa produse contrafăcute. Majoritatea oamenilor nu au primit nimic prin poştă.

Câţiva au primit, dar nu ce comandaseră. Un cumpărător german a plătit pentru un blazer şi a primit ochelari de soare ieftini. Un client britanic a primit un inel fals de la Cartier în loc de o cămaşă, iar un alt client a primit un pulover albastru fără marcă în locul celui de la Paul Smith pe care îl plătise.


Stiri relevante
19.05.2024 10:33 769 Matrioșka din cutia chinezească
Top stiri

Parteneri
Descoperă
Punct de vedere NAȚIONAL
17.05.2024 09:13 Nicolae Negru Nicolae Negru // Anatomia unui scanda...

13.05.2024 09:16 Nicolae Negru Nicolae Negru // Să nu râdem de Maria...

10.05.2024 09:13 Nicolae Negru Nicolae Negru // Contopirea „Zilei Vi...

Promo
Abonament
Abonează-te pentru a fi la curent cu ultimele știri
Recomandat
Sondaj
Cum veți vota la referendumul care va avea loc în toamna anului 2024 în R. Moldova?
Prietenii noștri

Widget cu noutăți la tine pe site

Ziarul Național 2013-2024. Toate drepturile sunt rezervate

Despre noi Publicitate News widget RSS Contacte Developed by WebConsulting.md