Stiri
INTERVIU // Un scurtmetraj de Igor Cobileanski, în proiecție la Cannes
Social
12.05.2013
15:10
1528


Scurtmetrajul „Colecţia de arome”, semnat de regizorul Igor Cobileanski, va fi rulat la Festivalul de Film de la Cannes 2013, care se va desfăşura în perioada 15-26 mai. Filmul va fi proiectat la secţiunea „Romanian Short Waves” de la „Short Film Corner”, o secţiune non-competitivă a festivalului. În unul din rolurile principale joacă actorul Gheorghe Grâu, iar pentru rolul copilului, regizorul a organizat un casting la care au participat circa 300 de copii.
„Colecţia de arome” a trecut selecţia unui juriu, fiind acceptată la una din secţiunile festivalului. Orice juriu, după părerea mea, este subiectiv. Cum e cel de la Cannes?
Chiar dacă filmul nu participă într-o secţiune competitivă – pe mine nimeni nu mă va juriza, „Short Film Corner” este o secţiune a profesioniştilor, dar evident, orice jurizare nu este doar un pic subiectivă, ci foarte subiectivă. O bilă văzută din trei unghiuri este diferită, pentru că o parte este mai întunecoasă, alta mai luminoasă, undeva străluceşte, undeva..., dar ditamai un film, risc să zic asta, un proiect care presupune a avea elementul artistic în el. Şi acest element artistic este interpretat diferit, poate fi văzut bine sau rău. Iar atunci când trei sau zece oameni dintr-o majoritate spun că e bine, s-ar putea să nu aibă dreptate. La mijloc e un subiectivism de care ori profiţi, ori ai noroc, ori nu.
Probabil, Cannes e visul oricărui regizor...
Anual, la Cannes se expediază în jur de şapte mii de scurtmetraje. Este cel mai important festival european, dar în acelaşi timp e și cel mai snob. La Cannes nu se vând bilete ca la Festivalul de la Veneţia, bunăoară. La Cannes sunt invitaţi numai cineaştii şi presa acreditată, spectatorii obişnuiţi nu au dreptul, nemaivorbind despre rigorile de vestimentaţie (la sacou, la frac, în general) și rigorile tehnice pe care le impun (la nivel de postere, de informație). E un festival care nu achită participanţilor absolut nimic. O şedere de o zi, în perioada asta, la Cannes ajunge şi depăşeşte uşor 1000 de euro. Totul e foarte scump. Pretinde a fi un festival elitist şi bineînţeles că încearcă să-şi păstreze marca asta.
Ce înseamnă pentru un regizor participarea la un asemenea festival?
Ai nişte uşi deschise mai departe în activitatea ta. Pentru că în momentul în care specifici că filmul a fost în proiecţie la Cannes sau în cadrul altor festivaluri cu nume sonore, asta îţi oferă o anumită credibilitate în faţa producătorilor – acesta ar fi un punct. Doi: participarea la astfel de manifestări, de festivaluri îţi oferă şansa să întâlneşti producători activi, care vin şi ei pentru a lua legătura cu, hai să spunem așa, oameni noi, pentru că în lumea asta toți caută ceva nou şi atunci chiar şi o simplă convorbire, la un moment dat, un dialog neangajat, s-ar putea să trezească nişte interese mai târziu.
Despre ce este „Colecţia de arome”?
Este despre o situaţie extremă la care este adusă una dintre familiile periferice, mărginaşe ale unui cartier chişinăuian. Având-o pe mama foarte bolnavă, ei încearcă să facă rost de bani pentru a obţine nişte medicamente. Şi soluţia pe care o găsesc este una foarte periculoasă şi nestandardă, una care este la limita admisibilului şi probabil este discutabilă moralitatea pe care am putea s-o aplicăm personajelor.
E o dramă socială?
Toate filmele mele de până la „Colecţia de arome” şi „La limita de jos a cerului” (o recentă producţie – n.r.) au fost foarte apropiate de spiritul comic al filmului. Este pentru prima oară când încerc zona dramei cinematografice. Dar asta n-o fac forţat, pentru că, de când mă ştiu în lumea asta a cinemaului, am tot încercat să scriu şi drame. Cred că până la urmă aşa şi voi continua să planez asupra a două zone care îmi sunt mai mult sau mai puţin dragi – cea a dramei şi cea a comediei. Filmul romantic, de aventură, nu-mi este aproape ca trăire și spirit.
E curioasă această vecinătate oximoronică pe care o creaţi între comic şi dramatic...
Mie îmi place foarte mult genul ăsta de comi-dramă. O dramă care are multiple elemente amuzante, comice sau hazlii, dar care este dramă, în esenţă. Comicul ăsta creează într-un fel o anumită simpatie a spectatorului faţă de personaje, iar o finalitate dramatică a evoluţiei personajului sau personajelor, într-un fel sau altul, face mai pronunţată drama. Spectatorul, în momentul în care s-a îndrăgostit de personajele de pe ecran, trăieşte mai profund crizele acestora, drama lor.
La ce lucraţi în prezent?
Lucrez la două lungmetraje pe care încerc să le dezvolt şi poate încolo spre toamnă să le pot expedia unor case de producţii străine sau să găsesc un reprezentant care să le promoveze.
Interviu realizat de Aurelia Borzin
„Colecţia de arome” a trecut selecţia unui juriu, fiind acceptată la una din secţiunile festivalului. Orice juriu, după părerea mea, este subiectiv. Cum e cel de la Cannes?
Chiar dacă filmul nu participă într-o secţiune competitivă – pe mine nimeni nu mă va juriza, „Short Film Corner” este o secţiune a profesioniştilor, dar evident, orice jurizare nu este doar un pic subiectivă, ci foarte subiectivă. O bilă văzută din trei unghiuri este diferită, pentru că o parte este mai întunecoasă, alta mai luminoasă, undeva străluceşte, undeva..., dar ditamai un film, risc să zic asta, un proiect care presupune a avea elementul artistic în el. Şi acest element artistic este interpretat diferit, poate fi văzut bine sau rău. Iar atunci când trei sau zece oameni dintr-o majoritate spun că e bine, s-ar putea să nu aibă dreptate. La mijloc e un subiectivism de care ori profiţi, ori ai noroc, ori nu.
Probabil, Cannes e visul oricărui regizor...
Anual, la Cannes se expediază în jur de şapte mii de scurtmetraje. Este cel mai important festival european, dar în acelaşi timp e și cel mai snob. La Cannes nu se vând bilete ca la Festivalul de la Veneţia, bunăoară. La Cannes sunt invitaţi numai cineaştii şi presa acreditată, spectatorii obişnuiţi nu au dreptul, nemaivorbind despre rigorile de vestimentaţie (la sacou, la frac, în general) și rigorile tehnice pe care le impun (la nivel de postere, de informație). E un festival care nu achită participanţilor absolut nimic. O şedere de o zi, în perioada asta, la Cannes ajunge şi depăşeşte uşor 1000 de euro. Totul e foarte scump. Pretinde a fi un festival elitist şi bineînţeles că încearcă să-şi păstreze marca asta.
Ce înseamnă pentru un regizor participarea la un asemenea festival?
Ai nişte uşi deschise mai departe în activitatea ta. Pentru că în momentul în care specifici că filmul a fost în proiecţie la Cannes sau în cadrul altor festivaluri cu nume sonore, asta îţi oferă o anumită credibilitate în faţa producătorilor – acesta ar fi un punct. Doi: participarea la astfel de manifestări, de festivaluri îţi oferă şansa să întâlneşti producători activi, care vin şi ei pentru a lua legătura cu, hai să spunem așa, oameni noi, pentru că în lumea asta toți caută ceva nou şi atunci chiar şi o simplă convorbire, la un moment dat, un dialog neangajat, s-ar putea să trezească nişte interese mai târziu.
Despre ce este „Colecţia de arome”?
Este despre o situaţie extremă la care este adusă una dintre familiile periferice, mărginaşe ale unui cartier chişinăuian. Având-o pe mama foarte bolnavă, ei încearcă să facă rost de bani pentru a obţine nişte medicamente. Şi soluţia pe care o găsesc este una foarte periculoasă şi nestandardă, una care este la limita admisibilului şi probabil este discutabilă moralitatea pe care am putea s-o aplicăm personajelor.
E o dramă socială?
Toate filmele mele de până la „Colecţia de arome” şi „La limita de jos a cerului” (o recentă producţie – n.r.) au fost foarte apropiate de spiritul comic al filmului. Este pentru prima oară când încerc zona dramei cinematografice. Dar asta n-o fac forţat, pentru că, de când mă ştiu în lumea asta a cinemaului, am tot încercat să scriu şi drame. Cred că până la urmă aşa şi voi continua să planez asupra a două zone care îmi sunt mai mult sau mai puţin dragi – cea a dramei şi cea a comediei. Filmul romantic, de aventură, nu-mi este aproape ca trăire și spirit.
E curioasă această vecinătate oximoronică pe care o creaţi între comic şi dramatic...
Mie îmi place foarte mult genul ăsta de comi-dramă. O dramă care are multiple elemente amuzante, comice sau hazlii, dar care este dramă, în esenţă. Comicul ăsta creează într-un fel o anumită simpatie a spectatorului faţă de personaje, iar o finalitate dramatică a evoluţiei personajului sau personajelor, într-un fel sau altul, face mai pronunţată drama. Spectatorul, în momentul în care s-a îndrăgostit de personajele de pe ecran, trăieşte mai profund crizele acestora, drama lor.
La ce lucraţi în prezent?
Lucrez la două lungmetraje pe care încerc să le dezvolt şi poate încolo spre toamnă să le pot expedia unor case de producţii străine sau să găsesc un reprezentant care să le promoveze.
Interviu realizat de Aurelia Borzin
Stiri relevante
11.07.2025
20:31
411
Zi însorită și mai caldă în întreaga Republică Moldova, 12 iulie 2025
11.07.2025
16:52
412
Tinerii sportivi moldoveni se pregătesc să cucerească podiumul la Universiada de Vară 2025 în Germania
11.07.2025
16:12
458
Zeci de profesori din Republica Moldova, la cursuri de perfecționare în limba română la Iași în 2025
11.07.2025
10:25
515
Întreprinderile de stat descoperă avantajele învățământului dual la un atelier organizat de MEC și CCI
10.07.2025
20:36
610
Schimbări notabile de temperatură și vreme în 11.07.2025
10.07.2025
19:50
611
Dan Perciun îndeamnă absolvenții Facultății de Științe Economice să contribuie la dezvoltarea economică a Moldovei cu responsabilitate și integritate
10.07.2025
18:57
483
Dan Perciun încurajează absolvenții USM să contribuie la dezvoltarea economică a Moldovei
10.07.2025
18:38
592
Centrele de Bacalaureat pentru sesiunea suplimentară 2025, stabilite: Când se desfășoară examenele și câți candidați participă?
10.07.2025
16:34
486
UE și PNUD sprijină educația din Moldova cu zece microbuze moderne pentru școli
10.07.2025
15:06
478
Învățământul profesional tehnic din Moldova se deschide pentru refugiații ucraineni: perspective și oportunități de integrare
10.07.2025
12:20
464
Tinerii absolvenți ai UTM, pregătiți să transforme viitorul tehnologic al Republicii Moldova!
10.07.2025
11:25
485
Noua generație de ingineri UTM, pregătită să construiască viitorul în Moldova























Top stiri
11.07.2025
23:20
363
Aproape 800 de morți în Fâșia Gaza în apropierea centrelor de ajutor umanitar, avertizează ONU
11.07.2025
23:02
368
Danemarca sprijină întărirea apărării Republicii Moldova în contextul neutralității sale
11.07.2025
22:26
374
Croația, aliat de nădejde: Suport european pentru Moldova asigurat de ministrul croat de Externe
11.07.2025
21:41
453
Investiții majore aprobate pentru modernizarea Portului Internațional Liber Giurgiulești cu sprijinul unei companii din România
11.07.2025
21:13
523
Kremlinul consideră inacceptabilă desfășurarea forțelor europene în Ucraina, în ciuda planurilor prezentate de Macron și Starmer privind Forța Comună Franco-Britanică pentru NATO.
11.07.2025
20:31
409
Zi însorită și mai caldă în întreaga Republică Moldova, 12 iulie 2025
11.07.2025
19:12
528
Franța devine principalul adversar al Moscovei în Europa, avertizează șeful Statului Major francez
11.07.2025
18:07
486
Vizită importantă a ministrului danez al Apărării la Chișinău: Sprijin vital pentru libertatea și viitorul Republicii Moldova
11.07.2025
17:54
393
Guvernul relansează platforma de cooperare pentru economia verde și circulare în format extins: proritar pe agenda 2025
11.07.2025
17:31
693
Investiție de 16 milioane de dolari: Coreenii vor să transforme Moldova în centru regional pentru cartofii de sămânță
11.07.2025
17:20
584
Se apropie verdictul în cazul Marinei Tauber și al Partidului „Șor”: procurorii cer pedepse grele și confiscări uriașe
11.07.2025
16:52
410
Tinerii sportivi moldoveni se pregătesc să cucerească podiumul la Universiada de Vară 2025 în Germania
11.07.2025
16:49
428
Danemarca sprijină securitatea Republicii Moldova cu 7 milioane de euro pentru următorii patru ani
11.07.2025
16:12
458
Zeci de profesori din Republica Moldova, la cursuri de perfecționare în limba română la Iași în 2025
11.07.2025
16:07
466
Dorin Recean discută la Chișinău cu ministrul danez al Apărării despre drumul european al Moldovei spre pace și bunăstare
11.07.2025
15:23
446
Mihai Popșoi și ministrul spaniol discuta despre integrarea europeană a Republicii Moldova și cooperarea bilaterală
11.07.2025
15:12
487
Zelenski cere sprijin financiar și drone la Conferința redresării Ucrainei de la Roma în contextul intensificării atacurilor rusești
11.07.2025
14:10
466
Parlamentul adoptă măsuri esențiale pentru sprijinirea freelancerilor și reducerea birocrației în afaceri
11.07.2025
14:00
421
Rubio își exprimă optimismul privind un posibil armistițiu între Israel și Hamas în Fâșia Gaza
11.07.2025
12:45
548
Investiție majoră la Bălți: Nou depozit pentru semințe în valoare de peste 500.000 euro, proiectul „Livada Moldovei” în prim-plan
11.07.2025
11:43
495
Doi tineri din Bender, condamnați pentru escrocherii bancare în Chișinău
11.07.2025
11:26
578
Rusia raportează interceptarea a 155 de drone ucrainene și un deces în Lipețk în urma unui atac cu dronă
11.07.2025
11:07
503
Condamnare la 11 ani de închisoare pentru un bărbat din Rîșcani acuzat de tentativă de omor cu recidivă
11.07.2025
10:53
541
Germania, partener economic solid al Republicii Moldova: creștere semnificativă a comerțului bilateral în 2024
11.07.2025
10:25
578
Mihai Popșoi participă la forumuri diplomatice de top în Croația: sprijin pentru Ucraina și cooperare europeană


















































Actualitate
Parteneri
Știri




Punct de vedere NAȚIONAL
Sondaj
Prietenii noștri