Stiri
INTERVIU // Un scurtmetraj de Igor Cobileanski, în proiecție la Cannes
Social
12.05.2013
15:10
1547


Scurtmetrajul „Colecţia de arome”, semnat de regizorul Igor Cobileanski, va fi rulat la Festivalul de Film de la Cannes 2013, care se va desfăşura în perioada 15-26 mai. Filmul va fi proiectat la secţiunea „Romanian Short Waves” de la „Short Film Corner”, o secţiune non-competitivă a festivalului. În unul din rolurile principale joacă actorul Gheorghe Grâu, iar pentru rolul copilului, regizorul a organizat un casting la care au participat circa 300 de copii.
„Colecţia de arome” a trecut selecţia unui juriu, fiind acceptată la una din secţiunile festivalului. Orice juriu, după părerea mea, este subiectiv. Cum e cel de la Cannes?
Chiar dacă filmul nu participă într-o secţiune competitivă – pe mine nimeni nu mă va juriza, „Short Film Corner” este o secţiune a profesioniştilor, dar evident, orice jurizare nu este doar un pic subiectivă, ci foarte subiectivă. O bilă văzută din trei unghiuri este diferită, pentru că o parte este mai întunecoasă, alta mai luminoasă, undeva străluceşte, undeva..., dar ditamai un film, risc să zic asta, un proiect care presupune a avea elementul artistic în el. Şi acest element artistic este interpretat diferit, poate fi văzut bine sau rău. Iar atunci când trei sau zece oameni dintr-o majoritate spun că e bine, s-ar putea să nu aibă dreptate. La mijloc e un subiectivism de care ori profiţi, ori ai noroc, ori nu.
Probabil, Cannes e visul oricărui regizor...
Anual, la Cannes se expediază în jur de şapte mii de scurtmetraje. Este cel mai important festival european, dar în acelaşi timp e și cel mai snob. La Cannes nu se vând bilete ca la Festivalul de la Veneţia, bunăoară. La Cannes sunt invitaţi numai cineaştii şi presa acreditată, spectatorii obişnuiţi nu au dreptul, nemaivorbind despre rigorile de vestimentaţie (la sacou, la frac, în general) și rigorile tehnice pe care le impun (la nivel de postere, de informație). E un festival care nu achită participanţilor absolut nimic. O şedere de o zi, în perioada asta, la Cannes ajunge şi depăşeşte uşor 1000 de euro. Totul e foarte scump. Pretinde a fi un festival elitist şi bineînţeles că încearcă să-şi păstreze marca asta.
Ce înseamnă pentru un regizor participarea la un asemenea festival?
Ai nişte uşi deschise mai departe în activitatea ta. Pentru că în momentul în care specifici că filmul a fost în proiecţie la Cannes sau în cadrul altor festivaluri cu nume sonore, asta îţi oferă o anumită credibilitate în faţa producătorilor – acesta ar fi un punct. Doi: participarea la astfel de manifestări, de festivaluri îţi oferă şansa să întâlneşti producători activi, care vin şi ei pentru a lua legătura cu, hai să spunem așa, oameni noi, pentru că în lumea asta toți caută ceva nou şi atunci chiar şi o simplă convorbire, la un moment dat, un dialog neangajat, s-ar putea să trezească nişte interese mai târziu.
Despre ce este „Colecţia de arome”?
Este despre o situaţie extremă la care este adusă una dintre familiile periferice, mărginaşe ale unui cartier chişinăuian. Având-o pe mama foarte bolnavă, ei încearcă să facă rost de bani pentru a obţine nişte medicamente. Şi soluţia pe care o găsesc este una foarte periculoasă şi nestandardă, una care este la limita admisibilului şi probabil este discutabilă moralitatea pe care am putea s-o aplicăm personajelor.
E o dramă socială?
Toate filmele mele de până la „Colecţia de arome” şi „La limita de jos a cerului” (o recentă producţie – n.r.) au fost foarte apropiate de spiritul comic al filmului. Este pentru prima oară când încerc zona dramei cinematografice. Dar asta n-o fac forţat, pentru că, de când mă ştiu în lumea asta a cinemaului, am tot încercat să scriu şi drame. Cred că până la urmă aşa şi voi continua să planez asupra a două zone care îmi sunt mai mult sau mai puţin dragi – cea a dramei şi cea a comediei. Filmul romantic, de aventură, nu-mi este aproape ca trăire și spirit.
E curioasă această vecinătate oximoronică pe care o creaţi între comic şi dramatic...
Mie îmi place foarte mult genul ăsta de comi-dramă. O dramă care are multiple elemente amuzante, comice sau hazlii, dar care este dramă, în esenţă. Comicul ăsta creează într-un fel o anumită simpatie a spectatorului faţă de personaje, iar o finalitate dramatică a evoluţiei personajului sau personajelor, într-un fel sau altul, face mai pronunţată drama. Spectatorul, în momentul în care s-a îndrăgostit de personajele de pe ecran, trăieşte mai profund crizele acestora, drama lor.
La ce lucraţi în prezent?
Lucrez la două lungmetraje pe care încerc să le dezvolt şi poate încolo spre toamnă să le pot expedia unor case de producţii străine sau să găsesc un reprezentant care să le promoveze.
Interviu realizat de Aurelia Borzin
„Colecţia de arome” a trecut selecţia unui juriu, fiind acceptată la una din secţiunile festivalului. Orice juriu, după părerea mea, este subiectiv. Cum e cel de la Cannes?
Chiar dacă filmul nu participă într-o secţiune competitivă – pe mine nimeni nu mă va juriza, „Short Film Corner” este o secţiune a profesioniştilor, dar evident, orice jurizare nu este doar un pic subiectivă, ci foarte subiectivă. O bilă văzută din trei unghiuri este diferită, pentru că o parte este mai întunecoasă, alta mai luminoasă, undeva străluceşte, undeva..., dar ditamai un film, risc să zic asta, un proiect care presupune a avea elementul artistic în el. Şi acest element artistic este interpretat diferit, poate fi văzut bine sau rău. Iar atunci când trei sau zece oameni dintr-o majoritate spun că e bine, s-ar putea să nu aibă dreptate. La mijloc e un subiectivism de care ori profiţi, ori ai noroc, ori nu.
Probabil, Cannes e visul oricărui regizor...
Anual, la Cannes se expediază în jur de şapte mii de scurtmetraje. Este cel mai important festival european, dar în acelaşi timp e și cel mai snob. La Cannes nu se vând bilete ca la Festivalul de la Veneţia, bunăoară. La Cannes sunt invitaţi numai cineaştii şi presa acreditată, spectatorii obişnuiţi nu au dreptul, nemaivorbind despre rigorile de vestimentaţie (la sacou, la frac, în general) și rigorile tehnice pe care le impun (la nivel de postere, de informație). E un festival care nu achită participanţilor absolut nimic. O şedere de o zi, în perioada asta, la Cannes ajunge şi depăşeşte uşor 1000 de euro. Totul e foarte scump. Pretinde a fi un festival elitist şi bineînţeles că încearcă să-şi păstreze marca asta.
Ce înseamnă pentru un regizor participarea la un asemenea festival?
Ai nişte uşi deschise mai departe în activitatea ta. Pentru că în momentul în care specifici că filmul a fost în proiecţie la Cannes sau în cadrul altor festivaluri cu nume sonore, asta îţi oferă o anumită credibilitate în faţa producătorilor – acesta ar fi un punct. Doi: participarea la astfel de manifestări, de festivaluri îţi oferă şansa să întâlneşti producători activi, care vin şi ei pentru a lua legătura cu, hai să spunem așa, oameni noi, pentru că în lumea asta toți caută ceva nou şi atunci chiar şi o simplă convorbire, la un moment dat, un dialog neangajat, s-ar putea să trezească nişte interese mai târziu.
Despre ce este „Colecţia de arome”?
Este despre o situaţie extremă la care este adusă una dintre familiile periferice, mărginaşe ale unui cartier chişinăuian. Având-o pe mama foarte bolnavă, ei încearcă să facă rost de bani pentru a obţine nişte medicamente. Şi soluţia pe care o găsesc este una foarte periculoasă şi nestandardă, una care este la limita admisibilului şi probabil este discutabilă moralitatea pe care am putea s-o aplicăm personajelor.
E o dramă socială?
Toate filmele mele de până la „Colecţia de arome” şi „La limita de jos a cerului” (o recentă producţie – n.r.) au fost foarte apropiate de spiritul comic al filmului. Este pentru prima oară când încerc zona dramei cinematografice. Dar asta n-o fac forţat, pentru că, de când mă ştiu în lumea asta a cinemaului, am tot încercat să scriu şi drame. Cred că până la urmă aşa şi voi continua să planez asupra a două zone care îmi sunt mai mult sau mai puţin dragi – cea a dramei şi cea a comediei. Filmul romantic, de aventură, nu-mi este aproape ca trăire și spirit.
E curioasă această vecinătate oximoronică pe care o creaţi între comic şi dramatic...
Mie îmi place foarte mult genul ăsta de comi-dramă. O dramă care are multiple elemente amuzante, comice sau hazlii, dar care este dramă, în esenţă. Comicul ăsta creează într-un fel o anumită simpatie a spectatorului faţă de personaje, iar o finalitate dramatică a evoluţiei personajului sau personajelor, într-un fel sau altul, face mai pronunţată drama. Spectatorul, în momentul în care s-a îndrăgostit de personajele de pe ecran, trăieşte mai profund crizele acestora, drama lor.
La ce lucraţi în prezent?
Lucrez la două lungmetraje pe care încerc să le dezvolt şi poate încolo spre toamnă să le pot expedia unor case de producţii străine sau să găsesc un reprezentant care să le promoveze.
Interviu realizat de Aurelia Borzin
Stiri relevante
09.09.2025
20:32
516
Mici modificări meteo pentru 10 septembrie 2025
09.09.2025
14:08
433
MEC și MAI unesc forțele pentru a combate violența în școli: un an de acțiuni pentru un mediu educațional sigur
08.09.2025
20:55
888
Vreme schimbătoare în Republica Moldova pe 09.09.2025
08.09.2025
18:02
999
Forumul pedagogic din Găgăuzia: măsuri inovatoare pentru o educație multilingvă și modernizarea școlilor
08.09.2025
16:09
796
Școlile din Moldova îmbogățesc educația elevilor prin decade tematice dedicate valorilor naționale și universale
08.09.2025
14:13
720
Peste 700 de școli trec la catalogul electronic în anul de studii 2025-2026, facilitând comunicarea între profesori și părinți
08.09.2025
10:17
735
EdCamp 2025: Peste 200 de specialiști dezbat incluziunea și sănătatea emoțională a copiilor la Chișinău
07.09.2025
18:40
1007
Prognoza meteo pentru Republica Moldova: 8-14 septembrie 2025
06.09.2025
20:39
1171
Vremea în Moldova, 07.09.2025: Cer senin și temperaturi constante
05.09.2025
20:58
1274
Sâmbătă, 6 Septembrie 2025: Schimbare ușoară a vremii peste Republica Moldova




















Top stiri
10.09.2025
01:49
287
Israel lovește liderii Hamas în Qatar, stârnind criticile Casei Albe și ale comunității internaționale. Ripple efecte asupra negocierilor de pace în Orientul Mijlociu.
10.09.2025
00:49
462
Tragedie în Carolina de Nord: Uciderea unei refugiate ucrainene devine subiect politic în SUA
09.09.2025
21:47
705
Zelenski dezvăluie: Putin i-ar fi spus lui Trump că Donbasul va fi cucerit în câteva luni!
09.09.2025
20:57
495
Maia Sandu consolidează sprijinul european pentru aderarea Republicii Moldova și întărirea democrației în cadrul vizitei la Strasbourg
09.09.2025
20:53
515
Președintele Poloniei avertizează din Finlanda: Putin ar putea viza noi țări pentru invazii.
09.09.2025
20:32
506
Mici modificări meteo pentru 10 septembrie 2025
09.09.2025
20:26
469
Maia Sandu la Strasbourg: Discuții cruciale despre aderarea Moldovei la UE și apărarea democrației
09.09.2025
20:25
477
Polonia închide granița cu Belarus pe fondul tensiunilor militare și expulzează un diplomat belarus pentru spionaj.
09.09.2025
20:06
479
Israel și-a inaugurat Ambasada la Chișinău: Un nou capitol în relațiile cu R. Moldova sub conducerea ambasadorului Yoram Elron
09.09.2025
17:48
533
Zinaida Popa preia oficial conducerea Moldexpo după un concurs riguros
09.09.2025
17:25
480
Maia Sandu în Parlamentul European: Alegerile din 28 septembrie, un moment crucial pentru viitorul democratic al Moldovei în Europa
09.09.2025
17:13
497
Maia Sandu avertizează Europa: Moldova, laborator al tacticilor rusești în războiul hibrid
09.09.2025
17:00
510
Scriitorii din Moldova îndeamnă la vot rațional pentru viitorul european al țării în alegerile din 28 septembrie
09.09.2025
16:35
765
VIDEO // Ambasadorul trimis de Putin la Chișinău, MINCIUNI cât Moscova. „Nu am șantajat niciodată pe nimeni, iar acum Moldova cumpără aceleași gaze rusești la un preț de patru ori mai mare”. Cum ne-a lăsat Kremlinul fără gaze din 2022
09.09.2025
16:04
556
CEC demontează acuzațiile lui Ion Ceban privind presupusul furt al buletinelor de vot
09.09.2025
15:47
569
Entuziasm în Parlamentul European: Roberta Metsola își exprimă susținerea pentru aderarea Republicii Moldova la UE
09.09.2025
15:37
1227
VIDEO, FOTO // Noul hotel ibis Styles își DESCHIDE porțile la Chișinău. Ceslav Ciuhrii: „Prima fortăreață a Satului German”
09.09.2025
15:26
583
Directoare de centru de plasament, condamnată pentru delapidarea a peste 160 mii de lei și fals în acte publice, cu 3 ani și 6 luni de închisoare executorie
09.09.2025
14:21
737
Parlamentul European cere retragerea trupelor rusești din Transnistria și sancțiuni sporite pentru influențele Moscovei în Moldova
09.09.2025
14:13
1337
VIDEO // Imagini CUTREMURĂTOARE cu „Ruskii mir” pe care vor să-l aducă partidele proruse din R. Moldova. Peste 20 de ucraineni care au venit să-și ridice PENSIA au fost UCIȘI de o bombă rusească
09.09.2025
14:04
467
Tomografiile înainte de sarcină cresc ușor riscurile de complicații conform unui studiu canadian
09.09.2025
13:45
590
Condamnare la închisoare pentru fosta șefă a Oficiului „Șor” Glodeni: finanțare ilegală de către un grup criminal organizat
09.09.2025
13:32
731
VIDEO // Maia Sandu, ovaționată în PE după un discurs EMOȚIONANT: „Drumul nostru european nu este doar despre valori - este despre SUPRAVIEȚUIRE. Kremlinul vrea să captureze R. Moldova prin intermediul urnelor de vot”
09.09.2025
13:12
600
Putin îi oferă lui Valeri Gherasimov Ordinul pentru Curaj, în ciuda mandatului internațional și criticilor pentru eșecuri militare în Ucraina
09.09.2025
13:06
572
VIDEO // „Puterea Dragostei”, cel mai NOU film moldovenesc, în CINEMATOGRAFE din 9 octombrie. Vezi AICI trailerul oficial al filmului
09.09.2025
12:33
485
UE și SUA, discuții strategice la Washington pentru noi sancțiuni împotriva Rusiei



















































Actualitate
Parteneri
Actualitate




Punct de vedere NAȚIONAL
Sondaj
Prietenii noștri