Grecia și Bulgaria vor construi o alternativă feroviară la Bosforul turcesc. Beneficiile uriașe ale ocolirii strâmtorii maritime


Coridorul feroviar de marfă Sea2Sea, care ar trebui să facă legătura între nordul Greciei și Bulgaria, la granița cu România, va transporta rentabil mărfuri în valoare de 650 de milioane de euro și va permite devierea unor volume importante de marfă maritimă din strâmtoarea Bosfor către calea ferată, scrie Ports of Ukraine.
Grecia şi Bulgaria intenționează să dezvolte un coridor feroviar care se lege porturile grecești Salonic, Kavala şi Alexandroupolis cu porturile de la Marea Neagră Burgas și Varna și de la Dunăre, la Ruse.
Denumit "Sea2Sea", proiectul poate transforma Europa de Sud-Est într-un hub comercial și de transport transfrontalier, ocolind Strâmtoarea Bosfor.
Bugetul total, în valoare de aproximativ 5 miliarde de euro, va fi finanțat din fonduri naționale ale celor două țări și din programul de finanțare european Connecting Europe Facility, care sprijină rețelele și infrastructurile transeuropene din sectoarele transporturilor, telecomunicațiilor și energiei, pentru perioada 2021-2027.
Se preconizează modernizarea a 382 de kilometri de linii de cale ferată cu electrificare, construcția de linii secundare și înlocuirea sistemelor de semnalizare. Acest lucru va crește viteza și va crește lățimea de bandă.
Potrivit studiilor companiei grecești de inginerie ERGOSE, valoarea geostrategică și logistică a megaproiectului Sea2Sea nu poate trece neobservată. Ar putea atrage un procent semnificativ de marfă containerizată care tranzitează în mod tradițional prin Bosfor, transmite ziare.com.
Tranziția de la transportul maritim la cel feroviar se poate ridica la 650 de milioane de euro pe an.
Proiectul reflectă voința țărilor din regiunea Balcanilor de a implementa proiecte de interconectare cu scopul de a obține progrese în asigurarea securității energetice a regiunii și de a intensifica cooperarea regională.
Proiectul se aliniază inițiativelor și priorităților curente ale Comisiei Europene pentru transportul combinat verde, iar acest coridor feroviar devine de fapt o punte terestră alternativă unind porturile de la Marea Neagră și Egee, fiind totodată o soluție durabilă, cu un risc redus, în managementul lanțului de aprovizionare.
Ocolirea Strâmtorii Bosfor va realiza economii semnificative de timp pentru marfă, dar și pentru pasageri.













































































