09:00:32 29.04.2024
Stiri

FOTO // Se construiește aeroportul viitorului: Va fi cel mai mare din lume

Actualitate 04.03.2024 09:25 Vizualizări1680 Autor: Ziarul National
FOTO // Se construiește aeroportul viitorului: Va fi cel mai mare din lume


În urmă cu puțin mai mult de 10 ani, în octombrie 2013, un A320 al companiei Wizz Air care venea de la Budapesta a ținut prima pagină a ziarelor, devenind primul zbor comercial de pasageri care a aterizat vreodată pe Aeroportul Internațional Al Maktoum, cunoscut și sub numele de Dubai World Central (DWC).

Acest aeroport „greenfield” nou-nouț, situat la aproximativ 30 de kilometri sud-vest de centrul orașului Dubai, a fost proiectat să devină, într-un viitor nu foarte îndepărtat, cel mai mare și cel mai aglomerat aeroport din lume. Viziunea a fost - și încă mai este - aceea a unui mega-hub futurist, asigurându-se că rolul emiratului ca nod important al economiei globale nu se va confrunta cu probleme de capacitate prea curând.Dubai Airports, autoritatea aeroportuară care gestionează atât Dubai International (DXB), cât și noul aeroport, promite că, atunci când va fi finalizat, Al Maktoum International va putea gestiona peste 160 de milioane de pasageri pe an, precum și 12 milioane de tone de marfă.

Pentru a pune aceste cifre în perspectivă, aceasta înseamnă cu aproape 63 de milioane de călători mai mult decât a gestionat în 2022 cel mai aglomerat aeroport actual din lume, Hartsfield-Jackson Atlanta International, și cu aproape 100 de milioane mai mult decât Dubai International. DXB, să nu uităm, este deja cel mai aglomerat aeroport din lume în afara SUA și principala poartă internațională a Dubaiului.

Cu toate acestea, la un deceniu și o pandemie de la acel zbor inițial de pasageri și la 13 ani de când a fost deschis pentru prima dată pentru operațiuni de transport de marfă, cel mai nou aeroport din Dubai este încă în lucru.

DWC și-a găsit un rol ca centru de întreținere, reparare și revizie a aeronavelor - "MRO" în limbajul industriei. De asemenea, găzduiește o serie de operatori de transport aerian de marfă (inclusiv Emirates Cargo, filiala de transport de marfă a transportatorului aerian de pavilion al Emiratelor Arabe Unite) și gestionează avioane executive și unele zboruri charter.

Cu toate acestea, serviciile regulate de pasageri sunt limitate la cele oferite de o mână de transportatori low-cost care operează servicii în principal către Europa de Est, Rusia și Asia Centrală.

Deci, ce s-a întâmplat cu aceste planuri ambițioase? Și când am putea vedea un calendar sau noi proiecte?

Recenta ediție a Dubai Air Show, care a avut loc în 2023 într-un loc special amenajat la Aeroportul Internațional Al Maktoum, a oferit câteva indicii interesante despre ceea ce va urma pentru DWC și câteva informații despre strategia pe termen lung a Aeroporturilor din Dubai.

, Am prioritizat extinderea și investițiile la DXB pentru a răspunde cerințelor și planurilor clienților noștri", a declarat Paul Griffiths, CEO al Dubai Airports, pentru CNN. "Acest lucru va continua până când toate capacitățile posibile vor fi absorbite".

Planul este de a maximiza capacitatea actuală prin "aplicarea de tehnologii inovatoare și reamenajări pentru a regândi utilizarea spațiului", spune Griffiths, adăugând încă 20 de milioane de pasageri la capacitatea anuală actuală a DXB, de 100 de milioane de pasageri.

"Această extindere nu numai că va permite o creștere pe termen scurt, dar ne va oferi, de asemenea, timp suplimentar pentru a stabili o strategie pentru extinderea pe etape a DWC. Previziunile noastre privind pasagerii pentru 2023 se ridică la 86,8 milioane, cu proiecții de 88,2 milioane și 93,8 milioane pentru 2024 și, respectiv, 2025", adaugă el.

Griffiths a avut grijă să nu confirme un calendar, dar în noiembrie 2023 a declarat pentru agenția de presă AFP că atunci când capacitatea va fi atinsă "vom avea nevoie de un nou aeroport [...] Acest lucru va trebui să se întâmple la un moment dat în cursul anilor 2030".

,,DWC este o perspectivă palpitantă", a declarat Griffiths pentru CNN în luna ianuarie a acestui an. "Viitoarea fază 2 de dezvoltare reprezintă o oportunitate semnificativă, permițându-ne să construim de la zero în alinierea cu obiectivele mai largi și planurile de creștere ale Dubaiului."

Griffiths a declarat reporterilor de la show-ul aviatic că se realizează deja proiecte pentru noul mega-aeroport, dar modelul masiv, la scară tridimensională, expus la eveniment, cu cele șase piste paralele și trei terminale gigantice, este deja depășit de câțiva ani.

content-image

Au schimbat modelul de business

Cu toate acestea, Griffiths a sugerat revistei Business Traveller o abordare modulară interesantă pentru extinderea treptată a DWC pe o perioadă care ar putea ajunge până în anii 2050. "Nu planificăm un aeroport care să aibă terminale", a spus el. "Vom schimba complet modelul de afaceri pentru aeroporturi, le vom face de fapt mult mai intime și vom scăpa de toate procesele tradiționale la care a trebuit să ne supunem clienții, pentru mult prea mult timp."

Aeroportul va fi piesa centrală a unui proiect mult mai amplu, numit Dubai South, care prevede crearea unui întreg oraș nou pe o întindere de 145 de kilometri pătrați de deșert la sud de Dubai.

Acest întreg cartier nou, din care unele bucăți încep deja să prindă contur, va avea opt cartiere, fiecare alocat unei anumite industrii sau activități, cu un amestec de zone rezidențiale și comerciale, de asemenea.

Cu aeroportul în centrul acțiunii, acesta va forma o "aerotropolă" completă. Centrul aerospațial Mohammed bin Rashid (MBR), care va găzdui ecosistemul industrial aeronautic și aerospațial în plină expansiune din Dubai, inclusiv centrul de inginerie Emirates de 950 de milioane de dolari, anunțat recent, va juca un rol foarte important în această viziune.

Cu toate acestea, adevăratul punct de cotitură va veni în ziua în care gigantul local Emirates și partenerul său mai mic, flyDubai, se vor reloca pe noul aeroport de la actualul lor sediu de la Dubai International. Această mutare este de mult timp în plan, dar nu se cunoaște încă un calendar.

content-image


Stiri relevante

Parteneri
Descoperă
Punct de vedere NAȚIONAL
26.04.2024 09:12 Nicolae Negru Nicolae Negru // Ion Chicu în fața is...

22.04.2024 09:14 Nicolae Negru Nicolae Negru // Mercenarii lui Șor ș...

20.04.2024 20:07 Ziarul National Nicolae Enciu // Basarabia sub teroar...

Promo
Abonament
Abonează-te pentru a fi la curent cu ultimele știri
Recomandat
Sondaj
Cum veți vota la referendumul care va avea loc în toamna anului 2024 în R. Moldova?
Prietenii noștri

Widget cu noutăți la tine pe site

Ziarul Național 2013-2024. Toate drepturile sunt rezervate

Despre noi Publicitate News widget RSS Contacte Developed by WebConsulting.md