Stiri
Foto: Alexandru Bâtcă
Emilian Galaicu-Păun: Eu sunt veşnicul student de la Litere, iar afară este eternul Mai ’68!
Social
06.07.2013
10:49
3481


Literatură: Interviu cu scriitorul Emilian Galaicu-Păun
Ce sentimente te încearcă când te gândeşti la această jumătate de secol pe care o închei de trăit (y compris, de scris)?
În primul rând, de recunoştinţă faţă de părinţii mei, care au făcut să vin pe lume într-o familie de oameni cumsecade, dar şi într-o casă cu cărţi. Graţie bunicilor mei pe linie paternă – Emilia şi Timotei –, în primii şapte ani de viaţă am cunoscut raiul pe pământ în satul de baştină, Unchiteşti, raionul Floreşti, iar nostalgia acelui paradis pierdut se citeşte printre rândurile romanului Ţesut viu. 10 x 10, „Cartier”, 2011. Totodată, sunt încercat de regrete, fireşti la vârsta când, vorba lui Alexandru Vlad: „omul priveşte nu înainte, ci încotro e viaţa mai multă” – am pricinuit, fără voie, unor oameni dragi suferinţă; mi s-a întâmplat să calc strâmb; şi în genere, nu am fost mereu la înălţime. Totuşi nu am perseverat în prostie, nici în rele – drept care pot să-mi privesc contemporanii în ochi, fără să trebuiască să-mi las privirea în pământ. Altfel zis, văd şi jumătatea plină, şi jumătatea goală a paharului, iar ceea ce mă surprinde este că încă… mi-e sete – de viaţă, de cărţi (de citit/de scris), de noi orizonturi ale cunoaşterii (y compris, de sine).
Cum e să fii scriitor?
Dacă eşti de la Dumnezeu, cum s-ar zice, nu prea ai răgaz să te întrebi: cum e? – scrii şi basta! Nu-i mai puţin adevărat că orice scriitor autentic îşi problematizează condiţia de creator, de unde şi îndoielile & crizele inerente, unele de-a dreptul purificatoare. Totul e să „joci pe mize mari” – fie că inventezi un limbaj, numai al tău, în poezie; fie că dai un roman de scriitură, într-o literatură abia ieşită din faza „realist-socialistă”; fie că scrii la zi, într-un mod foarte personal & cu o regularitate de metronom, despre cărţile altora. Dacă reuşeşti să faci dintr-o meserie (nu) ca oricare alta un Destin, poţi nici să nu răspunzi la întrebare – faptele mâinilor tale (cărţile citite & scrise!) vor face-o pentru tine. La fel de bine însă, aş putea să-ţi răspund printr-un vers, dintr-un poem dedicat lui Al. Cistelecan, Pocitania: „în joacă/ mi-am pierdut la cărţi viaţa. la cărţi de citit. de scris, viaţa”.
Ce are în vedere criticul Mircea V. Ciobanu când te califică drept „un autor imposibil, care face texte imposibile...”? E de bine sau de rău?
Prietenul nostru M.V.C. este un spirit critic efervescent, ce iubeşte pătimaş literatura, de dragul căreia se pretează la tot felul de… mistificări! Astfel, fiind eu „un autor imposibil”, tot Domnia Sa m-a făcut accesibil (şi deci posibil de citit) publicului larg, scriind aplicat despre Yin Time (neantologie) sau despre Ţesut viu. 10 x 10. Pe de-altă parte, un alt critic, Al. Cistelecan, vorbea de „principiul sintezei imposibile” ce stă la baza poeticii mele – „E vorba de două ritmuri vizionare, de două viteze ale viziunii, una fulminantă, cealaltă migălită; dar şi aici, e vorba nu de viteze sau ritmuri aplicate pe rând, ci simultan; sau, în cel mai rău caz, viteza lentă, artizanală, nu constituie decât premisa de demaraj a ritmului eruptiv. De regulă însă, Emilian Galaicu-Păun înaintează cu ambele viteze deodată” –, ceea ce-mi aminteşte de sloganul mişcării studenţeşti de la 1968: „Fiţi realişti – cereţi imposibilul!”. Ei bine, eu sunt veşnicul student de la Litere, iar afară este eternul Mai ’68!
Scrii pentru posteritate, aşa parcă spuneai în una din discuţiile noastre, dar doreşti să fii apreciat de contemporani. Nu e un paradox?
Nu cred să fi spus literalmente asta, că aş scrie „pentru posteritate” (cel mult, pot să re-scriu anumite texte, în vederea unei ediţii definitive!). Cât despre aprecierea contemporanilor, mă interesează în primul rând să fiu citit în spiritul şi litera cărţilor mele – poezia mea nu poate fi învăţată pe dinafara & spusă pe de rost şi cu asta basta; proza mea nu se poate repovesti, fiind şi una şi alta opere de limbaj. Sigur, mă interesează reacţia imediată în cazul unor texte – de aceea şi am avut mai multe recitaluri publice! –, dar ceea ce se uită e că la un poem de 16-20 de versuri eu muncesc uneori câteva luni de zile, şi abia apoi îl supun atenţiei cititorilor. Dacă ai observat, după Arme grăitoare, am publicat UN SINGUR poem pe an: iov & vio, în 2010; război civil, în 2011; Apa. 3D, în 2012. (Nu mă întreba cât am scris la fiecare!...) Iar antologia de autor, a-z.best, „Arc”, 2012, conţine DOAR 48 de titluri (+ 1, pe clapeta a 2-a), înglobând 24 de ani de creaţie.
În repetate rânduri ai afirmat că nu te regăseşti în Uniunea Scriitorilor, în acelaşi timp participi în diferite jurii, iai premii, eşti membru al Consiliului Uniunii – lucruri care creează o altă imagine...
Dar nu văd nicio contradicţie – am făcut parte din numeroase jurii (USM, SOROS ş.a.), la propunerea colegilor mei; mi s-a întâmplat să iau premii, la toate categoriile, dar şi să fiu „fentat” (de curând am aflat niscai amănunte din culisele juriului USR pe anul ’12, când romanul meu Ţesut viu. 10 x 10 s-a pomenit pe lista finală la Proză – le trec sub tăcere; în cele din urmă, premiul i-a fost acordat clujeanului Alexandru Vlad, pentru Ploile amare); sunt de câteva luni membru al Consiliului USM, unde încerc să-mi fac auzită vocea… Şi, cu toate acestea, nu pot să afirm că mă regăsesc în USM (cine se regăseşte, exceptându-i pe angajaţii noii administraţii?!), prea multă lume întâmplătoare s-a pomenit acolo. Faptul că ditamai uniunea profesioniştilor în ale scrisului nu are elementar o publicaţie literară mi se pare de-a dreptul scandalos, ca şi felul în care se întocmesc liste pentru Ministerul Culturii cu titluri de publicat/de achiziţionat, se acordă titluri onorifice, se propun nume la Premiul de Stat etc., etc. Întrebarea este: critici toate aceste practici din interior sau din afară? Prefer să-o fac, punând osul la treabă…
Ce-i lipseşte literaturii de limba română care se scrie azi?
Mai degrabă îi prisoseşte, că doar de talente nu duce lipsă: Emil Brumaru, Şerban Foarţă, acelaşi Mircea Cărtărescu… În Ţară se scrie mult (şi bine!), problema începe acolo unde „vizibilitatea” literaturii române în lume este una redusă – adevărat că echipa Patapievici a ICR-ul a făcut posibilă traducerea a zeci şi zeci de cărţi ale autorilor români contemporani în limbi de circulaţie, şi tot vechea echipă a obţinut statutul de ţară-invitat la Salonul de Carte de la Paris, din martie curent. Or, actualul ICR s-a repliat, pare-se, asupra culturii române din interiorul ţării, ceea ce a dus la suspendarea revistelor Sud-Est Cultural, Contrafort, Semn, Clipa ş.a. de la noi. Scuză că-ţi vorbesc despre „chestiuni administrative” (ştiu că literatura se face în singurătate, fiecare pe cont propriu!), fiindcă totul începe de la statutul omului de litere & al instituţiei ce-l reprezintă... Dacă ar fi totuşi să răspund printr-o propoziţie, aş zice – ieşire în larg!
Ai luat multe premii, inclusiv pentru traduceri. Cărţile tale sunt traduse, circulă, se bucură de cronici favorabile aici, dar mai ales în România. Lansările ultimelor volume care îţi poartă semnătura s-au întâmplat cu librăriile arhipline. Ai mulţi fani, multe cititoare şi admiratoare. Ce îţi mai lipseşte ca să te consideri un scriitor de succes, dar un scriitor împlinit?
Dincolo de imaginea unui „scriitor de succes”, dat pe „sticlă”, inclus în manualele şcolare, antologat în România şi în străinătate & tradus în mai multe limbi (de curând mi-a apărut poemul Apa. 3D într-o revistă din Graz, Lichtungen, în tălmăcirea lui Gerhardt Csejka, de unde eu unul credeam textul in-tra-duc-ti-bil!), mă întreb cât ajunge (şi – cum?!) din mesajul scrierilor mele la destinatar. Altfel spus, eu fac o literatură în „3D”, dar de citit la noi rar cine se pricepe la nivel de… „joc secund”, ca să nu mai vorbesc de „gradul zero”. Sigur, în toţi aceşti ani am primit suficiente dovezi că textele mele nu rămân literă moartă, dar până la o împlinire profesională mai este. De-aş putea – eminesciană sintagmă! – alcătui cu cititorul, „mon semblable, mon frère”, un sistem de vase comunicante!...
Aurelia Borzin
Ce sentimente te încearcă când te gândeşti la această jumătate de secol pe care o închei de trăit (y compris, de scris)?
În primul rând, de recunoştinţă faţă de părinţii mei, care au făcut să vin pe lume într-o familie de oameni cumsecade, dar şi într-o casă cu cărţi. Graţie bunicilor mei pe linie paternă – Emilia şi Timotei –, în primii şapte ani de viaţă am cunoscut raiul pe pământ în satul de baştină, Unchiteşti, raionul Floreşti, iar nostalgia acelui paradis pierdut se citeşte printre rândurile romanului Ţesut viu. 10 x 10, „Cartier”, 2011. Totodată, sunt încercat de regrete, fireşti la vârsta când, vorba lui Alexandru Vlad: „omul priveşte nu înainte, ci încotro e viaţa mai multă” – am pricinuit, fără voie, unor oameni dragi suferinţă; mi s-a întâmplat să calc strâmb; şi în genere, nu am fost mereu la înălţime. Totuşi nu am perseverat în prostie, nici în rele – drept care pot să-mi privesc contemporanii în ochi, fără să trebuiască să-mi las privirea în pământ. Altfel zis, văd şi jumătatea plină, şi jumătatea goală a paharului, iar ceea ce mă surprinde este că încă… mi-e sete – de viaţă, de cărţi (de citit/de scris), de noi orizonturi ale cunoaşterii (y compris, de sine).
Cum e să fii scriitor?
Dacă eşti de la Dumnezeu, cum s-ar zice, nu prea ai răgaz să te întrebi: cum e? – scrii şi basta! Nu-i mai puţin adevărat că orice scriitor autentic îşi problematizează condiţia de creator, de unde şi îndoielile & crizele inerente, unele de-a dreptul purificatoare. Totul e să „joci pe mize mari” – fie că inventezi un limbaj, numai al tău, în poezie; fie că dai un roman de scriitură, într-o literatură abia ieşită din faza „realist-socialistă”; fie că scrii la zi, într-un mod foarte personal & cu o regularitate de metronom, despre cărţile altora. Dacă reuşeşti să faci dintr-o meserie (nu) ca oricare alta un Destin, poţi nici să nu răspunzi la întrebare – faptele mâinilor tale (cărţile citite & scrise!) vor face-o pentru tine. La fel de bine însă, aş putea să-ţi răspund printr-un vers, dintr-un poem dedicat lui Al. Cistelecan, Pocitania: „în joacă/ mi-am pierdut la cărţi viaţa. la cărţi de citit. de scris, viaţa”.
Ce are în vedere criticul Mircea V. Ciobanu când te califică drept „un autor imposibil, care face texte imposibile...”? E de bine sau de rău?
Prietenul nostru M.V.C. este un spirit critic efervescent, ce iubeşte pătimaş literatura, de dragul căreia se pretează la tot felul de… mistificări! Astfel, fiind eu „un autor imposibil”, tot Domnia Sa m-a făcut accesibil (şi deci posibil de citit) publicului larg, scriind aplicat despre Yin Time (neantologie) sau despre Ţesut viu. 10 x 10. Pe de-altă parte, un alt critic, Al. Cistelecan, vorbea de „principiul sintezei imposibile” ce stă la baza poeticii mele – „E vorba de două ritmuri vizionare, de două viteze ale viziunii, una fulminantă, cealaltă migălită; dar şi aici, e vorba nu de viteze sau ritmuri aplicate pe rând, ci simultan; sau, în cel mai rău caz, viteza lentă, artizanală, nu constituie decât premisa de demaraj a ritmului eruptiv. De regulă însă, Emilian Galaicu-Păun înaintează cu ambele viteze deodată” –, ceea ce-mi aminteşte de sloganul mişcării studenţeşti de la 1968: „Fiţi realişti – cereţi imposibilul!”. Ei bine, eu sunt veşnicul student de la Litere, iar afară este eternul Mai ’68!
Scrii pentru posteritate, aşa parcă spuneai în una din discuţiile noastre, dar doreşti să fii apreciat de contemporani. Nu e un paradox?
Nu cred să fi spus literalmente asta, că aş scrie „pentru posteritate” (cel mult, pot să re-scriu anumite texte, în vederea unei ediţii definitive!). Cât despre aprecierea contemporanilor, mă interesează în primul rând să fiu citit în spiritul şi litera cărţilor mele – poezia mea nu poate fi învăţată pe dinafara & spusă pe de rost şi cu asta basta; proza mea nu se poate repovesti, fiind şi una şi alta opere de limbaj. Sigur, mă interesează reacţia imediată în cazul unor texte – de aceea şi am avut mai multe recitaluri publice! –, dar ceea ce se uită e că la un poem de 16-20 de versuri eu muncesc uneori câteva luni de zile, şi abia apoi îl supun atenţiei cititorilor. Dacă ai observat, după Arme grăitoare, am publicat UN SINGUR poem pe an: iov & vio, în 2010; război civil, în 2011; Apa. 3D, în 2012. (Nu mă întreba cât am scris la fiecare!...) Iar antologia de autor, a-z.best, „Arc”, 2012, conţine DOAR 48 de titluri (+ 1, pe clapeta a 2-a), înglobând 24 de ani de creaţie.
În repetate rânduri ai afirmat că nu te regăseşti în Uniunea Scriitorilor, în acelaşi timp participi în diferite jurii, iai premii, eşti membru al Consiliului Uniunii – lucruri care creează o altă imagine...
Dar nu văd nicio contradicţie – am făcut parte din numeroase jurii (USM, SOROS ş.a.), la propunerea colegilor mei; mi s-a întâmplat să iau premii, la toate categoriile, dar şi să fiu „fentat” (de curând am aflat niscai amănunte din culisele juriului USR pe anul ’12, când romanul meu Ţesut viu. 10 x 10 s-a pomenit pe lista finală la Proză – le trec sub tăcere; în cele din urmă, premiul i-a fost acordat clujeanului Alexandru Vlad, pentru Ploile amare); sunt de câteva luni membru al Consiliului USM, unde încerc să-mi fac auzită vocea… Şi, cu toate acestea, nu pot să afirm că mă regăsesc în USM (cine se regăseşte, exceptându-i pe angajaţii noii administraţii?!), prea multă lume întâmplătoare s-a pomenit acolo. Faptul că ditamai uniunea profesioniştilor în ale scrisului nu are elementar o publicaţie literară mi se pare de-a dreptul scandalos, ca şi felul în care se întocmesc liste pentru Ministerul Culturii cu titluri de publicat/de achiziţionat, se acordă titluri onorifice, se propun nume la Premiul de Stat etc., etc. Întrebarea este: critici toate aceste practici din interior sau din afară? Prefer să-o fac, punând osul la treabă…
Ce-i lipseşte literaturii de limba română care se scrie azi?
Mai degrabă îi prisoseşte, că doar de talente nu duce lipsă: Emil Brumaru, Şerban Foarţă, acelaşi Mircea Cărtărescu… În Ţară se scrie mult (şi bine!), problema începe acolo unde „vizibilitatea” literaturii române în lume este una redusă – adevărat că echipa Patapievici a ICR-ul a făcut posibilă traducerea a zeci şi zeci de cărţi ale autorilor români contemporani în limbi de circulaţie, şi tot vechea echipă a obţinut statutul de ţară-invitat la Salonul de Carte de la Paris, din martie curent. Or, actualul ICR s-a repliat, pare-se, asupra culturii române din interiorul ţării, ceea ce a dus la suspendarea revistelor Sud-Est Cultural, Contrafort, Semn, Clipa ş.a. de la noi. Scuză că-ţi vorbesc despre „chestiuni administrative” (ştiu că literatura se face în singurătate, fiecare pe cont propriu!), fiindcă totul începe de la statutul omului de litere & al instituţiei ce-l reprezintă... Dacă ar fi totuşi să răspund printr-o propoziţie, aş zice – ieşire în larg!
Ai luat multe premii, inclusiv pentru traduceri. Cărţile tale sunt traduse, circulă, se bucură de cronici favorabile aici, dar mai ales în România. Lansările ultimelor volume care îţi poartă semnătura s-au întâmplat cu librăriile arhipline. Ai mulţi fani, multe cititoare şi admiratoare. Ce îţi mai lipseşte ca să te consideri un scriitor de succes, dar un scriitor împlinit?
Dincolo de imaginea unui „scriitor de succes”, dat pe „sticlă”, inclus în manualele şcolare, antologat în România şi în străinătate & tradus în mai multe limbi (de curând mi-a apărut poemul Apa. 3D într-o revistă din Graz, Lichtungen, în tălmăcirea lui Gerhardt Csejka, de unde eu unul credeam textul in-tra-duc-ti-bil!), mă întreb cât ajunge (şi – cum?!) din mesajul scrierilor mele la destinatar. Altfel spus, eu fac o literatură în „3D”, dar de citit la noi rar cine se pricepe la nivel de… „joc secund”, ca să nu mai vorbesc de „gradul zero”. Sigur, în toţi aceşti ani am primit suficiente dovezi că textele mele nu rămân literă moartă, dar până la o împlinire profesională mai este. De-aş putea – eminesciană sintagmă! – alcătui cu cititorul, „mon semblable, mon frère”, un sistem de vase comunicante!...
Aurelia Borzin
Stiri relevante
09.09.2025
20:32
516
Mici modificări meteo pentru 10 septembrie 2025
09.09.2025
14:08
433
MEC și MAI unesc forțele pentru a combate violența în școli: un an de acțiuni pentru un mediu educațional sigur
08.09.2025
20:55
889
Vreme schimbătoare în Republica Moldova pe 09.09.2025
08.09.2025
18:02
999
Forumul pedagogic din Găgăuzia: măsuri inovatoare pentru o educație multilingvă și modernizarea școlilor
08.09.2025
16:09
796
Școlile din Moldova îmbogățesc educația elevilor prin decade tematice dedicate valorilor naționale și universale
08.09.2025
14:13
720
Peste 700 de școli trec la catalogul electronic în anul de studii 2025-2026, facilitând comunicarea între profesori și părinți
08.09.2025
10:17
735
EdCamp 2025: Peste 200 de specialiști dezbat incluziunea și sănătatea emoțională a copiilor la Chișinău
07.09.2025
18:40
1007
Prognoza meteo pentru Republica Moldova: 8-14 septembrie 2025
06.09.2025
20:39
1171
Vremea în Moldova, 07.09.2025: Cer senin și temperaturi constante
05.09.2025
20:58
1274
Sâmbătă, 6 Septembrie 2025: Schimbare ușoară a vremii peste Republica Moldova




















Top stiri
10.09.2025
01:49
287
Israel lovește liderii Hamas în Qatar, stârnind criticile Casei Albe și ale comunității internaționale. Ripple efecte asupra negocierilor de pace în Orientul Mijlociu.
10.09.2025
00:49
462
Tragedie în Carolina de Nord: Uciderea unei refugiate ucrainene devine subiect politic în SUA
09.09.2025
21:47
705
Zelenski dezvăluie: Putin i-ar fi spus lui Trump că Donbasul va fi cucerit în câteva luni!
09.09.2025
20:57
495
Maia Sandu consolidează sprijinul european pentru aderarea Republicii Moldova și întărirea democrației în cadrul vizitei la Strasbourg
09.09.2025
20:53
515
Președintele Poloniei avertizează din Finlanda: Putin ar putea viza noi țări pentru invazii.
09.09.2025
20:32
506
Mici modificări meteo pentru 10 septembrie 2025
09.09.2025
20:26
469
Maia Sandu la Strasbourg: Discuții cruciale despre aderarea Moldovei la UE și apărarea democrației
09.09.2025
20:25
477
Polonia închide granița cu Belarus pe fondul tensiunilor militare și expulzează un diplomat belarus pentru spionaj.
09.09.2025
20:06
479
Israel și-a inaugurat Ambasada la Chișinău: Un nou capitol în relațiile cu R. Moldova sub conducerea ambasadorului Yoram Elron
09.09.2025
17:48
533
Zinaida Popa preia oficial conducerea Moldexpo după un concurs riguros
09.09.2025
17:25
480
Maia Sandu în Parlamentul European: Alegerile din 28 septembrie, un moment crucial pentru viitorul democratic al Moldovei în Europa
09.09.2025
17:13
497
Maia Sandu avertizează Europa: Moldova, laborator al tacticilor rusești în războiul hibrid
09.09.2025
17:00
510
Scriitorii din Moldova îndeamnă la vot rațional pentru viitorul european al țării în alegerile din 28 septembrie
09.09.2025
16:35
765
VIDEO // Ambasadorul trimis de Putin la Chișinău, MINCIUNI cât Moscova. „Nu am șantajat niciodată pe nimeni, iar acum Moldova cumpără aceleași gaze rusești la un preț de patru ori mai mare”. Cum ne-a lăsat Kremlinul fără gaze din 2022
09.09.2025
16:04
556
CEC demontează acuzațiile lui Ion Ceban privind presupusul furt al buletinelor de vot
09.09.2025
15:47
569
Entuziasm în Parlamentul European: Roberta Metsola își exprimă susținerea pentru aderarea Republicii Moldova la UE
09.09.2025
15:37
1227
VIDEO, FOTO // Noul hotel ibis Styles își DESCHIDE porțile la Chișinău. Ceslav Ciuhrii: „Prima fortăreață a Satului German”
09.09.2025
15:26
583
Directoare de centru de plasament, condamnată pentru delapidarea a peste 160 mii de lei și fals în acte publice, cu 3 ani și 6 luni de închisoare executorie
09.09.2025
14:21
737
Parlamentul European cere retragerea trupelor rusești din Transnistria și sancțiuni sporite pentru influențele Moscovei în Moldova
09.09.2025
14:13
1337
VIDEO // Imagini CUTREMURĂTOARE cu „Ruskii mir” pe care vor să-l aducă partidele proruse din R. Moldova. Peste 20 de ucraineni care au venit să-și ridice PENSIA au fost UCIȘI de o bombă rusească
09.09.2025
14:04
467
Tomografiile înainte de sarcină cresc ușor riscurile de complicații conform unui studiu canadian
09.09.2025
13:45
590
Condamnare la închisoare pentru fosta șefă a Oficiului „Șor” Glodeni: finanțare ilegală de către un grup criminal organizat
09.09.2025
13:32
731
VIDEO // Maia Sandu, ovaționată în PE după un discurs EMOȚIONANT: „Drumul nostru european nu este doar despre valori - este despre SUPRAVIEȚUIRE. Kremlinul vrea să captureze R. Moldova prin intermediul urnelor de vot”
09.09.2025
13:12
600
Putin îi oferă lui Valeri Gherasimov Ordinul pentru Curaj, în ciuda mandatului internațional și criticilor pentru eșecuri militare în Ucraina
09.09.2025
13:06
572
VIDEO // „Puterea Dragostei”, cel mai NOU film moldovenesc, în CINEMATOGRAFE din 9 octombrie. Vezi AICI trailerul oficial al filmului
09.09.2025
12:33
485
UE și SUA, discuții strategice la Washington pentru noi sancțiuni împotriva Rusiei



















































Actualitate
Parteneri
Actualitate




Punct de vedere NAȚIONAL
Sondaj
Prietenii noștri