03:12:50 25.04.2024
Stiri

Dodon a plecat la parada de la Moscova în ziua când R. Moldova marca 30 de ani de suveranitate, iar militarii noștri vor defila alături de separatiști, hrăniți de o Rusie expansionistă. Munteanu: „Servitor umil și mercenar al intereselor Moscovei”

Actualitate 24.06.2020 10:07 Vizualizări3803 Autor: Ziarul National
Dodon a plecat la parada de la Moscova în ziua când R. Moldova marca 30 de ani de suveranitate, iar militarii noștri vor defila alături de separatiști, hrăniți de o Rusie expansionistă. Munteanu: „Servitor umil și mercenar al intereselor Moscovei”


Președintele Igor Dodon a plecat marți la Moscova, pentru a participa la parada organizată de Kremlin, amânată din cauza pandemiei de pe data de 9 mai pe 24 iunie, chiar în ziua în care R. Moldova marca 30 de ani de la adoptarea Declarației de Suveranitate, care punea bazele desprinderii de URSS, remarcă deputatul Igor Munteanu.

Potrivit președintelui Comisiei pentru controlul finanțelor publice din Parlamentul de la Chișinău, Igor Dodon este unul dintre puținii lideri ex-sovietici care dă curs invitației lui Vladimir Putin, „de susținerea căruia are nevoie ca de aer”.

„După ratarea creditului rusesc în martie și eșecurile sale repetate de a mima stilul președintelui rus de a conduce cu „mână de fier” treburile executivului, Igor Dodon este dator vândut. Pe el nu-l deranjează faptul că o parte din cei 75 de militari moldoveni, trimiși de el la Moscova, s-a infectat deja de Covid-19, iar eșecurile sanitare fac din Rusia o țară extrem de periculoasă epidemiologic. Nu-l atinge nici faptul că militarii moldoveni vor saluta, aflându-se la paradă, unitățile de militari recrutate din regiunile separatiste (Donbas, Abhazia, Osetia de Sud, Transnistria), generos hrănite în ultimii 30 de ani de o Rusie expansionistă. Să nu știe oare Igor Dodon că aflarea sa la Moscova în ziua în care cetățenii R. Moldova marchează 30 de ani de la Declarația de Suveranitate (adoptată de Sovietul Suprem al RSSM la 23.06.1990) confirmă calitatea sa de servitor umil și mercenar al intereselor Moscovei. Știe, dar face”, a scris Igor Munteanu pe Facebook.

Deputatul adaugă faptul că președintele Igor Dodon ar intenționa să emită un decret cu privire la elaborarea „conceptului politicii externe echilibrate”.

„Igor Dodon susține că ideea unei politici externe echilibrate îl bântuie cu insistență chiar din 2016, „de la prima sa înscăunare”, el punând capăt „războiului politic deschis cu Rusia, prin restabilirea parteneriatului strategic cu Rusia, care a deblocat exporturile spre Rusia, a pus capăt interdicțiilor reciproce pentru demnitari și deportărilor de muncitori moldoveni din Rusia”. Ce ușurare că Igor Dodon nu și-a pus la activ și salvarea tigrilor siberieni, salvarea balenelor și cuiburilor de barză din regiunile Uralului! Dodon susține că toate aceste probleme s-au rezolvat în urma înțelegerilor sale cu „omologul rus Vladimir Putin”, expresie a politicii echilibrate, care ar fi - păstrarea beneficiilor cu UE și neamestecul UE în treburile interne”, remarcă Munteanu.

Citiți mai jos precizările deputatului Igor Munteanu:

1.Nimic din ce-și pune la activ actualul „locatar al Președinției R. Moldova” nu a însemnat câștiguri nete pentru R. Moldova: exporturile spre Rusia rămân instabile și politizate, produsele moldovenești sunt cu regularitate blocate ori nimicite demonstrativ, iar muncitorii moldoveni au ales demult alte țări de emigrație, ca urmare a pierderii salariale nete și căderii dramatice a nivelului de viață în Federația Rusă de pe urma sancțiunilor internaționale.

2. Susținerea anexării Crimeii în favoarea Rusiei l-a făcut pe Igor Dodon nefrecventabil în Ucraina, iar acțiunile sale românofobe l-au făcut nefreventabil în România. Este o performanță demnă de Guiness book ca un șef de stat să fie indezirabil pentru ambii vecini ai „unei țări mici, cu un popor pașnic, care nu vrea să lupte cu nimeni”, așa cum scrie în notița de presă. Igor Dodon nu-și aduce aminte, are un lapsus de memorie, că moldovenii au luptat în 1992 contra unei armate străine, trupe regulate, cazaci și mercenari străini, iar aceste trupe continuă să se afle ilegal pe teritoriul R. Moldova. Igor Dodon găsește timp să petreacă cu liderul separatiștilor de la Tiraspol și nu găsește timp să rezolve problemele vitale ale cetățenilor moldoveni din stânga și dreapta Nistrului, care-s blocați și astăzi de separatiști cu posturi și cordoane de securitate, cu trupe de pacificare și militari ruși.

3. Mai grav, pasiunea sa pentru „politica externă echilibrată” coincide cu o perioadă complicată în viața lui Igor Dodon, marcată de eșecuri multiple și trădări succesive. Simbolic, acest subiect ar însemna să promoveze în următoarele două luni o politică externă șchioapă, construită după chipul și cererea Kremlinului într-un efort de „de-suveranizare” a Republicii Moldova. Ce nu poate face Moscova cu mâinile separatiștilor o face cu mâinile socialiștilor. Deloc întâmplător că programul PSRM conține în continuare scopul de suspendare a Acordului de asociere UE-RM sau, în cel mai rău caz, reducerea radicală a angajamentelor R. Moldova față de UE, astfel încât acestea să fie înlocuite cu obligații active pe dimensiunea euroasiatică (UEA, CSI și alte platforme confortabile Rusiei pentru intervențiile sale în vecinătatea apropiată. De asta are nevoie Rusia și camarila socialistă a lui Igor Dodon, nu și cetățenii R. Moldova. Cu siguranță nu ar fi încântați de acest obiectiv nici măcar aliații provizorii ai lui Igor Dodon, PDM, dar dacă interesul electoral o cere, unii ar putea să muște „nectarul”. Igor Dodon susține de altfel că „R. Moldova este o țară europeană datorită istoriei și geografiei, dar că soarta R. Moldova este „indispensabilă de spațiul euroasiatic”. Limpede și clar. Acesta-i miezul politicii externe echilibrate printre gânditorii Președinției lui Dodon. Pe această linie de atac, Igor Dodon lansează o „nouă torpilă” - elaborarea unui concept de politică externă, pusă la cale de ortacii săi: Ciocoi, Vartanian, Stepaniuc, Țîrdea, toți ca unul zmei ai moldovenismului.

4. Niciodată până astăzi competența elaborării conceptului de politică externă nu a aparținut șefului de stat, cu atribuții limitate, ceremoniale de politică externă, lipsit de orice atribuții de „formator de politică externă”. Conform Constituției și Legii cu privire la guvern, politica externă ține exclusiv de guvern și, în special, de Ministerul de Externe (MAEIE), ca organ central de specialitate și, totodată, singura autoritate de politică externă a R. Moldova. Ar fi impropriu și imoral să permitem ca politica externă să ajungă pe „masa de operație” a măcelarilor lui Igor Dodon, mai ales în ajunul scrutinului prezidențial din 2020, pentru ca acest personaj să-și achite datoriile față de partenerii săi estici. Politica externă nu poate ajunge jucăria unui președinte dezechilibrat, care vrea să se ocupe de ceva în care nu se pricepe și nici nu va putea vreodată. Politica externă echilibrată despre care turuie „privighetorile” acestui personaj înseamnă, de fapt, o politică de izolare de Occident, un scop politic care trebuie blocat.

Aceste planuri revizioniste trebuie combătute și oprite. De asta este nevoie de un guvern nou, constituit la inițiativa Plaformei DA, dedicat ideilor europene și naționale, capabil să oprească crizele și să continue agenda de Asociere cu UE.


Stiri relevante
Top stiri

Parteneri
Descoperă
Punct de vedere NAȚIONAL
22.04.2024 09:14 Nicolae Negru Nicolae Negru // Mercenarii lui Șor ș...

20.04.2024 20:07 Ziarul National Nicolae Enciu // Basarabia sub teroar...

19.04.2024 09:13 Nicolae Negru Nicolae Negru // Despărțirea apelor p...

Promo
Abonament
Abonează-te pentru a fi la curent cu ultimele știri
Recomandat
Sondaj
Cum veți vota la referendumul care va avea loc în toamna anului 2024 în R. Moldova?
Prietenii noștri

Widget cu noutăți la tine pe site

Ziarul Național 2013-2024. Toate drepturile sunt rezervate

Despre noi Publicitate News widget RSS Contacte Developed by WebConsulting.md