CRONICĂ // Rolul artei într-un „super an electoral”: „...Escu” ne invită să râdem de cei „tăvăliți prin toate partidele”
Alegeri în Europa, alegeri în Statele Unite ale Americii, alegeri în Rusia, alegeri în India, Bangladesh, Iran, Mexic, Venezuela, Africa de Sud, alegeri în România, alegeri în Republica Moldova, alegeri, alegeri, alegeri... 2024 este chiar numit, în limbaj politologic, „super an electoral”: peste 4 miliarde de oameni vor fi chemați la urne în peste 70 de alegeri la nivel național.
Tot despre alegeri, mai exact, despre manipularea alegătorului, e piesa „…Escu” scrisă de Tudor Mușatescu în 1933, o comedie în care sunt ridiculizate moravuri politice înrădăcinate într-o societate aflată mereu în conflict cu democrația.
Piesa „…Escu”, jucată în premieră la începutul lui martie pe scena Teatrului Național „Satiricus I. L. Caragiale”, reconfirmă valoarea dramaturgiei românești, impactul acesteia asupra publicului basarabean fiind cu atât mai puternic, cu cât spectacolul, de curând lansat, e rezultatul colaborării dintre oameni de teatru de pe ambele maluri ale Prutului.
„…Escu” adună săli arhipline
La Chișinău, „…Escu”, în regia lui Alexandru Grecu, a adunat săli arhipline două seri la rând și, cu siguranță, va fi unul dintre spectacolele cele mai solicitate de spectatori, acestora devenindu-le mai limpede ce se întâmplă cu-adevărat în culisele luptelor politice. Privitorii au, totodată, șansa de a se bucura de talentul, curajul, inventivitatea artiștilor ce ne spun povestea lui Decebal Necșulescu, omul „tăvălit prin toate partidele”.
Pornit de jos, din mediul celor umili, dintr-o „familie de amărâți”, Decebal intră în partidul socialist, apoi își schimbă rapid culoarea politică, în funcție de interesele sale financiare, iar la final înființează propriul partid, cu o denumire caraghioasă, lungă, pompoasă, alcătuită din elemente incompatibile, reflectând orientări ideologice care se bat cap în cap. Portretul lui de parvenit, de exponent al traseismului politic se împlinește, personajul trece în dimensiunea absurdului.
Pavel Bartoș a făcut abstracție de celebritatea sa și a livrat un produs artistic inedit
Decebal, în interpretarea lui Pavel Bartoș, a atras priviri admirative, de la prima sa intrare în scenă, câmpul energetic din jurul său a sporit în intensitate, reprezentația fiind străbătută de o electricitate pe alocuri paroxistică, alimentată de întreg ansamblul actoricesc.
Spectatorii basarabeni îl văzuseră în repetate rânduri pe Pavel Bartoș la televizor, dar acum îl vedeau pe viu, pentru prima dată. Responsabilitatea artistului, cred, era mai mare decât la el acasă, la București (Teatrul „Odeon”). Aici venise în fața unor oameni care nu-l cunoșteau ca actor de teatru. Îl știau doar ca vedetă. În atare împrejurări, este de apreciat onestitatea sa profesională, consumul emoțional, efortul său de a se concentra pe personaj, pe interacțiunea cu partenerii de scenă, grija de a respecta viziunea regizorală, capacitatea de a îmbina arta cuvântului cu expresia corporală, de a amplifica dinamica piesei. Pavel Bartoș a reușit să facă abstarcție de celebritatea sa, de imaginea sa de prezentator TV, livrând un produs artistic inedit – un rol memorabil, construit cu atenție, urmând estetica teatrului de calitate.
Ne-au fascinat, de asemenea, actrițele de la București Irina Cărămizaru, în rolul Amélie și Crina Matei – Nina. Sinceritatea emoțiilor, credibilitatea frământărilor, ascuțimea minții o caracterizează pe seducătoarea Amélie care își păstrează prudența în vâltoarea pasiunilor. Iar Nina, întruchipată de Crina Matei, își arată forța de convingere, măiestria în a trage sforile în lupta pentru dominație, actrița prezintă veridic caracterul și ambițiile, dar și luciditatea unei femei cu certe aptitudini pentru carieră politică.
O echipă total dedicată actului scenic
Actorii au format o echipă total dedicată actului scenic, din distribuție mai fac parte Cătălin Frăsinescu ( Bebe Damian), Elena Oleinic (Miza General Stamatescu), Ludmila Gheorghiță și Irina Rusu (le vor interpreta pe Amélie și Nina la București), Arcadie Răcilă (îl va înfățișa pe Decebal în București), Ion Grosu (Iorgu Langada), Viorel Cornescu (Generalul Stamatescu), Alexandru Crâlov (Traian Necșulescu), Olga Anghelici (Mitzi), Daniel Ciobanu (Platon Stamatescu), Eugeniu Matcovschi, Constantin Ghilețchi, Artiom Oleacu, Ira Cazac, Damian Donos, Pavel Lupăcescu.
Spectacolul face parte dintr-un proiect amplu, intitulat „București și Chișinău, împreună prin Teatru”, în cadrul căruia două instituții culturale, Teatrul Național „Satiricus I.L. Caragiale” din Chișinău și Teatrul „Stela Popescu” din București au făcut schimb de spectacole și regizori încă de anul trecut.
„Spectacolul „…Escu” are o distribuție mixtă, aducând pe scenă actori importanți din ambele teatre. Și acesta e cel mai mare câștig al nostru, comun, al actorilor, în primul rând, care au multe de învățat unii de la alții, reprezentând două școli de teatru oarecum diferite ca formă, însă foarte apropiate ca spirit. De altfel, de la bun început actorii s-au arătat entuziasmați de oportunitatea de a colabora, realizând, după multe zile de repetiții intense și productive, un spectacol remarcabil”, afirmă Alexandru Grecu, director al Teatrului Satiricus.
Cristian Șofron: „În România și Republica Moldova se face teatru în aceeași limbă”
Potrivit lui Cristian Șofron, directorul Teatrului „Stela Popescu”, „spectacolul este pus în scenă de echipele artistice reunite ale celor două teatre din București și Chișinău, într-o colaborare unică în peisajul teatral autohton, cu siguranţă de bun augur pentru viitorul relaţiilor culturale între două capitale, București și Chișinău, două țări, România și Republica Moldova, unde se face teatru în aceeaşi limbă”.
„Unirea culturală e foarte importantă, unirea între oameni e foarte importantă, unirea sufletelor e foarte importantă. Eu m-am simțit efectiv, pe tot parcursul spectacolului, îmbrățișat de către publicul de aici. Mulțumesc, Chișinău, abia aștept premiera de la Bucuresti!”, menționează Pavel Bartoș pe pagina sa de Facebook.
Actrița Crina Matei a adus de-asemenea mulțumiri colegilor de la Chișinău „pentru căldura și profesionalismul cu care ne-ați primit și pentru această formidabilă experiență de lucru împreună”. Iar Irina Cărămizaru a scris în profilul său de pe Facebook: „S-a mai încheiat o perioadă grea și frumoasă. O colaborare între Teatrul Stela Popescu din București și Teatrul Satiricus din Chișinău, alături de Pavel Bartoș; o întâlnire productivă și frumoasă cu colegii din Moldova, care abia a început. Gratitudine!”.
„A fost ca un vis!”, mărturisește actrița Elena Oleinic, iar colegul acesteia, Arcadie Răcilă, e în febra pregătirilor de spectacolul din București, tânărului artist fiindu-i încredințat rolul principal, al lui Decebal Necșulescu.
Premiera din România a spectacolului „…Escu” va avea loc pe 28, 29 și 31 martie 2024, la Teatrul „Stela Popescu” din București.
De ce gazele necesare pentru perioada rece a anului nu au fost procurate din vară, când costau mai puțin? Explicațiile șefului de la „Moldovagaz”: „Am economisit 2,9 milioane de euro pentru consumatori”
DOC // Judecătoarea Mariana Ursachi, fostă Pitic, declarații contradictorii la Comisia de evaluare externă: Casă de milioane, mașini de lux, numeroase călătorii peste hotare și cheltuieli mai mari decât veniturile
FOTO // Încă o DRONĂ rusească a fost găsită lângă o localitate din raionul Orhei