APE: „Prioritățile de politică externă formulate de Igor Dodon reprezintă cea mai AGRESIVĂ tentativă de revizuire cardinală a politicii noastre externe din ultimii 20 de ani”
1616
Negând statelor vecine, România și Ucraina, statutul de parteneri strategici primordiali ai R. Moldova și stabilind că Rusia, unicul stat care ne sfidează suveranitatea și integritatea teritorială, va fi principalul partener strategic al republicii noastre, Igor Dodon comite „cea mai agresivă tentativă de revizuire cardinală a politicii noastre externe din ultimii 20 de ani”, consideră Asociația pentru Politică Externă de la Chișinău (APE).
Într-o decarație făcută publică după anunțarea de către candidatul Igor Dodon la prezidențiale a priorităților sale de politică externă, dacă va fi ales pentru un nou mandat la șefia statului, APE arată că Dodon ar „batjocori” relația cu UE, principalul partener de dezvoltare al R. Moldova, în favoarea relațiilor cu Uniunea Economică Eurasiatică.
„Prioritățile de politică externă formulate de Igor Dodon reprezintă cea mai agresivă tentativă de revizuire cardinală a politicii noastre externe din ultimii 20 de ani, axată pe obiectivul de integrare europeană și aderare a Republicii Moldova la UE. De asemenea, ele sunt în contradicție flagrantă cu Declarația de Independență a Republicii Moldova și obiectivele strategice ale statului consfințite în Constituție. (...) Republica Moldova este interesată să dezvolte un parteneriat onest, predictibil și reciproc avantajos cu Rusia, însă acesta trebuie construit pe un fundament solid, bazat pe respectarea independenței, suveranității și integrității teritoriale și, nu în ultimul rând, pe respectarea opțiunii sale de a construi un stat de drept, democratic și integrat gradual în Uniunea Europeană. Atâta timp cât autoritățile ruse recurg în raport cu țara noastră la embargouri economice, șantaje energetice, amenințări hibride, finanțează și susțin militar regimul separatist de la Tiraspol și nu-și retrag contingentul militar staționat ilegal pe teritoriul țării, Rusia nu poate pretinde la statutul de partener strategic principal al Republicii Moldova”, cităm din declarația APE.
CITIȚI și Dodon NU mai ascunde că vrea să pună cruce pe INTEGRAREA europeană, optând pentru EMBARGOUL rus. Fost ministru: „Este cea mai AGRESIVĂ tentativă de revizionism a politicii noastre externe din ultimii 20 de ani”
Experții în domeniul politicii externe susțin, de asemenea, că statutul de neutralitate al Republicii Moldova este o decizie suverană și nu poate fi dictat din exterior. Ceea ce ne propune Igor Dodon este, însă, „acceptarea dictatului Rusiei” și înainte de-a solicita Adunării Generale a ONU aprobarea unei rezoluții privind neutralitatea sa permanentă, Republica Moldova trebuie să ceară Rusiei respectarea Rezoluției Adunării Generale a ONU, din 22 iunie 2018, cu privire la retragerea trupelor sale staționate ilegal pe teritoriul țării noastre.
Vedeți mai jos Declarația Asociației pentru Politica Externă (APE) cu privire la prioritățile de politică externă ale candidatului la Președinție Igor Dodon:
Igor Dodon, actualul președinte al Republicii Moldova și candidat la Președinție, și-a enunțat prioritățile de politică externă pentru un eventual nou mandat în calitate de șef de stat. Astfel, dânsul ne comunică că, dacă va fi reales, el va transforma țara noastră într-o „punte dintre Est și Vest”, unde Rusia, unicul stat care ne sfidează suveranitatea și integritatea teritorială, va fi principalul partener strategic al Republicii Moldova; Turcia și China, două state cu tendințe autoritare și revizioniste, vor fi partenerii noștri strategici pe același palier cu Statele Unite ale Americii; statutul de neutralitate permanentă al țării vă fi consolidat după modelele Austriei, Suediei și Finlandei, care, cu excepția Suediei, au fost dictate/cerute imperativ, în perioada Războiului Rece, de URSS, alias Rusia; Republica Moldova va cere Adunării Generale a ONU aprobarea unei rezoluții privind neutralitatea sa permanentă și va coopera activ cu Mișcarea de nealiniere, care după sfârșitul Războiului Rece s-a remarcat preponderent ca un club de state, în mare parte, antiamericane, antioccidentale, certate cu democrația și influențate tot mai mult de China și Rusia.
De asemenea, din enunțurile sale aflăm că dezvoltarea relațiilor cu UE va fi redusă la „aprobarea normelor și standardelor europene” în domeniul dreptului, fără a menționa, însă, care drept, și al combaterii corupției, care din gura sa sună, mai curând, ca o batjocură. În schimb, relațiile cu structurile și țările Uniunii Economice Eurasiatice, dominată totalmente de Rusia, vor fi dezvoltate în toate direcțiile: interparlamentară, economică, umanitară, interregională, cooperarea juridică, dar și, atenție, „în domeniul securității și schimbului de informații tehnico-științifice”. Totodată, Dodon ignoră cu desăvârșire parteneriatul nostru strategic pentru integrare europeană cu România și nu spune nimic despre importanța strategică a Ucrainei pentru asigurarea securității noastre naționale și integrității teritoriale. Ambelor state vecine le este negat statutul de parteneri strategici primordiali, fiind reduse la dezvoltarea unor simple relații de bună vecinătate și de cooperare.
Având în vedere cele expuse, Asociația pentru Politica Externă (APE) consideră necesar să declare următoarele:
1) Prioritățile de politică externă formulate de Igor Dodon reprezintă cea mai agresivă tentativă de revizuire cardinală a politicii noastre externe din ultimii 20 de ani, axată pe obiectivul de integrare europeană și aderare a Republicii Moldova la UE. De asemenea, ele sunt în contradicție flagrantă cu Declarația de Independență a Republicii Moldova și obiectivele strategice ale statului consfințite în Constituție.
2) Parteneriatele strategice ale Republicii Moldova cu alți actori internaționali trebuie să exprime/să fie în deplină concordanță cu obiectivele strategice ale statului. Or, conform Constituției, obiectivul strategic/fundamental al Republicii Moldova este afirmarea sa ca stat de drept, democratic, suveran, independent, unitar și indivizibil, în care demnitatea omului, drepturile și libertățile lui, libera dezvoltare a personalității umane, dreptatea și pluralismul politic reprezintă valori supreme și sunt garantate.
3) Republica Moldova este interesată să dezvolte un parteneriat onest, predictibil și reciproc avantajos cu Rusia, însă, acesta trebuie construit pe un fundament solid, bazat pe respectarea independenței, suveranității și integrității teritoriale și, nu în ultimul rând, pe respectarea opțiunii sale de a construi un stat de drept, democratic și integrat gradual în Uniunea Europeană. Atâta timp cât autoritățile ruse recurg în raport cu țara noastră la embargouri economice, șantaje energetice, amenințări hibride, finanțează și susțin militar regimul separatist de la Tiraspol și nu-și retrag contingentul militar staționat ilegal pe teritoriul țării, Rusia nu poate pretinde la statutul de partener strategic principal al Republicii Moldova.
4) Principalii partenerii strategici ai Republicii Moldova sunt și rămân UE, SUA, România și Ucraina. Parteneriatele noastre cu acești actori internaționali sunt în concordanță deplină cu obiectivele strategice ale țării enunțate și consfințite în Declarația de Independență și Constituție. Acestea respectă suveranitatea și integritatea teritorială a țării, iar susținerea lor economică, financiară și politică, precum și în domeniul securității naționale, asigură modernizarea țării și viabilitatea Republicii Moldova ca stat independent.
5) Statutul de neutralitate al Republicii Moldova este o decizie suverană și nu poate fi dictat din exterior. Or, ceea ce ne propune Igor Dodon este, de fapt, acceptarea dictatului Rusiei, după modelele neutralităților Austriei și Finlandei impuse imperativ de URSS în perioada Războiului Rece. Odată cu sfârșitul Războiului Rece, Austria. Suedia și Finlanda și-au ajustat treptat conceptele de neutralitate la noile realități internaționale și europene. Ele au renunțat la caracterul categoric, imuabil al statutelor lor de neutralitate, optând pentru o mai mare flexibilitate și pragmatism, care le-a permis să adere la UE, să participe la Politica de Securitate și Apărare Comună a UE, să facă parte din Parteneriatul pentru Pace al NATO și să participe la misiunile de menținere a păcii conduse de NATO cu mandat ONU.
6) Acceptarea neutralității permanente după modelul dictat de Moscova va însemna: ancorarea indefinită a țării în spațiul gri al Europei de Est amenințată de revizionismul Rusiei, renunțarea la obiectivul strategic de aderare la UE și îngustarea opțiunilor țării de asigurare și consolidare a securității sale naționale. Toate acestea se vor răsfrânge negativ asupra stabilității interne a Republicii Moldova, precum și asupra aspirațiilor și capacităților sale de a construi un stat european întemeiat pe valorile democrației liberale.
7) Înainte de-a solicita Adunării Generale a ONU aprobarea unei rezoluții privind neutralitatea sa permanentă, Republica Moldova trebuie să ceară Rusiei respectarea Rezoluției Adunării Generale a ONU, din 22 iunie 2018, cu privire la retragerea trupelor sale staționate ilegal pe teritoriul țării noastre. Atâta timp cât Rusia, membru permanent al Consiliului de Securitate al ONU, mandatat cu garantarea respectării Cărții ONU, va continua să sfideze rezoluțiile și principiile fundamentale ale Națiunilor Unite, precum și angajamentele sale internaționale, orice altă rezoluție a Adunării Generale a ONU cu privire la neutralitatea Republicii Moldova va fi un document mort din fașă.
8) Cooperare cu Mișcarea de nealiniere nu trebuie să fie îndreptată împotriva partenerilor noștri occidentali, SUA și UE, și nici limitată la neimplicarea în blocurile militare. Obiectivele Mișcării de nealiniere sunt mult mai extinse decât cele prezentate de Igor Dodon, printre acestea se numără, inclusiv: asigurarea independenței naționale, suveranității, integrității teritoriale și securității statelor nealiniate, precum și condamnarea oricăror forme de agresiune externă, ocupație, dominație și interferențe în afacerile interne sau hegemonie exercitate de marele puteri. Prin urmare, Republica Moldova trebuie să valorifice cooperarea cu statele nealiniate pentru a determina Rusia să înceteze orice formă de ocupație, dominație, interferențe și hegemonie externă în raport cu țara noastră.
9) În final, considerăm dezvoltarea relațiilor de cooperare cu structurile și țările Uniunii Eurasiatice oportună, atâta timp cât acest proces respectă angajamentele noastre asumate prin Acordul de Asociere cu UE și nu este instrumentat pentru a deraia Republica Moldova de pe calea integrării economice, asocierii politice și a integrării sale graduale cu/în UE.
Chișinău, 4 octombrie 2020
06.11.2025
20:30
201
Republica Moldova, invitată pentru prima dată la reuniunea fiscală europeană TADEUS: Pas spre integrarea în UE
06.11.2025
20:27
321
Schimbări meteo în Republica Moldova pe 07.11.2025
06.11.2025
20:22
317
Aderarea Moldovei la UE: Victoria finală dorită de Igor Boțan în fața presiunilor externe
06.11.2025
19:35
266
Premierul Munteanu și ambasadorul UE discută despre accelerarea integrării europene a Moldovei
06.11.2025
19:30
373
Militar rus condamnat pe viață în Ucraina pentru executarea unui prizonier de război ucrainian
06.11.2025
18:59
362
Igor Grosu propune un nou Secretar general al Parlamentului: Victor Agrici, omul din interiorul PAS
06.11.2025
18:36
305
CEC oferă finanțări partidelor în funcție de voturi și candidați aleși, dar unele formațiuni rămân fără alocații în noiembrie și decembrie
06.11.2025
18:26
332
Moldova și Ucraina își consolidează parteneriatul pentru integrarea europeană: Întrevedere între Alexandru Munteanu și ambasadorul ucrainean
06.11.2025
18:23
319
România, pilon de sprijin esențial pentru Republica Moldova - Mulțumirile lui Mark Rutte
06.11.2025
17:59
294
Parteneriatul Global pentru Educație sprijină modernizarea sistemului de învățământ din Moldova cu proiecte ambițioase și finanțări semnificative
06.11.2025
20:30
121
Republica Moldova, invitată pentru prima dată la reuniunea fiscală europeană TADEUS: Pas spre integrarea în UE
06.11.2025
20:27
249
Schimbări meteo în Republica Moldova pe 07.11.2025
06.11.2025
20:22
287
Aderarea Moldovei la UE: Victoria finală dorită de Igor Boțan în fața presiunilor externe
06.11.2025
19:35
245
Premierul Munteanu și ambasadorul UE discută despre accelerarea integrării europene a Moldovei
06.11.2025
19:30
345
Militar rus condamnat pe viață în Ucraina pentru executarea unui prizonier de război ucrainian
06.11.2025
18:59
343
Igor Grosu propune un nou Secretar general al Parlamentului: Victor Agrici, omul din interiorul PAS
06.11.2025
18:36
294
CEC oferă finanțări partidelor în funcție de voturi și candidați aleși, dar unele formațiuni rămân fără alocații în noiembrie și decembrie
06.11.2025
18:26
321
Moldova și Ucraina își consolidează parteneriatul pentru integrarea europeană: Întrevedere între Alexandru Munteanu și ambasadorul ucrainean
06.11.2025
18:23
307
România, pilon de sprijin esențial pentru Republica Moldova - Mulțumirile lui Mark Rutte
06.11.2025
17:59
278
Parteneriatul Global pentru Educație sprijină modernizarea sistemului de învățământ din Moldova cu proiecte ambițioase și finanțări semnificative
06.11.2025
17:56
308
Întâlnire strategică moldo-ungară: Modernizarea agriculturii și investiții europene esențiale pentru viitor
06.11.2025
17:44
282
Republica Moldova avansează cu pregătirile pentru gestionarea fondurilor europene: scenarii și pași esențiali discutate într-o ședință consultativă
06.11.2025
17:33
260
Mihai Popșoi discută cu ambasadorii României și Ucrainei despre parteneriatul strategic și cooperarea bilaterală
06.11.2025
17:30
403
Președintele Adunării Populare a Găgăuziei neagă legăturile cu Ilan Șor, dar vizitele și declarațiile sale stârnesc suspiciuni în Comrat
06.11.2025
17:29
274
Cooperare strategică între Moldova, România și Ucraina pentru dezvoltarea infrastructurii transfrontaliere în cadrul unei reuniuni cheie la Uzhhorod
06.11.2025
16:49
396
Revoluție medicală: Plasturele inteligent care promite regenerarea inimii după infarct, dezvoltat de cercetătorii MIT
06.11.2025
16:48
342
Moldova avansează pe calea integrării europene: Cristina Gherasimov discută reformele cu oficialii de la Bruxelles
06.11.2025
16:30
336
Experți moldoveni redefinesc curriculumul educațional pentru o generație ancorată în valori și competențe europene
361
Moldova și Olanda își unesc forțele pentru a revoluționa sectorul horticol local
06.11.2025
15:51
422
Curtea Constituțională confirmă mandatele pentru opt deputați supleanți aleși pe lista PAS
403
Vicepremierul Valeriu Civeri discută cu ambasadorul Irlandei despre eforturile de reintegrare a Republicii Moldova
382
Agentul Guvernamental Andrei Briceac a vizitat Procuratura Generală: Discuții despre consolidarea cooperării în apărarea intereselor statului la CtEDO
06.11.2025
14:55
582
Sancțiuni pentru partidele care implică biserica în campania electorală, propune Alexandru Tănase
06.11.2025
14:30
463
Polonia pregătește marele program de instrucție militară pentru a antrena 400.000 de cetățeni până în 2026
06.11.2025
14:10
468
Dialog strategic între Premierul Munteanu și reprezentantul SUA: Proiecte esențiale pentru dezvoltarea Moldovei
Republica Moldova, invitată pentru prima dată la reuniunea fiscală europeană TADEUS: Pas spre integrarea în UE
Schimbări meteo în Republica Moldova pe 07.11.2025
Aderarea Moldovei la UE: Victoria finală dorită de Igor Boțan în fața presiunilor externe
Premierul Munteanu și ambasadorul UE discută despre accelerarea integrării europene a Moldovei
1 MDL
1 EUR
19.68
1 USD
17.13
1 RON
3.87
1 RUB
0.21
1 UAH
0.41


Inapoi














