15:41:37 17.10.2021
Stiri

ANALIZĂ // Dan Nicu: Chișinăul trebuie să înceteze să ofere concesii nemeritate regimului ilegitim de la Tiraspol

Actualitate 10.09.2021 09:28 Vizualizări2144 Autor: Ziarul National
ANALIZĂ // Dan Nicu: Chișinăul trebuie să înceteze să ofere concesii nemeritate regimului ilegitim de la Tiraspol Novostipmr


Am așteptat o săptămână după momentul intrării în vigoare a interdicției de traversare a segmentului transnistrean al frontierei moldo-ucrainene pentru autoturisme cu numere de înmatriculare emise de autoritățile autoproclamate de la Tiraspol, pentru a observa reacțiile și a estima evoluțiile ulterioare ale situației. Având în vedere că atât reacțiile Tiraspolului, cât și cele ale Moscovei sunt, deocamdată, destul de reținute, ne putem face o idee privind gradul în care este, de fapt, afectată economia și aprovizionarea raioanelor din stânga Nistrului în urma implementării interdicției. Acesta este mult mai mic decât am fi fost lăsați să credem judecând doar după tensiunile care au tot crescut – sau au fost crescute artificial – pe parcursul lunii august.

Astfel, avem și mai multe motive să fim surprinși de decizia Chișinăului, prin intermediul vicepremierului responsabil de Reintegrare, Vladislav Kulminski, de a solicita părții ucrainene amânarea până pe 10 ianuarie 2022 a implementării unei înțelegeri pe care, în 2018, au semnat-o și reprezentanții autorităților autoproclamate de la Tiraspol. Aceștia din urmă s-au bucurat deja de două amânări privind obligația pe care și-au asumat-o și ar fi urmat, în optica autorităților de la Chișinău, să beneficieze și de o a treia, până în 2022. În cei trei ani de când a fost inițiată trecerea la numerele neutre de înmatriculare, în raioanele de est, doar aproximativ 5% din posesorii de autoturisme și-au schimbat plăcuțele ca să poată, în perspectivă, călători în afara regiunii. Există indicii că această stare de lucruri are drept cauze și eforturile autorităților autoproclamate de a descuraja locuitorii din stânga Nistrului de a-și instala numere de înmatriculare recunoscute de autoritățile legitime. În acest caz, ce-i face pe guvernanții de la Chișinău să spere că peste doar patru luni situația va fi fundamental diferită și se va atinge un număr semnificativ de înmatriculări? Această a treia potențială amânare ar fi produs aceleași efecte ca precedentele, adică o stagnare deplină a creșterii numărului de automobile înmatriculate cu numere neutre.

Nu poți spera că, făcând același lucru în mod repetat, se vor obține rezultate fundamental diferite. Se pot face concesii doar în schimbul a ceva – adică al unor fapte concrete, nu al unor promisiuni. De exemplu, dacă s-ar fi ajuns de la 5% la măcar 25-30% în ultimul an, cu promisiunea că în alte 4-6 luni se va depăși 50%, atunci s-ar fi putut discuta. Pentru că acelea ar fi fost rezultate palpabile. În schimb, pretinsele autorități de la Tiraspol își ignoră propriile obligații asumate anterior și nu fac nimic pentru a veni în întâmpinarea Chișinăului. În aceste condiții, a solicita părții ucrainene să amâne cu încă patru luni introducerea restricțiilor la traversarea frontierei moldo-transnistrene va fi interpretat, la Tiraspol, ca un gest de slăbiciune și o invitație de a persista în nerespectarea propriilor obligații.

Refuzul părții ucrainene de a da curs cererii guvernului Republicii Moldova este, paradoxal, mult mai în beneficiul intereselor de securitate ale Chișinăului decât comportamentul autorităților noastre. Și asta pentru că logica implementării sistemului numerelor neutre – și a perfectării permisului de conducere moldovenesc odată cu schimbarea plăcuțelor de înmatriculare – este să transfere traficul auto din raioanele de est în câmpul constituțional al Republicii Moldova și să permită autorităților legitime să întocmească o evidență a mijloacelor de transport din această zonă, fapt care ar fortifica pozițiile Chișinăului în procesul de negocieri. Se pare că autoritățile de la Kiev înțeleg aceste lucruri chiar mai bine decât omologii lor de la Chișinău. Partea ucraineană și-ar putea dori un instrument de negociere cu Moscova în plus, în vederea discuțiilor pe marginea propriilor regiuni necontrolate, cele din Donbas. De aceea, a recurs la implementarea prevederilor acordurilor privind condițiile traficului auto la frontiera moldo-ucraineană fără a accepta o nouă amânare. Însă oricât de egoist ar fi acționat în acest caz Kievul, ceea ce a făcut este în beneficiul Republicii Moldova. Există deja semnale că în raioanele de est numărul doritorilor de plăcuțe de înmatriculare cu numere neutre a crescut de câteva ori în ultima săptămână, față de luna august. Asta înseamnă că prin decizia sa, Ucraina contribuie la fortificarea controlului Chișinăului asupra situației din stânga Nistrului.

Există, însă, o întrebare deschisă, una la care pot răspunde doar ocupanții birourilor clădirii din Piața Marii Adunări Naționale: Își dorește Chișinăul să-și recapete controlul asupra teritoriilor sale recunoscute internațional?

Dacă răspunsul la această întrebare este „da”, atunci politica acordării de concesii și indulgențe autorităților ilegitime de la Tiraspol fără ca acestea să-și îndeplinească partea lor de obligații trebuie să înceteze. Măcar ca să nu mai fim luați de oameni care pot fi jucați pe degete de o mână de așa-ziși lideri, oameni care ignoră orice principii democratice și de drept atunci când își asumă o putere pe care nu le-au încredințat-o cetățenii, ci au dobândit-o prin stimularea fricii și amenințări proiectate asupra a sute de mii de persoane. Nu așa căpătăm respect din partea populației din stânga Nistrului. Chiar dacă domnul Kulminski crede altceva. Pe parcursul mandatului său, dumnealui se va convinge că politica împăciuirii nemăsurate față de autoproclamații de la Tiraspol slăbește, de fapt, pozițiile Chișinăului în raioanele de est ale Republicii Moldova.

Text de Dan Nicu, doctorand în Sociologie, absolvent al Școlii Naționale de Studii Politice și Administrative din București, România, publicat pe lidmoldova.org

Prietenii tăi merită să știe ASTA!


v. pădureanu 10.09.2021 10:10

Adițional, mai sunt multe lucruri neexplicate și ”uitate” precum ar fi misterul discuțiilor cu Kozak,întâlnirea de taină cu Rotshild, vizita cu avionul lui șor în emirate, discursul de la Kiev etc.. De asemenea, personaje lașe, care s-au eschivat prin ”îmbolnăvire subită” or ”concediu” de la responsabilitatea postului, angajate pe post de consilieri, miniștri, secretari , dar fac parte din ”gașcă”..

Furtuna 10.09.2021 13:53

Articol votat cu ''nota bene''pentru realizmul cu care este tratat subiectul despre ''teritoriul nerecunoscut international'',dar mai puternic pe plan international ca R.Moldova...

Ion 10.09.2021 16:00

Acest domn asa zis "reintegrator" este o persoana extrem de dubioasa care ne duce cu gandul daca nu cumva este "pus" acolo cu scopuri precise de cine stie cine. Toate discursurile si actiuniule domniei sale din fatidicul an 2019 incoace (cand s-a predat RM Rusiei pentru cel putin 2 ani de fosta si actuala putere executiva) sunt controversate. Cu toate acestea este inca la putere sau in jurul puterii ca un bondar cu misiune precisa banuiesc ! Atentie la neatentie cum s-a mai scris de multe ori de acest domn ciudat !

Comentarii
Promo
Descoperă
Punct de vedere NAȚIONAL
15.10.2021 09:12 Nicolae Negru Nicolae Negru // Al doilea război eco...

11.10.2021 09:14 Nicolae Negru Nicolae Negru // Cazul Stoianoglo, dr...

08.10.2021 09:08 Ziarul National Nicolae Negru // Ce ne pregătesc Mosc...

Meteo in Moldova
Horoscop
Vezi horoscopul tău pentru astăzi
Capricorn
Vărsător
Pești
Berbec
Taur
Gemeni
Rac
Leu
Fecioară
Balanță
Scorpion
Săgetător
Promo
Abonament
Abonează-te pentru a fi la curent cu ultimele știri
Recomandat
Sondaj
Credeți că Alexandr Stoianoglo trebuie să se întoarcă la conducerea Procuraturii Generale?
Prietenii noștri

Widget cu noutăți la tine pe site

Ziarul Național 2013-2021. Toate drepturile sunt rezervate

Publicitate News widget RSS Contacte Developed by WebConsulting.md