15:50:19 05.11.2024
Stiri

O nouă TENTATIVĂ a guvernării PAS de a stopa creșterea galopantă a prețurilor la carburanți: „Nu putem influența prețurile la nivel mondial, dar putem aduce mai multă concurență și eficiență pe piață”. Carburanții se vor SCUMPI și mâine

Actualitate 18.10.2021 14:06 Vizualizări19391 Autor: Ziarul National
O nouă TENTATIVĂ a guvernării PAS de a stopa creșterea galopantă a prețurilor la carburanți: „Nu putem influența prețurile la nivel mondial, dar putem aduce mai multă concurență și eficiență pe piață”. Carburanții se vor SCUMPI și mâine


Partidul Acțiune și Solidaritate (PAS) intenționează să facă noi modificări în legislație, astfel încât să fie stopată creșterea galopantă a prețurilor la carburanți. Deputatul Radu Marian, unul dintre autorii modificărilor legislative de la finele lunii august, care a permis ANRE să stabilească zilnic prețurile-plafon la principalele produse petroliere, consideră că e nevoie de mai multă concurență și eficiență pe piața produselor petroliere.

„Evoluțiile pe piața internațională nu ne bucură - prețul petrolului a ajuns la cel mai ridicat nivel din ultimii 7 ani, iar asta se reflectă și asupra prețurilor locale. Noi nu putem influența prețurile la nivel mondial. Dar ceea ce putem face este să îmbunătățim legislația locală pentru a aduce mai multă concurență și eficiență pe piață. Astfel, marți, la Parlament, 19 octombrie, vor avea loc consultări publice asupra unui proiect de lege cu privire la piața petrolieră, care va reprezenta un prim pas spre mai multă concurență liberă, dar și eficiență în acest domeniu”, a menționat Radu Marian.

Acesta a oferit și detalii despre proiectul menit să oprească creșterea prețurilor.

„Introducerea unui moratoriu asupra construcțiilor stațiilor petroliere. Numărul excesiv de mare de stații petroliere duce la cheltuieli crescânde și la o presiune mai mare pe prețurile la pompă. R. Moldova are al treilea cel mai mic număr de mașini deservite per stație din Europa (după Grecia șiLetonia), iar volumul de carburanți comercializat per stație este de câteva ori mai mic decât în țările din regiune. În orașe și în special în Chișinău, avem benzinării la fiecare pas, iar asta nu are niciun sens din punct de vedere economic. Moratoriul va fi unul temporar și va rămâne în vigoare până la elaborarea de către autorități a unor criterii mult mai stricte de construcție a acestor stații”, a precizat deputatul.

Totodată, autoritățile intenționează să elimine taxa fixă de 260 000 de lei anual pentru licența de import și comercializarea cu ridicata: „Această taxă a fost introdusă ca o barieră de intrare pe piață pentru importatorii mai mici și, astfel, reprezintă un obstacol pentru concurență liberă pe piață. În schimbul acestei sume fixe, se propune introducerea unei taxe de import de 10 lei per tonă. Eliminarea acestei taxe fixe va reprezenta un pas important spre apariția mai multor importatori”.

Nu în ultimul rând, urmează să crească de zece ori amenzile aplicate companiilor petroliere pentru încălcarea legislației din domeniu.

„În acest moment, amenzile aplicate companiilor sunt de la 3 000 de lei până la 15 000 de lei, o sumă simbolică în comparație cu veniturile de sute de milioane de lei pe care le înregistrează multe din aceste companii, dar și în comparație cu potențialele prejudicii pe care le poate aduce încălcarea regulilor de joc. Majorarea amenzilor va duce la responsabilizarea operatorilor de pe piață”.

Proiectul mai prevede interzicerea revânzării angro.

„În 2017, Parlamentul a votat un amendament al deputatului Andronachi, care a permis oricărui participant de pe piață să achiziționeze pe teritoriul țării produse petroliere pentru a le vinde. Companiile mari și-au consolidat puterea, o dată ce pot vinde angro carburanți altor concurenți de pe piață, iar mulți importatori mici au dispărut. În acest răstimp, numărul titularilor de licență a scăzut cu 40%, de la 37 importatori în 2018, la doar 22 în 2020. Prin această prevedere, propunem revenirea la formularea legii din 2018, astfel încât vânzarea angro să se facă doar către consumatorilor finali. Prin alte cuvinte, agricultorii, companiile de transport, întreprinderile etc., vor putea în continuare achiziționa produse angro, în cazul în care vor fi consumatori finali ai produselor petroliere. Reintroducerea interdicției revânzării angro ar duce, în viziunea noastră, la majorarea numărului de importatori și a unui mediu concurențial mai dinamic”, a adăugat Radu Marian.

De menționat că, începând cu 3 septembrie curent, ANRE are dreptul să stabilească prețurile-plafon la principalele produse petroliere. De atunci s-au înregistrat zilnic scumpiri ale carburanților.

Înainte de aplicarea noii metodologii de stabilirea a prețurilor, benzina A 95 costa în jur de 19,70 de lei, iar motorina – 15,90 de lei.

Deputatul Radu Marian, unul dintre autorii acestor modificări legislative, declara că legea este bună, deoarece „noua metodologie oferă o transparență maximă în ceea ce privește formarea costurilor”. Radu Marian spune anterior că plafonarea prețurilor a fost crucială pentru a împiedica o majorare și mai mare. „Dacă se mențineau prețurile libere pe piață, astăzi (începutul lunii septembrie) prețul benzinei-95 ar fi depășit 22 de lei, iar cel al motorinei - 18 lei. Dacă vă interesează ieftinirile, să știți că plafonarea a redus prețul la motorină cu 1,5 - 2 lei”, a scris Radu Marian într-o postare pe Facebook.

Cu toate acestea, spătămâna curentă începe cu noi scumpiri ale carburanților. Potrivit ANRE, care a afișat noile prețuri-plafon, de mâine, 19 octombrie, benzina A 95 va costa 21,50 de lei, cu 5 bani mai mult, iar motorina - 18,55 de lei, cu 9 bani mai mult. De la începutul lunii septembrie, benzina s-a scumpit cu 1,43 de lei per litru, iar motorina e mai scumpă cu 2,27 de lei per litru.


Stiri relevante
Top stiri

Parteneri
Descoperă
Punct de vedere NAȚIONAL
04.11.2024 09:12 Nicolae Negru Nicolae Negru // Referendumul corectat

02.11.2024 12:13 Valeriu Saharneanu Valeriu Saharneanu // La urne! Avem r...

01.11.2024 08:57 Nicolae Negru Nicolae Negru // Maia Sandu sau Putin?

Abonament
Abonează-te pentru a fi la curent cu ultimele știri
Sondaj
Cine credeți că va deveni președintele R. Moldova după turul doi al alegerilor prezidențiale de pe 3 noiembrie 2024?
Prietenii noștri

Ziarul Național 2013-2024. Toate drepturile sunt rezervate

Despre noi Publicitate News widget RSS Contacte Developed by WebConsulting.md