Stiri
Dojo-ji: bărbatul dinăuntrul clopotului
Social
23.06.2013
15:05
717


Teatru: Un spectacol de un rafinament deosebit, în stilul teatrului tradiţional japonez, jucat în cadrul Zilelor Culturii Japoneze în R. Moldova
Una din cele mai reprezentative Companii de Teatru din Japonia, „Yamanote Tijosha” (cunoscută pentru stilul său unic de joc – „Yojo-han”, precum şi pentru metoda „Yamanote” – o metodă de instruire sistematică a actorilor), a jucat pe scena Teatrului „Eugene Ionesco” spectacolul „Dojo-ji”, în regia lui Masahiro Yasuda, oferind publicului de la Chişinău posibilitatea de a descoperi pe această cale cultura veche niponă. „Dojo-ji” are două mari înţelesuri. Primul face referire la numele unui templu din Japonia. Al doilea – la numele unei vechi poveşti japoneze.
Decor şi interpretare
Decorul e unul minimalist. Dacă nu ar fi fost cele două panouri laterale, întrebuinţate pe post de suporturi pentru subtitrare şi, la necesitate, ca reflectoare, am vorbi despre o scenă goală, realmente goală. Este uimitor şi în acelaşi timp admirabil cum poate fi jucat un spectacol foarte complex cum e „Dojo-ji”, dens în emoţii şi expresiv, fără diverse obiecte, decoraţii care ar servi la crearea cadrului, a ambianţei în care se desfăşoară acţiunea, sau de care s-ar servi artiştii în interpretarea rolurilor, singura „podoabă” în acest sens fiind un clopot stilizat atârnând deasupra scenei. Miza se pune strict pe jocul artistic al actorilor, fiind un spectacol estetizant ce utilizează un cod teatral foarte original: posturi corporale din trecutul îndepărtat şi modulaţii ale vocii prin accentuarea vocalelor, respectându-se astfel viziunea tradiţională niponă. Acest stil interpretativ inedit permite vizualizarea mai clară a relaţiilor dintre personaje şi conferă o mai mare energie de exprimare a voinţei sau a sentimentelor, frământărilor şi dilemelor existenţiale care au loc în interiorul personajelor.
Un lucru mai puţin obişnuit pentru teatrele autohtone, dar întrebuinţat reuşit în piesa „Dojo-ji”, este prezenţa în scenă a naratorului. De la el aflăm cum se descifrează şi de unde vine denumirea piesei, dar şi alte legende din care îşi trage seva respectiva piesă, una din ele fiind mitul şarpelui.
Legenda „Dojo-ji”
Drama se întâmplă pe un munte, în templul „Dojo-ji”. O femeie se îndrăgosteşte de un călugăr în timpul pelerinajului acestuia spre templu. Călugărul promite că se va întoarce la ea după ce va ajunge să facă închinăciune în faţa lui Budha, însă îşi încalcă promisiunea. Aceasta din urmă se simte trădată. Din cauza durerii ce o apasă, femeia se transformă într-un imens şarpe care în final îl va ucide pe călugărul fugar ce se ascunsese în clopotul templului, încolăcindu-se în jurul clopotului şi provocând un foc ce va transforma atât clopotul, cât şi călugărul în scrum.
În timp s-au scris mai multe variante şi continuări ale legendei. După ce clopotul cu călugărul ascuns în el s-au transformat în scrum, s-a hotărât reconstruirea lui, dar toate încercările de reconstrucţie au eşuat. În sfârşit, după 20 de ani, se reuşeşte acest lucru. La ceremonia de sfinţire a clopotului nou îşi face apariţia o dansatoare. Aceasta intră în clopotul reconstruit şi se transformă într-un şarpe repovestind întâmplarea călugărului.
„Dojo-ji” este un amestec de tradiţie şi contemporaneitate. O inserţie surprinzătoare în această piesă este nararea cu umor şi de-o manieră caraghioasă la un moment dat a unei poveşti în miniatură despre felul în care se manifestă astăzi relaţiile de dragoste (cu tot ce implică acestea: infidelitate, plictis, ceartă, căsătorie ş.a.), personajele fiind un pantof bărbătesc şi unul de damă. În această minipoveste, pantoful bărbătesc s-a ascuns de răzbunarea femeii... sub pălărie – spaţiul său de refugiu, făcându-se trimitere explicită la clopotul din legendă, povestea celor doi pantofi fiind o subtilă parodie care a distins spectatorii şi un contrapunct la drama piesei.
„Dojo-ji” – un spectacol inedit prin tehnica neconvenţională a mimei în repovestirea pieselor clasice, realizat şi interpretat în stilul „Yojo-han”. Corpul actorilor nu stă drept niciodată, fiind menţinut într-o poziţie instabilă şi de tensiune maximă. Mişcarea este încetinită. Replicile sunt corelate cu mişcarea şi eliberate când actorii se opresc grupaţi în poziţii ce amintesc de picturile marilor artişti renascentişti. Regulile de mişcare cu proprietăţi simple şi antrenarea vocală creează posibilitatea de a exprima existenţa umană de-o manieră complexă şi tulburătoare, lucru ce nu poate fi realizat în teatrul realist.
Aurelia Borzin
Una din cele mai reprezentative Companii de Teatru din Japonia, „Yamanote Tijosha” (cunoscută pentru stilul său unic de joc – „Yojo-han”, precum şi pentru metoda „Yamanote” – o metodă de instruire sistematică a actorilor), a jucat pe scena Teatrului „Eugene Ionesco” spectacolul „Dojo-ji”, în regia lui Masahiro Yasuda, oferind publicului de la Chişinău posibilitatea de a descoperi pe această cale cultura veche niponă. „Dojo-ji” are două mari înţelesuri. Primul face referire la numele unui templu din Japonia. Al doilea – la numele unei vechi poveşti japoneze.
Decor şi interpretare
Decorul e unul minimalist. Dacă nu ar fi fost cele două panouri laterale, întrebuinţate pe post de suporturi pentru subtitrare şi, la necesitate, ca reflectoare, am vorbi despre o scenă goală, realmente goală. Este uimitor şi în acelaşi timp admirabil cum poate fi jucat un spectacol foarte complex cum e „Dojo-ji”, dens în emoţii şi expresiv, fără diverse obiecte, decoraţii care ar servi la crearea cadrului, a ambianţei în care se desfăşoară acţiunea, sau de care s-ar servi artiştii în interpretarea rolurilor, singura „podoabă” în acest sens fiind un clopot stilizat atârnând deasupra scenei. Miza se pune strict pe jocul artistic al actorilor, fiind un spectacol estetizant ce utilizează un cod teatral foarte original: posturi corporale din trecutul îndepărtat şi modulaţii ale vocii prin accentuarea vocalelor, respectându-se astfel viziunea tradiţională niponă. Acest stil interpretativ inedit permite vizualizarea mai clară a relaţiilor dintre personaje şi conferă o mai mare energie de exprimare a voinţei sau a sentimentelor, frământărilor şi dilemelor existenţiale care au loc în interiorul personajelor.
Un lucru mai puţin obişnuit pentru teatrele autohtone, dar întrebuinţat reuşit în piesa „Dojo-ji”, este prezenţa în scenă a naratorului. De la el aflăm cum se descifrează şi de unde vine denumirea piesei, dar şi alte legende din care îşi trage seva respectiva piesă, una din ele fiind mitul şarpelui.
Legenda „Dojo-ji”
Drama se întâmplă pe un munte, în templul „Dojo-ji”. O femeie se îndrăgosteşte de un călugăr în timpul pelerinajului acestuia spre templu. Călugărul promite că se va întoarce la ea după ce va ajunge să facă închinăciune în faţa lui Budha, însă îşi încalcă promisiunea. Aceasta din urmă se simte trădată. Din cauza durerii ce o apasă, femeia se transformă într-un imens şarpe care în final îl va ucide pe călugărul fugar ce se ascunsese în clopotul templului, încolăcindu-se în jurul clopotului şi provocând un foc ce va transforma atât clopotul, cât şi călugărul în scrum.
În timp s-au scris mai multe variante şi continuări ale legendei. După ce clopotul cu călugărul ascuns în el s-au transformat în scrum, s-a hotărât reconstruirea lui, dar toate încercările de reconstrucţie au eşuat. În sfârşit, după 20 de ani, se reuşeşte acest lucru. La ceremonia de sfinţire a clopotului nou îşi face apariţia o dansatoare. Aceasta intră în clopotul reconstruit şi se transformă într-un şarpe repovestind întâmplarea călugărului.
„Dojo-ji” este un amestec de tradiţie şi contemporaneitate. O inserţie surprinzătoare în această piesă este nararea cu umor şi de-o manieră caraghioasă la un moment dat a unei poveşti în miniatură despre felul în care se manifestă astăzi relaţiile de dragoste (cu tot ce implică acestea: infidelitate, plictis, ceartă, căsătorie ş.a.), personajele fiind un pantof bărbătesc şi unul de damă. În această minipoveste, pantoful bărbătesc s-a ascuns de răzbunarea femeii... sub pălărie – spaţiul său de refugiu, făcându-se trimitere explicită la clopotul din legendă, povestea celor doi pantofi fiind o subtilă parodie care a distins spectatorii şi un contrapunct la drama piesei.
„Dojo-ji” – un spectacol inedit prin tehnica neconvenţională a mimei în repovestirea pieselor clasice, realizat şi interpretat în stilul „Yojo-han”. Corpul actorilor nu stă drept niciodată, fiind menţinut într-o poziţie instabilă şi de tensiune maximă. Mişcarea este încetinită. Replicile sunt corelate cu mişcarea şi eliberate când actorii se opresc grupaţi în poziţii ce amintesc de picturile marilor artişti renascentişti. Regulile de mişcare cu proprietăţi simple şi antrenarea vocală creează posibilitatea de a exprima existenţa umană de-o manieră complexă şi tulburătoare, lucru ce nu poate fi realizat în teatrul realist.
Aurelia Borzin
Stiri relevante
16.07.2025
20:28
442
Turul II al Concursului Național: Tinerii Profesori, Oportunități și Beneficii în Educație
16.07.2025
20:22
657
Schimbări bruște de temperatură în Moldova, 17 iulie 2025
16.07.2025
18:05
403
Cod Galben - Caniculă pe 16 iulie 2025
16.07.2025
14:25
449
Ministerul Educației extinde Rețeaua Școlilor Model la 90 de instituții în toată țara
16.07.2025
12:50
414
Saltea de antrenament modernă pentru viitoarele campioane de lupte de la Liceul Sportiv din Chișinău datorită Moldindconbank
16.07.2025
12:33
454
Grădinițele vor gestiona direct bugetele alocate de stat pentru autonomie și eficiență sporită
15.07.2025
21:03
727
Ploi și Noros: Ce Vezi pe Cer, 16 iulie 2025
15.07.2025
12:22
689
Ministerul Educației propune o nouă metodologie de finanțare a grădinițelor pentru consultare publică
14.07.2025
21:09
1078
Schimbări de vreme în Republica Moldova pentru 15.07.2025
14.07.2025
17:43
896
Compensare de 50% din cheltuieli pentru companiile din învățământul dual: sprijin financiar semnificativ din partea statului în 2025




















Top stiri
17.07.2025
08:05
84
Horoscopul zilei 17.07.2025
17.07.2025
06:31
358
Atac fatal în Dobropillia: bombardament rusesc asupra unui centru comercial și a pieței, zeci de răniți și pagube masive în Donețk
17.07.2025
00:05
492
Maia Sandu și Igor Grosu se întâlnesc cu oficiali români pentru a discuta despre proiecte strategice ce vor uni cetățenii de pe ambele maluri ale Prutului
17.07.2025
00:02
468
Captură record de cocaină în Rusia: 820 kg ascunse în containere cu banane, confiscate de autorități
16.07.2025
22:34
994
Igor Grosu dezvăluie liderii care vor deschide lista electorală a PAS la alegerile parlamentare
16.07.2025
21:36
2529
PAS își unește forțele cu Platforma DA pentru alegerile parlamentare din septembrie
16.07.2025
20:37
584
Europol și Eurojust destructurează rețeaua de hackeri proruşi: Atacuri DDoS masive în Europa dejucate cu ajutorul a 12 țări
16.07.2025
20:28
431
Turul II al Concursului Național: Tinerii Profesori, Oportunități și Beneficii în Educație
16.07.2025
20:22
636
Schimbări bruște de temperatură în Moldova, 17 iulie 2025
16.07.2025
19:50
459
„Guvernul alertează asupra intensificării dezinformării rusești în R. Moldova”
16.07.2025
19:50
486
Maia Sandu și Dragoș-Nicolae Pîslaru discută întărirea cooperării dintre Chișinău și București pentru susținerea parcursului european al Republicii Moldova
16.07.2025
19:31
488
UE alocă 100 miliarde de euro pentru sprijinirea Ucrainei în perioada 2028-2034
16.07.2025
19:29
507
Uniunea Europeană propune un buget record de 2.000 de miliarde de euro pentru 2028-2034, depășind așteptările anterioare
16.07.2025
18:05
395
Cod Galben - Caniculă pe 16 iulie 2025
16.07.2025
17:59
675
PAS cere demisia directorului interimar al „Spații Verzi” din cauza unui posibil conflict de interese cu firma SRL Flower Bloom
16.07.2025
17:47
992
Cum își face drum un portal de propagandă pro-rus cu ajutorul unor figuri cunoscute din Moldova
16.07.2025
17:46
446
Digitalizarea sectorului energetic: încep pregătirile pentru transformarea digitală până în 2030 în Republica Moldova
16.07.2025
17:29
458
Ministerul Energiei și partenerii internaționali trasează noi reglementări pentru instalații fotovoltaice și sisteme agrosolare
16.07.2025
17:20
449
Noi distincții și criterii pentru recunoașterea performanței în viticultură la Ziua Națională a Vinului
16.07.2025
16:55
398
Fermierii vor trece la evidența digitală a tratamentelor fitosanitare până în 2027
16.07.2025
16:05
489
Transformare spectaculoasă în zootehnie: Fermierii din Moldova atrag 17,3 milioane USD prin proiectul AGGRI
16.07.2025
15:59
487
Republica Moldova își mărește influența internațională prin majorarea capitalului BERD – investiție strategică în dezvoltare economică și relații internaționale
16.07.2025
15:49
653
Reuniune internațională pentru sprijinirea Ucrainei: Când și cum vor fi donate sistemele Patriot?
16.07.2025
15:33
418
Program de granturi pentru startup-uri tehnologice: obține finanțări de până la 2 milioane de lei!
16.07.2025
15:25
523
Oleg Serebrian: bilanțul dialogului pentru menținerea păcii pe Nistru la întâlnirea cu șefa Misiunii OSCE în Moldova
16.07.2025
15:04
509
Moldova colaborează cu UE pentru sancționarea celor care destabilizează țara




















































Actualitate
Parteneri
Actualitate




Punct de vedere NAȚIONAL
Sondaj
Prietenii noștri