Ce împiedică revoluția mașinilor electrice? Un studiu a ajuns la rezultate interesante
2033
Pixabay Care sunt barierele ce opresc adoptarea în masă a mașinilor electrice? Deși principalele obstacole financiare și tehnologice au fost înlăturate, cota de piață acestora are mult loc de creștere.
Într-un studiu recent, o echipă de la Universitatea din Geneva (UNIGE) a investigat factorii cognitivi care opresc răspândirea mașinilor electrice.
Cercetătorii au descoperit că proprietarii de mașini subestimează în mod sistematic autonomia vehiculelor electrice necesară pentru a-și satisface nevoile zilnice. Aceste rezultate, publicate în Nature Energy, deschid noi căi pentru a accelera electrificarea mobilității, pe lângă abordările convenționale.
Creșterea gazelor cu efect de seră din atmosferă este una dintre principalele cauze ale încălzirii globale. Printre aceste gaze se numără bine-cunoscutul dioxid de carbon; sectorul transporturilor este principalul vinovat de emisiile acestui gaz.
Vehiculele ce utilizează combustibili fosili dau aproape 18% din emisiile globale de CO2. Prin urmare, electrificarea parcului de vehicule a devenit una dintre provocările majore ale tranziției energetice.
Răspândirea mașinilor electrice este blocată doar de mintea oamenilor
Numărul de vehicule electrice este în creștere în multe țări. Cu toate acestea, mașinile electrice sunt încă departe de a avea cota de piață care ar permite o reducere semnificativă a emisiilor din traficul rutier.
În 2020, acestea reprezentau doar 1% din flota globală de vehicule, incluzând vehiculele hibride. Pentru a îndeplini obiectivele climatice pentru 2030, această proporție trebuie să atingă cel puțin 12%.
Acum că principalele bariere financiare și tehnologice au fost înlăturate (prețuri de achiziție mai accesibile, stimulente financiare, rețea mai densă de stații de încărcare), ce factori mai blochează răspândirea mașinilor electrice la scară largă? O mare parte a răspunsului constă în prejudecățile cognitive ale șoferilor.
„Până acum, inițiativele legate de tranziția energetică s-au concentrat, în general, pe barierele tehnologice și financiare din calea realizării lor. Factorii psihologici au primit foarte puțină atenție. Cu toate acestea, multe studii arată că indivizii nu adoptă automat comportamentele cele mai benefice pentru ei sau societate, adesea din cauza lipsei de acces la informații complete”, explică Mario Herberz, autor al studiului, de la UNIGE.
Prejudecăți majore
Intervievând peste 2.000 de șoferi de mașini din diferite medii și de diferite vârste din Germania și Statele Unite, oamenii de știință de la UNIGE au identificat sursa distorsiunilor cognitive care îi împiedicau pe oameni să treacă la un vehicul electric.
„Am observat că participanții au subestimat în mod sistematic compatibilitatea capacității bateriilor disponibile în prezent cu nevoile lor reale”, spune Tobias Brosch, potrivit TechXplore.
Cu alte cuvinte, consumatorii cred în mod greșit că autonomia bateriilor actuale nu este suficientă pentru a-și acoperi călătoriile zilnice. Această subestimare este substanțială, cercetătorii estimând-o la aproximativ 30%.
„Pentru a-i liniști pe oameni, soluția nu este doar densificarea rețelei de stații de încărcare sau creșterea dimensiunii bateriilor, care necesită resurse mai rare precum litiu și cobalt. Soluția constă și în furnizarea de informații adaptate nevoilor concrete ale șoferilor; acestea vor reduce îngrijorarea și vor crește probabilitatea ca ei să treacă la un vehicul electric”, explică Mario Herberz.
Ce autonomie are un vehicul electric?
Echipa de cercetare a descoperit că peste 90% din călătoriile cu mașina ar putea fi efectuate cu vehicule cu o autonomie de 200 de kilometri, o autonomie modestă pentru bateriile disponibile în prezent.
„Tendința este de a crește performanța, dar am observat că o autonomie mai mare, de peste 300 de kilometri de exemplu, nu crește potrivirea cu nevoile zilnice. Aceasta ar avea doar un impact minim asupra numărului de călătorii suplimentare care pot fi finalizate cu o singură încărcare. Creșterea dimensiunii bateriilor nu este un element cheie în tranziția energetică”, spune Mario Herberz.
Această cercetare, finanțată parțial de Oficiul Federal Elvețian pentru Energie, demonstrează importanța factorilor psihologici și a accesului la informații relevante în implementarea tranziției energetice. Studiul deschide noi căi pentru promovarea electrificării mobilității cu intervenții informate științific, ca o completare a abordărilor convenționale.
Sursa: descopera.ro
161
Ministerul Agriculturii clarifică utilizarea termenilor "eco", "bio", "ecologic" și "organic" pentru produse sigure și conforme în Moldova
16.12.2025
16:29
165
Licitația pentru producători de energie regenerabilă cu capacitate mare începe oficial pe 19 decembrie 2025
16.12.2025
16:28
159
Maia Sandu la lansarea Comisiei de Reclamații pentru Ucraina: avertisment despre pericolul nepedepsei agresiunii rusești
16.12.2025
16:19
178
Liceul „Ion Creangă” din Fălești se transformă într-o școală model cu ajutorul Poloniei și Uniunii Europene
16.12.2025
16:12
248
Eveniment de dialog între MIDR și mediul privat pentru impulsionarea proiectelor de infrastructură în Moldova
16.12.2025
15:43
268
Programul remedial la matematică aduce rezultate remarcabile: rata de promovare la examenul de absolvire a crescut de la 3% la 52% pentru participanți
16.12.2025
15:12
372
Zelenski și SUA pregătesc planul de pace din weekend, posibile discuții la nivel înalt în curând
16.12.2025
14:28
418
Avocat din Chișinău, acuzat de escrocherie pentru înșelarea clienților cu expertize false și însușirea a 29 000 de lei.
16.12.2025
14:10
381
Premierul Alexandru Munteanu subliniază la Forumul Justiției: Moldova trebuie să-și întărească sistemul juridic pentru un viitor european prosper
16.12.2025
13:46
378
Maia Sandu și Volodymyr Zelenskyy, întâlnire strategică la Haga pentru pace și integrare europeană
67
Ministerul Agriculturii clarifică utilizarea termenilor "eco", "bio", "ecologic" și "organic" pentru produse sigure și conforme în Moldova
16.12.2025
16:29
79
Licitația pentru producători de energie regenerabilă cu capacitate mare începe oficial pe 19 decembrie 2025
16.12.2025
16:28
84
Maia Sandu la lansarea Comisiei de Reclamații pentru Ucraina: avertisment despre pericolul nepedepsei agresiunii rusești
16.12.2025
16:19
95
Liceul „Ion Creangă” din Fălești se transformă într-o școală model cu ajutorul Poloniei și Uniunii Europene
16.12.2025
16:12
228
Eveniment de dialog între MIDR și mediul privat pentru impulsionarea proiectelor de infrastructură în Moldova
16.12.2025
15:43
259
Programul remedial la matematică aduce rezultate remarcabile: rata de promovare la examenul de absolvire a crescut de la 3% la 52% pentru participanți
16.12.2025
15:12
369
Zelenski și SUA pregătesc planul de pace din weekend, posibile discuții la nivel înalt în curând
16.12.2025
14:28
414
Avocat din Chișinău, acuzat de escrocherie pentru înșelarea clienților cu expertize false și însușirea a 29 000 de lei.
16.12.2025
14:10
374
Premierul Alexandru Munteanu subliniază la Forumul Justiției: Moldova trebuie să-și întărească sistemul juridic pentru un viitor european prosper
16.12.2025
13:46
375
Maia Sandu și Volodymyr Zelenskyy, întâlnire strategică la Haga pentru pace și integrare europeană
16.12.2025
13:07
449
Nicuşor Dan, pesimist cu privire la pacea dorită de Rusia și apel la sprijin european pentru Ucraina în negocieri
16.12.2025
13:05
388
Elevii de la Colegiul Tehnic Agricol din Svetlîi beneficiază de noi instruiri practice datorită unei stațiuni moderne de procesare a producției horticole.
16.12.2025
11:41
399
Bărbat condamnat la 19 ani de închisoare pentru abuz asupra familiei și fiicei sale minore
16.12.2025
10:25
538
Tânără de 19 ani condamnată la 4 ani de închisoare pentru escrocherii cu accident fals la Chișinău
16.12.2025
10:21
584
Turcia doboară o dronă necontrolată deasupra Mării Negre în contextul tensiunilor crescute din regiune
16.12.2025
08:32
498
Horoscopul zilei 16.12.2025
16.12.2025
07:04
682
Zelenski refuză recunoașterea Donbasului ca parte a Rusiei și exclude un referendum pentru soluționarea problemei teritoriale
16.12.2025
06:59
608
Rusia dă în judecată Euroclear pentru 230 miliarde de dolari, reacție la înghețarea activelor pentru sprijinirea Ucrainei
16.12.2025
00:53
783
Trump anunță progrese semnificative în negocierile pentru pacea în Ucraina după întâlnirile cu liderii mondiali
16.12.2025
00:19
630
Liderii europeni propun crearea unei Forțe Multinaționale pentru susținerea Ucrainei și încetarea focului în conflictul cu Rusia
15.12.2025
20:29
658
Țara în tranziție: Vremea senină și răcoroasă în Republica Moldova pentru 16 decembrie 2025
15.12.2025
19:02
915
Maia Sandu deschide Conferința la Haga pentru instituirea Comisiei de Reclamații privind Ucraina
15.12.2025
17:51
682
Peste 2.500 de cereri pentru subvenții post investiții depuse la Agenția de Intervenție și Plăți pentru Agricultură din Chișinău
15.12.2025
17:50
800
ULTIMA ORĂ // Guvernul R. Moldova va deveni PROPRIETAR al infrastructurii petroliere aeroportuare. Autoritățile REFUZĂ să aprobe activității investiționale a SRL „Lukoil-Moldova” pe teritoriul R. Moldova
15.12.2025
17:40
681
Profesorii din Moldova își pot certifica gratuit competențele digitale: înscrieri deschise pentru programul DigiProf
15.12.2025
17:26
688
Economia Republicii Moldova crește datorită agriculturii și exporturilor solide
Licitația pentru producători de energie regenerabilă cu capacitate mare începe oficial pe 19 decembrie 2025
Maia Sandu la lansarea Comisiei de Reclamații pentru Ucraina: avertisment despre pericolul nepedepsei agresiunii rusești
Liceul „Ion Creangă” din Fălești se transformă într-o școală model cu ajutorul Poloniei și Uniunii Europene
1 MDL
1 EUR
19.84
1 USD
16.88
1 RON
3.89
1 RUB
0.21
1 UAH
0.40

Inapoi














