Mașina viitorului în R. Moldova. Câte mașini electrice avem în R. Moldova
Scumpirea curentului electric nu-i sperie pe proprietarii automobilelor electrice. Singura lor problemă este că, pe moment, în R. Moldova, nu prea există stații de alimentare electrice a mașinilor, deși, anterior, un investitor intenționa să amenajeze în Chișinău mai multe astfel de stații.
Pe moment, În R. Moldova sunt 40 de automobile electrice și peste două mii – hibride, care funcționează cu două tipuri de energie (motor cu ardere internă și motor electric), pe când autovehiculele electrice funcționează doar cu o singură sursă de energie (motor electric).
„Este adevărat, o astfel de mașină costă mai scumt decât una pe combustibil, însă nu bate la buzunar atât de mult și este ecologică. Încarc bateria cam de două ori pe săptămână, în dependență de cât circul cu ea. Pentru a încărca bateria este nevoie, în mediu, de 30 kilowați/oră, și mi-ar ajunge să parcurg peste o sută de kilometri”, ne spune Alexandru, unul dintre proprietarii celor 40 de mașini electrice din R. Moldova.
O astfel de mașină poate fi încărcată de la orice priză obișnuită și ar avea nevoie de vreo 6-7 ore pentru a se încărca.
La prima vedere, este o mașină obișnuită. Diferența e că nu produce zgomot când merge, iar cel mai mare avantaj e că nu poliează mediul înconjurător.
Acum aproape două luni, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor (MTID) a respins solicitarea Ministerului Finanțelor din 16 octombrie curent care a cerut impozitarea autovehiculelor electrice cu taxa pentru folosirea drumurilor.
„În statele Uniunii Europene, taxele pentru folosirea drumurilor pentru autovehiculele electrice nu se percep, astfel stimulând consumatorii pentru a procura autovehicule ecologice pure”, se arată în scrisoarea MTID.
„Spre exemplu, în Germania posesorii de autovehicule electrice dispun de un șir de privilegii: de parcare, permisiunea de a folosi benzile de circulație pentru autobuze și plăcuțe speciale de înmatriculare”, mai precizează sursa citată.
De privelegii de parcare au parte și posesorii unor asemenea automobile din Danemarca.
Este una dintre țările care conștientizează cel mai mult datoria față de mediu, vrea să ducă experimentul și mai departe, trecând deja de la alimentarea mașinilor cu energie electrică la alimentarea cu energie eoliana.
Astfel, mașinile personale de aici pot fi încărcate nu doar în stații special amenajate, dar și în parcări de acest gen. „Șoferul vine, își parchează mașina, fie că este ziua sau noaptea, aceasta se încarcă, după care și-o ia. Aici energia electrică este produsă de panouri fotovoltaice”, ne spune consilierul Academiei Energetice de pe insula Samso, Danemarca, Michael Cristiansen.
Târgul Național de Covoare te așteaptă în Chișinău și Bălți! Ediția 2023
Aniversăm 45 de Ani Floare Carpet cu REDUCERI de la -45% până la -65% la toate covoarele și traversele! - Târgul de Covoare Floare Carpet
Prima reacție a fostului director „Avia Invest”, Petru Jardan, după ce AIC a revenit în gestiunea statului: „AIC a câștigat cinci ani la rând premiul internațional pentru cea mai dinamică dezvoltare, iar taxa de nouă euro a fost stabilită în 1999”