13:40:38 29.03.2024
Stiri

JAF de MILIOANE // Motorină sustrasă din locomotive și nedeclararea biletelor vândute: Un deputat prezintă documente despre SCHEMELE ce funcționează la „Calea Ferată a Moldovei”

Actualitate 15.03.2021 13:25 Vizualizări2019 Autor: Ziarul National
JAF de MILIOANE // Motorină sustrasă din locomotive și nedeclararea biletelor vândute: Un deputat prezintă documente despre SCHEMELE ce funcționează  la „Calea Ferată a Moldovei”


Întreprinderea de Stat „Calea Ferată din Moldova” (CFM) are, în prezent, datorii istorice de peste 700 de milioane de lei, iar datoriile pentru salariile angajaților se ridică la 91,6 milioane de lei. Deputatul Partidului Acțiune și Solidaritate (PAS), Radu Marian, susține că la această situație s-a ajuns din cauza schemelor de corupție existente la CFM și face publice documente care arată cum se fură motorină din locomotive, dar și din vânzarea la negru a biletelor la această întreprindere de stat.

Potrivit lui Marian, documentele arată că întreprinderea a fost furată sistematic în ultimii ani, iar persoanele responsabile de oprirea acestora au mușamalizat furturile.

Una din cele mai eficiente metode de depistare a furtului de motorină este monitorizarea consumului real de ulei comparativ cu volumul de motorină turnat. Orice motor are nevoie de o anumită cantitate de ulei pentru a funcționa normal. De exemplu, seria de locomotive ЧМЭ 3 necesită 4% ulei la fiecare 100% de motorină, iar seria ТЭ 10 М – 1,9%.

„Urmând acest principiu, la analiza unei singure locomotive în perioada decembrie 2018 — septembrie 2020, s-a constatat că furtul de motorină a atins cifra de 325 de tone. La un consum declarat de motorină de 781 de tone, consumul real de ulei trebuia să fie de 14,8 tone (1,9% din total). Cu toate acestea, motorul a utilizat doar 8,6 tone de ulei, ceea ce e imposibil. Asta înseamnă că aproape jumătate din cantitatea de motorină ar fi fost furată. La un preț unitar de 12 lei/litru de motorină, pagubele financiare, repet - de la o singură, locomotivă, se ridică la 3,9 milioane de lei”, a calculat deputatul reieșind din datele incluse în documentele oficiale.



Radu Marian susține că în fiecare zi erau extrase 200 – 300 de litri de motorină din fiecare locomotivă, care era vândută gospodăriilor private, iar încasările erau transferate către șefii depoului și serviciului locomotive. Deși dosarele au fost transmise la CNA, iar CNA a investigat și a reținut câțiva suspecți, până acum, nicio persoană nu a fost condamnată.

„Pe parcursul anului 2019, datorită acestor analize, au fost detectate pierderi din activele feroviare de aproximativ 40 de milioane de lei, legate de consumul nejustificat de motorină. Pe parursul anului 2020, datele preliminare arată că doar în primele 9 luni s-a furat motorină în valoare de 30 de milioane de lei. Despre aceasta a fost informată și conducerea CFM, în frunte cu Adrian Onceanu, cumătrul și colegul de facultate al lui Dodon”, explică deputatul.

Deputatul mai demonstrează, în baza documentelor recepționate, cum se fură din vânzarea biletelor - fără eliberarea bonurilor, prin eliberarea unui singur bilet pentru mai multe persoane sau achitarea unui preț mai mic decă cel oficial.

„În căsuțele evidențiate sunt zilele în care s-au efectuat controalele inopinate. Se poate vedea clar cum încasările din zilele de control din partea inspectorului sunt de ZECI DE ORI mai mari, decât în zilele obișnuite (ex. 896 de lei versus 48 de lei)”, mai precizează deputatul.

„Este clar că astăzi CFM nu are surse interne suficiente pentru a plăti aceste datoriile salariale. Soluția pe termen scurt este accesarea surselor și creditelor externe, inclusiv de la partenerii internaționali. Însă aceștia vor să vadă mai întâi progres clar de combatere a fraudelor și reformare a instituției”, conluzionează legislatorul PAS.


Stiri relevante
Top stiri

Parteneri
Descoperă
Punct de vedere NAȚIONAL
29.03.2024 09:13 Nicolae Negru Nicolae Negru // Încă o dată despre u...

25.03.2024 09:14 Nicolae Negru Nicolae Negru // Putin căzut de pe ca...

22.03.2024 09:05 Nicolae Negru Nicolae Negru // De ce ideea referend...

Promo
Abonament
Abonează-te pentru a fi la curent cu ultimele știri
Recomandat
Sondaj
Sunteți de-acord ca referendumul constituțional privind aderarea R. Moldova la Uniunea Europeană să fie organizat în aceeași zi cu alegerile prezidențiale din anul curent?
Prietenii noștri

Widget cu noutăți la tine pe site

Ziarul Național 2013-2024. Toate drepturile sunt rezervate

Despre noi Publicitate News widget RSS Contacte Developed by WebConsulting.md