14:09:15 20.04.2024
Stiri

Să NU cădeţi în PLASĂ // Mințit și IMPUS să achite zeci de mii de lei pentru gazul pe care nu l-a folosit

Social 19.04.2015 11:02 Vizualizări17469 Autor: Galina Munteanu
Să NU cădeţi în PLASĂ // Mințit și IMPUS să achite zeci de mii de lei pentru gazul pe care nu l-a folosit


A fost trimis de către reprezentanții furnizorului de gaze să verifice contorul la o companie privată care efectua expertiza contoarelor, după care s-a pomenit că trebuie să achite o factură de aproape 32 de mii de lei, pentru că ar fi consumat fraudulos gaz. Este vorba despre chișinăueanul Andrei Baciu.

Bărbatul spune că nu va achita niciun leu în plus și că va merge până-n pânzele albe pentru a-și demonstra nevinovăția. La rândul lor, responsabili de la „MoldovaGaz” și „Chișinău-Gaz” susțin că ei nu au încheiat contract cu niciun agent privat care efectuează expertiza contoarelor, consumatorul fiind în drept să se adreseze unde dorește.

Nu este singurul caz

Familia Baciu nu este singura care s-a pomenit cu o astfel de „surpriză”, spun reprezentanți de la Agenția pentru Protecția Consumatorului (APC). Totul a ieșit la iveală când inspectorii de la APC au efectuat mai multe verificări, după ce au primit mai multe plângeri de la cetățeni. Oamenii au fost impuși să plătească sume mari de bani pentru că ar fi consumat fraudulos gaz.

Potrivit șefului Direcției control Metrologic și Produse Petroliere, Sergiu Hapco, schema funcționa în felul următor: reprezentanții furnizorului de gaze se prezentau la domiciliul consumatorului pentru verificarea contoarelor și anunțau că au depistat urme de aplicare a magnetului pe corpul contorului. Cetățeanul era direcționat la o companie privată să efectueze o expertiză a contorului, din cont propriu, achitând o taxă de aproximativ 400 de lei pentru expertizare, fapt confirmat și de una dintre victime.

Trimis la o companie privată

Acum trei luni, Andrei Baciu s-a pomenit în casă cu patru angajați de la „Chișinău-Gaz”. „Au spus că vor să verifice contorul. Le-am spus: poftiți, băieți! Nu am nimic de ascuns și nici nu încalc legea. S-au uitat ei, s-au tot uitat, au scos un aparat, au verificat nu mai știu eu ce acolo. După care, unul dintre ei îmi spune că, posibil, contorul meu ar fi fost magnetizat și că ar trebui să-l duc la expertiză. Tot ei mi-au spus și la ce companie să mă duc. În aceeași zi, iau contorul, mă duc acolo și aceia îmi spun că trebuie să achit pentru acest serviciu în jur de 400 de lei. Inițial, nu am fost de acord. Am luat contorul și m-am dus la alte adrese, tot spuse de ei. Acolo mi-au spus că ei așa gen de control nu fac. M-am întors atunci la primii. Zic, le plătesc numai să scap mai repede de ei și să-mi reinstaleze contorul. Peste câteva zile, am luat contorul și rezultatul expertizei lor. Cică, al meu contor ar fi fost magnetizat. De unde acest lucru, nu am habar. A fost verificat doi ani în urmă și a fost totul în regulă. Gazul îl folosesc doar la plita de gaz, respectiv nu aveam pentru ce să fac șmecherii ca să-l magnetizez și să micșorez consumul de gaze, așa cum invocă ei”, ne spune indignat păgubașul.

Impus să achite zeci de mii de lei

Bărbatul a dus rezultatul expertizei la „Chișinău-Gaz”. Peste câteva zile, a fost chemat de responsabili de acolo care i-au confirmat faptul că acel contor este magnetizat și va fi penalizat.

„Alte detalii nu am putut obține. Mi-au spus că nu e treaba lor și să mă clarific eu. Nu am fraudat nimic, sunt om cinstit. Tot ei au venit acum și mi-au instalat un alt contor. Să auziți ce zgomot face. E normal oare așa?”, se întreabă chișinăueanul.

Peste câteva săptămâni, acesta primește o factură care indică spre achitare nici mai mult, nici mai puțin: 31 900 de lei.

„Cică au făcut recalculare pentru un an cât aș fi fraudat. Cum au calculat, în baza cărei metodologii, nimic nu mi-au explicat și nici nu pot obține niciun răspuns de la ei. M-am crucit, vă spun sincer”, zice Andrei Baciu. Supărat, bărbatul s-a adresat după ajutor la Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică (ANRE) și la Agenția pentru Protecția Consumatorului (APC).

Control inopinat la compania privată

Reprezentanții Direcției Control Metrologic și Produse Petroliere din cadrul Agenției Consumatorului au efectuat un control inopinat la compania privată care primea contoarele de la cetățeni și au descoperit că procedura de depistare a câmpului magnetic la contoare se făcea cu ajutorul unui telefon mobil, model „IPhone 4”, care avea aplicația „IMF Detector”, în lipsa procedurii de măsurare legală, aprobată de autoritatea centrală de metrologie.

„Reglementările tehnice referitoare la contoare de gaz nu stipulează careva cerințe referitor la influența câmpului magnetic asupra contorului, nici documentele de însoțire a contorului, cum ar fi pașaportul, buletinul de verificare metrologică, actul de punere în funcțiune nu conțin informații referitor la prezența (absența) câmpului magnetic pe corpul contorului. În așa fel, rezultatele măsurărilor efectuate de către organizațiile independente nu pot fi comparate cu datele prealabile și nu pot fi atribuite cuiva concret. În acest caz, se încălcă grav drepturile consumatorului, dar și Codul Contravențional al R. Moldova. Ca un operator privat să facă asemenea control, trebuie să fie acreditat pentru a efectua verificări. Respectivul operator nu avea niciun document în acest sens. În plus, această măsurare a fost efectuată printr-o aplicație, descărcată pe telefon. Ne-am mirat și noi de ce am descoperit”, ne explică șeful Direcției Control Metrologic și Produse Petroliere, Sergiu Hapco.

Pe numele respectivei firme a fost întocmit un proces-verbal și a fost sancționată deja pentru încălcare legii privind protecția consumatorului.

„Nu avem încheiat contract cu nicio firmă”

Pe de altă parte, reprezentanții furnizorului de gaze susțin că nu au încheiat contract cu nicio firmă abilitată cu drept de a verifica contoarele de gaze.

„Nu obligăm pe nimeni să meargă într-un loc sau altul să efectueze această expertiză. Consumatorul este în drept să aleagă el unde merge”, ne-a spus șefa Serviciului de presă de la „Chișinău-Gaz”, Natalia Țurcan.

Pe moment, cei păgubiți în acest caz, ajutați de APC, intenționează să se adreseze în instanța de judecată pentru a-și recupera prejudiciul.


Stiri relevante

Parteneri
Descoperă
Punct de vedere NAȚIONAL
19.04.2024 09:13 Nicolae Negru Nicolae Negru // Despărțirea apelor p...

15.04.2024 09:20 Nicolae Negru Nicolae Negru // Simțul realității și...

12.04.2024 09:14 Nicolae Negru Nicolae Negru // Recensământul ca o f...

Promo
Abonament
Abonează-te pentru a fi la curent cu ultimele știri
Recomandat
Sondaj
Cum veți vota la referendumul care va avea loc în toamna anului 2024 în R. Moldova?
Prietenii noștri

Widget cu noutăți la tine pe site

Ziarul Național 2013-2024. Toate drepturile sunt rezervate

Despre noi Publicitate News widget RSS Contacte Developed by WebConsulting.md