22:05:34 19.04.2024
Stiri

OPINIE // Permisele de conducere vechi din R. Moldova, anulate de stat ILEGAL

Economie 30.04.2017 12:30 Vizualizări44773 Autor: Ziarul National
OPINIE // Permisele de conducere vechi din R. Moldova, anulate de stat ILEGAL sergiungureanu.wordpress.com


Guvernul vrea să anuleze permisele de conducere vechi pentru că au termen nelimitat. Iar în schimb ne va jupi, o dată la cinci ani, și vor impune examene și felurite bariere administrative pentru a scoate bani. Interesant este cum vor trece ei din categoriile vechi A, B, C etc. în cele noi A1,A2 …B1, B2 …

Oricum, este o încălcare a drepturilor noastre și iar se acoperă cu „normele și cerințele UE”. Nu există nicio cerință a UE în acest sens.

NOTĂ DE POZIȚIE pentru dezbaterile on-line anunțate de MTIC

Referințe internaționale și lipsa obligației de a schimba permisele

Analizând legislația Republicii Moldova, legislația comunitară și tratatele internaționale, am ajuns la concluzia să vă scriu această scrisoare-recomandare, voi face trimiteri atât la legislația națională, internațională, cât și la cea comunitară.

Parlamentul Republicii Moldova a ratificat Acordul de asociere între Uniunea Europeană și Comunitatea Europeană a Energiei Atomice și statele membre ale acestora, pe de o parte, și Republica Moldova, pe de altă parte prin Legea Nr. 112 din 2 iulie 2014, promulgată prin Decretul Preşedintelui Nr. 1237 din 8 iulie 2014, astfel încheindu-se procedura internă de ratificare a Acordului de Asociere RM – UE. Parlamentul European a ratificat Acordul de Asociere pe 13 noiembrie 2014. Pe data de 26 noiembrie 2015, Senatul italian a votat ratificarea Acordului de Asociere, Italia fiind ultimul stat membru UE care ratifică AA.

Având în vedere că ratificarea este un proces îndelungat, s-a hotărât aplicarea cu titlu provizoriu, din 1 septembrie 2014, a unor părţi din Acord, conform Deciziei Consiliului UE 2014/492/EU. Vor fi aplicate provizoriu și nu permanent (cum e dorit de a fi în cazul nostru) mai multe prevederi dintre care și Anexa X al capitolului 15 ce ține de rubrica transporturi din titlul IV al Acordului de Asociere, subcompartimentul Condiții de siguranță– Directiva 2006/126/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 20 decembrie 2006 privind permisele de conducere.

În textul proiectului Hotărîrii Guvernului este menționată transpunerea parțială a Directivei sus-numite.

Totodată, în preambulul acordului de asociere este menționat că statele membre sunt „hotărâte să consolideze respectarea libertăților fundamentale, a drepturilor omului, inclusiv a drepturilor persoanelor care aparțin minorităților, principiile democratice, statul de drept, precum și buna guvernanță”.

În același timp, Directiva 2006/126/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 20 decembrie 2006 privind permisele de conducere statuează în alin. (5) „Prezenta directivă nu ar trebui să aducă atingere drepturilor de conducere existente care au fost acordate sau obținute înainte de data aplicării sale”. Art. 13 alin (2) „Niciun drept de conducere acordat înainte de 19 ianuarie 2013 nu este retras sau restrâns în vreun fel prin dispozițiile prezentei directive”.

Art. 464 alin (3) „…Uniunea și Republica Moldova convin să aplice parțial și cu titlu provizoriu prezentul acord, ….. precum și în conformitate cu procedurile și legislația lor internă, după caz”. Cu atât mai mult că prezenta directivă se adresează statelor membre ale Uniunii Europene, dar Republica Moldova nu este stat membru al Uniunii Europene, atunci dar pentru ce este necesar de a ajusta prevederile naționale la cele pe care nici nu sunt obligatorii, nici nu au relevanță pentru Republica Moldova? Alt moment important este că acestor factor de decizie de modificare nici nu intră în planul național de acțiuni pentru implementarea Acordului de Asociere Republica Moldova pe perioada 2017-2019.

Proiectul hotărârii Guvernului „Privind aprobarea modificărilor și completărilor ce se operează în unele hotărîri ale Guvernului”, a fost elaborat de către Ministerul Tehnologiei Informației și Comunicațiilor, dar acest fapt nu este corect, deoarece Atribuțiile Ministerului Tehnologiei Informației și Comunicațiilor se regăsesc în următoarele titluri ale Acordului:

  • „Justiție, libertate și securitate”;
  • „Cooperarea în sectorul economic și alte sectoare”:
    • Capitolul 10 „Politica cu privire la industrie și întreprinderi”;
    • Capitolul 18 „Societate Informațională”.
  • „Comerțul și aspectele legate de comerț”:
    • Capitolul 6 „Dreptul de stabilire, prestarea serviciilor şi comerțul electronic”,
      • Secțiunea 5 „Cadrul de reglementare”:
        • Subsecțiunea 4 „Servicii Poştale şi de Curierat”;
        • Subsecțiunea 5 „Reţele şi Servicii de Comunicaţii Electronice”.

Observăm că atribuțiile Ministerului Tehnologiei Informației și Comunicațiilor nu are tangență cu capitolul 15 Transporturi, ceea ce denotă faptul că din start nu este relevant și legal de a modifica Hotărârea Guvernului nr. 1127 din 07.10.2008 cu privire la aprobarea modelelor permiselor de conducere de tip nou.

Tratat internațional : Convenția de la Viena privind circulația rutieră din 8 noiembrie 1968 ART. 41 Valabilitatea permiselor de conducere
1. Părţile contractante vor recunoaşte:
a) orice permis redactat în limba lor sau într-una din limbile lor ori, în cazul în care nu este redactat într-o astfel de limba, însoţit de o traducere certificatã;
b) orice permis naţional.

Republica Moldova este parte la acest tratat internațional, prin Hotărârea Parlamentului Republicii Moldova nr. 1318 din 02.03.1993 privind aderarea Republicii Moldova la unele convenţii internaţionale

Dacă e să ne referim la dreptul comunitar și anume la directive, directivele nu creează obligații pentru particulari, astfel încât particularii nu pot să le invoce in litigiile dintre ei, iar statul nu poate să le invoce împotriva unor persoane particulare; prevederile directivelor trebuie să fie necondiționate și suficient de precise.

Există câteva directive ce denotă faptul că totuși nu este obligatoriu de a schimba permisele cele de tip vechi care sunt fără termen. În acest sens exemplificăm:

  • a) DIRECTIVA 2006/126/CE A PARLAMENTULUI EUROPEAN ȘI A CONSILIULUI din 20 decembrie 2006 privind permisele de conducere (reformată) (Jurnal Oficial al Uniunii Europene L403/18 din 30.12.2006), 13 Echivalări între permisele de model necomunitar, alin (2) Niciun drept de conducere acordat înainte de 19 ianuarie 2013 nu este retras sau restrâns în vreun fel prin dispozițiile prezentei directive.
  • b) Directiva 2008/96/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 19 noiembrie 2008 privind gestionarea siguranței infrastructurii rutiere (Jurnalul Oficial L 319 , 29/11/2008 p. 0059 – 0067), alin. (4) Statele membre asigură semnalizarea corespunzătoare în vederea avertizării utilizatorilor căilor rutiere cu privire la segmentele de infrastructură rutieră care se află în reparație și care astfel pot periclita siguranța utilizatorilor căilor rutiere. Aceste semnalizări trebuie să includă și semnale care să fie vizibile atât ziua, cât și noaptea, instalate la o distanță de siguranță, și să fie conforme cu prevederile Convenției de la Viena privind semnalizarea rutieră din 1968. Alin (5) Statele membre garantează că utilizatorii căilor rutiere sunt informați, prin intermediul unor mijloace adecvate, de existența unui tronson cu o concentrație mare de accidente. În cazul în care un stat membru decide să recurgă la un sistem de semnalizare, acesta este conform cu dispozițiile Convenției de la Viena privind semnalizarea rutieră din 1968.
  • a) Directiva 2011/82/UE A PARLAMENTULUI EUROPEAN ȘI A CONSILIULUI din 25 octombrie 2011 de facilitare a schimbului transfrontalier de informații privind încălcările normelor de circulație care afectează siguranța rutieră (Jurnal Oficial al Uniunii Europene L288 din 05.11.2011) se menționează (15) În vederea aplicării unei politici de siguranță rutieră care să vizeze un nivel ridicat de protecție a utilizatorilor drumurilor din Uniune și care să țină seama de diversitatea situațiilor din cadrul Uniunii, statele membre ar trebui să ia măsuri, fără a aduce atingere politicilor și dispozițiilor legislative mai restrictive, pentru a asigura o mai mare convergență a normelor de circulație rutieră și a aplicării acestora între statele membre. În cadrul raportului său destinat Parlamentului European și Consiliului referitor la aplicarea prezentei directive, Comisia ar trebui să analizeze necesitatea de a elabora standarde comune în vederea stabilirii unor metode, practici și standarde minime comparabile la nivelul Uniunii luând în considerare cooperarea internațională L 288/2 Jurnalul Oficial al Uniunii Europene 5.11.2011 RO ( 1) JO L 76, 22.3.2005, p. 16. ( 2) JO L 280, 26.10.2010, p. 1. și acordurile existente în domeniul siguranței rutiere, în special Convenția de la Viena privind circulația rutieră din 8 noiembrie 1968.
  • (26) Deoarece obiectivul prezentei directive, și anume asigurarea unui nivel ridicat de protecție pentru toți utilizatorii drumurilor din Uniune, prin facilitarea schimbului transfrontalier de informații privind încălcările normelor de circulație care afectează siguranța rutieră, atunci când acestea sunt săvârșite cu un vehicul înmatriculat în alt 5.11.2011 Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L 288/3 RO ( 1) JO L 350, 30.12.2008, p. 60. (2) JO C 321, 31.12.2003, p. 1. stat membru decât cel în care s-a săvârșit încălcarea, nu poate fi realizat în mod satisfăcător de statele membre și, prin urmare, având în vedere amploarea și efectele acțiunii, poate fi realizat mai bine la nivelul Uniunii, aceasta poate adopta măsuri, în conformitate cu principiul subsidiarității, astfel cum este prevăzut la articolul 5 din Tratatul privind Uniunea Europeană. În conformitate cu principiul proporționalității astfel cum este enunțat la respectivul articol, prezenta directivă nu depășește ceea ce este necesar pentru atingerea acestui obiectiv.
  • Articolul 1 Obiectiv Prezenta directivă urmărește să asigure un nivel ridicat de protecție pentru toți utilizatorii drumurilor din Uniune, facilitând schimbul transfrontalier de informații privind încălcările normelor de circulație care afectează siguranța rutieră și, prin acesta, executarea sancțiunilor, atunci când încălcările respective sunt săvârșite cu un vehicul înmatriculat în alt stat membru decât statul membru în care s-a săvârșit încălcarea.
  • Articolul 14 Destinatari Prezenta directivă se adresează statelor membre în conformitate cu tratatele.
  • DIRECTIVA (UE) 2015/413 A PARLAMENTULUI EUROPEAN ȘI A CONSILIULUI din 11 martie 2015 de facilitare a schimbului transfrontalier de informații privind încălcările normelor de circulație care afectează siguranța rutieră (Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L 68 din 13.3.2015), (17) În vederea aplicării unei politici de siguranță rutieră care urmărește să asigure un nivel ridicat de protecție a utilizatorilor drumurilor din Uniune și care să țină seama de diversitatea situațiilor din cadrul Uniunii, statele membre ar trebui să ia măsuri, fără a aduce atingere politicilor și dispozițiilor legislative mai restrictive, pentru a asigura o mai mare convergență a normelor de circulație rutieră și a aplicării acestora între statele membre. În cadrul raportului său destinat Parlamentului European și Consiliului referitor la aplicarea prezentei directive, Comisia ar trebui să analizeze necesitatea de a elabora standarde comune în vederea stabilirii unor metode, practici și standarde minime comparabile la nivelul Uniunii, luând în considerare cooperarea internațională și acordurile existente în domeniul siguranței rutiere, în special Convenția de la Viena privind circulația rutieră din 8 noiembrie 1968.
  • Decizia Comisiei din 20.03.2014 privind echivalențele între categoriile de permise de conducere (Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L 120 din 23.04.2014), statuează că,
(1) Directiva 2006/126/CE prevede că toate permisele de conducere eliberate de statele membre, inclusiv cele care au fost eliberate înainte de data punerii în aplicare a principiului recunoașterii reciproce, ar trebui să fie recunoscute reciproc.
(2) Principiul recunoașterii reciproce a permiselor de conducere implică recunoașterea tuturor drepturilor conferite unui titular de permis în conformitate cu dispozițiile de drept intern în vigoare la acel moment.
  • 3 alin (1) din Decizia Comisiei din 20.03.2014, menționează că Categoriile de permise de conducere eliberate înainte de punerea în aplicare a Directivei 2006/126/CE dau dreptul titularului de a conduce vehicule din categoriile corespunzătoare descrise în anexă, fără preschimbarea permisului de conducere.
  • REGULAMENTUL DELEGAT (UE) NR. 886/2013 AL COMISIEI din 15 mai 2013 de completare a Directivei 2010/40/UE a Parlamentului European și a Consiliului în ceea ce privește datele și procedurile pentru furnizarea către utilizatori, în mod gratuit, atunci când este posibil, a unor informații minime universale în materie de trafic referitoare la siguranța rutieră, Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L 247 din 18.09.2013), (14) Operatorii rutieri și furnizorii de servicii publici și privați ar trebui să urmărească armonizarea modului de prezentare a conținutului informațiilor furnizate utilizatorilor finali, indiferent de limba în care sunt transmise aceste informații. Statele membre ar trebui să se bazeze, dacă au semnat-o, pe Convenția de la Viena din 1968 privind semnalizarea rutieră, aprobată de Consiliul Economic și Social al Organizației Națiunilor Unite la 8 noiembrie 1968, în special pe Rezoluția consolidată privind semnalizarea rutieră, elaborată de Grupul de lucru pentru siguranța rutieră.

Dacă e să analizăm legislația națională, atunci observăm că:

  • Hotărârea Guvernului nr. 1452 din 24.12.2007 pentru aprobarea Regulamentului cu privire la permisul de conducere, organizarea și desfășurarea examenului pentru obținerea permisului de conducere și condițiile de admiter la traficul rutier, punctul 36 În baza permisului de conducere al Republicii Moldova, la solicitare, titularul poate fi documentat şi cu permis de conducere internaţional, conform modelului stabilit de Convenţia asupra circulaţiei rutiere, încheiată la Viena în 1968 şi ratificată de Republica Moldova prin Hotărîrea Parlamentului nr.1318-XII din 2 martie 1993 (Monitorul Parlamentului Republicii Moldova, 1993, nr.3, art.62), potrivit instrucţiunilor metodologice aprobate de Ministerul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor.

Legea RM nr. 595 din 24.09.1999 privind tratatele internaționale ale Republicii Moldova, art. Articolul 19. Respectarea tratatelor internaţionale. Tratatele internaţionale se execută cu bună-credinţă, în conformitate cu principiul pacta sunt servanda. Republica Moldova nu poate invoca prevederile legislaţiei sale interne ca justificare a neexecutării unui tratat la care este parte.

Articolul 20. Aplicarea tratatelor internaţionale

„Dispoziţiile tratatelor internaţionale care, după modul formulării, sunt susceptibile de a se aplica în raporturile de drept fără adoptarea de acte normative speciale, au caracter executoriu şi sînt direct aplicabile în sistemul juridic şi sistemul judiciar ale Republicii Moldova. Pentru realizarea celorlalte dispoziţii ale tratatelor, se adoptă acte normative corespunzătoare”.

Articolul 23. Asigurarea executării tratatelor internaţionale

(1) Guvernul Republicii Moldova întreprinde măsurile necesare pentru a asigura executarea tratatelor internaţionale.

(2) Autorităţile publice de atribuţiile cărora ţine obiectul tratatului internaţional asigură executarea obligaţiilor, precum şi realizarea drepturilor Republicii Moldova care rezultă din prevederile tratatului, şi urmăresc executarea acestuia de către cealaltă parte la tratat.

  • Legea RM nr. 131 din 07.06.2007, privind siguranța traficului rutier

Articolul 20. Categoriile permisului de conducere
(2) Modelul permisului de conducere se stabileşte de Guvern, în conformitate cu cerinţele tratatelor internaţionale din domeniu la care Republica Moldova este parte.

  • Hotărârea Parlamentului Republicii Moldova nr. 1318 din 02.03.1993 privind aderarea Republicii Moldova la unele convenţii internaţionale, Articolul 1. – Republica Moldova aderă la:

Convenţia asupra circulaţiei rutiere (8 noiembrie 1968, Viena);

Bazându-mă pe prevederile Legii nr. 239 din 13.11.2008 privind transparenţa în procesul decizional și anume art. art. 4, 5, 6, 7 și Hotărârii Guvernului nr. 967 din 09.08.2016 cu privire la mecanismul de consultare publică cu societatea civilă în procesul decizional punctul 8) „Argumentarea se referă la scopul urmărit de proiectul deciziei, impactul acestuia, compatibilitatea proiectului cu legislaţia în vigoare, prevederile corespondente ale legislaţiei comunitare şi cu tratatele internaţionale la care Republica Moldova este parte, alte detalii relevante”.

Din cele expuse, conchid că Republica Moldova nu are nevoie de ajustarea și de preschimbare a permiselor de conducere de modelul din 1995 și venim cu propunerea de a nu modifica Hotărârea Guvernului nr. 1127 din 07.10.2008 cu privire la aprobarea modelelor permiselor de conducere de tip nou, deoarece legislația internă este în concordanță cu actele de nivel intern și cel intenațional. Per contrario, se va leza drepturile cetățenilor care posedă permise de conducere fără termen de valabilitate, și care nu doresc să-și schimbe, dar nici nu este nevoie, după cum și am relatat mai sus. Nimeni nu poate fi obligat să facă ceva ce dorește și cu atît mai mult fiind apărat de Lege. Dacă nu se va respecta drepturile cetățenilor vor apărea litigii, pe care fiecare cetățean al cărui drept i s-a lezat își va valorifica conform drepturilor garantate atît de legislația națională, cît și de cea internațională.

Încălcările de procedură

  1. Lipsește dosarul

Legea nr.239 din 13.11.08. Art.12. Recepţionarea şi examinarea recomandărilor

(4) Autoritatea publică va întocmi un dosar privind elaborarea proiectului de decizie, care va conţine procesele-verbale privind consultarea cetăţenilor, asociaţiilor constituite în corespundere cu legea, altor părţi interesate, recomandările parvenite şi sinteza acestora. Dosarul privind elaborarea proiectului de decizie este accesibil pentru toţi cetăţenii, asociaţiile constituite în corespundere cu legea, alte părţi interesate.

  1. Încalcă drepturile persoanelor apartenente la minoritățile naționale (vorbitori de limbă rusă), pentru că nu a fost publicată în limba rusă.

Conform art.7 Legii nr.382 din 19.07.2001 cu privire la drepturile persoanelor aparţinînd minorităţilor naţionale şi la statutul juridic al organizaţiilor lor, Persoanele aparţinînd minorităţilor naţionale au dreptul la libera folosire a limbii materne, atît în scris, cît şi oral, să aibă acces la informaţii în această limbă, să o difuzeze şi să facă schimb de informaţii.

Conform art.8 Legii nr.382 din 19.07.2001, (1) Statul asigură publicarea actelor normative, comunicărilor oficiale şi altor informaţii de importanţă naţională în limbile moldovenească şi rusă. (2) În localităţile cărora, în conformitate cu art.111 din Constituţia Republicii Moldova, le-a fost acordat statut special de autonomie, actele normative de importanţă locală, comunicările oficiale şi alte informaţii se publică şi în alte limbi oficiale stabilite de legile respective. (3) Pe teritoriile în care persoanele aparţinînd unei minorităţi naţionale constituie o parte considerabilă din populaţie, actele autorităţilor administraţiei publice locale se publică în limba acestei minorităţi dacă este necesar şi, totodată, în limbile moldovenească şi rusă.

Legea nr.239 din 13.11.08. Art.5. Principiile transparenţei procesului decizional

Transparenţa în procesul decizional se bazează pe următoarele principii:

  1. b) asigurarea de posibilităţi egale pentru participarea cetăţenilor, asociaţiilor constituite în corespundere cu legea, altor părţi interesate la procesul decizional.
  2. Anunțul nu este peblicat pe pagina web particip.gov.md.

Conform p.5 din Hotărârea Guvernului nr.967 din 09.08.16, autoritatea publică asigură accesul la proiectele de decizii şi la materialele aferente prin publicarea lor obligatorie pe pagina web oficială a autorităţii publice, precum şi pe pagina web www.particip.gov.md.

  1. Anunțul nu corespunde ca formă și conținut anunțului-tip despre organizarea consultărilor publice pe proiectul de decizie (în particular, nu este indicat cadrul legal în baza căruia s-a elaborat proiectul de decizie), ceea ce contrazice Anexei la Hotărîrea Guvernului nr.967 din 09.08.16.
  2. Nu este determinat scopul desfășurării consultărilor

Hotărârea Guvernului nr.967 din 09.08.16, art.15. Autorităţile publice iniţiază consultarea publică a proiectului deciziei în scopul informării şi recepţionăriirecomandărilor părţilor interesate.

  1. Nu a fost pregătită o listă generală a părţilor interesate, întocmită la iniţiativa subdiviziunilor autorităţii publice, altor autorităţi publice sau la propunerea părţilor interesate, care vor fi informate prioritar despre procesul decizional al autorităţii în cauză.

Conform p.7 din Hotărârea Guvernului nr.967 din 09.08.16, persoana responsabilă de coordonarea procesului de consultare publică pregăteşte o listă generală a părţilor interesate, întocmită la iniţiativa subdiviziunilor autorităţii publice, altor autorităţi publice sau la propunerea părţilor interesate, care vor fi informate prioritar despre procesul decizional al autorităţii în cauză.

  1. Anunțul despre desfășurarea consultărilor publice nu a fost mediatizat.

Conform p.11 din Hotărârea Guvernului nr.967 din 09.08.16, informarea generală se efectuează prin publicarea obligatorie a informaţiei pe pagina web oficială a autorităţii publice, pe portalul http://www.particip.gov.md, într-un spaţiu accesibil publicului, precum şi prin difuzarea, după caz, a unui comunicat de presă în mijloacele de informare centrale sau locale.

  1. În anunțul despre desfășurarea consultărilor publice nu se conține argumentarea necesităţii de a adopta decizia; termenul-limită de prezentare a recomandărilor; modalitatea în care părţile interesate pot avea acces la proiectul de decizie; modalitatea consultărilor publice; modalitatea în care părţile interesate pot prezenta sau expedia recomandări.

Conform p.18 din Hotărârea Guvernului nr.967 din 09.08.16, informaţia despre organizarea consultărilor publice privind proiectul de decizie este prezentată în forma unui anunţ, însoţit de proiectul deciziei şi materialele aferente acestuia (note informative comprehensive, studii analitice, analize ex-ante, tabele de concordanţă cu legislaţia comunitară, alte materiale care au stat la baza elaborării proiectului de decizie etc.), conform anexei la prezentul Regulament, care va include obligatoriu:
1) argumentarea necesităţii de a adopta decizia;
2) data plasării anunţului;
3) termenul-limită de prezentare a recomandărilor;
4) modalitatea în care părţile interesate pot avea acces la proiectul de decizie;
5) modalitatea consultărilor publice;
6) modalitatea în care părţile interesate pot prezenta sau expedia recomandări;7) numele şi datele de contact (numărul de telefon, adresa poştei electronice, adresa poştală) ale persoanelor responsabile de recepţionarea şi examinarea recomandărilor referitoare la proiectul de decizie supus consultării.

  1. Anunțul nu are anexat niciun document de însoțire sau confirmare a acelor date și cerințe la care se face referință în proiectul de decizie.

Conform p.18 din Hotărârea Guvernului nr.967 din 09.08.16, informaţia despre organizarea consultărilor publice privind proiectul de decizie este prezentată în forma unui anunţ, însoţit de proiectul deciziei şi materialele aferente acestuia (note informative comprehensive, studii analitice, analize ex-ante, tabele de concordanţă cu legislaţia comunitară, alte materiale care au stat la baza elaborării proiectului de decizie etc.), conform anexei la prezentul Regulament…

Conform p.20 din Hotărârea Guvernului nr.967 din 09.08.16, anunţul privind organizarea consultărilor publice şi materialele aferente sunt făcute publice cu cel puţin 15 zile lucrătoare înainte de definitivarea proiectului de decizie.

Legea nr.239 din 13.11.08. Art.10. Accesul la proiectele de decizii

  • Autoritatea publică asigură accesul la proiectele de decizii şi la materialele aferente acestora prin publicarea obligatorie a lor pe pagina web oficială a autorităţii publice, prin asigurarea accesului la sediul autorităţii, precum şi prin expediere prin poştă sau prin alte mijloace disponibile, la solicitarea persoanei interesate.
    (2) Proiectul de decizie şi materialele aferente acestuia se plasează pe pagina web oficială a autorităţii publice responsabile cel puţin pentru perioada recepţionării şi examinării recomandărilor.
  1. Deoarece a fost încălcată ordinea prestabilită a anunțului despre consultările publice, este încălcată Legea privind transparenţa în procesul decizional

Legea nr.239 din 13.11.08. Art.5. Principiile transparenţei procesului decizional

a) informarea, în modul stabilit, a cetăţenilor, a asociaţiilor constituite în corespundere cu legea, a altor părţi interesate despre iniţierea elaborării deciziilor şi despre consultarea publică pe marginea proiectelor de decizii respective;

Legea nr.239 din 13.11.08. Art.7. Obligaţiile autorităţilor publice

a) Autorităţile publice sunt obligate, după caz, să întreprindă măsurile necesare pentru asigurarea posibilităţilor de participare a cetăţenilor, a asociaţiilor constituite în corespundere cu legea, a altor părţi interesate la procesul decizional, inclusiv prin:

b) informarea, în modul stabilit, asupra organizării procesului decizional;

Alte încălcări de procedură

Lipsește dosarul

Legea nr.239 din 13.11.08. Art.12. Recepţionarea şi examinarea recomandărilor

(4) Autoritatea publică va întocmi un dosar privind elaborarea proiectului de decizie, care va conţine procesele-verbale privind consultarea cetăţenilor, asociaţiilor constituite în corespundere cu legea, altor părţi interesate, recomandările parvenite şi sinteza acestora. Dosarul privind elaborarea proiectului de decizie este accesibil pentru toţi cetăţenii, asociaţiile constituite în corespundere cu legea, alte părţi interesate.

Încalcă drepturile persoanelor apartenente la minoritățile naționale(vorbitori de limbă rusă), pentru că nu a fost publicată în limba rusă.

Conform art.7 Legii nr.382 din 19.07.2001 cu privire la drepturile persoanelor aparţinînd minorităţilor naţionale şi la statutul juridic al organizaţiilor lor, persoanele aparţinând minorităţilor naţionale au dreptul la libera folosire a limbii materne atât în scris, câ şi oral, să aibă acces la informaţii în această limbă, să o difuzeze şi să facă schimb de informaţii.

Conform art.8 Legii nr.382 din 19.07.2001, (1) Statul asigură publicarea actelor normative, comunicărilor oficiale şi altor informaţii de importanţă naţională în limbile moldovenească şi rusă. (2) În localităţile cărora, în conformitate cu art.111 din Constituţia Republicii Moldova, le-a fost acordat statut special de autonomie, actele normative de importanţă locală, comunicările oficiale şi alte informaţii se publică şi în alte limbi oficiale stabilite de legile respective. (3) Pe teritoriile în care persoanele aparţinînd unei minorităţi naţionale constituie o parte considerabilă din populaţie, actele autorităţilor administraţiei publice locale se publică în limba acestei minorităţi dacă este necesar şi, totodată, în limbile moldovenească şi rusă.

Legea nr.239 din 13.11.08. Art.5. Principiile transparenţei procesului decizional

Transparenţa în procesul decizional se bazează pe următoarele principii:

-
asigurarea de posibilităţi egale pentru participarea cetăţenilor, asociaţiilor constituite în corespundere cu legea, altor părţi interesate la procesul decizional.

- Nu a fost pregătită o listă generală a părţilor interesate, întocmită la iniţiativa subdiviziunilor autorităţii publice, altor autorităţi publice sau la propunerea părţilor interesate, care vor fi informate prioritar despre procesul decizional al autorităţii în cauză.

Conform p.7 din Hotărârea Guvernului nr.967 din 09.08.16, persoana responsabilă de coordonarea procesului de consultare publică pregăteşte o listă generală a părţilor interesate, întocmită la iniţiativa subdiviziunilor autorităţii publice, altor autorităţi publice sau la propunerea părţilor interesate, care vor fi informate prioritar despre procesul decizional al autorităţii în cauză.

Cerințele noastre:

  1. Cerem să fie organizate dezbateri publice cu respectarea normelor prevăzute de lege.

    2.Nu pot fi anulate documente oferite de stat pe termen nelimitat decât în conformitate cu legea în urma unor încălcări stabilite de legislație.

    3. Nu există prevederi sau obligații internaționale care să oblige Republica Moldova să renunțe la aceste permise de tip vechi.

    4. Nu există nicio prevedere a acordului de Asociere care să oblige această schimbare deci referința la normative și obligații internaționale este un fals în acest proiect de decizie.

    5. Să nu fie modificată Hotărârea Guvernului nr. 1127 din 07.10.2008 cu privire la aprobarea modelelor permiselor de conducere de tip nou ci să rămînă în varianta care este la zi în vigoare.

În prisma celor expuse mai sus, cerem retragerea acestui proiect de Hotărâre a Guvernului.

Analiză de Sergiu Ungureanu

Sursa: sergiungureanu.wordpress.com


Stiri relevante
Top stiri

Parteneri
Descoperă
Punct de vedere NAȚIONAL
19.04.2024 09:13 Nicolae Negru Nicolae Negru // Despărțirea apelor p...

15.04.2024 09:20 Nicolae Negru Nicolae Negru // Simțul realității și...

12.04.2024 09:14 Nicolae Negru Nicolae Negru // Recensământul ca o f...

Promo
Abonament
Abonează-te pentru a fi la curent cu ultimele știri
Recomandat
Sondaj
Cum veți vota la referendumul care va avea loc în toamna anului 2024 în R. Moldova?
Prietenii noștri

Widget cu noutăți la tine pe site

Ziarul Național 2013-2024. Toate drepturile sunt rezervate

Despre noi Publicitate News widget RSS Contacte Developed by WebConsulting.md