INTERVIU // Igor Munteanu: „Nu putem privi numerele neutre, cu care mașinile din Transnistria vor fi acceptate în traficul internațional, drept un câștig pentru R. Moldova”
5678
Înțelegerea semnată ieri, 24 aprilie, de către reprezentanții Chișinăului și Tiraspolului privind admiterea în traficul internațional, începând cu luna septembrie 2018, a mașinilor transnistrene care vor avea numere de înmatriculare neutre, nu are cum să fie considerată un câștig pentru R. Moldova, ci mai degrabă are toate ingredientele unei pierderi.
De această părere este directorul executiv al IDIS „Viitorul”, Igor Munteanu, care susține, într-un interviu acordat Ziarului NAȚIONAL, că această nouă situație comportă riscuri legate de contrabandă cu mașini, proceduri de înregistrare a automobiliștilor din partea dreaptă la Tiraspol și alte afaceri, care nu pot genera stabilitate și încredere în sistemul legal al R. Moldova.
Dle Munteanu, autoritățile anunță drept „succes” înțelegerea la care s-a ajuns vizavi de circulația internațională a mașinilor cu numere de înmatriculare transnistrene. Cum credeți, plăcutele auto neutre, întregistrate în stânga Nistrului, ajută R. Moldova să-și apropie teritoriul separat sau, din contra, e un pas spre „federalizare”, așa cum există niște atenționări în spațiul public?
Este încă puțină informație care ne-ar permite să înțelegem proporțiile pierderilor la care vă referiți, iar lipsa transparenței în procesul luării acestei decizii este direct proporțională cu modul în care are loc degradarea calității statului în R. Moldova.
Mai toți cetățenii au, evident, un vinovat pentru acest recul democratic și cu un efort minimal putem vedea și niște urechi ușor de recunoscut de după paravanul relatărilor stufoase despre succesul protocoalelor.
Acest protocol semnat la 24 aprilie nu are cum să fie considerat drept un câștig pentru R. Moldova, ci mai degrabă are toate ingredientele unei pierderi. Cei care se bucură infantil de faptul că s-a mai semnat un protocol vor trebui odată și odată să dea seamă pentru ce fac în acest moment. Dar asta mai târziu. Acum voi spune doar că regret foarte mult faptul că, în R. Moldova, deciziile se iau nu pe baza unor evaluări și analize de risc și beneficii, ci după felul cum, cine și cui a promis ceva într-un mediu politic intoxicat de instituții controlate de grupuri private de influență.
De ce acceptarea în traficul internațional a mașinilor înmatriculate în Transnistria nu este „un câștig” pentru R. Moldova?
Nu cred că putem privi aceste numere neutre drept un câștig pentru R. Moldova, dacă luăm ca punct de reper ordinea juridică și constituțională a statului R. Moldova. Dacă ne orientăm după interese de partid și ne ascundem după retorică bombastică, atunci da, unii transportatori transnistreni vor putea călători în străinătate pe baza unor numere „neutre”, în sensul că nu vor avea pe ele înscrise literele „RM”, dar ce rezolvă acest tip de soluție – nu-i deloc clar. Se confundă scopul cu mijloacele.
Dacă și călătoriile în străinătate sunt un mijloc de a obține o reintegrare a regiunii secesioniste în R. Moldova, atunci nu văd ce schimbă pozitiv emiterea de numere de înmatriculare neutre. R. Moldova nu obține, aparent, controlul asupra tuturor tipurilor de automobile, care vor circula pe teritoriul său, ci va înregistra doar automobilele cu numere neutre, lăsând în afara supravegherii sale restul de automobile transnistrene, care vor circula așa cum circulă și acum.
Nu este nicio obligație de trecere a conducătorilor auto la permise eliberate de autoritățile naționale ale R. Moldova, deci putem admite că transnistrenii vor putea circula cu mașini cu numere neutre, având permise transnistrene. Nu este clar de ce unii cetățeni ai R. Moldova, care circulă cu automobile înregistrate în R. Moldova vor fi discriminați în continuare de către autoritățile transnistrene la trecerea punctelor de control, în timp ce purtătorii de numere transnistrene își vor continua circulația în mod uzual?
Nu-i clar cine va elibera Cartea Verde pentru deținătorii de numere neutre și în ce măsură doar companiile înregistrate în R. Moldova se vor ocupa de garantarea circulației libere în UE. Nu este clar în ce fel vor putea solicita numere neutre apatrizii sau cetățenii străini rezidenți ai regiunii de est și cine le va asiguraînregistrarea legală?
Tot nu-i clar în ce mod se va constata și actualiza starea tehnică a automobilelor din regiune sau, dacă recunoaște documentele locale (transnistrene), în ce măsură aceasta ne ajută dacă nu avem controlul asupra sistemului integrat de date cu privire la mijloacele de transport din regiunea separatistă?
Aceste neclarități pot provoca riscuri legate de contrabandă cu mașini, proceduri de înregistrare a automobiliștilor din partea dreaptă la Tiraspol și alte afaceri, care nu pot genera stabilitate și încredere în sistemul legal al R. Moldova.
Cu rezolvarea anunțată a accesului țăranilor la terenurile de după traseul Râbnița-Tiraspol, Chișinăul și Tiraspolul pot bifa realizarea a trei din patru protocoale semnate în toamna anului trecut la Viena, catalogate de mai mulți reprezentanți ai societatii civile din R. Moldova „contrare intereselor” Chișinăului. A rămas doar restabilirea telefoniei fixe între cele două maluri ale Nistrului. Ce am pierdut și ce am câștigat îndeplinind aceste condiții impuse din Occident și salutate de Rusia?
Aici ar trebui să vă întreb eu – R. Moldova s-a înscris cumva la vreun cincinal al muncii socialiste ori poate este obligația Biroului Politici de Reintegrare care ar trebui să gândească cu standardul oamenilor de stat, încercând să caute soluții de restabilire a statului de drept și protejarea drepturilor și libertăților cetățenilor R. Moldova? Nu-i asta misiunea Biroului? Care-i ierarhia de obiective pe care ar trebui negociatorii moldoveni s-o urmeze?
Sunt aici de acord cu V.Socor, atunci când Domnia sa spune că „nimic nu justifică aceste cedări și nimic din ceea ce se cedează nu reprezintă consecința așa-ziselor presiuni din altă parte, cât mai degrabă lipsa de competență și descurajanta lene intelectuală, care oferă satisfacții concurenților”. Ori, dacă R. Moldova ar avea politica sa și viziunea sa de reintegrare, oare cine ar contesta-o deschis pe plan internațional?
Se creează impresia adeseori că unii oficiali guvernamentali își primesc salariul ca să placă mediatorilor ruși sau Misiunii OSCE, nu ca să răspundă la întrebări simple de genul – cum facem totul ca nimănui în R. Moldova să nu i se răpească libertatea, nimeni să nu fie obligat să se întoarcă din drum la linia impusă în mod ilicit de către separatiști și nimănui nu i s-ar permite să „pactizeze” cu trupele militare rusești, care au provocat acest conflict, înghețat și azi.
De ce să ascundem - separatiștii transnistreni blochează în continuare circulația liberă a cetățenilor. Peste 80% din oficialii R. Moldova nu pot circula când își doresc pe malul stâng – ce fel de încredere poate să existe? Rusia a privatizat fără acordul Chișinăului Centrala Termoelectrică de la Cuciurgan pe care R. Moldova nu a recunoscut-o drept legală (privatizarea). „MoldovaGaz” oferă în contitnuare gaze naturale gratuit întreprinderilor transnsitrene fără nicio condiție – oare de ce să ne intereseze culoarea numerelor auto de înmatriculare, dacă Guvernul R. Moldova nu reușește să dea răspunsuri la aceste întrebări-cheie?
Așa-zisele escapade voioase pe ritm de vals tirolez nu au produs până azi suficiente rezultate, care să însemne că formatul „5+2” este bun la ceva. De ce oare ar trebui să salutăm aceste protocoale care nu scurtează cu nimic distanța pe care regiunea de est a R. Moldova ar trebui s-o parcurgă pentru a fi integrată deplin în câmpul constituțional al R. Moldova? Or, acesta-i obiectivul pentru care și Misiunea OSCE și alte misiuni diplomatice au fost acreditate în R. Moldova.
Recent, spicherul Andrian Candu anunța că problema retragerii trupelor militare rusești din Transnistria ar putea fi discutată la Adunarea Generală a ONU în următoarele luni și că R. Moldova, care solicită acest lucru, va avea mai mulți susținători, printre care SUA și Germania. La ce reacție să ne așteptăm din partea Moscovei?
Împușcăm cu tunul după vrăbii. Nu are cum schimba situația trupelor rusești din regiunea secesionistă declarațiile R. Moldova la ONU, or asta-i o iluzie tot atât de naivă ca și ideea că cineva devine peste noapte mare lider național dacă zădără câinii prin gard și învață SUA cum să reziste propagandei rusești.
Cum spuneau vechii greci – „aici e Rodos, aici să te văd cum sai”! Or, este mult mai simplu să găsești dușmani interni, decât să gândești ca un om de stat, cucerind prin inclusivitate și lucru meticulos la capacitarea statului și a societății.
Dle Munteanu, Transnistria este considerată de unii ca fiind piatra legată de gâtul R. Moldova care nu va putea niciodată spera la integrare europeană, atâta timp cât are un conflict nesoluționat. Există păreri că R. Moldova trebuie să renunțe la acest teritoriu (taie apendicele pentru a te însănătoși) și viceversa. Cum trebuie să abordăm acest conflict, în opinia Dvs.? Credeți că există șanse pentru rezolvarea lui, lucru care nu s-a reușit timp de 26 de ani?
Eu nu mă număr printre cei care ar renunța cu ușurință la Transnistria, pentru că această regiune înseamnă și cca 320 000 de cetățeni ai R. Moldova. Eu nu cunosc multe state pe lume care nu s-ar lupta pentru a-și apăra orice cetățean și orice palmă de pământ. Este o altă poveste faptul că unele state nu sunt capabile din varii motive să-și exercite suveranitatea.
Mi se par însă total aberante ideile de a renunța la Transnistria, pentru ca pe viitor cineva să-și rezerve dreptul de a negocia cu Rusia sau cu Ucraina „ceva în schimb”, un fel de conspiratologie pentru „altceva”, cândva, undeva. Sunt povești înșirate de către cei care încă mai încurcă Cahulul cu Cabulul și Ialoveni cu Mijloveni.
Din păcate, nu am un răspuns tranșant la întrebarea Dvs. privitor la ce facem cu piatra de moară, pentru că, primo, piatra de moară acum pentru R. Moldova este acest regim politico-oligarhic care-i omoară visul european și abia în al doilea rând sunt condițiile care fac acest stat atât de greu de gestionat pe proiecte strategice.
În al doilea rând, un răspuns ferm la întrebarea Dvs. în privința „tăierii apendicelui” nu poate fi dat în principiu, pentru că multe dintre condițiile care fac acest conflict înghețat rezolvabil nu sunt în acest moment clare. Nu se știe cum ar „dansa” elitele din regiune, dacă Moscova ar decide să suspende asistența sa financiară și resursieră („Gazprom”). Nu se știe cum ar putea avansa situația, dacă R. Moldova ar formula o altă politică față de regimul secesionist bazată pe condiționalități cu caracter democratic.
Ce ar trebuie să includă această „altă politică” față de regimul secesionist?
Să zicem că autoritățile R. Moldova ar putea solicita ca exporturile transnistrene spre UE și R. Moldova să fie condiționate de necesitatea demilitarizării în regiune, adică renunțarea la bugetarea de război pe care o practică acum regimul (1,5% din PIB regional) și, demobilizarea graduală, în următorii doi ani, contingentele militare de peste 8 000 de militari, paramilitari, trupe cu destinație rapidă, rezerviști etc. Pe de altă parte, un asemenea curs de politică ar solicita R. Moldova să includă și alte schimbări de sistem – inclusiv o politică mai asertivă față de acele persoane care au cetățenia R. Moldova, dar care servesc în trupele Federației Ruse sau în Serviciile KGB ale regimului secesionist.
Cum putem evita problema lor? R. Moldova ar trebui să interzică participarea cetățenilor săi la orice exerciții militare organizate de GOTR, aceasta însemnând o politică de sancțiuni față de toate persoanele cu cetățenia R. Moldova care participă la ele. Lista ar putea continua, dar esențial este să înțelegem că R. Moldova are multe instrumente la îndemnână pe care, din inconștiență ori din hazard moral, nu le aplică, ceea ce-i slăbește capacitatea de reacție și de înțelegere exactă a problemelor cu care se confruntă. Iată în acest fel statul ar putea ajunge la politici efective, nu altfel.
Dacă însă se va lăsa dusă de val, mă refer la R. Moldova, dar și la clasa politică care se ocupă de protocoale în acest moment, așa cum vedem și în ceea ce privește reuniunile secretizate și documentele semnate aproape pe genunchi, fără consultări și gândire politică matură, atunci da, situația politică generală în R. Moldova se va înrăutăți și statul de drept se va transnistriza.
Mai nou, transnistrenii vor avea circumscripții separate pentru a participa la alegerile din R. Moldova și, deci, și reprezentanți în Parlamentul de la Chișinău, deși autoritățile de aici nu controlează acest teritoriu, iar candidații ar putea să nu aibă posibilitate să-și desfășoare campanii electorale în stânga Nistrului. Vi se pare o decizie înțeleaptă a autorităților de la Chișinău?
O corectare – nu transnistrenii vor avea circumscripții, ci R. Moldova va organiza circumscripții pe teritoriul său, care include și regiunea de est, dar pentru care instituțional vorbind nu are nici resurse și nici instituții capabile să aplice legea.
Mă tem că alegerile parlamentare din 2018 se vor desfășura tot în sectoarele electorale de la Varnița și alte localități de proximitate, pentru că autoritățile nerecunoscute vor crea piedici de participare, iar comisiile electorale nu vor putea verifica listele de alegători și tot astfel nu vor putea asigura cetățenilor R. Moldova drepturi de a fi ales și de a alege, în condiții de pluralism politic și asistență a autorităților legitime.
Totodată, riscul ca anumite autorități ale regimului secesionist să se mobilizeze și să-și aducă oamenii lor în Parlamentul R. Moldova este foarte real. După cum bine știți, eu mi-am declarat public dezaprobarea față de întroducerea sistemului electoral mixt în R. Moldova și sunt neplăcut surprins de cinismul cu care autorii proiectului de delimitare a circumscripțiilor au tăiat pe viu loclaități și porțiuni întregi de teritoriu, în cunoștință de cauză și cu intenția clară de a exploata vulnerabilitățile acestui sistem electoral. Sigur că nu vorbim aici de decizii înțelepte, ci de „machiavelisme” locale.
Dle Igor Munteanu, vă mulțumim pentru interviu!
04.12.2025
19:57
1050
Maia Sandu discută cu eurodeputații despre drumul european al Republicii Moldova și sprijinul de 1,9 miliarde de euro pentru economie
1403
Maia Sandu discută parteneriate strategice cu media internațională pentru a combate dezinformarea în Republica Moldova
03.12.2025
17:30
1059
Maia Sandu a primit scrisorile de acreditare de la noi ambasadori ai Chinei și altor șase țări
02.12.2025
18:03
1479
Valeriu Chiveri și ambasadoarea Franței au discutat despre susținerea reintegrării Republicii Moldova
02.12.2025
17:51
1396
Premierul Alexandru Munteanu discută cu liderii bisericii despre rolul esențial al unității pentru o societate solidară și prosperă
1098
ULTIMA ORĂ // Consiliul Național de Securitate a aprobat PLANUL de consolidare a rezilienței democratice pentu anii 2026-2027. Documentul prevede măsuri de întărire a SECURITĂȚII
02.12.2025
10:26
1408
Maia Sandu, DECLARAȚII importante după ședința Consiliului Național de Securitate
01.12.2025
16:17
1170
Maia Sandu îi mulțumește ambasadorului Japoniei pentru sprijinul de peste 140 de milioane de dolari acordat Moldovei și îi oferă „Ordinul de Onoare” la plecare
01.12.2025
10:47
1692
Maia Sandu, mesaj emoționant pentru români cu ocazia Zilei Naționale: "Este datoria noastră să apărăm valorile Marii Uniri"
26.11.2025
22:31
2193
Maia Sandu subliniază importanța sprijinului României pentru Moldova, la recepția de Ziua Națională a României
07.12.2025
01:36
67
Hamas pregătit să cedeze armele cu condiția retragerii armatei israeliene din Fâșia Gaza
06.12.2025
21:18
530
Zelenski și trimisul special american discută despre pași concreți pentru pacea durabilă în Ucraina
06.12.2025
20:42
526
Schimbări ușoare în vremea din Republica Moldova pe 07.12.2025
06.12.2025
19:23
622
R. Moldova solicită sprijin energetic din România după atacurile asupra infrastructurii din Odesa
06.12.2025
19:18
609
Macron discută la Londra cu Zelenski și liderii europeni despre sprijinul pentru Ucraina și securitatea europeană
06.12.2025
15:51
944
Ucraina, lovită de atacuri masive cu drone și rachete rusești: milioane de oameni fără căldură și apă
06.12.2025
13:50
815
PREMIU // North Bucharest Investments, fondată de Vlad Musteață, desemnată „Best Residential Real Estate Agency 2025” în România
06.12.2025
10:52
801
Prezența submarinelor rusești în Marea Baltică devine rutină pentru marina suedeză: Un nou submarin Kilo construit anual de Moscova atenționează Suedia asupra riscurilor emergente din regiune
06.12.2025
08:46
740
Horoscopul zilei 06.12.2025
06.12.2025
08:24
706
Atac nocturn cu rachete și drone în Kiev: Trei răniți și pagube semnificative
06.12.2025
07:36
960
Vaccinurile cu ARN mesager anti-Covid demonstrează siguranță pe termen lung în Franța, conform unui studiu amplu
06.12.2025
07:11
919
Protecția reactorului de la Cernobîl grav afectată de un atac cu dronă
06.12.2025
06:03
840
SUA și Ucraina în discuții intense la Miami privind planul de pace propus de Trump
05.12.2025
22:05
948
Putin promite livrări neîntrerupte de combustibil către India, în ciuda presiunilor americane de a reduce importurile de petrol rusesc
05.12.2025
21:47
805
NATO își consolidează prezența în nord prin integrarea țărilor nordice sub comanda Norfolk din SUA
05.12.2025
20:45
1019
Temperaturi scăzute și nori deasupra Republicii Moldova - 6 decembrie 2025
05.12.2025
17:19
1660
Moldova lansează o strategie inovatoare pentru creșterea exporturilor de struguri: investiții masive și adaptare climatică în prim-plan
05.12.2025
17:17
915
MAIA ia măsuri ferme împotriva abuzului termenilor „eco–bio–organic” în sectorul agroalimentar
05.12.2025
16:22
904
Moldova face pași importanți în integrarea europeană a infrastructurii de transport
05.12.2025
16:08
917
Un general american asigură că securitatea Europei nu este amenințată de reducerea trupelor SUA pe continent
05.12.2025
15:10
1155
SUA cere Europei să-și asume apărarea până în 2027: Risc de retragere din coordonarea NATO dacă nu se îndeplinește termenul
05.12.2025
13:58
1065
VIDEO // Cartierul „Satul German”, MODEL în ceea ce privește amenajarea spațiilor verzi. Dezvoltatorul a investit toamna această peste 8 000 000 de lei, pentru ca locuitorii să aibă parte de un ecosistem armonios și UNIC în R. Moldova
05.12.2025
13:46
908
Noua strategie de securitate a SUA: Provocarea europeană și relațiile delicate cu Rusia și NATO
05.12.2025
13:44
835
Ministrul Dezvoltării Economice și Digitalizării lansează analiza OCDE asupra politicii investiționale în Moldova
05.12.2025
12:58
1134
Trump își anunță planurile pentru o Americă dominantă în emisfera vestică, cu critici la adresa Europei și un rol redus pentru Rusia și China
Hamas pregătit să cedeze armele cu condiția retragerii armatei israeliene din Fâșia Gaza
Zelenski și trimisul special american discută despre pași concreți pentru pacea durabilă în Ucraina
Schimbări ușoare în vremea din Republica Moldova pe 07.12.2025
R. Moldova solicită sprijin energetic din România după atacurile asupra infrastructurii din Odesa
1 MDL
1 EUR
19.81
1 USD
16.96
1 RON
3.89
1 RUB
0.22
1 UAH
0.40




Inapoi














