04:02:54 25.04.2024
Stiri

EFICIENȚĂ // Mașinile de serviciu, un LUX pentru bugetele locale din R. Moldova

Economie 08.04.2017 10:00 Vizualizări6661 Autor: Ziarul National
EFICIENȚĂ // Mașinile de serviciu, un LUX pentru bugetele locale din R. Moldova Autoexpert
Poză simbol


Deși au bugete austere care abia de le permit să asigure strictul necesar pentru activitatea instituțiilor aflate în subordine și de multe ori încheie anul cu deficite bugetare, autoritățile locale din R. Moldova își permit să cheltuiască zeci de milioane de lei pentru confortul funcționarilor care se plimbă cu mașini de serviciu.

Tonele de carburanți înregistrate în evidența contabilă a primăriilor și consiliilor raionale, dar și achizițiile de autoturisme noi au devenit o normalitate chiar și pe timp de criză.

Mașini de zece milioane

Potrivit contractelor înregistrate în baza electronică de date a Agenției Achiziții Publice (AAP), doar în 2016 și primele luni ale anului curent autoritățile locale au cumpărat 51 de mașini care au costat peste 10,5 milioane de lei. În timp ce unii aleși locali s-au mulțumit cu autoturisme noi, dar modeste, alții au plătit pentru o unitate de transport și peste trei sute de mii de lei.

Printre cele șapte primării care și-au cumpărat adevărate „bijuterii” pe patru roți se numără și Hârjăuca din raionul Călărași. Mașina de model „Dacia Duster” a fost achiziționată în octombrie anul trecut cu 333 de mii de lei.

„Ne-am permis s-o cumpărăm, pentru că avem banii noștri în buget. Are toate dotările necesare, de asta e atât de scumpă”, a argumentat primarul Vasile Manuil, adăugând că este pentru prima dată când autoritatea își cumpără o mașină nouă.

Până acum, unitățile de transport au fost luate de la gospodăria agricolă din sat și de la fabrica de vinuri din Călărași. Nu este o problemă pentru primărie să găsească bani și pentru combustibil, dă asigurări alesul local, care merge anual cu mașina de serviciu cam 18 mii de kilometri.

10% din buget pentru transport

Și primarul din Zâmbreni, Ialoveni, se va plimba cu o mașină ce a costat bugetul local 349 900 de lei. Contractul de achiziție a fost semnat pe 10 martie curent. „O mașină bună costă mult. Eu sunt primar din anii '90 și n-am avut deloc mașină de serviciu. Circul cu a mea”, afirmă Daniel Țonu, primarul localității.

În aceeași zi, primăria a semnat și contractul de achiziție a produselor petroliere pentru anul 2017 în sumă de 110 700 de lei. „Carburanții vor asigura și necesarul pentru lucrările de amenajare a localității, cele de la gunoiște, necesitățile pentru cultură și sport sau militărie”, enumeră edilul, adăugând că banii sunt achitați în tranșe, deoarece are relații bune cu agentul economic, care furnizează carburanți „pe datorie”.

Potrivit localbudgets.viitorul.org, în 2014, Primăria Zâmbreni a avut venituri de 4,5 milioane de lei. Dacă acestea s-ar fi menținut și în 2016, cheltuielile pentru transport ar însemna aproximativ 10% din buget.

Cheltuieli suplimentare pentru leasing

Pentru a avea parte de confort, alesul local din Rădeni, Strășeni, a fost gata să încheie și un contract de leasing, în sumă de 350 065 de lei, pentru achiziția unui automobil.

Primarul Petru Răbdău ne-a spus că mașina cumpărată în iulie 2016 a costat11 500 de euro, aproximativ 250 300 de lei, restul banilor reprezentând rata pentru credit. „În orice țară normală se folosește procedura de leasing. Nu se merită de îngropat toți banii odată. Acum primăria achită lunar câte 5 000 de lei și asta ne-a permis să nu perturbăm activitatea instituției”, a argumentat acesta.

Mașină second-hand

La cealaltă extremă se află autoritățile locale care țin cont de bugetul auster și se mulțumesc cu mașini la mâna a doua. De exemplu, Primăria Baroncea din raionul Drochia a achiziționat anul trecut o mașină second-hand. Deși a plătit unui salon auto din Bălți 82 000 de lei pentru o „Skoda Fabia” de șapte ani vechime, mașina s-a defectat după două luni. De atunci, necesită investiții lunare pentru reparații.

„Tot e mai bună decât „NIVA” de 25 de ani pe care o aveam până acum”, zâmbește primărița Rodica Porcescu. Aceasta ne-a dezvăluit că circulă aproximativ 24 de mii de kilometri pe an cu mașina de serviciu, care lunar consumă circa 200 de litri de motorină. Asta ar însemna peste 36 de mii de lei pe an pentru carburanți, în condițiile în care toate veniturile localității sunt de numai 627 de mii de lei, potrivit localbugets.viitorul.org.

Consiliul raional care și-a dublat „parcul auto”

Nici autoritățile raionale nu ezită să-și procure anual autoturisme noi, după ce în 2013 a fost modificată legislația și au primit dreptul să-și stabilească singure numărul de mașini și cantitatea de carburanți necesare pentru activitate. Astfel, Consiliul Raional Ungheni, timp de patru ani, și-a mărit de două ori „parcul auto”. Potrivit unui raport al Curții de Conturi, în 2011 autoritatea locală avea 14 unități de transport, iar în 2015 – deja 31 de mașini.

Cantitatea de combustibil folosită de acestea a crescut de aproape patru ori, de la 19 tone în 2011 la 72 de tone în anul 2015. În ultimul an, Consiliul Raional Ungheni a cheltuit 1,2 milioane de lei pentru carburanți.

Președinta raionului, Ludmila Guzun, ne-a spus supărată că „nu stă cu actele pe masă” atunci când am întrebat-o despre cheltuielile pentru transport în 2016, iar Direcția Finanțe nu oferă detalii fără avizul președintei.

Achiziții de carburanți pentru 2017 la Rezina

De la începutul anului curent, doar câteva consilii raionale au reușit să încheie contracte de achiziții pentru produse petroliere. De exemplu, Consiliul Raional Rezina a cumpărat de la compania „Lukoil” carburanți în sumă de 273 415 de lei. În 2016, suma a fost cu mult mai mică, doar 91 680 de lei, potrivit datelor Agenției de Achiziții Publice (AAP).

Vicepreședintele raionului, Arcadie Mușinschi, susține că au crescut cheltuielile în acest scop din cauza majorării prețurilor pe piața petrolieră, dar și pentru că autoritatea are de alimentat în anul curent mai multe unități de transport școlar.

„Nu știu exact, dar nu cred că diferența e atât de mare. Anul trecut mai multe direcții au cumpărat carburanți în sume mai mici și nu era nevoie de trecut toată procedura de achiziții. Aceste contracte nu sunt pe site-ul AAP. Avem probleme cu alimentarea transportului școlar, pentru că de la 1 septembrie 2016 am închis mai multe școli din raion. Nu avem bani pentru achiziționarea autobuzelor. Mai scump ne costă arenda anuală a lor, decât dacă le-am cumpăra noi, dar ne conformăm situației. Nu-s bani în buget”, spune tranșant Mușinschi.

Nereguli depistate de auditori

Verificările efectuate anual de către Curtea de Conturi scot la iveală mai multe nereguli admise de autoritățile locale la gestionarea cheltuielilor pentru transport. Adesea funcționarii depășesc parcursul-limită pentru o unitate de transport, cheltuind neregulamentar carburanți, și completează greșit foile de parcurs, fără a indica stocul de combustibil la sosirea mașinii în garaj, data și adresa concretă a deplasării și scopul acesteia.

De asemenea, mai multe autorități indică cheltuieli fictive de carburanți pentru mașini care în anumite perioade nu circulă deloc, aflându-se la reparație. De multe ori sunt indicate cheltuieli pentru reparația unor autoturisme aflate în termenele de garanție stabilite în contractele de achiziții.

Citiți continuarea articolului din Buletinul „Bugete fără secrete” al IDIS „Viitorul” AICI.


Stiri relevante
Top stiri

Parteneri
Descoperă
Punct de vedere NAȚIONAL
22.04.2024 09:14 Nicolae Negru Nicolae Negru // Mercenarii lui Șor ș...

20.04.2024 20:07 Ziarul National Nicolae Enciu // Basarabia sub teroar...

19.04.2024 09:13 Nicolae Negru Nicolae Negru // Despărțirea apelor p...

Promo
Abonament
Abonează-te pentru a fi la curent cu ultimele știri
Recomandat
Sondaj
Cum veți vota la referendumul care va avea loc în toamna anului 2024 în R. Moldova?
Prietenii noștri

Widget cu noutăți la tine pe site

Ziarul Național 2013-2024. Toate drepturile sunt rezervate

Despre noi Publicitate News widget RSS Contacte Developed by WebConsulting.md